Nelehké rozhodování Českých drah. Pendolino půjde opravit, ale za zhruba 200 milionů korun
Srážka pendolina a lokomotivy v Bohumíně. Foto: Drážní inspekce
České dráhy mají aktuálně v provozu jen pět ze sedmi jednotek.
České dráhy mají aktuálně v provozu jen pět ze sedmi jednotek.
Já vůbec nemohu uvěřit tomu, že některé vlaky nejsou pojištěné. To se týká i ostatních nových vlaků?
pojišťovny nejsou ochotny platit tak velké škody…
Mne jen udivuje, jak moc je rozsekané proti 742, do které vrazil. Vždyť vyjížděl ze stanice, přes výhybky. Jak rychle mohl jet. To vypadá, že rám je z papíru. Laminátovou kabinu má kde co, ale rám by měl být pevný.
Bych už to nechal na náhradní díly a vůbec celou flotilu pendolin by ČD měli nasazovat jen na v podstatě takové zpestřujicí výkony jako Praha – Košice (Košičan) a Praha – Budapešť (Hungaria) popřípadě Varšava – Vídeň, ale rozhodně ne na linku Praha – Ostrava tam by se daleko lépe uplatnil Interjet
InterJet vydělává v dotaci/závazku. To je pro CD daleko výhodnější, než společná linka do Německa /taky slušný výnos, pokud se pamatuju, tak 0,26 EUR za vagon a Km a za jidelnak 8x tolik /. Není o tom, kam by bylo co fajn, ale kde za to získat prachy a kolik
Nepadly tu 2 věci . Dokáže to v omezeném režimu jezdit jako 4 vozová souprava ? Holt by to muselo nějakým kolejovým trianglem, ale….
A bude to legální i technicky i papírové ? Protože zaslepka za 4 vůz by asi šla a vozy 5-6 jsou holt k odpojení
Ještě tak Syslolíno nám chybělo.
Na co triangl? 😀 Obrat v Praze bez ONJ by byl Běchovice-Malešice-Zahradní Město-Hlavák-Libeň-Běchovice.
Já myslel třeba v Budejicich, kam by to pak snad kapacitou zkráceně stačilo
Takze pro lidicky co nevytahly paty z baraku….stare Italske Pendolina jezdi u ČD. Vychcani manazeri ČD si namastili na nakupu kapsy. Doprali čecháčkovi kapku luxusu. Co myslite a proc ze jezdi v Italii?? Japonske HITACHI!!! Osobaky tam jezdi pres 130km/h a my tady bude opevovat pendolino kdyz dojede?? 🤦♂️🤦♂️🤦♂️ Smutne. Pendolino do srotu.
Zkuste si nejprve zjistit, kde Hitachi vyrábí vlaky. Speciálně ty pro Itálii. Ale možná je Pistoia či Reggio Calabria v Japonsku, že?
Tak si zkus zjistit, jestli to japonské Hitachi není náhodou ve skutečnosti AnsaldoBreda, chytrouši.
Já bych to opravil, pendolino je symbol, vždycky jsem se těšil až s ním pojedu.
Tady se ukazuje nevýhoda na míru vyrobených jednotek v malém počtu. Poničený vůz neopravovat. Ostatní vozy, pokud jsou v pořádku, zařadit do stávajících jednotek, aby navýšily kapacitu a vydělávaly peníze. Zakoupit další RailJet s dvěma jedničkama a flotilu ČD ucelených jednotek dlouhodobě stavět právě na RailJetech, které jsou o generaci novější.
Pendolino se dělalo sériově..nevýhoda je že jde o starší typ co se nevyrábí. Je to stejné jako nechat opravit cityelefant. Jinak jsem pro a neopravovat.
Je otázka nakolik je to konfigurovatelné, mam dojem že většina vozů je něčim specifická a jen tak po jednom zařadit do jiných sestav nepůjdou.
Jo kdyby to šlo, každý vůz má jíme komponenty a jiný účel, jsou to vlastně 3 vozové celky, tento postup se řešil už u minule nehody
Otazka…Proc v Italii v zemi VYROBCE nejezdi zadne PENDOLINO?????????? To je jako by u nas nejezdila zadna SKODOVKA 🤔🤷♂️🤷♂️🤷♂️🤷♂️
Co to furt meleš za nesmysly?
Lžete, jen tato generace již není v Itálii v provozu.
Z velkou slávou je provozuje Train Ose.
