Ničila koleje, štvala cestující. Po modernizaci a opravách si Praha na tramvaje 14T zvykla

Tramvaj 14T ve Slivenci. Foto: PIDTramvaj 14T ve Slivenci. Foto: PID

"Nenáviděná sedadla" má už jen 24 kusů tramvají přezdívaných Porsche.

Pražský dopravní podnik dokončil tzv. malou modernizaci už na 31 tramvajích Škoda 14T přezdívaných Porsche. Na úpravu neoblíbeného uspořádání interiéru jich tak čeká ještě dvacet čtyři. Zbylých pět z celkové 60kusové dodávky bylo odepsáno po nehodách.

Informoval o tom časopis DP kontakt vydávaný dopravním podnikem. Tramvaje 14T provozované od roku 2006 pod obchodním názvem Elektra si rychle získaly přezdívku Porsche díky designerskému studiu, které navrhlo jejich čelní masku. Šlo o první sériově dodávané nízkopodlažní tramvaje v Praze.

Druhá tramvaj v nových barvách PID vyjíždí. 14T má polepy ve finální podobě

Po prvotním nadšení z nízkopodlažnosti a moderního designu pětičlánkové tramvaje se rychle ukázaly i problémy. Cestující si stěžovali na špatně řešená záchytná madla, kdy se v některých místech neměli doslova za co chytit.

Téměř nenáviděným se pak stalo podélné uspořádání sedadel v nosných článcích tramvaje. Kromě toho, že lidem vadilo sledovat při jízdě naproti sedící cestující, byla ulička mezi sedadly příliš úzká a velmi obtížně se procházela.

Proto začal dopravní podnik po deseti letech provozu v roce 2016 s projektem malých modernizací. Během nich se vyměňuje podélné uspořádání sedadel za klasické příčné, čímž se navíc zvyšuje kapacita tramvaje. Čalouněná sedadla střídají plastové sedáky, mění se i uspořádání záchytných tyčí, obklady a podlahová krytina.

Původní uspořádání sedadel v tramvajích 14T Škoda. Foto: DPPModernizované uspořádání sedadel v tramvajích 14T Škoda. Foto: DPP

Podélná sedadla původně zakrývala elektrické přístroje. Technikům se podařilo upravit šířky stupínků tak, že mohly být topné jednotky či násypky pískovačů přemístěny. Nyní jich tak v původní podobě existuje již jen 14 a postupně se modernizují další.

Praskající rámy

Tramvaje 14T však postihl ještě závažnější problém, který dokončení modernizací plánované původně na rok 2018 odsunul na vedlejší kolej.

Už od jejich nasazení se ukazovalo, že neotočné podvozky nejsou v obloucích šetrné ke kolejnicím a rozdělením článků na nosné a nesené dochází k většímu zatěžování některých částí. „Podvozky nosných článků působí na trať většími nápravovými tlaky, což zapříčiňuje jejich větší degradaci, uvedl pro DP kontakt Martin Černý z oddělení Výrobní technologie DPP.

Tramvaj 14T jako gumokol. Filmaři si půjčili části kastle od dopravního podniku

V srpnu 2014 se tak všechny vozy stáhly z provozu kvůli trhlinám na příčnících v místech úchytů podvozku. Ty se následně u všech tramvají 14T musely podle návrhu z plzeňské Škody Transportation opravit.

Většinu problémů se však podařilo v průběhu let vyřešit a dopravní podnik si nyní spolehlivost vozů pochvaluje. „O tom svědčí i měsíční náběhy vozů okolo 8 000 km, které jsou nad průměrem ostatních vozů,“ dodává Martin Černý.

Kvůli zmíněnému opotřebovávání kolejí se však nasazují primárně na páteřní linky 17 a 3. Ty totiž mají relativně přímou trať s minimem oblouků o malých poloměrech.

Technici nyní pracují na vylepšení systému automatického přimazávání okolků, který by měl nově používat satelitní navigaci. Další novinky pak tramvaje dostanou v rámci velké periodické opravy, která už na první z nich momentálně probíhá.

Aktualizace: Opravili jsme původně nepřesný počet vozů čekajících na modernizaci.

Tramvaj 14T v nových barvách PID. Foto: Daniel Šabík /DPPTramvaj 14T v nových barvách PID. Foto: Daniel Šabík /DPPTramvaj 14T v nových barvách PID. Foto: Daniel Šabík /DPPTramvaj 14T v nových barvách PID. Foto: Daniel Šabík /DPPTramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T  v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T v nových barvách PID. Foto: MobilniTabla.czTramvaj 14T. Foto: DPP
Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp modernizace vozů Škoda Transportation Tramvaj 14T
263 komentářů