Nová naděje pro chátrající zubačku. Opravu unikátní trati má zaplatit evropská dotace

Dílčí opravy ozubnicové trati Tanvald - Kořenov v roce 2019. Foto: Zubacka.czDílčí opravy ozubnicové trati Tanvald - Kořenov v roce 2019. Foto: Zubacka.cz

Z fondu přeshraniční spolupráce dosud opravy železnic financovat nešlo.

123 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Skládaný

Ač mimo soutěž, vzpomněl jsem si na ozubnicovou trať Štrba-Štrbské Pleso. Zde má být, resp. snad již bylo dodáno pět fungl nových švýcarských elektrických jednotek 495.95. Nevíte někdo, jak to tady reálně jezdí a co je nasazováno do provozu? Původní trojice jednotek z roku 1970 by taktéž měla být dosud funkční.

Platamon

Prověřeno před 10 dny – jezdí jedna souprava dvojitá, jedna solo (dvojitá by se nevešla k peronu ve Štrbě). Současně další dvojice nových kousků na električce, ostatní starší dvojice, z toho jedna dvojice po reko (transparenty, sedadla, wifi). Přes Studený potok velmi jeté 2x 812. Přetékalo vše mimo Studeného potoka.

Pavel Skládaný

Díky, tj. nová ozubnicová vozidla 495.95 jezdí nejen na zubačce, ale i na adhezní části? Patrně ano, takto nakonec oficiální místa prezentovala „dualitu“ nových jednotek. Ovšem že na zubačce jezdí jen jedna nová sólo, to se mi nějak nezdá (krýt turnusovou potřebu jen jedním vozidlem).

Hans

Je dobré, že se jakákoliv přeshraniční trať rekonstruuje, i když nové jednotky se bez té ozubnice v Jizerských horách celkem obejdou. Znovu zavádět elektrizací by asi bylo zbytečným vyhozením peněz, dálkové rychlíky tam jezdit nebudou. Spíše mne mrzí, že není zájem o rekonstrukcí tratí Jindřichov ve Slezsku – Glucholazy – Mikulovice. Nejen, že tu jezdí i rychlíky Krnov – Jeseník, ale taktéž polští turisté ji mohou využívat. Nebo že by se namísto toho uvažovalo o stavbě trati Jindřichov ve Slezsku – Zlaté Hory? Hodně by to urychlilo cestování z Krnova směrem Jeseník!!

Sova

O stavbě nové trati? V téhle lokalitě? Se SŽ ani za 1000 let…

Petr David

O nové trati nerozhoduje správce. Jinak souhlas, vláda na to kašle.

martin

Ať poradí švýcaři, tam je těch Abtových ozubnic hodně.

Jiří Šrámek

550 milionů za opravu nádraží v Kořenově??? Za nádražní budovu? Není to překlep? To fakt někdo při smyslech schválil?

Neznamy Jarek

Co se vám nezdá? Nádraží je v těžkých horských podmínkách, kde lze práce provádět v omezeném období. Se třeba ukáže, že za takové peníze to ani nikdo chtít dělat nebude a bude to dražší.

Caracas

Těžké horské podmínky ve výšce 698 metrů nad mořem?

hank

Proč asi místní říkají Jizerkám „nočník Evropy“?

znedopravy

Jsem zakomplexovaná nula píšící z IP adresy 185.155.34.28. Podepsat se neumím, protože se za sebe stydím.

Leinad

Redakce, necchcete se chovatvíce profesionálně a méně jako soukromý blog?
Nevím co zde bylo, ale jistě by stačilo „příspěvek byl smazán“ + případně odkaz na pravidla.

Pepa

Splňuje podmínky programu Interreg Česko–Polsko 2021–2027 také navazující trať č. 297 Głuchołazy – Nowy Świętów, která také potřebuje opravit?

