Ze soukromého státní. Rakouské dráhy ovládnou část regionálních vlaků na jihu Německa

Jednotky Siemens Mireo (vlevo) a Desiro HC pro Go-Ahead Bayern. Foto: Go-AheadJednotky Siemens Mireo (vlevo) a Desiro HC pro Go-Ahead Bayern. Foto: Go-Ahead

Transakci schválila Evropská komise.

Rakouské státní dráhy (ÖBB) mohou expandovat do německé regionální železniční dopravy. Evropská komise schválila nákup společnosti Go-Ahead Verkehrsgesellschaft Deutschland GmbH, která provozuje řadu regionálních spojů v některých spolkových zemích. Jde o další případ, který z liberalizace železniční dopravy v Evropské unii činí souboj státem ovládaných dopravců.

Plán na ovládnutí Go-Ahead oznámily rakouské dráhy loni na podzim. Podle zjištění Evropské komise spojení nepovede ke zhoršení konkurence na trhu železniční dopravy. Německá pobočka Go-Ahead provozuje 144 jednotek pro regionální dopravu v Bavorsku a Bádensku-Württembersku.

Velké přesuny na německé železnici. Go-Ahead prodal svůj byznys regionální dopravy rakouským drahám

Rakouský státní dopravce se dlouhodobě netají zájmem o německý trh, se svou dceřinou firmou nedávno soutěžil o výkony v Bavorsku. Pokračuje tak trend, kdy se v soutěžích na dopravce neutkávají soukromé, ale evropské státní firmy. V minulosti takto ovládly španělské dráhy Renfe český Leo Express. „Koupí Go-Ahead Deutschland pokračujeme v kurzu internacionalizace. Vidíme velký potenciál pro ještě větší růst osobní dopravy na jihu Německa,“ řekl při oznámení akvizice generální ředitel ÖBB Andreas Matthä.

Go-Ahead je s tisícovkou zaměstnanců jedním z největších dopravců v Německu, který nepatří žádnému evropskému státu. Společnost vlastní australská skupina Kinetic Group (částečně vlastněná vládou Ontaria) a španělská Globalvia. Zaměstnává tisíc lidí, její vlaky ročně ujedou kolem 20 milionů kilometrů.

Go-Ahead má v Německu aktuálně tři dlouhodobé kontrakty z roku 2019, resp. 2021, které zajišťuje prakticky novými jednotkami. Firma ve svém vyjádření vysvětluje odchod z Německa snahou plně se zaměřit na provoz ve Velké Británii a celosvětově pak větší orientací na městskou hromadnou dopravu. Firma současně nevyloučila svůj konec v Norsku, kde rovněž provozuje železniční dopravu. Současný šéf Go-Ahead Christian Schreyer oznámil, že v čele firmy skončí do konce října, nahradí ho Miguel Ángel Parras.

Tagy Evropská komise Go-Ahead ÖBB
31 komentářů