lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Nová nástupiště, troleje i přejezdy. Začíná rekonstrukce koridoru z Dětmarovic do Polska

Stanice Dětmarovice. Foto: Mariuszjbie – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19179604
Stanice Dětmarovice. Foto: Mariuszjbie – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19179604

Správa železnic spouští celkovou rekonstrukci koridoru z Dětmarovic přes Petrovice u Karviné po hranici s Polskem. Zhruba desetikilometrový úsek se dočká mimo jiné obnovy železničního spodku a svršku. Stavbu provedou společnosti Strabag Rail a OHL ŽS, Správa železnic s nimi uzavřela smlouvu v hodnotě 2,657 miliardy korun.

Rekonstrukce má odstranit propad rychlosti ve stanici Petrovice u Karviné ze 100 km/h na 65 km/h. Dále dojde k rekonstrukcím nástupišť ve stanicích Dětmarovice a Petrovice u Karviné včetně doplnění výtahů a také nástupišť v zastávce Závada. Nástupiště dostanou nová zastřešení i informační systém.

Modernizací projde rovněž zabezpečovací zařízení a trakční napájecí stanice v Petrovicích. „Na požadované parametry budou přestavěny vybrané mostní objekty. Šest železničních přejezdů v daném úseku projde rekonstrukcí, u některých se zmodernizuje jejich zabezpečení,“ doplnila mluvčí SŽ Nela Friebová.

Součástí projektu je i instalace nového trakčního vedení, úsek bude připraven na budoucí přepnutí na střídavou soustavu. Hotovo má být v červenci 2022.

Správa železnic využije k financování projektu směs tří zdrojů: eurounijní fond CEF, úvěr od Evropské investiční banky a státní rozpočet.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zesp

A pro úplnost ještě i fotogalerie stanice Dětmarovice. Ty jsou zcela aktuální, již po rekonstrukci tratě směr Karviná hl.n.

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/ZST_Detmarovice/

zesp

Přidávám galerii fotek ze stanice Petrovice u Karviné. Pravda, většina je už staršího data (galerie tvořím postupně), ale je to už po rekonstrukci (cca v roce 2000), tedy prakticky současný stav. Nepočítalo se ještě tenkrát s EU a tedy s tím, že zde budou vlaky EC jen projíždět. Proto nechali tu 65 km/h na zhlaví..

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/ZST_Petrovice_u_Karvine/

všd

Řekl bych, že ten výtah v Petrovicích je kvůli lidem z druhé strany, z Dolních Marklovic. Ale kolik jich tam denně projde, to je otázka. Nemusí kvůli tomu jet vlakem, stačí, když jdou podchodem na poštu apod.

Ic540

No proti remontu všeho nic proti. Samozřejmě. No trochu to koliduje s informací, že vlaková osobní doprava na 326 má být ukončená. Do JŘ ve VŘ na dopravce bude trať zcela bez osobních vlaků a ty budou nahrazeny do Dětmarovic autobusy. Nebo tam max zajedou dva páry vlaků ráno a odpoledne. Protáhli by se tam pantheři od Suchdola či Mošnova co končí v Bohumíně a naopak…
No to jsem zvědav…

-TR-

Těžko říct, co bude dál. Třeba po dokončení rekonstrukce (i na polské straně) by tudy mohlo jezdit víc vlaků do Polska, vždyť se jedná o nejkratší trať do Krakova. Podobným scénářem prošla i trať Trutnov – Královec, kde se rezignovalo na vnitrostátní dopravní obslužnost a nyní trať slouží především pro mezinárodní vlaky do Polska. Sice v tomto případě se jedná o lokálku, ale význam je srovnatelný – trať přes Královec spojuje s Polskem celé východní Čechy. Na této trati si dokážu představit třeba spěšný vlak Ostrava – Kraków. Záměrně píši spěšný vlak, protože pro tak krátké rameno by nebylo vhodné… Číst vice »

Jiří Kocurek

A musí být nutně na polské straně dopravcem PKP IC?

všd

Pokud by to byly KMP nebo Polregio, potom by to právě byl Sp a ne R nebo IC.

Lukáš

Škoda, že se půlka Dětmarovic dělala loni, asi to nešlo zároveň…

Martin11

Jojo a staniční budova v Dětmarovicích je v dezolátním stavu neustále.🙂

jal

Nesmysl. Je opravená. Neopravila se jen část patřící cargu.

Dušan

A jakou má úrokovou sazbu ten úvěr od EIB ? Je to levnější financování, než třeba státními dluhopisy ?

a8n

Přesnou sazbu nevím, ale levnější to není.

