Ničila koleje, štvala cestující. Po modernizaci a opravách si Praha na tramvaje 14T zvykla
Tramvaj 14T ve Slivenci. Foto: PID
"Nenáviděná sedadla" má už jen 24 kusů tramvají přezdívaných Porsche.
"Nenáviděná sedadla" má už jen 24 kusů tramvají přezdívaných Porsche.
nechápu, že vám admin tyto bláboly schválil do diskuze
Nevšiml jsem si, že by novým uspořádáním sedaček vzrostl jejich počet, pořád jich je 12 na článek. Podélná varianta by mi až tak nevadila, kdyby ta ulička byla o 20 cm širší – ale i to by nejspíš nestačilo. A ten pevný podvozek, to je naprosté šílenství, ta tramvaj se hodí leda tak na trať z Litvínova do Mostu.
Já jsem vždycky říkal, že 14T je technologický demonstrátor – Škodovka ukázala, jaké technologie umí do tramvaje nacpat, ale pro převážení cestujících to moc vhodné není.
A já zrovna patřím k těm, kteří mají nejraději podélnou variantu sedaček. Ač pravdou je, že jsem nikdy nepochopil proč jsou umístěny sedadla takový kus od boku tramvaje
Stejně nikdy nepochopím, jakej vůl si řekl „Do Prahy jim dáme tramvaje bez otočných podvozků“. K čemu takový neotočný podvozek je? Akorát to dělá problémy. A Praha je navíc známa tím, že má docela vysoký výškový profil tratí a hodně prudších zatáček.
Trochu lepší to v nich je, ale stále si tam člověk připadá tak nějak stísněně, to nemluvím v létě s větráním, to si raději spoj nechám odjet a počkám na jiný model tramvaje.
Tak to vypadá, když nakupují neználci. Škodu – ničení kolejnic však nikdo po objednavateli ……….. ticho po pěšině.
Jsou to nejhnusnější tramvaje které jsem viděl. A bohužel jsou vidět i v některých zahraničních historických městech
Pravidelne sa ňou vozím v Brne je taká… ako ryžový chlebík. Účel to splní, ale že by to bol technický orgazmus… ešte aj EVO (Draci) sú lepší ako táto krabica.
Tam ale máte 13T, nepletu-li se.
Nejlepší rozložení místa měly T3. Bylo dost místa i k průchodu a vyhýbání se v tramvaji. V nových, kde jsou dvě sedačky vedle sebe, to je tak, že neandrtálec si sedne hned na kraj a vedle sebe si položí tašku. Když ho požádáš o místo, tak ti dá málem po ústech. To nemluvím o tom, že sedačky jsou úzké, vedle sebe mohou pohodlně sedět jen děti.
Zvyknout se dá i na okupaci, žejo….
Tahle parodie neměla vůbec vzniknout, maximlně tak v jednom exempláři jako ukázka toho, jak v žádném případě nemá vypadat tramvaj.
A jestli je nezničila, ničí koleje dodnes …
Já si tedy na ten „Pojízdný šrot“ vůbec nezvykl. Nechápu, proč to DPP raději neprodal. To ty tramvaje přijdou za léta používání pěkně draho, když to ničí kolejový svršky v oblouku.
Prodat těžko, maximálně tak věnovat. A to ještě někomu, s kým nemusíme být moc zadobře :)).
Obávam sa, že aj v Sevrenj Kóri by tie vozy odmietli.
Problém je, že to nikdo nechtěl…
Závidím vám vaše časové možnosti.
Teda, nomohu si pomoci ale ty sedačky na fotce „po rekonstrukci“ vypadají jak z dětské školky…
Podľa môjho názoru design oveľa krajší ako 15T. Pôsobí subtílnejšie a do istej miery to čelo nadväzuje na T3, do centra Prahy pasuje najlepšie.
Ako cestujúci ich mám po tej úprave sedenia celkom rád.
15T je strasny kram. na kolejovych krizovatkach a v zatackach desne hlucna, uvnitr se da stat pouze u dveri (cili zavazet) nebo na sikme plose. horizontalni madla strasne vysoko. tak odporny interier musel vymyslet opravdu velky lumen.
pred par dny jsem jel trojkou 14T se sedadlama v puvodnim usporadani a nechapu, co je na nich tak strasliveho. v metru jde o bezne usporadani casti vagonu a nikdo neremca.
V metru není tak prudká akcelerace a brzdění, a širší ulička.
Podstatné je, že v metru je ulička mezi sedadly asi tak 4x širší, takže se jí dá i projít. Ve 14T šlapete sedícím lidem po nohách, a pokud v uličce někdo stojí, musíte se přes něj ke dveřím prodírat. K tomu blbě větrá a je dost hlučná.
Subtilnější, to fakt nevím. Na mě odjakživa působila tak nějak těžkopádně, i to „saranče“ čelo je sice do určité míry zajímavé, ale ne „lehce působící“. Navíc je to uvnitř poměrně malá a stísněná tramvaj ve srovnání s 15T.
Jinak tahle plečka, pokud je po rekonstrukci, má cca 66% sedaček po směru jízdy, což není nic oslnivého. Před rekonstrukcí dokonce pod 50%.
Tomuto kriteriu nepřikládám žádnou váhu…
Toto kritérium bylo součástí VŘ na nové vozy. Takže nějaký smysl určitě má.
To jakože bylo víc sedaček proti směru jízdy? To snad ne…
Podařilo už se vyřešit hodiny překryté tyčí v prvním článku?
Ach jo… Rozkaz zněl jasně.
Byla to bouře ve sklenici vody. Na rovných tratích je to nepřekonatelně pohodlná tramvaj, takže když konečně DPP dospěl k tomu, že nejlépe bude 14T na 17, 3 a případně ještě na linkách do Řep, bylo v podstatě po problému. Pak bylo ještě nešťastné to sezení po bocích, ale to se taky vyřešilo, takže ať na správných likách dobře slouží. Až bude 17 prodloužena za Zdiby. bude do skutečně ideální linka na tyhle rychlodrážní tramvaje.
Největší problém s nimi nyní mám hlavně v tom, že jsou nasazovány na stejná pořadí jako dvojice T3 nebo 15T, ale poršák opravdu nemá kapacitu dvojičky nebo ForCity, takže jsou mnohem plnější.
14T, 13T a 13T6, jsou bezkonkurenčně nejhorší tramvaj všech dob. Když vyloženě nemusím, jedu raději i Variem. Hlučné, nepohodlné, nekvalitní, hoblujici koleje, prostě zmar.