Kosmik

My čekali složité výpočty a oni Češi vymění tyč.

hank

😀
V jednoduchosti spočívá genialita, jak je ostatně známo už od dob Járy Cimrmana…

Karel

Ta tyč je dlouhá několik kilometrů a je tvořena dvěma ozubenýmí ocelovými pásy,

zyx

Opravdu skoda, ze to nejakym zpusobem (treba s vystavbou zastavky) neslo napasovat na Hradek – Pojarow – (Zittau). To by melo primy prinos pro hodne lidi. Tim nechci dehonestovat zubacku, jen ze tady by se to vyuzilo mnohem efektivneji.

Pepa

V prosinci 2022 říká ministr dopravy ČR Martin Kupka, že:
) peáž přes Porajów se bude opravovat, financovat bude Německo s Českem,
) peáž přes Głuchołazy se určitě nebude opravovat.
https://zdopravy.cz/podcast-ministr-dopravy-martin-kupka-odpovida-na-30-otazek-ctenaru-zdopravy-cz-136979/

zyx

Dekuji. ja ten podcast neposlouchal cely, ale co to tedy znamena? Ze se ta peaz necha rozpadnout? Nebo ze na to ceska strana neda penize?

Pepa

Vážený pane šéfredaktore, byl bych velice opatrný na tvrzení, že někde „není zájem polské strany“. Aby to nebylo spíš naopak.

V Polsku se staví rychlodráhy nebo centrální letiště ostošest. Česko spí
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-v-polsku-se-stavi-rychlodrahy-nebo-centralni-letiste-ostosest-cesko-spi-40439534

Nehledě na vzletná slova aneb slibem nezarmoutíš…
Kupka slibuje: Všichni Češi budou mít blíže k Baltskému moři
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-kupka-slibuje-vsichni-cesi-budou-mit-blize-k-baltskemu-mori-40439691

jal

Z Města Albrechtic je 60 až do Glucholaz.
Z Jeseníku na hranice je z 90% 50. Z hranice do Glucholaz je 40.
Kde je problém s nezájmem?

Ano, Porajów. To je jedna trať.

Pepa

Mj. je potřeba vybudovat nové zastávky: v centru Hlucholaz, v Pokrzywné, …

jal

Ano, ale to nezvýší traťovou rychlost, natož na českém území.
A tím by se asi právně zrušila peáž a platby za ni.

Podobně zastávka v Porajówě.

Pavel Skládaný

Město Albrechtice – Glucholazy je bývalá dálková trať, jezdily tudy dokonce rychlíky z Opavy do Berlína. Směrové poměry jsou zde komfortní, kdyby se opravila dalo by se jet dvojnásobnou rychlostí. Glucholazy-Hanušovice jsou naproti tomu horskou lokálkou s malými poloměry oblouků, tady to moc zrychlit nejde.

Pepa

„Špatně jsme využívali evropské dotace“
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/audio-podcast-ptam-se-ja-ekologove-a-pamatkari-nesmi-branit-nasemu-rozvoji-rika-poradce-premiera-235049

A úspěšně v tom pokračujeme. Např. ze zde zmíněného programu Interreg Česko–Polsko 2021–2027 jsme od roku 2021 do roku 2023 promrhali už 2 roky. Tak to je.

Rejpal

Píše se, že trať je kulturní a technickou památkou a přitom nově budou kolejnice a ozubnice umístěny na nových ocelových Y pražcích. To památkářům nevadí?

Vašek

I na obrázku jsou ocelové pražce.

Karel

Ve skutečnosti také

Projektant

Něco mi říká, že materiál kolejnic, pražců, kolejového lože, apod. není předmětem památkové ochrany, to bude spíš trať jako celek ve své trase, s ozubnicí. A když se má rekonstruovat, je logické zlepšit technické parametry (např. zřídit bezstykovou kolej)…

Indian

Ne, nevadí jim to. Ona je stávající ozubnice také uchycena na ocelových pražcích, takže ta změna zas až tak velká nebude.