Já vím, že to nejspíš v našem právním státě není moc proveditelné, ale nejraději bych nechal zaplatit opravu viníka nehody… resp. příp. jeho pojistku (ačkoliv je jasné, že tak velkou pojistku společnost určitě nemá)
Viník nehody je zemřelý strojvedoucí.
Ze zákona odpovídáte zaměstnavateli za škodu do výše 4,5 násobku vaší mzdy, pokud není ve smlouvě uvedeno jinak. V ČD jsou silné odbory, takže to jinak není.
Pokud se neprokáže úmysl nebo zvlášť hrubá nedbalost.
Tak počítejme:
200 plus pár desítek milionů za opravu
dalších pár desítek za ETCS
do vlaku který je ve 2/3 životnosti = cca 10 let
To vychází na 0,8 milionu za sedačku.
Alternativa:
Nový Vectron (100 milionů) plus 7 dálkových vagonů Ampz/Bmpu od ŽOS Vrútky (7x 50 milionů) = 0,95 mil / sedačku ve vlaku s životností 30 let
Pokud vím, tak v článku psali o životnosti o jedné polovině. Takže může sloužit dalších 20 let.
ČD uvádí životnost
lokomotiv 20 až 35 let
pasažérských vagonů 20 až 30 let
Pendolina ČD jsou v provozu od 2005.
200 mega fakt je moc
Do toho bych ještě započítal hodnotu zbytků, která bude jistě nenulová. Nejsem na to samozřejmě odborník, ale minimálně využitelnost pro kanibalizaci na ND se nabízí sama.
PS
Osobní dotaz (pro Vtvt): Co jste tady komu provedl, že dostáváte automaticky za všechno mínusy?
Dovolil bych si připomenout, že pendolino je v principu low-cost (!) produkt pro směry, kde se nevyplatí (!) narovnávat trať, a provoz je celkově slabší => úspora při modernizaci dává smysl za cenu vyšších provozních nákladů a nižšího komfortu (stísněnost). Neboli uvažování unitární dráhy, dnes by muselo být zohledněno případnou objednávkou naklápěček ve VŘ pro linky jako R15, R9 apod.
To že ČD přesto dokázaly prodat pendolina jako cosi luxusního pro hlavní relaci je spíše obrazem zcela tragické kvality železnice celkově kolem roku 2000.
Lowcost produkt se pozná podle toho že od začátku provozu nabízí nadstandardní palubní služby, nejkratší jízdní dobu na trase, nejvyšší spolehlivost jak co se týče nasazení garantovaného vozidla tak v míře zpoždění, což je dáno kategorií SC a tím pádem přednost před vším?
Stačilo napsat že Pendolinem jezdíte nerad a nemusel jste si vymýšlet hlouposti a pokoušet se Pendolino nesmyslne dehonestovat 🙂
Nejkratší jízdní dobu nabízí tak možná ve snu. SC 516 má z Olomouce do Prahy stejnou jízdní dobu, jako IC 514 nebo IC 500.
Což je ovšem stav daný vylukama a ne realitou za normálního stavu.
I v příštím JR bude Pendolino jedním směrem pomalejší než některá IC směrem opačným. To asi taky nebude tím že by to Pendolino nemohlo jet rychleji 🙂
Obecně je nejrychlejší a má li stejnou jízdní dobu jako IC automaticky má vetsi rezervu v jízdních dobách.
Kecy. Na cestě jsou dvě výluky a obě za Olomoucí. Jak SC tak IC jedou po stejné trati a i tak mají stejnou jízdní dobu. Pendolino v dnešní době nedává moc smysl.
Pendolino nedávalo smysl nikdy a být nejrychlejší na trati, kde se jezdí max 160, mít minimum zastávek je směšný trik stejně jako pohodlí v něm. Zlatý rj nebo IJ, podobných za stejnou cenu i tenkrát mohli koupit víc i bez „vývoje“ ČKD etc.