Dušan

Ptám se proto, že třeba na linku níže se píše:
https://www.statnisprava.cz/rstsp/clanky.nsf/i/statni_dluhopisy_2020_a_2021:_kde_je_koupit_a_jaky_vynos_ocekavat__20021209_19928283
Jednotlivé varianty a úrokové sazby platné pro poslední emisi, jež byla vydána k 2. 1. 2020, jsou následující: – dluhopis s fixním výnosem (roční výnos je 1,25 %), – dluhopis proti-inflační (výnos kopíruje vývoj spotřebitelských cen a zároveň je navýšen o marži 0,5 %), – dluhopis reinvestiční (průměrný výnos je stanoven na 1,42 %)
, jenže úvěr z EIB – pokud je mi aspoň známo – se v nejideálnějším případě pohybuje kolem 2%..

Štěpán

K čemu výtahy v Petrovicích u Karviné? Os vlaky z Dětmarovoc jezdí k nádražní budově a navíc nejsou zajišťovány bezbariérovým vlakem (a nemyslím si, že se to někdy změní). Ostrovní nástupiště je už dlouhá léta opuštěné. Vlaky osobní dopravy jedoucí do Polska jsou v letošním GVD celé dva v každém směru a ani jeden v Petrovicích nezastavuje. Nádraží je v podstatě opuštěné a nevím k čemu potřebuje výtahy.

Štěpán

* z Dětmarovic

johny

Kde je ta informace o vytazich v Petrovicich?

Martin11

Nedělal se už náhodou koridor do Petrovic někdy 2005? přesně nechápu oč jde?

Vectron

máte pravdu dělal,vážně nechápu proč se budou modernizovat přístřešky a zázemí pro cestující hlavně ve stanici“duchů“Petrovice u Karviné, ok chápu ještě modernizaci spodku a svršku v tratovém úseku,ale jinak zcela vyhozené peníze.Raději už konečně začněte dělat modernizaci Ostravy hl.nádraží,to je hnus od pohledu

jal

V Petrovicích je potřeba něco udělat s obloukem na dětmarovickém zhlaví.. Je tam nízká rychlost.
Dále je potřeba vyměnit výhybky na odbočce do Karviné v Závadě, jsou ještě na dřevěných pražcích.

Ostrava hl.n. nedávno dostala nové eskalátory a probíhá dokončování výměny oken nadchodu.k frýdeckým nástupištím.
Tím pádem bude hotovo a neruším, kde je ten hnus od pohledu.
.

jal

netuším…

Martin11

Celá Ostrava není hotová myslím kolejiště a to bude dost dlouhou trvat.

jal

Po výměně svršku a většiny výhybek byla zvýšena rychlost na 80 hl.n – Svinov. Kromě mostu přes Odru, který je také po opravě.

simbič

Nedělal se komplet. Stejně jako některé stavby mezi Prahou a Děčínem nebyly kompletní. Tu se nechal starý spodek, tu trakční vedení, tu nástupiště, tu zabezpečovačka … Nejdřív si zjistěte fakta.

zesp

Jde o to, že se tenkrát předpokláadalo, že v Petrovicích budou stavět všechny vlaky kvůli hraniční kontrole. Proto nikomu nevadila ta 65 km/h na zhlaví. Po vstupu do EU se tudy už projíždí, a to snížení rychlosti je velmi omezující…

asdefasdf

Pravděpodobně kvůli těm dotacím. Bývá v nich nějaká podmínka nutící žadatele myslet na nějaké lidi s omezenými možnostmi (zřízení podmínek pro vozíčkáře, slepé, atd, nebo i povinnost zaměstnávat lidi co byli ve vězení a nemají čistý rejstřík, apod).

Vectron

Ja vas plne chapu,ze je to jen diky“dotacim“,ale pochopte kolik vozickaru,slepych a jinak postizenych osob nastupuje/vystupuje v Petrovicich?Vzdyt v pracovni dny, ten motor co tam pendluje vozi prakticky vzduch,to mi prominte,ale to se nemuze vubec rentovat

asdefasdf

já to vím, ale těm projektantům to je buřt. V zadání bylo musí být výtah ať se děje co se děje, tak je výtah. Btw ten výtah je někdy užitečný i pro třeba matky s kočárkem a zhnilé lidi. V Ostravě na hl. n. si troufnu tvrdit 90% lidí využívající výtah nemá nejmenší problém jet po eskalátorech nebo jít pěšky po schodech.

Jiří Kocurek

No a se sádrou na haksně jich taky běhá, většinou lyžaři… No běhá. Jsou rádi, že nemusí do schodů.

-TR-

Třeba až se dokončí rekonstrukce trati na polské straně, tak začne dávat smysl i ostrovní nástupiště. Uvidíme.