Bohumil Pokorný

Myslím,že otázka byla oprávněná.Není ocelový pražec jako ocelový pražec.Ty nové budou tvaru Y s úplně jiným způsobem upínání kolejnic.Tak nevím.Např. v Zubrnicích by něco takového neprošlo…

Jarda

Mohli by to pripravit i na elektrifikaci, nebo to rovnou elektrifikovat, když do poreby (pl) draty vedou a mezi lbc-jbc-tnv a asi až do harachova se elektrifikace na zadost kraje prověřuje.

Antonín

Elektrifikována byla kdysi z Německa do Kořenova včetně, ještě v roce 2008 před obnovením provozu do Polska byly na polské straně u trati tu a tam bývalé sloupy trakčního vedení. Jinak by to stálo za toi

Jiří Šrámek

Ten překlep na konci je hezký. Tedy pokud to není úmysl.

Vašek

A nezapomenout na metr vysoká nástupiště, zámkovku a hlavně stovky metrů ,, Modrého zábradlí“. (Tímto zdravím).

Tomáš Záruba

D3->D1 bude toho součástí, nebo až někdy potom samostatně?

Indian

A co ETCS? To tam asi nepůjde pod tu ozubnici narvat…

P_V

Co Vy víte, možná už u Hajnech pracují na speciální ozubnicové balíze 🙂

182-097

V podmínkách ČR bych se tomu nedivil. Plus následně podminit jízdu těch ozubnicových T426 instalací ETCS za 20 milionů 😀

Mirek Zv.

Mínusování otázek místo odpovědi. To mají dobrou zábavu ti jednodušší, viď …

hank

Někteří mínusujou automaticky, jenom se podívají na nick a post pod ním ani nečtou…

hank

SprŽel má trať v seznamu úseků určených pro instalaci očesaného lokálkového ETCS.

Han van Meegeren

Dovolím si upozornit na dnešní akci v Kořenově, která je věnována zejména modelům.
Zvláště doporučuji model Kořenova a přilehých míst ve velikosti TT, kde jsou k vidění i elektrické lokomotivy, které mohli spatřit tamtéž ti dříve narození.
Koncem letošní zimy tomu bylo právě 100 let, kdy byla žst. Kořenov z německé strany elektrifikována.

Han van Meegeren

Dovolím si upozornit na dnešní akci v Kořenově, která je věnována zejména modelům.
Zvláště doporučuji model Kořenova a přilehých míst ve velikosti TT, kde jsou k vidění i elektrické lokomotivy, které mohli spatřit tamtéž ti dříve narození.
Koncem letošní zimy tomu bylo právě 100 let, kdy byla žst. Kořenov z německé strany elektrifikována.

David

Chápu, že je to kulturní památka, ale stejně je takové divné obnovovat ozubnici v místech, kde je vlastně k ničemu neslouží a žádné pravidelné vlaky ji nevyužívají neboť to zvládnou vyjet i bez ozubnice.

hank

OK. Zbouráme Karlštejn, protože korunovační klenoty ani svaté relikvie už tam není potřeba ukrývat…

Han van Meegeren

Ony jsou korunovační klenoty na Karlštejně?

hank

Za Karla IV. byly v Praze, ale v dobách válek a nepokojů, což bylo od dob Václava IV. a husitských válek až do 30leté války vlastně skoro pořád, se ukládaly na Karlštejn. Odvezeny odtamtud byly až v r. 1619. Pak se několikrát stěhovaly, byly i ve Vídni a ke sv. Vítu se natrvalo vrátily v r. 1791, kdy také vznikla tradice 7 klíčů.