Po změně uspořádání sezení v lichých článcích proti nim nemám vcelku námitky. Vlivy na trať mi posuzovat odborně nepřísluší, na to nemá kvalifikaci 99% cestujících…
Na tuhle tramvajovou hrůzu jsem si teda zatím nezvyknul, a většinou když tohle přijede, tak radši čekám na jiný typ tramvaje. Hlavně v létě bez klimatizace je to děs. A navíc je škoda, že v Praze nelze nastupovat dveřmi u řidiče jako třeba v Brně
Nojono, ještě jeden drobný černý puntík navíc… ale je fakt že některé odstranili.
Přesně tak, když ji vidím na konečné, tak raději pokračuji busem dál na metro a jedu metrem, než touhle úděsnou tramvají….
Jste pako, je vidět, že nemáte co na práci.
Taky si neumím představit, že na Ortenově náměstí, kde tramvaje jezdí po 6 minutách s četnými stochastickými výkyvy, se rozhodnu čekat na další tramvaj…
No to raději pěšky na NádrHol.
Nebudu se snižovat na vaši úroveň, tak děkuji za názor a posílám klíčenku🤣
Na šocení je fajn. Pohledem řidiče to neznám. Z pohledu cestujícího: Holt to tady máme, a zatím tady nemáme tolik lepšího. Nejspíš ji potká osud T6 A5, které prostorově byly lepší, ale nebyly nízkopodlažní.
T6A5 byly „krutě vysokopodlažní“ … připadá mi že tento nedostatek téměř dosahuje „kvalit“ pověstného „jezdí to dobře, ale neseje to“
Tak furt lepší nedostatky, ale jede to, než pověstná RT6N1. T6 A5 byly náhrada za T3, ale byly zastaralé už v době výroby. Jezdilo to fajn, ale poté, co se začaly modernizovat T3, to asi moc smysl nedávalo, i poté, co výrobce zkrachoval. 14T je hezká z venku, dokonce nízkopodlažní, ale uvnitř je to stejně hůř použitelné než 15T. Jako fajn, dokud to jezdí, ale až bude dost věcí jiných, tak nejspíš T3 přežijí i tento experiment.
Což je vidět na Plzni, kde si raději nechali T3 a vyhodili Astry….
Tak i ty Astry měly něco do sebe. Bohužel, oproti T3 nebyly tak rozšířené, a dnes už je něco místo nich. Bohužel ale, nová tramvaj je dražší než modernizace ‚nesmrtelných‘ T3. V případě Aster není tak snadné sehnat náhradní díly.
Ony vlastně Astry se zkoušely i v Praze, nebo alespoň jedna z nich, tehdy na lince 17. Bohužel, vyhrála RT6N1, která sice byla z Prahy, ale nepodařilo se ji vyladit.
RT6N1 byl chybný projekt víceméně od samého počátku. Ostatně, i interní oponentura ČKD nedoporučila zahájení výroby.
O tom jsem nic neslyšel, mohu Vás poprosit o zdroj?
Mám kamaráda, kterého snad na to přesunuli. Ale je otázka, co se vlastně dělo v pozadí.
T3 si nechali jenom na omezenou dobu. Po dodání 40T dojezdí a zůstanou jenom T3R.PLF.
To já si zase velmi rád nechám ujet 15T. 14T ještě celkem jde.
Proč se vlastně dávají 2 sedačky vedle sebe a ne jen jedna, kdo v T3? Bylo by výrazně víc místa pro stojící.
První důvod je kvalita cestování. Větší poměr sedících zvyšuje atraktivitu MHD. Vtipné je, že T3/T6 s 2+1 šly skoro všude vyjma ex ČSSR…
Druhý důvod byly nápravové tlaky… Proto i 14T měly z počátky ty 1,5 sedačky 🙂
Mě ani tak nevadí stát, víc mi vadí když musím stát v úzké uličce, pořád musím někomu uhýbat, nebo když se kvůli jednomu trdlu mačkám u dveří i když je zbytek tramvaje poloprázdný. Dokonce bych byl za to, aby ve špičkách jezdili tramvaje s menším počtem sedaček, aby se dalo lépe stát. Ale chápu, že by to mohlo působit problémy při vypravování, atd.
Mně taky nevadí stát, ale chci mít volné ruce. Ideální je mít možnost se opřít na místě, kde nemusím v jednom kuse někomu uhýbat, např. v kloubu. Takových míst je v tramvajích s více sedačkami v poměru k celkové kapacitě více.
Já znám cestování tramvají převážně ve špičce a v T15 prakticky není, kde stát, jen v davu v prostoru kolem dveří. V T3 se stojí bokem k sedadlům, stojící cestující potřebují psychologicky menší osobní zónu, v T15 nikdy nevím, jak se tam naskládat. Jinak tady je to velmi pěkně rozebráno: https://dopravni.net/mhd/7709/proc-nektere-tramvaje-a-zvlaste-jednu-z-nich-nemame-radi/
jj, tahle analýza je skvělá v tom, jak přesně uchopuje ten hlavní problém, „pohodlné stání“ – většině cestujících opravdu nevadí stát, vadí jim, když musí neustále někomu uhýbat. Pohodlí sezení je stejně devalvované jednak těmi dvojsedačkami (při vystupování se soukám přes sedícího souseda nebo soused přes mě), jednak těmi nepohodlnými pseudosedačkami kolmo ke směru, a v neposlední řadě otřesnou úrovní čistoty sedaček – kolikrát se člověk podívá a stejně si řekne, než analyzovat, jestli jsou ty fleky inertní, radši postojím. :-)) I po letech pořád vnímám T3 pro cestující jako zdaleka nejergonomičtější a není to o nostalgii ani o zvyku.… Číst vice »
Správná kapacita MHD by měla být tak, aby se po většinu dne dalo na nekrátké vzdálenosti sedět.
Aby bylo více míst pro sedící.
No ale není to 1:1, takže 1 sedící navíc ubere asi tak 4 pohodlná místa ke stání.
Kdyz si tak prochazim diskuzi.. velmi by me zajimala reakce lidi, kteri minusuji negativni pohled na 14T. Ta tramvaj je opravdu nevhodna do Prahy, jak z pohledu DPP, tak cestujicich. Co vas k tomu vede? Krom minusu, proc si myslite, ze je T14 dobra tram, za vas, minusare? Dekuji
Já ji jako cestující, mimo letních veder, mám rád.
Třeba proto, že furt je to lepší stroj než T3 nebo KT8D5 (které dokonce přibývají a skupují se odkudsi…).
