Němečtí strojvedoucí opět začnou stávkovat za více peněz, nákladní dopravu zastaví na pět dní

Vysokorychlostní jednotka ICE 4 XXL. Foto: DBVysokorychlostní jednotka ICE 4 XXL. Foto: DB

Podle odborářů nedělá Deutsche Bahn nic pro nalezení kompromisu a jen na ně útočí.

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Štěpán

Jen ať stávkují. Platy se zvyšovat musí. Inflace se roztáčí i v Německu a zejména ve velkých městech, kde to táhnou nájmy. Takže strojvedoucí a obecně provozní pracovník na dráze (což proti těm co sedí na ústředí DB nejsou zas tak dobře placené pozice) má problém, aby vyžil, případně musí dojíždět z daleka. Navíc na takovém pracovníkovi závisí bezpečnost stovek cestujících v každém vlaku. Nedostatek strojvedoucích je všude i v Německu. Takže si nějak nedovedu představit situaci, že nějaké větší množství lidí odejde. To by byly všechny plány DB na expanzi a převod módu za železnici v troskách. Zajímavé na… Číst vice »

Karel

Já na dráze nepracuji, jsem ve finančním sektoru, ale můj dobrý přítel je strojvedoucí a vím jaké podmínky má u ČD nebo soukromníka. A proto se divím, že se tu najdou komentáře typu “Mají pracovat a být rádi za to, co mají”. Proč naše platy nedohání ty na západě? Díky práci v nadnárodní korporaci vím, že se člověk musí umět ohodnotit. Odpověď je tedy velmi jednoduchá. V Česku si totiž lidé nechají víc věcí líbit a ohodnotit se moc nedokážou. Platy by mohly být u nás mnohem vyšší, peníze na to jsou. Ale proč zvyšovat výdaje, když zaměstnanec spokojeně pracuje… Číst vice »

A. Mikulka

Jestli pracujete ve finančním sektoru a kladete otázky typu „proč naše platy nedohánějí ty na západě“ , tak v tom finančním sektoru pracujete maximálně jako prodejce v předposledním patře Amwaye.

Karel

Co se Vám na tom nepozdává?

Mirvald

Jde čistě o můj osobní dojem a tedy připouštím nepřesnost, ale připadá mi, že tady u nás je snaha se ohodnotit nepřímo úměrná schopnostem. Viděl jsem mnoho kvalifikovaných odborníků pozoruhodně skromných, naopak také řadu sebevědomých suverénů vlastností přesně opačných. Ruka natažená, ramena přes celá záda a drobná pracovní nesnáz z nich udělá blekotajícího zoufalce. Ale asi to tak musí být, je to koneckonců varianta darwinovského vývoje.

CDP

Zajímavé bude vyjednávání i v ČR. MD už rozdalo notičky že ČD, SŽ, ČDC mají přidat maximálně nulu. Tak uvidíme inflace je cca 3,4% tak kdo se pochlapí a aspoň přidá dle inflace. Na stávku v ČR není šance, všichni jsou pro do chvíle kdy se jich to týká a měli by stávkovat zadarmo, pak to je ale já platím hypotéku, mám půjčku……

Miroslav Zikmund

MD chce maximálně nulu, Federace strojvůdců bude – jako každoročně chtít 10 %, tak se dohodnou na „průměru“ obou hodnot ve výši 3,3 % …
3,3 je více než NULA, ale méně než 10 % ….

Jaaa

Tak holt lidi půjdou makat jinam. Po šikovných lidech různých profesí je poptávka.

CDP

Nejenže půjdou oni už dávno odcházejí. Covid to jen zpomalil a nahnal lidi z omezených provozů,ale 8 z 10 zájemců neprošlo buď zdravotně a nebo psychotesty. Navíc se do důchodu chystají velmi silné ročníky a reálně hrozí velký nedostatek lidí schopných a ochotných pracovat.