Vít Jůza

Karlštejn byl určen pro ŘÍŠSKÉ korunovační klenoty.

hank

Z české wikipedie: Hrad Karlštejn byl založen okolo roku 1348 jako soukromé reprezentační sídlo římského císaře a českého krále Karla IV. Po Karlově císařské korunovaci v Římě roku 1355 císař účel hradu pozměnil. Rozhodl se jej užívat jako klenotnici – prostor pro uschování říšských korunovačních klenotů a souboru svatých ostatků. České korunovační klenoty, do té doby přechovávané v katedrále svatého Víta v Praze, se poprvé na Karlštejně krátce ocitly až počátkem 20. let 15. století na příkaz Karlova syna Václava IV. Král Zikmund[8] oba soubory královských insignií nechal z obav před husitskými bouřemi vyvézt z Českého království. Po skončení husitských… Číst vice »

Jelen

Je to jediná ozubnicová dráha v ČR a rozhodně stojí za to ji zachovat, byť se ozubnice využívá už jen příležitostně.

os.ka.rek

Myslím, že i Stadlery mají možnost chytit se ozubnice pro případ, že by selhaly brzdy nebo podkluzovala kola při brždění.

Georg

tak radsi nemysli.

PvvS

Jedině když vykolejí a šprajcnou se o ni..

Bert

Na to je magnetická kolejnicová brzda.

Vašek

David do parlamentu!

Observer

Jestliže je běžný provoz 100% adhezní, tak mi přijde zbytečné instalovat ozubnicové pásy na celý úsek. Nebo obnovit ozubnicový provoz. Jak praví klasik:“Co bychom neudělali pro túristi…“

Petr David

Nebo jenom sto metrů trati a na začátku a na konci trati parkoviště.

Vít Jůza

Ozubnice je nutná zejména s ohledem na základní – nákladní provoz, a i v osobní dopravě existuje dost vlaků, které bez podpory ozubnicové lokomotivy neprojedou. Degradovat železnici podle úplně aktuální poptávky a jízdního řádu, často ovlivněných úplně aktuální osekanou nabídkou, jak se to mnohdy děje, je krátkozraké.

hank

No ale podle předpisu D40 je dost řad adhezních lokomotiv, které jsou na zubačce povoleny a samozřejmě se běžně používají hlavně v nákladní dopravě… V praxi v nákladní vozbě především 743 (v Liberci byly po odchodu elektroniků na velký vandr po jiných služebnách ČDC ponechány 4 ks, t. č. to jsou 2, 7, 8 a 10), ale povolené jsou i 742, 731, 730, dokonce i 714 a 708. Nevím, jestli tam poslední dvě jmenované někdo někdy viděl – jejich praktická použitelnost s normou hmotnosti 50 t do kopce je přinejmenším diskutabilní – ale povolení mají.

Cestujici

A proč se třeba nezeptaji ve Švýcarsku….?? Tam se i Abtova ozubnice potkat dá….

Kubrt

Pocházely všechny ozubnicové pásy daného systému od jednoho výrobce, nebo se vyráběly ve více továrnách? Pocházejí ty stávající z dob výstavby, nebo se někdy v průběhu let měnily?

M19

Proc se na opravu vaší škodovky nezeptáte ve Fiatu? Tam taky dělají auta… 😉

Karel

Protože konstrukce Škodovky nepochází od Fiatu. Abtova ozubnice je švýcarská konstrukce a dokonce se tam-na rozdíl od nás-tam s pomocí Abtovy ozubnice jezdí pravidelné vlaky.

M19

Tak se majitelé Škodovek mají ptát v Daimleru? Chápete, že materiálové složení a konstrukce jsou dvě věci? Oni budou Švýcaři vědět jaké materiálové složení mají jednotlivé komponenty, když je nevyráběli?

joschimstahl

Z toho kouká další kolo snah o zrušení železnice do Jizerek. Ta trať se pořád opravuje a její stav se pořád zhoršuje. Inu Balkán…

Antonín

Neopravuje se , ale flikují největší průšvihy.

Erik

Neplanuje se v ramci reko, protazeni dratu z Jelenie Gory aspon do Korenova jako drive?