Z Maďarského Miskolce. Zatímco kompletně obměnit busovy park se podařilo dávno (protože cena za kus a životnost je relativně nízká), u tram s tím bojujeme a T3 v nějaké podobě budeme potkávat ještě v půlce století, očekávám (bohužel rutinně ještě jezdí klasické souoravy vysokých T3). Defacto novostavba WANA ještě ujde (1 dveře nízké, 2 vysoké, když jede sólo), ale reko kačena (1 dveře nízké, 4 vysoko) je teda trochu divočina. Ale obousměry Praha potřebuje (jak na běžný provoz, tak na výluky, kde se to řeší kalifornanem), teď se udělala zakázka na 200 jednosměrných (objednáno myslím 20), kdysi AS tvrdil, že… Číst vice »
I z Košic a snad z Budapešti. Co snese převoz, to si odvezou do ÚDDP a tam z toho s nepolevujícím úsilím šroubujou další a další rozvrzané vysokopodlažní krámy…
V T3/KT si muzu v lete krasne otevrit okno a muzu dychat. To v 14T opravdu rici nemohu. nehlede na jizdni vlastnosti pres krizovatky. pojizdny zelezarstvi 14T je.
V čem by to měl být lepší stroj než T3 a KT ? Že je mnohem méně komfortní, mnohem více poruchový, dražší na údržbu a opravy, že víc poškozuje tratě a je i mnohem hlučnější ?
Přesně jak tu někdo říká, sice to není ideal, ale pořad lepší než ty hrozné stoleté krámy co po Praze skoro z většiny jezdí (za mě ostuda Prahy)
Stoletých krámů jezdí opravdu jen pár, na dvou historických linkách.
Tisickrat lepsi T3/KT, kde se v lete neudusim, nez 14T.
Praha si nezvykla, pořád je to největší vrak na pražských kolejích.
Já ty tramvaje řídim. A kdyby celá flotila byla složena pouze z 14T, byl bych úplně spokojen. Z pohledu řidiče je to velice praktická a komfortní tramvaj.
Nedám plus ani minus, je to prostě věc vkusu a pohodlí, které musí mít i řidič. Ovšem za mě jako cestujícího je to to nejhorší, co kdy české koleje brázdilo. A jsem si jistý, že jak je skupina řidičů, kteří ji mají rádi, tak i skupina, která ji nesnáší. Jako u všeho.
Tak určitě. Co takhle se přestěhovat na trasu linky 19 a užít si ten zázrak techniky osmdesátých let?
Proč bych se stěhoval zpátky do Prahy? 😄
Chápu, že řidič se má v této tramvaji nejlíp, v kabině by mohl uspořádat menší garden party 🙂 Zato substrát dost trpí
Nemám úplně pocit, že by substrát trpěl. Ano, podélné sezení je nevhodné, ale jinak mi 14T/13T jako cestujícímu nikterak nevadí.
Já ty vraky taky občas řídím a pro většinu řidičů je to nepraktickej a nekomfortní střep, takže nevim, kde jste ke svému hodnocení přišel…
To souhlas, řidič má přímo obejvák – ovšem na úkor kapacity a rychlosti výměny cestujících.
Jsem řidič tramvaje a z mého pohledu je tramvaj 14T až na malé drobnosti velice povedená tramvaj.Za mě asi nejlepší, jak po technické stránce,tak komfortu řidiče.Jediné co se nepovedlo, je hlučná klima a nájezd do oblouku,hezky s citem.Jinak úžasná tramvaj, s malou závadností.
Pro řidiče lepší než 15T? 😲
Ámen
Mam to stejně. Vlezu do toho jen s největším sebezapřením.
V létě v zimě neskutečné vedro a mizerné chodové vlastnosti.
„Kromě toho, že lidem vadilo sledovat při jízdě naproti sedící cestující“ – To už je to s námi fakt tak špatné?
A ta GPS navigace pro domazávání… To jako fakt? Tam nemůže být čidlo, co sleduje úhel natočení podvozků? Neuvěřitelné…
Mazat je třeba v nájezdu do oblouku, ne až v něm, takže sledování úhlu nepomůže.
Ony se ty podvozky moc nenatáčí, jsou tam poměrně napevno..
Prý mají rovnoběžky společný bod v nekonečnu, tak tam by se ten úhel možná měřit dal. Blbé je to zpoždění signálu z okraje vesmíru.
Natáčí, o pár stupňů v silentblokách.
Ono také vadilo proplétat si s cestujícími naproti navzájem nohy.
A teď když tam nedejboze chtěl někdo skrz ty propletené haxny proskakat skrz, to bylo jak skákat gumu:)
Tohle se prostě nepovedlo.
Mrdky jedny.
Vyjadřujte se slušně!
Slušně, prosím.
Máme obrovské šťastie, že sa tá VEC nevyrobila na metrový rozchod.
Škoda 06T pro Cagliari, což je varianta na dané téma, má 950 mm. Takže máte možná spíš štěstí, že nebyly peníze na nákup, ináč by ste mali takéto električky tiež 🙂
Testovala sa v Bratislave. Aj som v nej bol. Zarazila ma neuveriteľne hlasná výzbroj. Nečakal som že bude taká „upišťaná“. Áno, asi nás zachránil aj nedostatok peňazí. 06T ale mala aspoň normálny interiér. Síce sitzle nad krajnými podvozkami boli pozdĺžne, ale s uličkou cez ktorú sa dalo chodiť aj keď boli sediaci cestujúci.
Co preferujete, 15T?
V podstatě cokoliv jiného.
Kdyby tak mohlo být vozidlo každému dle jeho vkusu, aby se nemusel uvažovat medián…
„“… Pražský dopravní podnik dokončil tzv. malou modernizaci už na 31 tramvajích Škoda 14T přezdívaných Porsche. Na úpravu neoblíbeného uspořádání interiéru jich tak čeká ještě čtrnáct. Zbylých pět z celkové 60kusové dodávky bylo odepsáno po nehodách. ..““ 31 + 14 + 5 = 50, někde někdo něumí počítat!
Ale vím, že Praha opravdu kolupila 60 kusů a vyřadila 5kusů 14T, tak nevím, kde je v uvedených počtech chyba – je opraveno 41 či chybí opravit 24 kusů?
V článku je uvedeno 31 hotovo, 24 je ještě třeba upravit, z toho 14 má zřejmě ještě úplně původní polstrované sedačky.
Sedadla ve směru / proti směru jízdy zajistila sice širší uličku, ale sedne si díky tomu výrazně méně lidí, protože 2 lidé s průměrnou výškou si proti sobě nesednou. Takže efekt této úpravy je za mě dost sporný.
