Nová odstavná místa v Praze: Velké depo i pro rychlovlaky má vyrůst v Běchovicích
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Správa železniční dopravní cesty pokročila v řešení nerudovské otázky, kam s vlaky v Praze. Centrální komise ministerstva dopravy schválila správě
Kdo prosím zpracovával tu studii?
O dost více než 30 roků stará koncepce ŽUP od smého počátku předpokládala vybudování dvou odstavných nádraží (ONJ a ONS) s tím, že centrální osobní nádraží bude (kvůli kapacitě) fungovat jen jako „průjezná“ stanice a dálkové vlaky budou začínat a končit až / už v okrajových nádražích na opačném konci města, kde na jejich ošetření budou vybudována zmíněná 2 odstavná nádraží – že původně (kvůli neodstatku peněz) vzniklo dosud jen ONJ a jeho nedostačující kapacitu suploval především Smíchov, je třeba řešit, protože s tím Praha logicky do budoucna nevystačí.
Kdyby radši neprodaly developerům třeba takové Bubny, kde mohlo nakrásně vzniknout ONS (Odstavné Nádraží Sever) pro potřeby Masaryčky.
Skvělý nápad, postavit v centru města s akutním nedostatkem bytu obrovské odstavné nádraží (ironie)
Nechápu, proč by se to tam nemohlo postavit. Byty se mohou postavit i jinde. Třeba v zimní přístavu v Holešovicích. Ze kterého skoro dneska už nic není. V Bubenech navíc nebudou byty, ale kanceláře…..
Bytů je naopak nadbytek. Podívejte se, kolik jich zeje prázdnotou, kolik je jich k pronájmu apod. Že Rus chce skoupit 10 bytů, zaprodaný Čech prodá a večer bude při zprávách brečet kvůli Palachovi, neznamená ještě, že je nedostatek bytů.
I kdyby se zastavěl v Praze každý volný metr, bude za současného stavu, kdy většina nových bytů neslouží k bydlení, ale spekulatům, bytů stále zdánlivý „nedostatek“.
Takže ve městě, kde se od posledních větší staveb nových ubytovacích kapacit přibylo přes 200 000 obyvatel nemůže pociťovat nedostatek bytů, touhle rychlostí to bude za několik možná necelý půl milion, ale pořád to může být jen zdánlivý nedostatek.
Skvělý nápad hodný 19. století.
Po spackaném vydělení SŽDC od ČD, kdy i ONJ zůstalo v rukách ČD (stejně jako původně nádražní budovy atd) se vymýšlí další funkčně podobná plocha, která by tentokrát mohla sloužit všem. Přitom u ONJ jsou rezervy, nikdy se to tam nedostavělo celé a místo pro další rozvoj by tam bylo… proč to dělat jednoduše, když to jde složitě. Ještě vtipnější je nápad s „obnovou“ kolejiště ve Vršovicích – ano, toho samého, které se s velkou slávou v minulých letech postupně vytrhalo.
pokud vím, tak ve Vršovicích se mají zrekonstruovat nástupiště, udělat nový podchod , a ty vlaky co tam dříve stáli byli terčem sprejerů nebo bezdomovců , vedle kolejiště se postavili nové skladové haly, jestli tomu vadili nějaké koleje, tak ustoupili, o nějakém větším vytrhávání kolejí nemůže být řeč 😉
Měl na mysli zřejmě seřaďovací nádraží Vršovice, které prakticky již zmizelo.
Depo Praha jih a Vršovice bych převedl na SŽDC. Protože ČD jsou neschopné a neochotné tohle depo dodělat, propojit do všech směrů i s vršovickým depem pro nástupy a odstup lokomotiv. je to zakonzervovaný nevyhovující stav, který navíc patří jedinému dopravci, když v Praze nejsou kromě Libně žádná jiná depa. Libeň ať si ČD nechají. Ale to pod Bohdalcem nikoliv.
Aneb je třeba dokončit nápravu naschvál nevhodně umístěného řezu při dělení ČD na dopravce a infrastrukturnika.
A proč by nemělo patřit ČD vůbec není starost státu, kde soukromník bude deponovat vozidla. Naopak bych zavedl, že drážní dopravu může provozovat jen ten, kdo si zajistí příslušné zázemí a ne, že se o soukromníka bude starat stát. A pro klasické odstavení, třeba během noci, stačí dostatečný počet manipulačních kolejí ve stanicích.
