lot
Dopravci Železnice

Mzdy +6,1 %, 1000 eur jednorázová platba. DB má mít dva a půl rok klid od stávek

Jednotka ICE4 na nádraží ve Frankfurtu nad Mohanem. Foto: Deutsche Bahn
Jednotka ICE4 na nádraží ve Frankfurtu nad Mohanem. Foto: Deutsche Bahn
Deutsche Bahn zvýší svým strojvedoucím mzdy během dvou a půl roku o celkem 6,1 %. Vyplývá to z dnešní dohody mezi německým železničním dopravcem a odborovou organizací německých strojvedoucích Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer (GDL). Součástí dohody je i například prodloužení přestávek nebo prodloužení dovolené.

Nová kolektivní smlouva je uzavřená na 29 měsíců. „Dohoda s odborovým svazem GDL je silným oceněním výkonnosti našich zaměstnanců,“ řekl personální ředitel DB Martin Seiler. Kontrakt se týká 36 tisíc strojvedoucích. Ke zvyšování platů bude docházet postupně: od 1. července o 3,5 %, o rok později pak o 2,6 %. K tomu ještě v únorové výplatě dostane každý zaměstnanec jednorázovou platbu tisíc eur. Od ledna 2020 firma slibuje ještě zvýšení příplatků za práci v noci a v neděli a o svátcích.

Součástí dohody je i společná iniciativa DB a GDL na projektu „Zukunftsperspektive Zugpersonal“, kterým chtějí zatraktivnit práci na železnici a přilákat k vlakům nové zaměstnance. DB dlouhodobě bojují s nedostatkem personálu. Odboráři se zavázali, že 29 měsíců nebudou stávkovat.

Navýšení je shodné, jako už v závěru roku DB dohodla s odborovým svazem EVG, který zastřešuje většinu zaměstnanců DB. I ti se zavázali, že do konce dohody nebudou stávkovat. Naposledy zaměstnanci DB stávkovali loni v prosinci.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Pánové asi nepochopili, že ekonomika Německa je nejsilnější v Evropě a 4. nejsilnější na světě. A taky možná žijou mentálně ještě v době ČSSR. Přitom Evropa je dneska otevřená a my jsme její součástí. Takže místo fňukání by mohli zvednout svoje pozadí a jit zkusit svoje štěstí k DB, pokud chtějí. A nebo si uvědomit, že všude je chleba o dvou kůrkách.

Anjel

Ex odborár : Máte odo mňa plusové body ku každému Vášmu príspevku.Charakterizovali ste to výstižne a pravdivo.Pracovné prostredie vystavené vysokým teplotám 100% pravda,rok 2018 a hlavne leto bolo v ČR najteplejšie od začiatku merania teplot.Ceny jedál v Nemecku síce detailne nepoznám,ale obedoval som napr.vo Wittenbergu alebo Erfurte aj za 5 EUR,veľká porcia s polievkou.V Prahe mimo centra kurací rezeň hranolky 120 kč,hnusná polievka aj za 35 Kč. 13.plat u národného dopravcu asi nikdy nebude,akože odmena 2000 kč je smiešna oproti iným štátnym spoločnostiam,k tomu stres aj z cestujúcich,platby vysokými bankovkami o víkendu,keď nie je možnosť rozmeniť,kupovanie lístkov keď už vlaky… Číst vice »

EX odborář

Bravo! Je vidět, že to jde. V Česku dal národní dopravce bonus, jednorázově cca 2000,- Kč, provozovatel dráhy dal cca 9000,-Kč. Soused za hranicema dává 1000 Euro = 26 000,- Kč Nárůst není sice 10%, ale postupně za dva roky přes 6%, přičemž příslib nárůstu příplatků za SO+Ne a Svátky dává celkově naději na ještě lepší celkový výsledek. Podstatné je i to, že 6% nárůst z například 27 450,- Kč činí 1647,- Kč, zatím co 6% nárůst z 1650 Euro je na úrovni 2574,-Kč. Celkově to podtrhuje debakl kolektivního vyjednávání posledních několika po sobě jdoucích let u organizací EX ČSD.… Číst vice »

petr.r

a za co by jako čd měla přidávat? Za tu neochotu a výstřelky proti soukromníkům? A co srovnáváte eu s kč?

EX odborář

A proč by nešlo srovnávat hodnotu dvou měn po přepočtu? Jsme dvě sousední země, platí pro nás pravidla EU, úroveň cen zboží a potravin, byť horší kvality, je srovnatelná, ceny energií a pohoných hmot také, ceny bankovních služeb včetně hypoték máme dražší, dražší jsou i služby telekomunikační, nemluvě o internetu. V otázkách právního státu jsme totálně v …, vymahatelnost práva směšná, korupce na všech stupních řízení státu a firem bují. Kdo ví, jaké neveřejné dohody mají u dopravce s odbory, když se dobře ví, že existuje přímá ekonomická závislost mezi dopravcem a předmětem podnikání odborů v nejedné oblasti! Někdo by… Číst vice »

Jiří Tulipán

Tak proto jste ten EX odborář. Hezká pohádka o rovnocennosti s Německem, z velké části převzat z médií. Opravdu si zajeďte do Německa, do západní EU a potom prosím uveďte, kolik stojí cesta veřejnou dopravou, stravování v restauracích, pojištění na auto, energie, nájem, školné… V Německu tak brečí, že vodní elektrárny v Rakousku mohou jet na 100%.