Provozní zkušenosti hovoří proti vaší teorii
Praha si na ní nezvykla, tím myslím občané. Stále jí nemají rádi.
Znáte osobně každého občana?
A vy ano?
Ano.
Kecy, po těch úpravách je to úplně v pohodě tramvaj.
Kecy, není.
Jen bych doplníl, že ani rekonstrukce nepomůže s malou kapacitou vozu, špatnou průchodnosti skrz vůz, nápravovými tlaky a obecně se špatnou koncepcí.
A co z toho trápí tak zásadně běžného kaštana když do ni vleze a potřebuje se dostat z bodu A do bodu B? To, že šotouš klidně si ji nechá ujet, u mě vzbudí max. pozdvižení obočí nad časovými kapacitami šotouše, běžný substrát je typicky rád, že NĚCO přijelo a dá se tam bez násilí nastoupit.
Máte asi málo co na práci, když máte kapacitu zabývat se časovými možnostmi ostatních lidí. 😒
Je obecně více narvaná, protože nedosahuje kapacity ekvivalentu 2xT. Špatně větrání, hlučnost, prudké rozjezdy, atd.
Třeba to, že ten nepodařený experiment a z něj plynoucí zvýšené náklady DPP musím platit ze svých daní.
Ty praskajici ramy si dopravni podnik opravoval sam na vlastni naklady…?
Jinak jsou hlucne a pokud si DP zvykl, tak chci jen upozornit, ze je to dalsich 55 kusu bez klimatizace, ktem 15T z prvni serie… Coz me treba v lete do tramvaji nikdo moc nedostane…
Rad bych, aby v letnich mesicich cast spoju nahrazoval klimatizovanymi autobusy…
Oproti odporným zrůdám 15t jsou ale 14t krásné
15t je náadherná tramvaj s čistým designem, 14T má nalepené čela jak po nehodě..
Přesně naopak
Přesně tak, já si na ten nalomený čumák stále nemohu zvyknout a nedaří se mi přijít na to jaký to mělo účel. Ještě kdyby na to namalovali nějakou potvoru z Jurského parku, tak by se to zakřivení dalo pochopit.
Jediné co mne na ni štve je chybějící klimatizace.
Tu konečně dodělali?
Nemohou, tramvaj by byla nerovnoměrně zatížena
Pro namontování klimatizace není na střeše volné místo. Klimatizované 06T, 16T a 19T mají střední podvozek bez motorů a tím pádem i „méně výzbroje“ na střeše.
A 06T nevyzerá ako „saranče“. 😀
Podle mě je Astra/Anitra/06T vzhledově o dost hezčí jak Elektry l.
Aj mne sa viac páči pôvodný dizajn.
Netuším, jak vůbec mohlo být něco takového schváleno do provozu. Ano, ušstří se na každé tramvaji několik podvozků, ale ten princip je technicky totálně blbě. Bohužel konstrukčně podobných typů jezdí několik i v Brně a když jsem viděl poprvé, že podvozek je neotočný a uprostřed článku, místo otočného na začátku článku nebo v kloubu, tak jsem nechápal, jak to může vůbec po městě jezdit. Je nevyhnutelné, že při nájezdu do oblouků to musí hrozně dávat zabrat kolejnicím a být to i mnohem náchylnější na vykolejení. Jsem si jistý, klasická konstrukce zvládne i vyšší rychlosti v obloucích, ale kvůli tomuto paskvilu… Číst vice »
Jo Rezistor někde tcrdil, že s tím do stejnýho oblouku jede pomaleji, než jinou tramvají (T3RP, 15T, KT8) a stejně to hází víc.
Brno nema tak ostre oblouky jako jsou v Praze. Brno take nema saliny 14T, ale 13T, ktera je ze 14T odvozena.
Brno navic nepouziva nikde koleje vkladane do panelu, ale vsechny maji klasicky betonovy prazce a i diky tomu ty 13T nenici koleje, protoze jsou kazdeho cca pul metru pevne prisroubovane k tezkym prazcum.
Za spatnou technologii kolejist, tramvaje nemuzou.
A je pravdou, že BKV byly rozježděné už dávno před nástupem 14T, proste ten kolejinicový pásek nemá dostatečnou tuhost, především ve svislém směru, kudy jde největší síla. Byl to omyl i pro výhradní porovoz T3 při četnosti spojů jako v Praze.
Přechodový kus mezi normální kolejnici (vepředu) a tou na panelu BKV (vzadu): https://www.prazsketramvaje.cz/obrazky/bkv/bkv-10.jpg
Tohle opravdu nemá žádnou souvislost s typem kolejového svršku.
Neotočné podvozky hoblují koleje v obloucích nezávisle na typu.
Jistěže můžou. Vždyť to jde úplně proti jakékoliv logice, aby dvounápravový podvozek byl napevno spojen s celým článkem a ten ještě s dalším vloženým, který nemá podvozek vůbec. Při nájezdu do oblouku musí přední kolo přenést mnohonásobně větší boční sílu, aby otočil celým článkem i částí dalšího, to je setrvačnost nesrovnatelně větší hmotnosti. Je to totální konstrukční nesmysl, který nemá žádnou výhodu pro pojezd. Jediná „výhoda“ je v tom, že se ušetří na celou tramvaj 1-3 podvozky, ale na pojezd je to velmi hloupé a nestabilní řešení.
On těch podvozků klidně může být stejný počet, ale hlavně nesmějí být pevné.
pokud je trať udělaná jak má být, do oblouku jsou přechodnice a ne ta prasárna co obvykle, použije se v oblouku širší žlábek , tak není problém. Oni ani cestující nejsou moc nadšení, když se je řidič snaží propasírovat oknem.
Hlavně by to chtělo vybavit tramvaje klimatizací. Specificky tento model opravdu nebyl konstruován na aplikaci v horkých dnech kdy nemá klimu, jelikož narozdíl od starých tramvaji tolik “nevetra a neprofukuje” kabinou.
Tento model byl vybrán za vlády ODS. Stejně jako v Brně 13T. A ODS na žádné změny klimatu nevěří. A pro počasí let 2005/2006 (“Ladovská zima”, pamatujete?), ta tramvaj naprosto vyhovuje
Mohou nám pomoci? Jak souvisí ODS, Lada a změna klimatu s výstavbou pražské tramvaje?
Nijak, ale jako všichni náboženští fanatici musí i oni s tou svojí vírou otravovat všude.
Bém, Klaus…
Pořád nic ?
Jestli jste si nevšiml, tak už 3 desetiletí vláda neurčuje, co se bude vyrábět.