Je opravdu velmi smysluplné otevřít otázku co se mělo pořídit. Historie která se začala psát před třiceti lety, politická rozhodnutí, přehnaná očekávání a další chyby které se tenkrát udělaly jsou pro současnou vozbu už opravdu jen historická zajímavost 🙂
Jasně jsou to dvě malé téměř přehlédnutelné výluky které dopravu na trase prakticky neovlivňují 😀 A protože jsou tak malé a bezvýznamné tak ovlivní jízdní dobu i příští rok a způsobí asi 10min rozdíl v jízdních dobách podle směru. Stejně tak protože neovlivňují nijak dopravu tak i přes postupně zrychlování v jiných úsecích bude cestovní doba na trase Praha Ostrava delší než před pár lety. Ale jsou to téměř zanedbatelné výluky 😀 Ano vlaky jedou po stejné trati ale řídí se jinými rychlostníky. Jestli Pendolino obecně dává nebo nedává smysl není vůbec dáno dobou jak píšete, ale trati na které… Číst vice »
Male vyluky??? Praha kousek pred Kolinem chytnete sekeru klidne 20min. Zkratka SŽDC ma trate na hovno. Ani nahodou nejsou kvality pro rychlosti 130+. Ja ve svete vyuzivam zeleznici casto. Je to slast se projet obycejnym osobakem rychlosti 130+ .Co tu resime pseudorychlik Pendolino??
Jenže to už právě popisujete ten marketingový produkt, a ne technickou podstatu. Jinak řečeno, kdyby se podobně „piplal“ na té trase nějaký podobný produkt z vozů, které byť klasické stavby byly na naše tehdejší poměry „z jiného vesmíru“, tak by byl úspěch podobný.
A na rozdíl od pendolina by třeba mohlo jezdit i víc lidí v Pá/Ne, nemuselo být násilně rozlomeno rameno Praha – Košice (Žilina) v expresní vrstvě, mohlo se jezdit postupně po hodině atd. atp.
Ano popisuji produkt protože o produktu jste psal Vy, tedy na to navazuji.
Představa že mohlo dojít k takovému narovnání trati aby byl přínos naklápění nulový je zcestna. Ani dnes se neprojektuji koridory pravítkem protože to je prostě ekonomický neobhajitelné.
K českému pendolinu jako takovému se nemá cenu vůbec vyjadřovat. Psal jsem to už trochu výše v diskuzi. Řešit co se mohlo a nemohlo koupit a hodnotit 30 let stará rozhodnutí je už dnes úplně k ničemu.
Já myslel “produkt” směrem k železnici jako takové, ne produkt ve smyslu nabídky spojení, komfortu atd pro koncového zákazníka.
Pak už to nedává smysl vůbec jelikož nikdy nevznikla žádná jiná technologie která by zajistila takové zvýšení rychlosti na obloukovitě trati.
Takže téměř revoluční technické řešení je lowcost?
Ano – ve srovnání s tou druhou možnosti, tj. narovnat tu trať.
To není žádné escé, dopravně je to vlak Ex.
Jakožto zaměstnanec SŽ bych rád podotknul že pro nás ve smyslu předpisu D1 neexistuje nic jako kategorie vlaků SC, EC, IC. My známe pouze Os, Sp, R a Ex (do kategorie Ex se řadí právě SC, EC, IC a další jako RJ, rj, LE apod. a co se přednosti týče tak tu nejvyšší má mezistátní express pak vnitrostátní express a tak to jde dál a co je SC Pendolíno? Pouze vnitrostátní express
Je to drahý (osodně jsem teda čekal, že si řeknou o kulatých 10 milionů €), nicméně je už vysoutěžené ETCS, interier je nedávo po renovaci a kdykoliv se může stát něco dalšímu. Takže pokud to má zůstat něčím víc alespoň marketingově, tak i za tuto cenu to smysl má.
Spíš bych to viděl jen an opravu vloženého vozu a přehazování hlavového z jednotek co půjdou z/na velkou opravu. Takhle může jezdit 6 Pendolin, s tím že bude jezdít náhradní souprava ve dny potřebný na přepojení vozů, případně jeho velké opravy.
Ne že bych si chtěl mastit ego, ale pro mínusáky dodám, že v tomhle režimu jezdil po nehodě zbytek trojky. Rozhodně dává větší smysl turnus na 6 jednotek, s občasnou náhradní soupravou, než na 5 a s 5 vozama v kopřivách. Samozřejmě by byla nejlepší komplet oprava, ale to si už musí spočítat mocipáni na nábřeží.
Jako že by hlavové vozy do revizí nejezdily???
Hlavové vozy by do revizí jezdily, ale v jeden okamžik by tam byl maximálně jeden. Netuším, jestli by to kapacitně šlo.
Jezdily by do revizí a než by se se udělala, tak by jezdila náhradní souprava, cca 3 týdny každé 4 měsíce, respektive podle odstavení jednotek do velké opravy.
Kdyby raději dali prachy do vozového parku. A né do opravy jednoho l.
Pendolino je taky vozový park.
