Nová D7 u Chlumčan se otevřela v celé délce, hotová je i estakáda u mlýna
Dálnice D7 mezi Prahou a Chomutovem bude dlouhá 83 kilometrů, zbývá dostavět 24 kilometrů.
(Aktualizace 15:45, doplnili jsme informaci o omezení kvůli stavbě lávky) Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes uvedlo do provozu celý 4,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D7 u Chlumčan. Ten se z větší části otevřel už loni v prosinci, dodělávala se ale estakáda u Chlumčanského mlýna, kde se dosud jezdilo v jednom pásu.
Toto provizorium dneškem končí, na úseku ale zůstává omezení v souvislosti se stavbou lávky přes dálnici. „Jde o zúžení, které není v gesci ŘSD. Souvisí s realizací lávky u obce Cítoliby. Je to spojnice mezi Cítoliby a Louny. Lávka vede přes dálnici. Společnost Strabag tam staví základy, což omezuje dopravu na dálnici. Investorem lávky není ŘSD,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Omezení spočívá ve svedení dopravy do jednoho pruhu v každém pásu.
Stavba dálničního úseku začala v únoru 2022. Projekt spočíval především v přestavbě dvoupruhové silnice I. třídy (I/7) na čtyřpruhovou dálnici v posunuté stopě. Proto jej ŘSD také označuje jako „D7 Chlumčany, zkapacitnění“. Úsek na východě navazuje na úsek u Sulce, který byl uveden do provozu v roce 2009, na západě se pak napojuje na dálniční obchvat Loun, který byl zprovozněn loni v září.
Původní termín zprovoznění nového úseku u Chlumčan byl srpen 2024. ŘSD se ale se stavební firmou Metrostav Infrastructure dohodlo na dřívějším uvedením do provozu ve dvou fázích. Z větší části tak úsek slouží řidičům už od loňského prosince. Původní silnice u Chlumčan bude zachována jako obslužná komunikace II. třídy.
„Dálnice zajistí vyšší bezpečnost a plynulost provozu. Na silnici I/7 byl patrný vysoký nárůst zejména kamionové dopravy, pro kterou již dvoupruhová komunikace nestačila a byla značně nebezpečná s velkým množstvím závažných nehod,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl.
ŘSD chce letos začít stavět všechny tři zbývající úseky D7 ve středních Čechách. Jde o sedmikilometrový úsek Kutrovice – Panenský Týnec, podobně dlouhou část dálnice mezi Knovízem a Slaným a úsek od mimoúrovňové křižovatky Slaný západ do Kutrovic.
Z dálnice D7 zbývá dostavět 24 kilometrů. Nejsložitější bude úsek u Postoloprt, kde se řeší ochrana před stoletou vodou i překonání řeky Ohře. „Máme požádáno o vydání územního rozhodnutí a již běží územní řízení. Zároveň zpracováváme dokumentaci ke stavebnímu povolení,“ doplnil Mátl. Hotovo by mělo být v roce 2028.
Dálnice D7 mezi Prahou a Chomutovem bude dlouhá 83 kilometrů. Její první úseky vznikly v 60. a 70. letech minulého století v návaznosti na stavbu nového letiště v Ruzyni.