Karel

To by ale nebyla rekonstrukce. V Jelenie Goře je jiná soustava, než byla původně
.

Kubrt

Neplánuje.
A jen tak pro zajímavost – koncept provozu by pak byl jaký?

Han van Meegeren

Plánuje. Do Jakuszyc.

Erik

Protahnuti R Sniezka do ceska.

Indian

Tak to by museli Poláci nasadit lokomotivu a vozy schopné zvládnout to stoupání/klesání. Na tu trať nemůže jezdit jen tak něco. Zkušenosti s 843 jsou doufám ještě živé…
Platí stále podmínka že soupravy nemůžou být na cestu nahoru tažené, ale musí být sunuté?

hank

Ano, když mají jedno hnací vozidlo. Když jsou ve vlaku dvě hnací vozidla, jedno je vpředu; jeho strojvedoucí obsluhuje průběžnou brzdu. Ozubnicová lok. musí být vždycky na dolním konci vlaku. Sunutí dvěma hnacími vozidly není dovoleno.

Han van Meegeren

Mluví se o Jakuzsycích, v souvislosti s nedávno postaveným lyžařským střediskem.
Jinak letos koncem zimy bylo výročí 100 let od zadrátování.
A dnes je tam modelářská akce z níž si dovolím udělat malou reklamu modelu Kořenova ve velikosti TT, kde jsou i elektrické lokomotivy, které tam kdysi byly k vidění.

LEW EL3

Dolnoslezské vojvodství as track owner think about electrification to Polana Jakuszycka station (sport centrum/ hotel). I don’t know if there are concrete plans.

Indian

No concretu bude ta stavba obsahovat určitě hodně:)

Jan Hasek

Aha. To jsem teda mimo obraz. Jsem myslel, ze je to komplet opraveno. Desna, Korenov je přeci novy svršek, Harrachov nové nádraží…
A využívají ty soupravy, co tam pravidelně jezdi, ozubnici?

Singrovak

Pravidelné vlaky ozubnici nevyužívají

Kubrt

Nevyužívají, ozubnice pouze pro historické lokomtivy T 426.

Han van Meegeren

Když trhali zuby v Polubném, tak to SŽ (tehdy se jmenovali ještě ČD) prošlo.

Frantisek

No, právě. Jedinečné ozubnicové výhybky ve šrotu, namísto alespoň v muzeu, když ne na místě. Technokraté zajásali, ale nejsou jediní na světě.

Lapil Z.

Nejde o technokrCii, jde o penize.

Gwann

A proto to svihli do šrotu? To si fakt vydělali…vandale

M19

A to má být obhajoba či co?

Han van Meegeren

Suchá realita.

hank

Ozubnicové výhybky č. 1 a 3 byly demontované a výhybka č. 2 (dnešní č. 1) vyměněna v říjnu 1992, tj. ještě za ČSD. 2. kolej v dopravně Dolní Polubný zůstala bez výhybek a bez ozubnice a byla odstraněna v r. 1993, tj. už za ČD. Obě demontované kompletní ozubnicové výhybky byly uloženy v Kořenově a odtamtud – stále podléhající památkové ochraně – byly v r. 1996 odvezeny do šrotu. Další materiál ozubnice demontovaný v Dolním Polubném (ozubnice z dnešní výhybky č. 1, ozubnice z dopravních kolejí č. 1 a 2) byl uložen přímo v dopravně a v r. 1997 ho… Číst vice »

Han van Meegeren

Dovolím si podotknout, ž pan Říman povolil provoz Jizerské dráhy, bez toho by se tam dnes již nejezdilo vůbec, takže jeho zodpovědnost vůči této trati je opačná. Ano, za jeho vlády se trať zavřela, ale na základě podkladů od ČD, které ji léta úmyslně likvidovaly. Také se za jeho vlády znovu otevřela a to bez ČD, což byl vlastně základ toho, že stále existuje.
Přímá zodpovědnost za tehdejší šrotaci je na tehdejším přednostovi SDC.

hank

„Také se za jeho vlády znovu otevřela…“
To není jeho zásluha. Za jeho vlády taky po republice kolovala mapka tratí předurčených ke zrušení, jednalo se zhruba o třetinu délky sítě.