Však dávají, každý rok přicházejí nové nebo zrekonstruované vozy.
jelikoz to nebude zakazaka pro Skoda PPF, tak to neprojde. Vsadite se?
Jednou už to prošlo.
Proč myslíte, že s těma trpajzlíkama začalo jezdit kamsi za Plzeň ? Protože 6 turnusovaných je na hodinový takt Praha – Ostrava málo a na 2-hodinový moc. Když bude o jedno méně, na Ostravu (každé 2 hodiny) to bude stačit více než dostatečně.
Nejlepší jsou ty nápady prodat – a který blázen by 6 pendolín v půlce životnosti koupil?
To by vyneslo taky možná tak 200 mega….
ČD pro ně mají zázemí a provozní koncept, a za 200 mega dálkovou jednotku neseženou, tak co…
Čistě ekonomicky je to dle mého pololaického (nedělám do drážní techniky) názoru jasné; oprava jednotky v polovině životnosti za cenu poloviny jednotky nové je nerentabilní. Navíc cena stávajícího šrotu není čistá 0, bude možné něco kanibalizovat na zbylá Pendolina. Čistě pocitově je to strašně smutné. Pendolino je souprava, díky které jezdím vlakem do Ostravy a Olomouce (a nejen já, ale v mé bublině více lidí, a taky později na Brno díky railjetu). Při tom strašném m*dníku, který na dráze panoval a panuje, slíbilo a dodrželo to, že přijede správný (a pohodlný) vagon, ve kterém si bez problémů sednu na rezervované… Číst vice »
Čistě ekonomicky je to dost složité. Nejde jen o „polovinu ceny“ jednotky, jde i o funkční flotilu, přeci jen těch jednotek je poměrně málo, jen 7 a chybějící zhoršují jejich užitnost. Je to dost složitá rozvaha a její výsledky budou záležet na tom jaké výkony od Pendolin ČD ještě očekávají, jak vychází nebo nevychází oběhy s jakou životností vlastně počítají atp.
Utápění se v detailech a nedostatek velkorysosti je jaksi českým drahám (SŽ i ČD) vrozen a jestli bude Pendolin 7 nebo 6 je z pohledu flotilky skoro jedno. Jak říkám, bohužel, ale to přijde nejspíš až s nějakým vedením MD + SŽ + ČD, která začne promýšlet železnici ne jako sockovou alternativu k busu, ale jako alternativu k automobilové dopravě, především dálkové. Typický takový cestující dojede autem z vísky/předměstí na nádraží a bude pokračovat příměstským vlakem do centra blízkého nebo vzdáleného města. A tady není potřeba tolik hledět na cenu, ale především na kvalitu na páteřních a příměstských linkách a… Číst vice »
… příměstským vlakem do centra blízkého nebo dálkovým vlakem do centra vzdáleného města …
(ale snad je to jasné)
Mimochodem do tohoto konceptu se pak bude skvěle hodit i elektromobilita, protože auto, které bude typický obyvatel vesnice nabíjet u sebe doma přes noc, případně někdy později na nádražním parkovišti a které bude vykonávat především cesty do 10-30 km, je i dnes představitelné v ceně běžného osobního auta a to i jako ojetina typu desetileté Tesly.
To trochu nechápu o čem to vůbec píšete. Co to má společného s flotilou nějakého typu? Mezi 6 a 7 jednotkami jakéhokoliv specifického typu je obrovský rozdíl, protože to také musíte správkovat a 5 vypravitelných jednotek může být málo na vytvoření smysluplného oběhu a v ten moment nastává otázka jestli takový typ provozovat, nebo změnit nasazení. To nejsou žádné zbytečné detaily, to je potřeba znát a spočítat pro funkční provozní model.
To je hrozně zjednodušenej pohled. Ta garance řazení, kterou si tak chválíte bude fungovat jen když bude dostatečně velká flotila. ČD si musí porovnat možný provozní koncepty se 6/7 jednotkama a zhodnotit jestli jim ten sedmijednotkovej stojí za 200 mega.
Je zjednodušenej, ale v realitě ČR přesnej. Pendolin je málo a garance funguje mimořádně dobře.
U ostatních vlaků to brutálně vázne, přestože jich je více než 7. :-).
To by snad opravdu bylo lepší vyrobit novou jednotku.
Za 200 mega? No,můžete se do toho pustit. Dopraci vám utrhnou ruce.
Chtěl jsem napsat dopravci.
Pokud oprava Pendolina by zabrala 2 roky a pokud by stála 250 milionů komplet, tak jízdenka do zbyvajících Pendolin by měla zdražit asi o 0.9Kč/ km aby se oprava zaplatila firmě ČD.