PetreM

Od kdy je v Petrovicích u Karviné TNS?
Napáječka je přece v Dětmarovicích.

Jaa

TNS je i v Petrovicích, směrem k polské hranici za komunikaci zvaná “ tyčonka“.

PetreM

To ale myslíte tu v bývalém trianglu? Ale to není TNS, to je jenom spínací stanice pro elektrické dělení na státní hranici.

David

Zase investice za miliardy a nezruší na koridorové trati ani jeden přejezd. Hádám, že efekt Studénky už vyprchal.

Jiří Kocurek

Projeďte si to na fotomapě, co to je za přejezdy. Jediná významejší silnice vede z Dolní Lutyně a ten přejezd zároveň slouží jako přístup na peron. Zbytek jsou účelovky pro přístup k nemovitostem, kde toho jezdí nula nula prd.

Jaromír

Dolní Lutyně není na trati Dětmarovice – Petrovice, ale Bohumín – Dětmarovice. Ten jeden přejezd je u zastávky Závada, ale jinak naprosto souhlas. Ty ostatní přejezdy jsou skutečně bezvýznamné a vhodné na zrušení. Náš národ se rád porovnává, proto bych rád věděl, kolik přejezdů na dvou a vícekolejných tratích je třeba v Německu. Už jsem se tam vlakem dost najezdil a nevím o žádném, možná někde nějaký je, ale tolik jako u nás to nebude…

Jiří Kocurek

Jde o to, že zrušit přístup k nemovitosti jen tak nemůžete. Musíte nějak vyřešit přístup, abyste nepoškodil majitele domu, pole a tak podobně. Takže sice zrušíte přejezd, ale vyvolané investice v podobě nové příjezdové cesty nebudou zrovna nejlevnější. No a z pohledu SŽ investujete do cizího.

David

Celkem Vás chápu, ale i tak si myslím, že na koridorové trati nemají přejezdy co dělat.
P6517 a P6514 by mohly být nahrazeny mimoúrovňově,
P6515 a P6516 nahrazeny jedním podjezdem (a přístupovou cestou) a rozšířením propustku o podchod.

Alibaba

A vejdou se do toho podjezdu traktory? V minulosti byly přes zářez směrem Dětmarovice dva asi dřevěné nadjezdy.

Démon

pro traktor jednou za 14 dní dělat nadjezd nebo podjezd je hovadina.

Alibaba

Je to trochu škoda, že se nad tím nikdo nezamyslel. Podle III. vojenského mapování byly v těchto místech https://mapy.cz/s/gumujogoca dva nadjezdy. Je pravda, že v minulosti byly asi dřevěné a nižší, dneska by bylo potřeba překonat větší výšku kvůli e-trakci. A pak by se hodilo protáhnou cestu až do dalšího podjezdu (jak jsem se snažil naznačit), a daly by se zrušit přejezdy P6515 a P6516.

Jiří Kocurek

Ty dva přejezdy, to je provoz pro 1 a pro 4 rodinné domky (a pro traktory na pole). Tady asi kamion nehrozí, snad jedině jako kuriozita. Na seznamu přejezdů ke zrušení budou tyhle někde hodně dole. To spíš ten u státní hranice by si zasloužil nadjezd. Ohledně přejezdu přes 4 koleje do areálu elektrárny jenom tolik, že netuším, jestli je z důvodu bezpečnosti (je to koneckonců strategická infrastruktura státu) požadován druhý přístup do areálu, který nevede po mostě a zároveň není omezen nízkým podjezdem. Zbývá zastávka Závada. Tam asi podchod nemá smysl, což? Provoz na tom přejezdu bude taky bůhví… Číst vice »

Alibaba

On střet s traktorem taky žádná sláva. Já jen chtěl podotknout, že se v minulosti nějaké (pravděpodobně dřevěné) nadjezdy v těchto místech zrušily.
Ten čtyřkolejnej v Dětmarovicích je opravdu drsný, podobnej těm dvěma v Dluhonicích.

Jirka

Je tam malý provoz jak silniční, tak železniční. Nad 160 rychlost tam stejně nebude.

-TR-

Uzavření státní hranice je naprosto ideální příležitost pro zahájení rekonstrukce.

Kamui

Řekl bych že zrovna na téhle trati je počet osobních vlaků proti nákladním vcelku zanedbatelný.

A jinak doufám, že hranice v létě otevřou, měl jsem (mám) v plánu cestu k Baltu.

-TR-

Osobní vlaky tudy dlouhodobě příliš nejezdí především kvůli probíhající rekonstrukci tratě na polské straně. Ale nákladů tudy jezdí dost, to je pravda.