Za vlády ODS v Praze, pochopitelně… A ta už s tím něco společného má.
To je jasné. Pražská ODS řekla, že žádná změna klimatu neexistuje. V důsledku toho Škoda okamžitě zrušila klimatizaci ve všech tramvajích. Nejen na tramvajích v Praze, ale i v jiných městech. Je senzační, co ODS dokáže. Měli byste jim o tom říct… 😀.
Nikoliv. ODS si, v Praze i v Brně, objednala, co objednala. Ne, ODS nemůže za změny klimatu. Ale za to, že v létě bude v neklimatizované tramvaji na chcípnutí, případně za to, že přes poledne bude pobyt na ulici k nesnesení (protože místo stromořadí jsou parkovací stání), tak za to může ODS zcela určitě….
V té době už klimatizované tramvaje byly. Uznávám, že Češi byli vždycky poněkud zaostalí.
Vzpomínám si na tu debatu tehdy v Brně. Na otázku, proč to nemá klimu, z MMB znělo “Přece nebudeme utrácet za klimatizaci kvůli dvěma dnům v roce, kdy teplota vystoupá ke 30 stupňům”. Tak teď tu máme 60 šalin, ani ne v polovině životnosti, ve kterých jezdit 20 měsíce v roce je fakt “radost”…
V Brně je 13T jen 49. Ale když se k tomu přidají i další typy tramvají bez klimatizace, hlavně pak Varia, tak je to mnohem, mnohem více, než těch 60. Vlastně, většina vozového parku.
Do haVaria se dá klima dobastlit. Což už se experimentálně stalo (vypadá to zvenku hrozně, mimochodem, ale funguje to). Je vcelku pochopitelné, že šalina r.v. 1968 (i tohle tu jezdí), není klimatizovaná. U šaliny r.v. 2016 mi to připadá šílený…
…ale jen to, co se bude kupovat – viz povedené lokomotivy řady 380 pro ČD.
Jo, pracuju v „moderní“ budově postavené cca po roce 2000, je celá černá, v létě tedy chuťovka (naštěstí mám teplo rád a na východní straně to ještě jde). A ano, v té době byli moudří Češi přesvědčení, že se bude ochlazovat, tuhle diskusi sleduju přes 20 let. Nejenom ODS, ale všichni na rozhodujících postech. Sázeli smrky, stavěli černé budovy, kupovali tramvaje bez klimatizace.
Někdy před 15 rokama v Brně nad přehradou chtěli postavit sjezdovku i s vlekem. Za dotace, samosebou. Nejvyšší bod cca 411 m.n.m.
A ještě před pár rokama město chtělo koupit (možná dokonce i koupilo), mašinu na úpravu ledu na Priglu, aby se tam líp bruslilo. Přehrada naposledy zamrzla někdy v roce 2017…
Toto mohu spolehlivě (aspoň sám pro sebe) vyvrátit, po několika letech kdy jsem na zamrzlou přehradu nazavítal (a tedy nemohu 100%ně tvrdit jak moc byla či nebyla) jsem se donutil k tomu abych první „kovidovou zimu“ (’20/’21) okolo Vánoc vybalil brusle, teple se oblékl a na přehradu vyrazil… led mě („přescenta“) nakonec unesl, bylo to celkem pěkné, začal jsem u Přístaviště a končil jsem svařákem na Rakovci…
Takže nejen zamrzlá, ale i člověka únosná, v zimě 2021.
Pro leto 2005 možná stačila, ale pro leto 2023(nebo napr i leto 2043, kdy tyhle tramvaje budou stále jezdit) to je nedostatečné
Do 14T uz klimatizaci nedate, ma mensi pocet naprav a je dost tezka, uz by nemusela vubec dostat povoleni… uz ted je vyzbroj rozmistena tak, aby napravove tlaky jeste vyhovely… I bez te klimy ma nejvyssi napravove tlaky ze vsech typu ve vozovem parku…
Na klimatizaci ani není na střeše místo.
Tak v tom případě do šrotu a koupit novou s klimou. Praha je velmi bohate město a jelikož udává MHD jako prioritu, tak ať se předvedou
Když přejíždí křižovatku na Palmovce, zní to jak padající barák.
Když 15T přejíždí jakoukoliv výhybku, zní to jak kovošrot při zemětřesení.
Nebo jako nájezd osmanských Turků na železářský veletrh, jak kdysi někdo napsal. 😄
To se dalo krasne vypozorovat na poskozene koleji (tzv. vlnky) na Olsanskem nam., 14T a 15T rachot jako nakladad co vyklopi korbu plnou zel. srotu, T3, KT8 nic, jen lehke sotva slysitelne klapani kol…
A jiné křižovatky vpořádku? Pokud ano, tak je v sakroch křižovatka na Palmovce.
Jak jste na to prisel? Je to na kazde krizovatce, i na Palmovce, jen na olsanskem byla rovna cast koleje poskozena na nekolika metrech, coz byl rachot jako blazen…
Jiné křižovatky nemají tolik srdovek a výhybek. Ještě teda Palackého a Strossmayerovo náměstí.
Ono je to vpodstatě na každé křižovatce, takže i Anděl, Karlák, Lazarská…
U 15T to dělají poměrně volně uchycené čelisti brzd a paradoxně i odhlučňovací panely na podvozcích.
To asi bude taky tím, že 14T má ze všech provozovaných typů v Praze nejvyšší hmotnost na nápravu. Ty rázy na nerovnostech jsou sakra znát. Jedoucí 14T poznám bezpečně po sluchu. 15T je sice celkově o cca 4t těžší, ale má o dvě nápravy více. Takže nápravová hmotnost 15T je o tunu nižší než u 14T.
„Zbylých pět z celkové 60kusové dodávky bylo odepsáno po nehodách…“ není to nějak mnoho, Antone Pavloviči?
10% za 15 let, ne není to nějak extrémně mnoho.
Špatná konstrukce příliš ztěžující opravy tam není, spíš to svědčí o ne moc velké výrobní sérii, a hůře dostupných náhradních dílech, takže se víc vyplatí silně bourané tramvaje rozebírat.
žel nehody a Vážná poškození se nevyhýbají i TRAMvajím či dokonce vlakům, tak pak se vyřazují, když se ekonomicky nevyplatí či dokonce technicky je již nemožná jejich oprava.
Oprava by byla možná jen formou novostavbyý většiny vozu, což při její nepopularitě a ceně nehrozí. Prostě se rozláme všechno v kloubech a mám-li 4 klouby, leze to do peněz.