Miroslav Zikmund

Kteří – ti čeští nebo ti němečtí …. kvalifikace strojvedoucího je vám mimo železnici celkem k ničemu …

Jaaa

Tak jestli umíte jenom to…

Jouda

Vypraskt je machýrky, všechny bonusy sebrat a hybaj makat. Stávkovat umí každý, ale dobrý nápad jak by se to mělo dělat už nemá nikdo. Strojvedoucí, ano …. Rockové hvězdy. Manýry jako prase, ale zodpovědnost nikde. A pro zaměstnavatele neudělají nic. Hádat se o každý halíř, ale co poslední dobou všechno pod…u, to nic. To je nezajímá. Kvalita dnes srovnatelná s pekařem. A to si jejich práce s moukou vážím !!

Miroslav Zikmund

Můžete být tak neobyčejně laskav a seznámit PT obecenstvo s bonusy strojvedoucích DB …. mmj. v Německu nemají haléře, ale €centy ….

Johnczek

Vy opravdu delate cest sve prezdivce 🙂

Honza

A za nedlouho zacne vyjednavani kolektivni i CD, to bude teprve zajimavy. Minule s navyssenim 1 pct a zachovanim stavajicich bonusu bylo akceptovano dokonce i vetsinou zamestnancu vcetne me, proste to byla sounalezitost s firmou a Covid opatrenimi. Tento rok to ale bude mit management slozitejsi, protoze tlak na odbory jejich clenu bude jiz jiny. Pro zamestnavatele, tedy CD by bylo nejlepsi vyuzit jeste stavajici Covidovou situaci a podepsat PKS co nejdrive. Myslim, ze oboustrane rozumne by bylo zvyseni zakladu o tri procenta, 3% fakt jsou adekvatni, zachovani vsech bonusu. Navic ale prispevek pro zamestnance 2x 5000,- . Prvni cast… Číst vice »

Pražec

Ono to vypadá, že ti nebozí strojvůdci jsou spíš (ne)dobrovolné figurky na šachovnici bosse Weselského:
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/stavkujeme-a-radujeme-se-s-odborarskym-populistou-zeleznice-weselsky

Greta

To by situaci trochu vysvětlovalo, protože dvakrát stávkovat pro ekvivalent 50 euro měsíčně (tedy čtyři levné obědy nebo tři piva na Oktoberfestu nedává žádný ekonomický smysl.

A. Mikulka

Čtyři (tupláky)piva na Oktoberfestu nebo pět běžných obědů nebo deset dotovaných obědu v kantýně. To jen pro úplnost, stávku nepodporuji.

Vin

Kdo zná práci strojvedoucího nebo alespon videa na trubce od AndyCz nebo Pejan .. tak pochopí že sedět až 13 hodin v loko není žádná sranda .. stačí malá nepozornost a jsem mrtvý …

Hasler

To jen proto, že je tady nedostatčená infrastruktura a spousta lidí si nechá srát doslova na hlavu. Věřte, že například v Německu je to o dost jiné a o v obou ohledech.

Miroslav Zikmund

Opravdu máte projetu celou síť německých tratí nebo čerpáte ze znalostí tratí po nich jezdí ICE & spol …

Jouda

Pejan ??? Si děláš pr…… ? Likvidátor lokomotiv ??? Si ho můžete zaměstnat vy….

Geralt

Železnice je strategická záležitost a z toho titulu by železničáři měli mít zakázáno stávkovatstejně jako například hasiči, zdravotníci nebo energetici. Stávkovat by směli pouze symbolicky třeba tím že na mašinu dají transparent nebo že budou nosit protestní trička.

Leinad

Taky že v Německu nějaká pravidla jsou.
Infrastruktura musí běžet, takže soukromník projede (a ještě bude rád že má volbou trať). Stávka metráků vypadá tak že se prodlouží interval, protože každý několikátý musí makat.

xyz

Zakázáno stávkovat mají soudci, státní zástupci, policisté a vojáci.