Z důvodu vandalismu, nelze počítat s odstavováním vlaků na volně přístupných kolejích ve stanicích, je třeba zajištěný prostor s chráněnými vstupy a vjezdy a obehnaný žiletkovým plotem a s detektory narušení.
Jenže toto není problém státu, jak si to soukromník zařídí.
To je zase na těch příštích 12 miliard. 🙂
Není důvod vyvádět majetek, který má klíčovou úlohu pro vlastní provoz, z vlastnictví ČD. ČD mohou volnou kapacitu ostatním dopravcům pronajímat.
Takže funkční plochy netransparentně levně předali developerům. (ani nevydraženo v soutěži) A teď budou stavět za drahé peníze nové daleko. A nezapomeňme pak zase zvyšovat daně.
Tak bohužel na tom je založen kapitalismus, jestli se vám to nelíbí, tak můžete do Kataru kde vysmátí lidé nemají žádné daně a politiku moc neřeší, popřípadě zůstat v ČR , založit firmu nebo přejít na OSVČ a mít 30% daně oproti HPP .
Vše je jen o vůli jít za svým snem , vydržet a nikdy se nevzdat 😉
Je to trochu tvrdý, ale naprosto výstižný. Narodili jsme se sice blbě, ale máme možnost volby. Díky za šťouchnutí – do mozkovny 😀
Co ma spolecneho kapitalismus s tim, ze nekdo rozhoduje nekompetentne?
Nazýváte kapitalismem to úřednické řízení českých železnic? To souvisí s kapitalismem asi stejně, jako akt s pietním aktem.
Co má proboha kapitalismus společného s rozhodováním státních orchanizací (SŽDC, MD)? Tomu se říká byrokracie a ta nefungovala dobře nikdy.
Dobrý den. Je k dispozici celá studie?
Dobrý den, máme zažádáno podle 106, tak uvidíme.
Bude, máme o ní zažádáno podle zákona 106.
Je vrcholně hloupé to stavět na drahých pozemcích v Praze, klidně mohou mít depa 20 – 30 km za Prahou a raději několik.
Jo, ale do nich se musíte nějak dostat. A na tratích chybí kapacita.
Využití zarůstajících ploch již patřících železnici a srovnaných pro železnic , které ještě nebyly prošustrovány ve prospěch neželezničních developerů, je zcela správná a logická volba, když se jedná o potřebu odstavných ploch i na nedlouhou dobu v Praze poblíž centra. A Běchovice – to je prakticky za Prahou, byť ne Vámi vysněných 20-30 km, ale jen polovinu. Možnost odstavných a opravárenských kapacit mimo Prahu a možnost příslušných kapacit patřících jednotlivým dopravcům se tím vším nevylučuje, ale v Praze je také něčeho třeba, aby se pro nedostatek odstavných ploch nemusel zavádět větší oběh prázdných vagónů než v rámci širšího centra Prahy.
Kdo říká, že musejí nutně jezdit prázdné?
To může fungovat přijatelně jen pro příměstskou dopavu, ale pokud mají dálkové vlakyzačínat a končit někde v centru njké oblasti (tedy v tomto případě v Praze), je jakákoli úvaha o depu mimo uzel (30 km za Prahou) jen výplodem chorého mozku: s ONS v prostoru Běchovic počítala ostatně koncepce přestavby ŽUP už před více než 30 roky (což sice v textu – bohužel – uvedeno není, ale je tomu tak!).
Budou se vyhazovat z okna státní peníze do soukromého podnikání? Ať se starají sami…
Naopak, poskytování dílenských služeb rozličným dopravcům je perspektivní směr podnikání. Nejsem fanoušek outsourcingu všeho a za každou cenu, ale zrovna v oblasti údržby a oprav železničních vozidel to považuju, přinejemenším pro malé provozovatele, za rozumné. Vždyť co jiného jsou nástupci ŽOSek – to je úplně stejný princip, tady třeba bude větší rozsah služeb, ale jinak je to stejné.
V první řadě by se SŽDC mělo starat kapacitu tratí, tam se dá též vydělat a je to jejich prvotním úkolem. A ne vymýšlet další podnikání státu…
říká vám něco bezpečnost?
správně, jeden kanál siemens, druhý bombardier, třetí škoda atd. vyškolení výrobcem a né odbory.