Pan Říman byl nadřízený generálních ředitelů ČD. Udělat si s nimi pořádek nechtěl/neuměl/nemohl. Vrcholovou zodpovědnost z ministrů dopravy nikdo nesejme. A jaký odjakživa byl a dodnes je postoj jeho rodné ODS vůči hromadné dopravě, to je všeobecně známo.

Granja

K 1. odstavci: Byla to tehdy velká protestní akce, když se trať měla zavřít. Římanovo příjmení bylo i na vozech. To, že za jeho ministrování uzavření zubačky bylo přehodnoceno, není jeho zásluha.

Han van Meegeren

A jiné partaje, když byly u vesla, to do kopru nevedly?
Systematicky a dlouhodobě.
Mapek bylo… a n základě čího hospodaření byly? Na základě ekonomického megaprůšvihu jménem státní železnice.

Bohumil Pokorný

A ví se,proč památkáři tehdy nepodali trestní oznámení?Konkrétní odpovědné osoby byly známé.

hank

Ách jo, tohle je oblíbený český zlozvyk: Nerozlišovat řízení trestní, správní, občanská apod. a na všechno hned hledat paragrafy v trestním zákoníku… Když už, tak bych to viděl spíš na správní než na trestní řízení. Stará právnická zásada říká: Žádný zločin bez zákona. (OT: Dost často ji však porušuje i sám stát; viz např. aktuální a přímo učebnicová aféra kolem restituce Černínů z Chudenic, kterou po marném uplynutí lhůt chtěl stát, aby nemusel svou restituční povinnost splnit, „vyřešit“ vymyšleným trestním řízením proti nevinným úřednicím a kterou nakonec po dlouholetých tahanicích musel rozseknout až Ústavní soud – více viz tady https://hlidacipes.org/dvoji-klepnuti-pres-ruku-ustavni-soud-tvrde-kritizuje-cesky-stat-za-zneuziti-moci.)… Číst vice »

Bohumil Pokorný

Též nejsem právník,takže neumím rozeznávat různé druhy řízení.Nicméně památkáři snad jiné starosti neměli,zákon o památkové ochraně porušen byl a škodou v takovém případě není zdaleka jen rozdíl mezi cenou nové výhybky a penězi utrženými za šrot.Pokud je to tak jednoduché,tak by SŽ nemusela brát ohled na památkáře a klidně by mohla prodat do šrotu Výtoňský most.A příslušný odpovědný pracovník by byl pro značnou část společnosti hrdinou.

hank

Tenkrát ještě SŽ(DC) neexistovala… Ale nebyl to zdaleka jediný případ, kdy v popřevratovém blbnutí 90. let vzala za své nějaká chráněná památka. Jak už jsem napsal, nechci se nikoho zastávat; nicméně kdyby tenkrát památkáři dávali k soudům všechna porušení jejich předpisů, asi by nedělali nic jiného než vedli soudní spory.

hank

Jestlipak se taky počítá s obnovou 2. dopravní koleje, ozubnice v obou dopravních kolejích a tří ozubnicových výhybek v dopravně Dolní Polubný? Jejich likvidace byl zločin, kterého se dopustily ČSD v říjnu 1992 těsně před svým zánikem; nevím o tom, že by za toto zlomyslné a zcela zbytečné poškození kulturní památky vyhlášené státem v březnu 1992 byl někdo jakkoli postižen.