Který zákon upravuje zákaz stávkování pro hasiče, zdravotníky a energetiky?

kasta

Je o tom zmínka minimálne v Listině základních práv a svobod (hasiči – příslušníci ozbrojených sborů)

Martin Verner

Zákon o kolektivním vyjednávání, 1/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů, § 20: „Nezákonná podle tohoto zákona je stávka … g) zaměstnanců zdravotnických zařízení nebo zařízení sociální péče, pokud by stávkou došlo k ohrožení života nebo zdraví občanů, h) zaměstnanců při obsluze zařízení jaderných elektráren, zařízení se štěpným materiálem a zařízení ropovodů nebo plynovodů, i) soudců, prokurátorů, příslušníků ozbrojených sil a ozbrojených sborů a zaměstnanců při řízení a zabezpečování letového provozu, j) příslušníků sborů požární ochrany, zaměstnanců závodních jednotek požární ochrany a členů záchranných sborů zřízených podle zvláštních předpisů pro příslušná pracoviště7) a zaměstnanců zabezpečujících telekomunikační provoz , pokud by stávkou… Číst vice »

xyz

O. K., díky za odkaz a doplnění.

Mimochodem, pakliže do toho spadá letový provoz, pak bych i považoval za logické, aby do téhož fakt spadalo i řízení provozu na železnici.

xyz

Na druhou stranu mě napadá, že vlastně snad všechny stávky, kterými nádražáci v posledních cca 15 letech vyhrožovali či je dokonce uskutečnili, byly proti čemukoliv jinému než proti jejich zaměstnavateli v rámci kolektivního vyjednávání, tzn. toto pravidlo by se jich stejně netýkalo. 😀

medical examiner

Já myslel proti vlastnímu účelu, tedy že si toho nikdo nevšiml…

Pezos

Z toho vyplývá, že kdyby se zakázaly politicky motivované stávky, jako v Německu, tak by naši nádražáci nikdy nestávkovali 🙂

Miroslav Zikmund

Každá stávka je „politicky“ motivovaná – sociální politika zaměstnavatele ….

medical examiner

To já taky…

A. Mikulka

Když zastavíte vlak, tak spadne?

M19

Z toho neplyne absolutni zakaz pro zdravotniky stavkovat.

Martin Verner

To skutečně neplyne.
Ale je to jediné místo v našem právním řádu, kde je tento zákaz upraven.

ABC

to buhužel nebrání stávkovat z jiných důvodů, což v minulosti soudy posvětily

https://www.epravo.cz/top/clanky/stavka-mimo-kolektivni-vyjednavani-108703.html

xyz

Mimochodem – ještě bych principiálně chápal, pokud by za obdobně strategické byli označeni pracovníci řízení provozu na železnici. Ale paradoxně zmiňovaná stávka se týká „militantnější“ z německých odborářských organizací, sdružující pracovníky „jednoho z mnoha dopravců“.

medical examiner

Ale…rovnou to zaintegrovat… §164 Stávka (1) Kdo se zúčastní stávky, bude potrestán odnětím svobody od 6 měsíců do 3 let. (2) Odnětím svobody od 1 do 5 let bude potrestán, kdo stávku zorganizuje, nebo se účastní jejího organizování stávky. (3) Odnětím svobody od 2 do 8 let bude potrestán: a) jako člen organizované skupiny b) čin se zbraní c) za stavu ohrožení státu d) způsobí-li činem uvedeným v odstavcích 1 a 2 újmu na zdraví (4) Odnětím svobody od 3 do 12 let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin za účelem působení na orgány veřejné moci včetně prezidenta republiky a vlády.… Číst vice »

K.S.

A nechcete tam dát rovnu popravčí četu?

Ono by úplně stačilo upravit příslušné zákony tak aby kterákoliv ze stran měla možnost pracovní smlouvu ukončit s okamžitou platností bez udání důvodů a výplatou nejméně dvou měsíčních výplat.

Miroslav Zikmund

Slyšel jste někdy výraz „podříznout si větev na níž sedíte“ …. Tohle můžete udělat s pracovníkem nádvorní čety pracujícím za minimální mzdu, protože nemá žádnou kvalifikaci ….

K.S.

Ano, slyšel. Dá se to i v jiných oborech a kupodivu něco velmi podobného v některých státech USA funguje, jenže s rostoucí kvalifikací tam je ten faktor střelení se do nohy. V minulé práci se jednomu týmu z ČR stalo že dělali na projektu pod manažerem z USA, ten jim oznámil že projekt končí, on končí a oni taky, datum „ukončení smlouvy“ mělo být buď s koncem týdne, nebo do 14 dní, každopádně velmi krátká lhůta možná natažená vnitřní regulací společnosti kvůli procedurám. Lidi z toho byli poněkud zmatení jak to tedy s nimi bude protože smlouvu měli psanou na… Číst vice »

Jaaa

Negujete civilizační zkušenosti posledních 300 let.

