Norské státní dráhy přišly v první soutěži o velkou zakázku, vytlačil je britský Go-Ahead
První soutěž na provozovatele dálkových i regionálních vlaků v Norsku končí porážkou státního dopravce NSB. Osmiletý kontrakt s opcí na
První soutěž na provozovatele dálkových i regionálních vlaků v Norsku končí porážkou státního dopravce NSB. Osmiletý kontrakt s opcí na další dva roky na provoz vlaků po trati Sørlandet Oslo – Kristiansand – Stavanger a dvou regionálních tratí má hodnotu 1,5 miliardy norských korun (4,11 miliardy Kč). Získala jej společnost Go-Ahead.
Výběr britského soukromého dopravce Go-Ahead oznámilo norské železniční ředitelství Jernbanedirektoratet v tiskové zprávě. V Norsku jde o průlom, dosud se tu provoz vlaků nesoutěžil a norské státní železnice Norges Statsbane (NSB) provozovaly vlaky bez soutěže.
V soutěži nerozhodovala jen cena, ta měla váhu 40 %. Zbytek připadal na kvalitativní ukazatele. Jernbanedirektoratet uvedl, že rozdíly v nabídkách v kvalitě byly velmi malé. Go-Ahead ale vyhrál hlavně díky ceně, byl o 21 % levnější než druhá nabídka.
Dosud platí Norsko svým drahám za provoz vlaků na této trase 486 milionů norských korun, od roku 2020 má Go-Ahead získat jen 250 milionů korun. Částka za kompenzaci se postupně bude snižovat. Podle železničního ředitelství byly všechny nabídky výrazně nižší, než dosud NSB požaduje.
Kontrakt se týká dálkových vlaků z Osla do Stavangeru jednou za dvě hodiny a také regionálních spojů mezi Egersundem a Stavangerem a z Arendalu do Nelaugu. Celkem jde o 5,5 milionu vlakokilometrů ročně, provoz začne v prosinci příštího roku. Firma neuvedla, s jakými vlaky bude jezdit.
Go-Ahead bude na zakázce spolupracovat se společností Kolumbus, která zajišťuje autobusovou a lodní dopravu v kraji Rogaland, jehož hlavním městem je Stavanger.
Podle podmínek soutěže Go-Ahead převezme zaměstnance norských drah s jejich pracovními podmínkami včetně například penzijního systému.
Go-Ahead je jedním z největších soukromých dopravců na světě, nedávno získal například velkou zakázku na provoz vlaků v Německu. Britská společnost zaměstnává 29 tisíc lidí, tržby loni dosáhly 3,5 miliardy liber.
Norsko soutěží mezitím provoz na další dálkové trase: z Trondheimu do Bodø. Norské železniční ředitelství už loni uvedlo, že cílem soutěží je zajišti lepší služby pro cestující. Původně bylo v tendru osm firem, nakonec zadavatel vybíral ze tří dopravců.