Nová naděje pro chátrající zubačku. Opravu unikátní trati má zaplatit evropská dotace
Z fondu přeshraniční spolupráce dosud opravy železnic financovat nešlo.
Správa železnic našla nový způsob, jak by mohla financovat opravu jediné ozubnicové trati v Česku mezi Tanvaldem a Kořenovem. Zaplatit by ji mohla z nově vyhlášené výzvy programu Interreg Česko–Polsko 2021–2027. Celkem jde o 15 milionů eur, tedy více než 360 milionů korun. Předchozí plány na opravu nabraly zpoždění kvůli nedostatku peněz.
Podle podmínek programu může být ozubnicová železnice prakticky jedinou, která parametry dotace splní. Teoreticky by ji splnila i přeshraničí peážní trať Jindřichov ve Slezsku – Glucholazy – Mikulovice, kde ale není zájem polské strany. Správa železnic již v květnu společně s polskou organizací Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK – správce dopravní infrastruktury pro Dolnoslezské vojvodství) předložila společný projektový záměr v souladu s pravidly programu. „Od správy programu jsme dostali potvrzení s tím, že plnou žádost o dotaci můžeme podat do 16. srpna. Projektovou žádost nyní dokončujeme a v termínu zašleme,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Žádost o peníze z fondu přeshraniční spolupráce je možná především díky tomu, že v minulosti došlo k obnově spojení z Česka do Polska a vlaky dnes již nekončí v Harrachově, ale až v polské stanici Szklarska Poręba Górna.
Oprava v roce 2025
Ozubnicová trať je v čím dál horším stavu a o nutnosti opravy se mluví několik let. Na české straně má dotace jít na rekonstrukci trati mezi Tanvaldem a Kořenovem a rekonstrukci dopravny Dolní Polubný. „Obě chceme začít stavět v roce 2025. Vzhledem k ozubnici je projektová příprava i samotná realizace náročnější,“ dodal Nevola. Na polské straně dojde ke dvěma investičním akcím: opravě přejezdů v roce 2024 a výměna kolejnic ke státním hranicím, která je plánována na rok 2027.
Oprava zubačky nabírá zpoždění, ještě v roce 2021 slibovala Správa železnic zahájení rekonstrukce v roce 2023. Správa železnic počítá také s opravou výpravní budovy kořenovského nádraží. Odhadované náklady na celou modernizaci trati jsou 550 milionů korun.
Součástí projektu na opravu ozubnicové trati bude i výměna samotné Abtovy ozubnice. V rámci zpracování projektové dokumentace bylo nutné metalurgickým rozborem zjistit složení stávajících a jinak již nedostupných ozubnicových tyčí, aby po opravě nedocházelo k nadměrnému opotřebování a poškozování zubů kol na vozech nebo zubů na tyčích. „Aby bylo možné tyto původní ozubnicové tyče vyjmout, byly vyrobeny dvě jiné tyče s předpokládaným složením a proběhla jejich výměna,“ řekl v roce 2021 mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Během opravy má dojít k výměně pražců, nově budou kolejnice a ozubnice umístěny na nových ocelových Y pražcích.
Trať z Tanvaldu do Kořenova je jedinou ozubnicovou tratí v Česku, vlaky po ní jezdí 121 let. Ozubnice je na trati na třech úsecích, i proto je trať kulturní a technickou památkou. Trať na necelých sedmi kilometrech překonává 235 metrů výškového rozdílu.