Zajímavější bude, že nové vozy od škodovky mají mít opět 5 článků, takže uvidíme, jak se s odolností vůči nárazu vypořádají.
8000 Km za měsíc je opravdu nepovedený vůz. Při výrobě se velmi dlouho jednalo s dopravním podnikem o parametrech, vzhledu i vybavení. Došlo k dohodě. Praha má na mnoha místech atypické spršky kolejnic a to je i jeden z důvodu problémů. Typ podvozku není úplný výmysl výrobce. Jezdí se na nich v mnoha městech světa. V daný okamžik to byla levnější varianta a Praha neměla s tím problém. Je to opravdu vývoj a zkušenost. T15 je další posun v potřebách města, cestujících a velmi oblíbená je u řidičů tramvají. Při sledování výrobků od jiných výrobců jsou ty problémy často horší… Číst vice »
No jasně standardní světové řešení.
Jenže problém je, že pro Prahu i další česká města docela dost nevhodné, a jinam do světa se jich prodalo už jen pár v Polsku. Měli jim to tenkrát hodit na hlavu, včetně toho hnusného světově progresivního Porsche dizajnu.
Že se podobná koncepce v pohodě používá leckde jinde moc neznamená, když tam maj jinak stavěný tramvajový tratě… Do Prahy s jejím charakterem tratí byla tahle koncepce obří přešlap. Že byla vůbec do Prahy nabídnuta je diletantismus nebo arogance Škodovky a že se Praha nechala přesvědčit a vzala ji diletantismus tehdejšího vedení města a DPP. Bohužel pak následovala 15T s výrazně horším designem zvenčí a jen o něco lepším uvnitř a koncepčně taky zdaleka ne bezproblémová. No jsem zvědavej na to, co Škoda do prahy dodá dotřetice. Ale po těch dvou prvních pokusech asi není divu, že z toho mám… Číst vice »
Typ podvozku není úplný výmysl výrobce. Jezdí se na nich v mnoha městech světa. V daný okamžik to byla levnější varianta a Praha neměla s tím problém….
No právě – levnější. Jenže levnější je tímto pouze ta tramvaj a nikoli už nákladné opravy tramvajových tratí kvůli nadměrnému opotřebení oblouků.
8.000 km měsíčně mi nepřijde zas tak neadekvátní. Při průměrné cestovní rychlosti 19,47 km/h (oficiální údaj DPP) to vychází na více než 13 hodin jízd po trati denně (nemám v tom započítané pauzy na konečné, a počítám, že jezdí denně).
Naopak, je to málo.
Chtělo by to přidat.
Když ony ty vozy jsou navrženy tak, že při větší nehodě to odnesou deformační zóny a klouby. Lepší , kduž je na odpis vůz, než aby to odnášel řidič, nebo cestující.
Skôr málo!
Linka 3 určitě není páteřní linkou. Bejvávalo pár let, kdy jezdily různé jednovozové páteřní linky, a pak se to zas zrušilo.
Nikdy nejezdily v Praze jednovozové páteřní linky!
Páteřní linka se říká zejména linkám, které jsou provozovány v polovičních intervalech než ostatní linky, což u TRAMvají v Praze ve špičkách pracovních dní mimo prázdniny je 4 minuty místo 8!
Ale linka 3 tuto definici aktuálně nesplňuje, a teď si nejsem jist, jestli ji nějaký čas splňovala!
No splňovala… Jinak ve srovnání s Německem jsou u nás páteřní všechny linky, protože mají interval pod 10 minut, jak jsem slyšel z podcastu.
Ale dnes mají skutečně jenom ten poloviční interval 9,17,22.
Takže výrobce dodal zákazníkovi nedovyvinutý výrobek a zákazník si ho na vlastní nákady přivede do stavu použitelnosti.
Nezbývá, než doufat, že „do třetice všeho dobrého“ dopadne poslední zakázka pro DPP, kterou opět tradičně vyhrál ten správný dodavatel, o poznání lépe.
Jinak mně velmi zaujala informace, že interiér tramvaje 14T získal podle Design centra ocenění „Vynikající výrobek roku 2007″…To o významu takových ocenění jasně říká vše.
Nemáte pravdu a informace jak z vývoje, tak i ohledně oprav. Praha se s výrobcem vždy dohodla a byla dohodnutá součinnost. Tramvaj byla vyrobená podle požadavku zákazníka. Jinak by do výroby takový typ nikdy nešel. Ve světě je taková koncepce běžná. Nyní se vyrábí pro Itálii po dohodě obousměrný typ s pevným podvozkem podobný jako je u vlaků. Je to levné a tak se opět dohodli.
Proč ne, když v té Itálii mají tratě, pro které je ta koncepce vhodná. To na tom, že do Prahy s jejím charakterem tratí byla a je tato koncepce mimo nic nemění.
Neznám podrobnosti, tak, jako vy, ale pochybuji o tom, že by si DPP objednal hlučné „pojízdné železářství“.
https://www.metro.cz/praha/slysite-to-ticho-uz-druhy-tyden-nejezdi-hlucne-tramvaje-14t-a-nikomu-nechybi.A140814_161202_co-se-deje_row
U 14T byla u 50 ze 60 vozidel zjištěna závada na převodovce, na 6 vozidlech trhliny na podvozku.
To nepovažuji za kosmetické drobnosti.
U následujícího modelu 15T byl zase problém s nestálou kvalitou gumových segmentů v kolech, u dodávek z roku 2011 byl problém s brzdami.
Z výše uvedených důvodů jsem v předchozím příspěvku použil výraz „nedovyvinutý výrobek“
Pro detaily stačí do vyhledávače zadat pouhá tři slova:
„tramvaj skoda problemy“
Trhliny na uchycení podvozku byly na všech vozech, pouze zpočátku se prohlédlo 6 vozů, pak se to stalo na všech.
Problém je, že tím zákazníkem na straně Prahy byl Pavel Bém. Opravdu, objednával a platil magistrát, ne DPP. Mnozí v DPP se zkoušeli vzepřít a byli vyhozeni.
Tato tramvaj je důkaz toho, že to co je nové, nemusí být vždy lepší, než to staré.
Tato tramvaj je hlavně důkazem toho, že souprava vytvořená pro meziměstské linky vedoucí po rovině, se naprosto nehodí do MHD s křižovatkami. A to ani morálně, ani technicky. Viďte pane Bém?
S tímhle uspořádáním interiéru na meziměstské linky? Ani omylem.
To mi trošku pripomína KT8D5. Vozidlo super, na zákalde zistení akejsi komisie, ktorá analyzovala svetové trendy. OK, všecko v porádku. A potom to vozidlo vnútiť do existujúcich prevádzok, ktoré potrebujú niečo úplne iné. Typicky komoušské uvažovanie. Nariadime toto a keď sa nepáči, tak nebude nič.
