Noční vlak Berlín – Brusel je zpět, European Sleeper hlásí velký zájem
Společnost chystá příští rok prodloužení linky do Prahy.
Společnost European Sleeper včera večer poprvé vyrazila s nočním spojem mezi Berlínem a Bruselem, dnes se vydává po stejné trase přes Antverpy a Amsterdam zpět do Německa. Jde o další krok k renesanci nočních vlaků po Evropě.
Mezi německé a belgické hlavní město se přímý noční vlak vrátil po více než deseti letech. Stojí za ním společnost, která si pro peníze na zahájení provozu šla i mezi drobné investory prostřednictvím hromadné sbírky. Zatím jezdí třikrát týdně každým směrem, v budoucnu chce rozšířit provoz i do Prahy.
Podle zakladatele společnosti Chris Engelsmana je řada spojů již prakticky vyprodaná, největší poptávka je podle něj po cestě v nejdražším lůžkovém voze. Start vlaku se opakovaně oddaloval, firma neměla dostatek vhodných vozů. Jde o mix ojetých vozů různých dopravců, vlak je většinou osmi až desetivozový. Většina vozů patří Gesellschaft für Fahrzeugtechnik z Crailsheimu. Dopravce přesné složení nezveřejnil, vidět je částečně například na fotkách na sociálních sítích.
Vlak odjíždí z Berlína v úterý, čtvrtek a v sobotu, z Bruselu v pondělí, středu a pátek. Z Berlína jede ve 22:56, v Bruselu je v 9:27. Zpět z Bruselu odjíždí v 19:22, v Berlíně pak je v 6:48. Včasný příjezd do Berlína umožní přestup na vlak do Prahy.
Nejlevnější jízdenka je za 59 eur ve voze pouze se sedačkami. Podle rezervačního systému vyjde levněji si koupit lůžko v samostatném oddíle, než si zamluvit celé kupé se sedačkami pro sebe. Při rezervaci sedačky si nejde vybrat místo, je přiděleno automaticky. Ceny jsou v různých úrovních podle míry flexibility a času na zrušení jízdenky, ke kompletnímu vrácení jízdného je ale potřeba zrušit jízdenku do 48 hodin před odjezdem.
Lůžkový vůz je v prodeji ve verzi pro jednoho až tři cestující. Součástí kupé je umyvadlo, toalety jsou pouze společné. Na řadu spojů už není jízdenka vůbec v nabídce, podle počtu dostupných míst se zdá, že může jít o jediný vůz v celém vlaku. Lehátkové vozy dopravce nabízí ve verzi pro šest nebo čtyři osoby i celé kupé. Jako nejlevnější vychází cesta v oddílovém voze pouze se sedačkami pro šest lidí, lze ho zakoupit i celé samostatně.
European Sleeper není tradičním dopravcem, organizace vznikla v Nizozemsku jako družstvo, které chce obnovit noční vlaky. Drobní investoři loni podpořili start firmy půl milionem eur, emise podílů se vyprodala za patnáct minut. Chystá další trasu, plánuje spojit Amsterdam s Barcelonou. Nová linka se dostala na seznam nočních linek, které chce podpořit Evropská komise.