TJ. Praha Ostrava Pendolinem by měla zdražit asi o 327 Kč po dobu 2 let opravování Pendolina
Aneb jak absolvent základní školy praktické počítá něco co někdy nespocita.
nemohla by tu byt nejaka funkce ze kdyz nekdo nasbira 2000 minusu, tak ze se propadne navzdy do haje?
Jsem pro
Tak ten výpočet bych fakt chtěl vidět 😀
Už se nedivím proč placaté takové blbosti ohledně ekonomické situace ČD, když ani výpočty ze základní školy vám nejdou 🙂
Jaký je Váš výpočet toho, o kolik by musely zdražit jízdenky do zbývajících Pendolin, aby vydělaly na opravu poškozeného?
Pokud ČD zaplatí opravu, tak někde ty miliony vzít musí. Zadlužená už je víc než dost. Daňoví poplatníci nemají důvod opravu platit. A samotná ČD nemá našetřeno na tak nákladnou fakturu.
Čili zdražit jízdné o patřičnou částku je asi jediná reálná možnost.
Určitě lepší jak váš. Jelikož dle vašeho výpočtu by jim stačil pouhý rok a 6 jednotek které každá pojede jednou denně, aby se jim to vrátilo.
Doporučuji si to po sobě přepočítat 😀 😀
Na to není čas. Musí množit komentáře. Denodenní plán je neúprosný.
Vy jste si spočítal o kolik by jízdné zdražili kvůli opravě Pendolina?
Tak vidíte. Hluboko dole jste slíbil, že se zamyslíte nad počtem rádoby odborných příspěvků. Copak ten flašinet nemá kliku, je elektrický a tlačítko STOP je v poruše?
Promiňte, ale Vy si už nepamatuje co jste mi napsal? Na co Vám jsem zareagoval?
Náhodou, pendolino za mě 1*, lepším vlakem jsem nikdy nejel.
Asi vlakem moc nejezdíš…
Nabídka je 200 mil CZK pro statní firmu za de facto náhradu kabiny strojvedoucího. Pokud by to byl soukromý přepravce, tak by se to už opravovalo za zlomek ceny. Vše co je státní, tak to řídí bizarní osoby, které umí dohodnout věci, tak že soukromý vlastník by jich pořídil několik navíc za tu jejich nákupní cenu . Bohužel vše je vždy tak unikátní a neprůhledné, jako ty nákupy na ministerstvu obrany. Tunel.
Tak a je to vyreseno. A posleme to na opravu do Pars Nova a tam to daji dohromady ze dvou 810.
Jak zde píší experti. Je to vdečné vozítko s nadčasovým vzhledem a pendolino s naroubovanou kabinou z 810 by pak také jezdilo za kýbl nafty…..
…ano a jako hybridní jednotka by to pak mohlo jezdit „každou sudou“ na lince R18: Praha – Zlín – Vizovice hl.n.
To bych možná jel na Masters vlakem 😃
co si tak vzpomínám matně na Masters, tak by ten vlak byl potom do šrotu 🙂
Nene, jezdí tam dodnes.
Ale prdlačky. Ti rockeři nic neničí. Místní z Vizovic tvrdí, že „intelektuálové“, co jezdí na Trnkobraní jsou daleko horší.
Já myslím, že v podstatě jistá je nová skříň, je to hliníková integrální konstrukce, to se nedá „vyvařit“. Nějak nám tu kolují zvěsti netechniků o hnutých rámech a nové kabině, no rám to nemá a kabina jistě bude potřeba nová, ale ono je toho jaksi více.
Taky mam ten dojem, buhví co sepisovatel článku myslel slovem „kabina“.
A máte něco k věci nebo se tu jen léčíte?
Tak si rozeberme např. proč vznikl jeden můj komentář.
Vy jste bez žádného argumentu vyvracel mé tvrzení.
Já Vám na konkrétních příkladech doložil proč tvrdím co tvrdím.
A namísto toho, aby pokračovala diskuze – kterou jste VY JSTE VYVOLAL, že doložíte své konkrétní příklady, tak mlčíte.
Dovolil jsem si výjimečně zareagovat na tento Váš hejt, protože třebas Vám to umožní změnit své chování, pokud se takto chováte běžně. Ať Vám ta změna vyjde.