K.S.

Neneguje 300 let, jenom spíš takových 150. Nicméně se zaměstnanci těmi odbory a stávkami střelí do nohy ve finále. Každé zodpovědné vedení po stávce začne podnikat kroky k minimalizaci těchto problémů, tedy švarcsystém, agenturní pracovníci, cizinci. Pokud se pak vymyslí regulace aby k tomu nedocházelo, tak zbytečně podvážete ekonomický rozvoj, protože budete brzdit podniky v takovém konání ve zcela legitimních případech jako jsou prudké nárůsty zakázek (stane se při různých nepředpokládaných jevech, ať už politických či atmosferických.) a pod. Teď je otázka jestli to stojí za to, vymýšlet milion omezení, nebo by bylo lepší ty regulace vyházet a udělat to… Číst vice »

Jaaa

Švarcsystém je státní záležitost, je jen problém českého mafiánistánu, že se toleruje. V Německu rozhodně ne.

Podíl agenturních pracovníků je opět něco, co si musí hlídat odbory v dané firmě. A pokud to s nimi vedení přežene, tak získá nespolehlivé pracovníky, což se podepíše na kvalitě produktu.

Já chápu, že podnikatel chce co nejpružnější pracovní trh, ale lidi prostě nejsou jen čísla v uředních výkazech.

Miky

Ja, ja, Genosse, Maul halten und weiter dienen! Das ist das beste und schönste.

Miroslav Zikmund

V překladu … držet hubu a krok, to je nejlepší a nejkrásnější …

A. Mikulka

Železnice už dávno není strategická záležitost. Thatcherovou na ně, ať je po dobu časově neomezené stávky platí Horst Wesselsky.

Miroslav Zikmund

Bývávalo v době, kdy železnice byla „státní“ služba ….
Ještě po roce 1990, když padla „opona“ byly na rakouských nádražích vývěsky nabízející práci „staničního“ dělníka – podmínka „rakouská státní příslušnost“ … Kolem roku 1993 TO už padlo, natrefil jsem na Slováky z Bratislavy v rakouském kurzu pro strojvedoucí … jeden kolega s českými fírovskými papíry a plynnou němčinou jezdil na výpomoc v Rakousku. Musel projít odborným přezkoušením z obsluhy a řízení lokomotiv, resp. složit rakouské dopravní zkoušky ….

Dnes je práce na dráze v rukách soukromníků …. DB i ČD nevyjímaje …

El Grego

Já to vidím jako výbornou příležitost jím vykrást přepravy 😁

Stráťa

A ti stejní se pak diví že všechno jezdí po silnicích…

Jiří Kocurek

Stačí přece zakázat just in time, a firmy si postaví sklady na 3 měsíce produkce. Zákazník si na zboží přece půl roku počká v pořadníku, předbíhání nebude. A že na stavbu přivezou napřed střešní krytinu a pak až cihly na obvodové zdivo?

Frantisek

Nemícháte příliš mnoho věcí dohromady? Navíc, ono „just in time“ v praxi kolikrát znamená pouze přenesení skladu na dopravní prostředek anebo překladiště. Budete se divit, ale i kamiony někteří při pár minutách zpoždění (což se v provozu stane velmi snadno) posílají nevyložené či nenaložené zpět, doražte jindy. Takže celá neefektivita akorát padá na všechny kolem, nemizí.

medical examiner

Ne. Jen budou platit za zabrané metry…

Adios

Prace strojvedouciho neni adekvatne zaplacena. Casova , psychicka narocnost, rozhozeny bioritmus kvuli stridani denni/ nocni, dlouhe sichty a obrovska odpovednost za majetek a zivoty. A to vse za dvounasobek platu prodavace v samoobsluze. Je to ostuda vsech provozovatelu drazni dopravy.