Tož to su zvědavý, na jaké komerční/přednostní bázi tahle služba bude při tom mraků dopravců fungovat a jak hrozně bude vypadat opravárenská činnost zajišťovaná SŽDC/kde na tohle zrovna v Praze budou chtít brát lidi.
A proč by tam nemohli mít dopravci vlastní údržbáře?
Když chodil LE ještě do Libeňského depa, tak tam měl taky vlastní lidi. Jen pro vytahování z depa se používala posunka ČD.
Nevidím jediný důvod, proč by to tak nemohlo být i zde a na chod depa jako takového, vám stačí „pár“ lidí.
Jak jsem napsal, vybavená dílna, kde si bude chodit několik dopravců jak si budou potřeba, bude kvalitní zdroj konfliktů v tom kdo kterou část zabírá zbytečně dlouho tím kdo má neschopnější lidí, kterým to déle trvá/kdo to potřebuje víc/ kdo bude komu nadržovat o přednosti, když o tom bude rozhodovat/kdo co zašil/poškodil/zničil. Tyhle společné socialistické projekty kde bude všechno všech a všichni spolu budou táhnout za jeden provaz a chovat se k sobě slušně, prostě jsou věci, které nabízí obavy, násobně když nepůjde o věc vesnické pálenice, ale tvrdého byznysu, kde se nějaká organizace bude zavazovat v tom, že je… Číst vice »
Možná vás to překvapí, ale takhle to už dnes úplně běžně funguje. Dopravce si objedná a zaplatí a ČD mu na základě toho vybere čas a místo ve svém depu. Samozřejmě záleží, jestli je to pravidelně nebo aktuální akutní potřeba (např. z důvodu nějaké poruchy sběrače, podvozku, atd.). V tomto případě by SŽDC přiřazovala místo podle došlých objednávek, volné kapacity a zvolené technologie. A pokud se jich sešlo více, tak přednost bude mít ten, kdo to chce pravidelně, připadně kdo dá víc, je v závazku atd. Dovedu si i představit, že by se nejvytíženější časy třeba soutěžily. Co se různých… Číst vice »
no pokud vím, tak Jančura má vlastní depo na opravy či údržbu jak mašin tak vagonů na Zličíně a LEO má specifické vlaky, na jejichž větší opravu nemá ČD papíry , nebo je to jinak ? 😉
V letectví to funguje tak, že má mechanik na určité typy letadel typové zkoušky a na základě nich je může opravovat ( letecký mechanik na motory a drak, mechanik let. přístrojů )
Tak snad to tak bude, jakmile je ale v něčem SŽDC, tak to ve mě prostě evokuje velký špatný..
Stejně jako jsem zvědavý, jak to bude s cenou, když jiní si tyhle kapacity budovaly kompletně za svoje a jiní by to měli mít zadarmo/za směšný poplatek, který stejně jako v poplatku za dopravní cestu vůbec nereflektuje reálné náklady.
Opravdu se mi líbí, jak si myslíte, že když něco na železnici není tak to nejde. Jak to asi dělají na Ruzyni, že mají několik různých zákazníků na opravy letadel a funguje to? A stejně tak mě baví jak už víte, že to bude za směšný poplatek 😀
Nejsem v obraze v letectví, ale není to cenově trochu jiná kategorie, která je v Praze jen jedná? Jsou v té Ruzyni zaměstnanci 10 leteckých společností? Mě se líbí, jak to vám připadá tak nereálné, když poplatek za použití cesty je na kolejích velice bezvýznamný příjem vzhledem k ceně staveb a údržby, provozu.
To by mne zajímalo, kteří jsou ti jiní, co si tyhle kapacity budovali kompletně za svoje…?
Depo pronajaté a rekonstruované GWTR? Na pražskou myčku, soustruh ČD jim dal peníze a možnost pořizovat i bez návratnosti, tady takovou zodpovědnost převedenou na stát, kdo?
Myslíte v dobách Rakousko-Uherska? To už je poněkud dávno a stát pak depa od soukromých společností vykoupil, od té doby peníze na investiční výstavbu dep zajišťoval stát, i když to pak sklouzlo do majetku dvou akciovek, ale to už je nepovedený příběh transformace.