Také ale není možné tvrdit, že co je starší, to je lepší.
Vyčítej křížovému šroubováku matici – pokud si někdo pořídí nevhodné vozidlo, tak to není až tak chyba výrobce, ani vozidla.
Kdyby tehdy Praha vzala cokoliv jiného než Škodovku, tak by místní odpůrci ODS tahali nože – má se podporovat domácí průmysl, ikdyby to bylo 3x dražší. 🙁
jistě, novější by mělo být lepší…
Nicméně po přestupu ze Sarančete do T3 se prostě cítím, jako bych přelezl z žebřiňáku do kočáru…
ODS vždy propagovala dovoz zahraničních výrobků. Stále, ovšem nechápu, proč Škodovka Plzeň vyrábí pro zahraničí lepší a prostornější tramvaje i oboustranné a nejenom tramvaje ale i vlaky.
Nebude to tím, že objednavatel měl takovéto požadavky?
Záleží do jakého zahraničí. Třeba taková Rīga…
Zvláště pokud se důsledně sleduje výraz „levnější“.
Ale zvuk těch motorů (možná i výzbroje) je fakt na draka, to nezachrání ani přestavba.
A to jeste pri prujezdu pri krizeni… to vstavaji i mrtvi z hrobu…
A ještě vyměnit sedačky v tramvajích Forcity první generace
Na tom se postupně pracuje…
k tomu postupně dochází – původní „dřevěné/ (resp. z ohýbané překližky za plastové typu t druhé generace 15T!
A co ty nesmyslně řešené přední dveře jen pro řidiče? Tam se úprava neplánuje?
Vzhledem k tomu, že přední dveře pro cestující nemá ani 15T a nejspíš je nebudou mít ani tramvaje, které se teď vysotěžily, by úprava předních dveří 14T nedávala smysl.
Super, ale u 15T jsou aspoň blízko předku tramvaje, u 14T nejsou ani v prvním článku. Nechápu, proč by to nemohlo být vyřešeno jak u brněnské 13T a na co řidič potřebuje tak obrovskou kabinu na úkor kapacity pro cestující.
Důvod proč to tak Škoda dělala neznám, 29T je na tom už lépe. Je také pravda, že u ULF nebo Flexity umí nástup pro cestující hned u čumáku a vůbec ten první článek Flexity se mi líbí asi úplně nejvíce, ale chápu, že to je cenově mimo.
https://www.youtube.com/watch?v=NV_g48gYqQg
Nicmene do Prahy jsou vhodnejsi otocne podvozky,…
Ve flexity je i dost vice prostoru uvnitr, ale domnivam se, ze by se opet musela prestavet tram. sit, hlavne oblouky…
Dřevěné sedačky, místa naproti sobě, to by vás hnali 🙂
Jinak ULF ma jen jednonapravove podvozky, nejsem si jisty, zda by v Praze mohli jezdit.
Vzheldem k podobnosti 13T a 14T bych řekl, že je to požadavek DPO, protože DPMB je pro cestující má.
Důvod bude pravděpodobně v tom, že DPP v zadání požadoval samostatné dveře pro řidiče. Ostatně, 15T je má taky a v novém VŘ je ten požadavek myslím taky.
Od řidičů této tramvaje vím, že řidič je v kabině natěsnán v její třetině (prostor mu chybí) a za sebou má pořádný kus nevyužité kabiny.
Řidič potřebuje vidět do křižovatky (co jede zprava), v nacpané T3 vidí akorát cestující na prvních schodech.
Jo řešení jako 13T/15T je v pohodě.
Nechápu mínusáře pod tímto příspěvkem. Ona ta možnost nastupovat vepředu u řidiče je Imho důležitá i třeba pro nevidomé, aby mohli nastoupit zhruba tam, kde je zastávkový sloupek. 14T má ty první dveře opravdu hodně hodně v zadu, netuším jak někdo mohl tohle vůbec schválit do provozu
Tak to víte velký prd…
Má pravdu. Výrobce těch tramvají původně vůbec nepočítal, že by byly přední dveře jen pro řidiče. Proto nemá 14T první dveře pro cestující v prvním článku, jako 15T, kde už s tím výrobce počítal.
Ten údajnej požadavek odborářů je čistá lež.
Při objednání 14T primátor ignoroval i zamítající stanovisko DPP, tak proč by se řídil požadavkem řidičů ?
Faktem je, že nástup prvními dveřmi úzkou uličkou je naprosto nevhodný i pro Brno, natož pak pro Prahu.
Akorát nemusel by se nějak předělat ten interiér? Teď už myslím se to nespraví, odbory neodbory.
Neplánuje, není důvod.
I Brno už se poučilo, že tudy cesta nevede.
Byl to tehdejší požadavek DPP, aby byly přední dveře pouze pro řidiče…
Zvykla? Nadšení?? Moderní design??? Někdo nepříčetný postaví čtvercové okno našikmo a tohle má být moderní design? Ne, nezvykl jsem si na ně ani v Brně ani v Praze. Nedá se na ni koukat, nedá se v ní jet. Nefotím ji ani nenatáčím. Je slyšet už hodně z daleka, takže vím, že nemá smysl vytahovat foťák. Porschetra je vrchol odpornosti. Vždycky píšu, že je to otázka vkusu. Někomu se líbí. Ale ja v ní nerad jezdím. Čím dříve půjdou do šrotu, tím líp. Uspořádání sedadel je špatné už jen s ohledem na rozměry uličky. Že na sebe koukáme, na to jsem… Číst vice »
Pak si běžte zaběhat! Doufám, že se vám daří dobře?
Díky, daří se mi dobře. 🙂 Dneska ráno jsem si dal 7 km.
V podstatě i souhlasím, kromě té zcela nesmyslné šrotace v polovině životnosti, když se jich vyrobilo přez 120.
Ty musí ještě 20 let vydržet, se to složitě v dílnách neupravovalo do konečně dlouhodobě vyhovujícího stavu, aby se to po zdokonalení, kdy jediným nepřekonatelným problémem zůstává nutnost nasazování na vybrané co nejrovnější tratě, vyhodilo celé do šrotu.
To jste napsal vy. Pokud byste chápal psaný text, nešlo mi jen o fotky. A pokud byste chápal i článek, kritizují tuhle rádoby tramvaj i běžní cestující. 😉
Mě ani ne. Je spousta hezčích tramvají. 🙂
Není nad zapšklého šotouška..
