Nová éra řízení letadel. Virtuální věž budou mít i v Polsku, přípravy běží také v Mošnově

Virtuální věž na letišti v norském Bodø. Zdroj: AvinorVirtuální věž na letišti v norském Bodø. Zdroj: Avinor

Poláci jsou v přípravách dále, vybrali dodavatele.

K zemím s letišti řízenými na dálku se hodlá připojit i Polsko. Tamní agentura pro řízení letového provozu (PANSA) vybrala dodavatele takzvané virtuální věže (Remote Tower). Své řešení jí dodá švédský Saab.

Prvním polským letištěm řízeným skrze kamery a monitory bude Modlin. Jde o letiště nedaleko Varšavy využívané především nízkonákladovými leteckými společnostmi. Řídící budou sedět o několik desítek kilometrů dál, a to v budově agentury ve Varšavě.

„Zavedení vzdálené věže otevírá novou kapitolu v řízení letového provozu. Nejde jen o technologický skok vpřed, ale o skutečnou změnu v přístupu k bezpečnosti a efektivitě leteckého provozu. Díky této inovaci poskytujeme řídícím letového provozu nástroje, které jim umožní reagovat rychleji a přesněji, a to bez ohledu na podmínky či polohu,“ uvedla šéfka PANSA Magdalena Jaworska-Maćkowiak.

V Modlinu umístí Saab pokročilé technologie pro vzdálené řízení letadel, včetně 4K kamer pro denní i noční provoz. Letiště navíc získá speciální systém zajišťující sledování všech fází letu, čímž se zvýší schopnost provozu za všech povětrnostních podmínek.

Češi budou řídit letadla z Ostravy

S virtuální věží počítá do budoucna i český státní podnik Řízení letového provozu (ŘLP). Záměr zavést novou službu byl představen před dvěma lety. Šéf podniku Jan Klas tehdy deníku Zdopravy.cz řekl, že pracoviště věže vznikne v Mošnově u Ostravy. Řídit by se z něj mělo letiště v Českých Budějovicích.

„Remote tower v Ostravě chceme uvést do provozu do dvou až tří let,“ prohlásil v srpnu roku 2023 Klas.

Dva roky však ŘLP nestačily, futuristické pracoviště se v Ostravě ještě stejně jako kamery v Budějovicích budovat nezačalo. Přípravy však pokračují, uvádí mluvčí podniku Richard Klíma.

„V současnosti se zpracovává provozní koncept využití virtuální věže, se kterým se také počítá také v našem investičním plánování. Následovat bude zpracování nezbytné cost–benefit analýzy. Na základě těchto podkladů bude rozhodnuto o dalším postupu,“ přiblížil Klíma.

Provozní koncept využití je podle Klímy celkové posouzení toho, jak se budou provozní letové služby tímto způsobem poskytovat, včetně posouzení lidských zdrojů – počty, jejich výcvik atd.

„Od toho se pak odvíjí harmonogram. Lokalita v Ostravě se nemění, cost–benefit analýza je základním ekonomickým nástrojem pro posouzení, zda je taková změna z hlediska nákladů, provozu a úspor pozitivní,“ uzavřel Klíma.

Jak již deník Zdopravy.cz dříve informoval, hlavními argumenty pro umístění věže v Ostravě mají být vhodné prostorové zázemí, příležitosti a personál. V Mošnově je pro umístění technologií Remote Tower k dispozici celé jedno patro. Vzniklo při stavbě nové budovy řídicí věže v roce 2016 a dosud pro něj ŘLP nenašlo využití.

Podnik dříve také nastínil, že se zvažuje využití virtuální věže i pro další vhodná letiště. ŘLP vedle Prahy nyní řídí provoz v Ostravě, Brně, Karlových Varech a na objednávku také právě v Českých Budějovicích.

Projekt virtuální věže se již v mnoha státech Evropy běžně používá, například na severu kontinentu.

Virtuální věž na letišti v norském Bodø. Zdroj: AvinorVirtuální věž na letišti v norském Bodø. Zdroj: AvinorVirtuální věž na letišti v norském Bodø.
Zdroj: AvinorVirtuální řídící věž, pro mnohé budoucnost letectví.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy Pansa Polsko remote tower Řízení letového provozu řlp rtwr virtuální věž
2 komentáře