EX odborář

Jsem v klidu, do Německa jezdím často, spím u přátel, nejen Čechů, ale též Slováků a svorně tvrdí opak než Vy. I auto na splátky vyjde levněji nez tady! S tou restaurací, jest-li Vám přijde draho, za 4 Eura sníst a vypít co hrdlo ráčí v neomezeném časovém úseku, tak už fakt nevím a to nemluvím o řetězcích občerstvení. Chápu Vás tak, že tedy máme být spokojeni s podřadnou mzdou za identickou práci v rámci EU? Proč tedy ten humbuk proti podřadné a rozdílné kvalitě potravin? Proč nemůže mít vysoce odpovědné povolání evropskou mzdu, když mzdy, platy, managerů v ČR… Číst vice »

Michal

Doufám, že jste pochopil, že psát to sem nám je trochu zbytečné. 🙂

Anjel

Ja som z odborov z Vršovíc odišiel pred rokom a z ČD odídem na jar. Tieto smiešne zvýšenia platov ako u ČD tak u ZSSK a ŽSR sú o ničom.Hlavne že pán Vokoun z dozornej rady sa má fajn a jazdí si 1.triedou…Ak by na r.2018 odbory vyjednali +8 % a na tento rok min.+10 % tak by som aj ostal,ale dochádzať vlakmi Praha-Poprad cca raz za 10 dní a platiť drahý prenájom v Prahe sa mi už neoplatí

Kirschner

Není problém. Strojvedoucích je žalostně málo a tak Vás Regiojet, Arriva, Leo či nějaký z přehršle nákladních dopravců jistě přijme s otevřenou náručí i šrajtoflí. 😁

železničář v důchodu

A ono je na Spiši (a ba Slovensku vůbec) tolik strojvedoucích, že „musíte“ dojíždět až do Prahy, abyste se někde uchytil?

Anjel

Tak dochodca železničiar samozrejme pojedol všetku múdrosť sveta,že ? Ku každej reportáži sa vyjadruje ale nezistí si podrobnosti.Rušňovodič nie som,a plat v TS č.6 Českých dráh mám cca 16.300 kč

David

Nejhorší je představa, že zaměstnanci mají na něco nárok. Nárok mátepouze na to, co máte v pracovní smlouvě. Pokud vám to nevyhovuje, musíte změnit zaměstnavatele, nebo aspoň tu smlouvu. Fňukání v diskusích nestačí.

Jiří Tulipán

Někdy si říkám jaká je výhoda pracovat v soukrommé sféře, daří se – prémie jdou nahoru, nedáří se – prémie se snižují. Ve státní sféře tabulkový plat na 20 let a pokud chce někdo plat zvýšit, má tak trochu smůlu, nebo musí umět křičet, vydírat a umět stávkovat. Ne vždy je fixní plat nevýhodný, ale mohl by alespoň reflektovat inflaci. Pak už je jinak na zaměstnancích, zda-li vyšší plat, menší investice do vozového parku, propouštění, nebo plat tak akorát, investice do lepšího pracovního prostředí (vozového parku), zajištěná práce.

Nosek

Jak už bylo napsáno. Ty platy budou zvýšeny o celkem 6,1% nebo o 3,5% a 2,6%? Že zrovna pan Sůra napíše podobnou kravinu bych nečekal 🤔

Jan Macháček

Pan Sůra zřejmě právě přemýšlí, jak to hodit na České dráhy. 😀

babilon

Fehler

Petr

Takže celkem nikoli o 6,1 %, ale o 6,2 %, platí-li „od 1. července o 3,5 %, o rok později pak o 2,6 %“.

JOHNNY GOMEZZ

Další článek o ničem – nic se z něj opět nedozvíme… 1.) nikde v článku není uvedeno z jakého základu se bude přidávat – tzn. jaká současná výše mzdy a tedy kolik to přidání bude v absolutních číslech… 2.) z textu článku ale vůbec nevyplývá jestli dané navýšení 3,5% v roce 2019 a 2,6% v roce 2020 bude ze stejného základu platu v roce 2018 – (což nepředpokládám – není obvyklé) – pak je by nadpis byl správně (což nepředpokládám) – anebo velmi reálně navýšení platů o 3,5% v roce 2019 ze základu roku 2018 a další navýšení v roce… Číst vice »

Michal

No mně tam přijde nejzásadnější informace, že se dohodli a na DB bude už jen běžný DB bordel nevylepšený o bordel stávkový. Matematicky když se na ty částky podíváte, tak je to spíš inflační dorovnání než zvýšení mezd hodné toho jména. Kdyby to bylo +6,1% hned, tak jsou to hezký prachy, skoro plat navrch ročně (plus jednorázový keš). Jenže tím, že se to takhle natáhlo, tak je to dost o ničem, fakticky dostanete „In 2 Stufen“ během dvou let o něco málo víc než jeden plat, takže zlatej ten litr v únoru – je to hodně a je to hned…… Číst vice »