Jako šotoušek to asi musíte vědět nejlíp. 😄 Ale snad se z té zapšklosti jednou dostanete a dospějete. Přeji vám to. 🙂
No na vás nemám 🙂
Právě jste dokázal že ano. 😄
Co se týče vnějšího designu, jsou pro mě o hodně zajímavější a hezčí, než 15T, který jsou designově tuctovky bez výrazu. Škoda, že je totálně zabila do Prahy nevhodná koncepce a nešikovný interiér.
Obojí se mi nelíbí.
To jako vážně někomu vadí, že ve veřejném prostoru někoho vidí a je někým viděn? Není to už nějaká diagnóza? Osobně jsem dost individualista, ale že by někomu vadilo sedět proti mě v MHD, to mě nikdy nenapadlo.
Jsou tací, kterým vadí skoro všechno. Bohužel si neuvědomují, že je to jen díky jejich nemocné mysli, která hledá na vašem něco špatného.
Nejde o to, jestli na mne někdo kouká. Ale tou uličkou se nedalo projít, šlapalo se po taškách na zemi, lidem po nohách. To vymyslel jen debil. A jen debil to nakoupil do Prahy, když to neprojelo normálně oblouk. To si výrobce myslel, že to jezdí jen rovně? Odpad, nic jiného.
Reagoval jsem na to, co zaznělo v článku. Nesnažím se hodnotit celou tramvaj na základě tohoto „problému“. Ani netvrdím, že ta tramvaj je nějaké terno, ale už tu jsou, tak by bylo fajn je využít a „vyjezdit“. Tramvaje této koncepce jsou ve světě běžné, není to žádný výstřelek výrobce, který si myslí, že oblouky neexistují. A už jsem dost starý, abych pamatoval vášnivé diskuze na téma vhodnosti multigelenku pro Prahu – a to už vážně nechci opakovat, nic nového už na toto téma nezazní.
Vymyšleno to bylo pro meziměstskou dopravu s klimatizací, tam se to asi snese. Jezdilo po pobřeží s jednou smyčkou na konečné, takže to žádné oblouky jako ve městě projíždět nemuselo. Takže jsme zůstali u toho debila, který to nakoupil pro Prahy a ještě se bil do prsou, co pořídil…nějaký odchovanec Klause, pan Bém.
Brno je koupilo za Onderky (ČSSD), dodávky v letech 2007-16
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_p%C5%99edstavitel%C5%AF_Brna
V dubnu 2006 fakt nebyl primátorem Onderka: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/tramvaj-porsche-ma-mouchy-v-interieru-tvrdi-konstrukter.A060410_122936_domaci_zra
V tom článku je báječné vyjádření tiskové mluvčí dopravního podniku: “… il. Dopravní podnik se musí v tomto ohledu chovat v souladu s obchodním zákoníkem a nemůže tak podmínky otevřené soutěže zveřejňovat,“
A kolik zahraničních NP tramvají je založený na stejné koncepci s pevnýma podvozkama ? Asi tak většina ?
Vadí spíš to obtížnější procházení (zakopáváte o nohy sedících) a sezení bokem je nezdravé na páteř.
Zakopávání o nohy sedících cestujících je způsobeno hlavně těmi bednami pod sedadly, kvůli nimž nohy trčí příliš daleko do uličky – kdyby ty bedny nebyly tak velké, nohy by v uličkách tolik překážet nemusely.
Tím samozřejmě nechci hájit podélné uspořádání sedadel, beru je jen jako z nouze ctnost.
No nevím, on ne každý chce mít nohy zkroucené pod sedadlem.
Nemusíte je přece mít pod sedadlem trvale, jde jen o možnost snadno uhnout procházejícím při jejich průchodu – což právě ty podélné velké bedny neumožňují. Přitom by stačilo odhadem tak 15 cm místa navíc a bylo by po problému
V těch bednách je podvozek. I po úpravě tam zůstal schod, aby se dal zakrytovat podvozek a kolo netrčelo do prostoru pro cestující.
https://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vuz.php?id=8569
„Někomu“ očividně ano. V Olomouci mají v tomto uspořádání mnoho tramvají, a žádný křik jsem nezaznamenal. Není to horší nebo lepší, je to jen jiné. A pokud je tramvaj plná – což v Olomouci nastává jen někdy, v Praze téměř neustále – stejně mezi lavicemi stojí lidé, takže i ostýchaví jedinci jsou v bezpečí před pohledy naproti sedících cestujících… kteří samozřejmě v roce 2023 v drtivě většině čumí do telefonu, ne na ostatní cestující.
Nebo čtou knížku. Což by mohlo u citlivějších jedinců vyvolat panickou reakci nad zaostalostí daného člověka, v horším případě i záchvat vzteku s návalem agresivity. Takový potřebuje léčit a ne vyměnit tramvaj.
Řekl bych, že hlavní problém byl v chůzi mezi podélnými sedadly, kdy se lidem často podařilo šlápnout někomu na nohu.
Ta oprava je na facku, jednak tam lidé stejné koukají na protisedící a hlavně se proti sobě ale nevejdou. Podélné řešení bylo mnohem praktičtější
Souhlasím. Podélné sezení je lepší, problémem je, že za zády je 20 cm nevyužitého prostoru o který užší ulička.
Kdyby byl v interiéru z každé strany 1 schod (03T má dva), tak by mohla být rovná podlaha nad celým podvozkem.
Jenže schod tam je, podlaha je výše než v nesených článcích
Ještě vylepši Informační systém a bude to super.
Jo, panel ukazující jenom další zastávku je v 2023 poněkud zaostalé.
Líbí se mi tramvaje. Skvělý design.
Jediné skvělé je to, že brzy tenhle nepodařený výrobek bude vyřazen.
Kde se postupně ukončuje? Vždyť se teprve modernizuje! Zdá se, že se cvičíte v psaní? Jinak bys nepsal pořád divné příspěvky…
Divné podle tebe? Soudíš podle sebe? Proč by mě měl zajímat názor na moji osobu od cizího člověka, kterého ani neznám? 😄
Podle mě píšeš divné příspěvky ty. Tak se budeme hádat, čí názor na větší váhu? 😄
Troll 🧌
Tak ho nekrmte, ať vyhladoví 😉
Abyste nám pak neumřel, bylo by nám smutno. 😋😄
Těší mě, Bartoníček.
Ty počty tramvají nějak nesedí: 31 + 14 + 5 = 50 ne 60
v nadpisu „Posledních několik kusů, v článku „několik“ = 14 z 55, v skutečnosti 24…
opraveno