Vojtěch Suchan

Ano, počítá, včetně výroby obou výhybek.

alenotak

To se ještě uvidí. Ministerstvo s tím právě nesouhlasí.

hank

Tato informace je nějak seriózně podložená nebo je to ozvěna hlasů velkých kluků, co spolu mluví z kanclů a chodeb v baráku na nábřeží?

Frantisek

Ministerstva by se měla v prvé řadě dohodnout, pokud to tedy nemůže rozhodnout nižší jednotka.

kix

obnovení dopravny je tak nějak v plánu, ale možná zůstane jen v adhézním stylu (jako je tomu nyní), ale je to tam dost nevhodné, rakušanka je mimo ozubnici, ale celá souprava už je na 58‰

hank

Tomu dost dobře nerozumím. V platných TTP se uvádí sklon dopravní koleje v Dolním Polubném 23,9‰. Pokud si dobře vzpomínám, dtto platilo i v minulosti pro obě dopravní koleje, když v dopravně ještě byly. Délka dopravní koleje se dnes uvádí stejná jako délka perónu = 58 m a dopravní kolej nahoře končí hrotem výhybky č. 1. Tzn., že se na ni vejde i nákladní vlak pro sklárnu – norma nákladních vlaků do kopce pro lok. 742/743 je stejně jenom 150 t ~ cca 2 ložené wapky s uhlím nebo 2 sypáky se sklářským pískem. Uvedená délka stačí i pro os.… Číst vice »

kix

ale ozubnice začíná v podstatě až na zlomu spádu za výhybkou č.1 v momentě, kdy celá souprava je už na 58‰, tak lokomotiva je sice na malém spádu 23,9‰, ale musí to být schopná vytlačit/ubrzdit a byl jsem už jednou svědkem při návozu vozidel na jednu z akcí, že to nezvládla a šla do prokluzu

hank

Aha, už rozumím.

Platné normy hmotnosti pro T 426.0 byly stanoveny pro současný stav, tj. 145 t bez ozubnice v Dolním Polubném. Ostatní hnací vozidla jezdí jen adhezně, takže v jejich případě je to jedno.

kix

180t platí pro celou trasu, ale jezdí se i na víc s tím, když jsou v soupravě další činná vozidla, ačkoliv to myslím je v rozporu s d40

kix

loni na 120 let, 750+749+464.202+7x dvounáprovový vůz + 1x 4 nápravový vůz..to se do 180t těžko vlezlo..ani jedno z ostatních hnacích vozidel tam nemá přechodnost, takže by se měly počítat jako nečinné..to by samozřejmě za deště rakušanka nedala..

hank

180 t je míněno na 1 HV.

A opravdu to celé vezli do kopce naráz a jenom s těmi lok., které píšeš?

Pokud jde o tu přechodnost HV, tak určitě museli dostat na direkci výjimku… Ale je to dobrá otázka, zkusím se zeptat jinde.

kix

ano jelo to jak jsem psal, řazení od předu, hv co nejsou schválené pro provoz na zubačce se považují za nečinné a navíc musí být řazeny dole nad rakušankou, nikoliv v čele vlaku jak to jelo. Je to na i na videích na YT, ale radši se nikde neptat a zbytečně nečeřit vody..jako jeden aktivista při jízdě 2×854.2, přitom tam už s 854 jezdili zajímavější soupravy, taky nevyjmenované v d40..např 854.2+054+054.+854 (bez.2, které tam ani nemají co dělat)

Martin

Obou nebo tří, jak původně byly ? Či se vlečka zruší?

Han van Meegeren

Je to stále stejná firma, dnes si říkají SŽ.

Jarek

Zajímalo by mě zda se vycházelo i z nějakých archiválii, kde by se mohla jakost ozubnicových tyči dohledat, nebo nic nebylo a rozhodovalo jen metalurgické složení. Na jiných ozubnicích to při výměně řešili jak? Možná že Tisovec je taky původní, ale jinde?

Ladislav

Nevím jak Tisovec ale Kořenovská zubačka používá dvojitou ozubnici.