PetrN

A přesto to ti lidi dělají… Až to dělat nebudou, cena za práci bude bezpochyby jiná.. To je trh, nabídka, poptávka, jak prostě, Watsone 🙂

Micky

Az to lidi nebudou chtet delat, tak nikdo tak rychle kvalifikovany lidi nesezene. A cela zeleznice pujde to kytek.

Frantisek

A což teprve lidi kolem silnic, ti už tam jdou často teď.

Miroslav Zikmund

Ano dělají, ale když se zvedají mzdy jinde, tak chtějí taky ….

Koro

Kdyby za dvojnásobek…

Andrej

Tak svar je ohladne covidoveho kompenzacneho priplatku, a zrovna predavacky boli bez akehokolvek uznania celu dobu v prvej linii a bez prehanania dennodenne rizkovali zdravie. Aj predavacky maju zodpovednost za majetok (kasu), a kazde manko im je do koruny strhnute. Kedy bolo strojveducemu zosobnene manko na materiale? Aj predavacky robia na sichty, dokonca delene v ramci dna, par hodin rano, a pak zase vecer. A zodpovednost za zivoty? Ak sastane fatalna nehoda, ktoru sposobi strojveduci svojou chybou, aj tak za to na diskusiach vzdy moze niekto alebo nieco ine (Sprava Zeleznic, vedenie, planovanie sicht, unava). To je ta zodpovednost? Tato… Číst vice »

Koro

Jak v jednom slohu poprit vlastni myslenku…

Jiří Kocurek

Jo, pak se podívej na plat zdrovatní sestry. Stávkovat … nemohou.

medical examiner

Kolik navrhujete?
1,33 násobek průměrné mzdy?

ABC

já bych uzákonil 1,33 násobek průměrné mzdy jako minimální mzdu 🙂

medical examiner

Pardon, ale přečtěte si to po sobě ještě jednou…

mgr.pavel

Pardon, ale všimněte si toho smajlíka 😉

A. Mikulka

Nežerete maso?

Tonda Sehnal

😆😃👍👍

Miroslav Zikmund

Nemohou, ale vzato do důsledku po vyčerpání limitu přesčasové práce – a ten se vyčerpá jen zástupem za dovolenou a nemocnost – řeknou, že jsou unavené a bez rizika ohrožení života pacienta nejsou schopné vykonávat přesčasovou práci …..

Leinad

Někdo dobrovolně překračuje limit hodin a nenechá si to zaplatit?

Jaaa

Na tom stojí celé naše zdravotnictví.

PetrN

Existuje jiné povolání, které vyhrožuje stávkami vic, nebo alespoň stejně, jako železnicari? 😀 Osobně mě nic nenapadá, pro ně je to asi profesní „národní sport“ 🙂 Btw za co konkrétně požadují těch 600 eur? Jaké dopady na ně měla pandemie větší, než na jakéhokoli jiného zaměstnance, že si těchto 600 eur, za peníze německých daňových poplatniku, na rozdíl od jiných profesi, zaslouží?

Erik

A vite o tom, ze nektere obory v nemecku 600€dostali a jen pozaduji rovnocene podminky? Ale chapu, tady z cz to vidime lepe a mame hned nazor.

tom the second

některé, ne všechny….

PetrN

Některé možná ano, zdravotníci si tuto odměnu bezpochyby zaslouží :).. Ale proč do háje železnicari? Za co jako? Za co si to zaslouží víc, než třeba dělník, úředník na městském úřadě, kuchař, prodavač, zalevac květin… Proč zrovna železnicari? Odpověď je nasnadě, protože mají největší odbory a mohou snadno vydírat 🙂

ABC

By mě zajímalo jestli je dostaly třeba prodavačky které byly v kontaktu s potenciálně nakaženými určitě víc než fíra ve své kabině. A klidně si mínusujte.

Výkolejka

Myslím že by to mohlo být odvětví automobilové výroby. Rozdíl je ale v tom, že tam to tak daleko často nedojde, protože a‘ mají velmi silné odbory b) pro ty firmy je levnější zaměstnancům přidat, než řešit dopady stávky

Hans

Co přesně se v osobní dopravě zastaví? Všechny příměstské linky, expresy i městské (S-Bahn) linky?

Pezos

Posledně se to týkalo vlaků DB, soukromníci jezdili (pokud se zrovna nepřidal někdo z DB Netz, kdo byl záhadným způsobem členem GDL). Prostě ideální reklama na co největší „rozkulačení“ železnice.

PetrN

Přesně tak, další nádherná ukázka zhobnosti neliberalizovane železnice a hegemonu takzvaných „národních dopravců“

Mašinka

Když u nás se takhle nedomluvíme. Jen po sobě necháváme šlapat.

Asdfg

Můžete jít jinam, k soukromnikovi nebo mimo dráhu. Buď mi stav vyhovuje nebo ne a dělám něco pro to, aby mi vyhovoval.

Qěcy

A proč někteří podnikatelé místo trhu práce – nabídky/poptávky raději řvou, ať jim stát pošle víc cizinců z chudších zemí? Nedokážou vyrábět nic, než subdodavky průměrné kvality, nejsou schopní a bohužel ani ochotní se modernizovat svoje provozy, nebo svoje výrobky prodávat po vlastní linii i se servisem a dalšími službami a jen si stěžují na vysoké náklady.

medical examiner

Jojo…takový RGJ bude rád…

Uklízeč

Kapitalistům nás seslalo samo nebe.

Jiří Kocurek

Áno, a proto tady mnozí odboráři vysvětlovali, jak je 50.000 u Arrivy méně než 33.000 u ČD.

Pavel Bláha

Jen směle do toho! Klidně vypněte třeba na měsíc. Pak jen nebuďte překvapení, ze jste ztratili i poslední věrné zákazníky:)

Jiří Kocurek

Tak nějak. Jaktože se firmy nepoložily. Jakotože to jelo po silnici. Jaktože jim to nikdo nezakázal. My jsme si je chtěli vízt jako rukojmí!!! Kdo jim dovolil jít jinam? Toho by měli zastřelit.

Frantisek

I na kolejích jsou soukromníci. Příklon k silnicím je dán spíše státní politikou – od výstavby přes údržbu po zpoplatnění. Rukojmími jsou pak zase lidé kolem těch silnic.

xyz

Jojo, své mzdové a jiné (např. ubytovací, začátky/konce směn atd.) podmínky si se zaměstnavatelem (ČD, Správa železnic) lépe dojednat neumíte, zato do jiných věcí jako např. „kolik Kč smí JMK požadovat po ČD jako kompenzaci za platnost jednoho druhu neIDS jízdenek“ či „jestli Středočeský kraj může mírně zredukovat (už tak velmi velkorysou co do objemu km i co do podmínek vůči ČD) smlouvu s ČD“.

Holt vaše volba.

Dominik

Já myslel, že do cizího se smí kopat? Viz. Ústecký kraj a jak má Správa Železnic dělat výluky. Nebo rozdělování na krajské a nekrajské zaměstnance (viz. JmK). Nebo to platí jen pro někoho?

xyz

Nádražácké odbory ale zjevně ani neumějí kopat do vlastního. Ostatně viz ten příplatek v JMK, kde ani nebyly schopny dojednat, aby ČD pokryly aspoň část toho 1500Kč příplatku ze svého. Zaměstnanci (ti mimo ČD-JMK) to platí PLNĚ ze svého.

P. S. Ano, zaměstnanec zajišťující kontrakt je (z hlediska nárokování něčeho souvisejícího s využíváním služeb vyplývajících z předmětného kontraktu) něco jiného než zaměstnanec, který s kontraktem nemá vůbec nic společného.

Miroslav Zikmund

Jenže JMK chtěl příplatek za všechny existující režijky …

xyz

Jen tak mimochodem – Ústecký kraj vůči Dobré správě tedy projevil co? Vyslovil přání nekonfliktní cestou? Nebo začal vyhrožovat, že svévolně bude Dobré správě kazit provoz např. tím, že se pracovníci kraje přivážou na koleje?

(ať už tedy to přirovnání ke svévolnému zastavení provozu fakt sedí)

Leinad

Je to ukázka priorit.
Brutto smlouva v JMK byl důvod k řečem o stávce, budou platy důvod ke stávce?