PAmatuji si, když nám před 30 lety Ing. Zelený, fanda pro Pendolína, zmiňoval se , že už je to po některých stránkách překonané., ale pro nás nadčasové
A v čem jako mělo být překonané? Existuje snad nějaké jiné řešení které dokáže takhle zrychlit vlak na obloukové trati?
Tak překonané např. z důvodu použití tyristorů a dalšího. Dneska už se používá mnohem modernější technika.
Ale on jim to říkal před třiceti lety pane. Co to má společného s tím co je běžné dnes? Navíc to nijak nesouvisí s koncepcí vlaku.
+ to ma mizerny vykon a odolnost vuci narazu.
4MW na 7 vozu je mizerný výkon? Nebuďte směšný.
Odolnost vůči narazu je prostě poplatná době. Nijak zvlášť se to tenkrát neřešilo.
Pletete si pojmy a dojmy 🙂
Žabotlam má 0,7m/s², Pendolino do stovky 0,39m/s².
To je jako málo pro soupravu co má po trase 2 zastávky?
(Jinak teda srovnání s zabotlamem fakt super když šlo o primestsky vlak s Vmax 100 😀
která verze pendolína?
Pár čísel:
ČD, a.s. nakoupili mezi lety 2011-2018 celkem 210 ks ojetých vozů od OBB za 58 100 000 EUR, tj. cirka 276 667 EUR za jeden v průměru.
Euro je dneska za 24,5 Kč, čili 200 mega je cirka 8 163 266 EUR = to je nějakých 29 ojetých OBB vozů, což jsou – na počet vozů – 4 ks Pendolina. To jen abychom viděli fakta:-)
Pomineme to že od roku 2011 trošku ceny poskočily, říká se tomu inflace 🙂 A zrovna se zeptám: jak nahradí 29 ojetých vozů to Pendolino? 29 ojetých vozů stojících někde v kopřivách vyřeší to že v oběhu bude chybět jedna jednotka nebo co tím chcete říct?
Od 2015 do loňska dle Min. Dopravy přibylo 200 elektrických lokomotiv.
Jde-li o elektrolokomotivy nákladních dopravců, tak předpokládám, že část z nich přes den není vytížena, neboť nemají kudy jezdit. Možná by to bylo řešením, když se ptáte na ty vagony v kopřivách.
Díky za příspěvek. Až budu chtít podobné rady, zeptám se raději děti ze školky co mi kolem domu chodí na procházky 🙂
Není zač. Vytěžování lokomotiv funguje. Např. pasažerský RGJ posílá své lokomotivy i s nákladními vlaky
https://zdopravy.cz/regiojet-expanduje-do-nakladni-dopravy-zacal-vozit-napoje-z-ceska-do-madarska-112192/
A na tuhle blbost jste přišel sám?
Samozřejmě, že nákladní vlaky jezdí i přes den a mašiny jezdí z Německa až do Maďarska/Rumunska, takže těch volných mašin moc nebude.
Netvrdil jsem že je spousta volných elektrolokomotiv nákladních dopravců.
Škoda, čekal jsem že mi vysvětlíte, že jenom některé lokomotivy můžou vozit pasažerské vlaky s vagony z Rakouska či Německa.
Je vhodná např. loko typu 130 vzhledem ke své nízké maximálce?
Nebo lokomotiva typu 372 TSS Cargo vzhledem k tomu, že nedostane ETCS a vzhledem k tomu že ČDCargo ?je/?byla ve sporu s majitelem loko ?
Psal jste od roku 2015.
Řada 130 opravdu není mladší roku 2015 a to samé ani 372.
Jinak jak 130, tak i 372 v osobní dopravě samozřejmě jezdila.
Řada 130 vozila např. Os Choceň – Hradec Králové atd.
Řada 371/2 Os Děčín – Bad Schandau
V dnešní době, vyjma mezinárodní vozby, se nevyplatí už žádná loko na osobním vlaku, ideální jsou jednotky.
Reagoval jsem na předřečníka, který navrhoval ojeté vagóny místo oprav látání rozkuchaneho Pendolina. Jiný předřečník poukázal na nedostatek lokomotiv.
A já poukazuji, že za minulých 5 let v ČR přibyla čtvrtina elektrovlaků zejména lokomotiv. Zatímco vlakokilometrů na elektriku na síti SŽDC přibylo jen o 5%. Patrně některé (starší) elektrolokomotivy stojí v kopřivách nebo novější jsou sice registrovány v ČR, ale jezdí zejména v zahraničí
Hlavně spousta starých strojů 121, 230 a další byly sešrotovány, to samé např. 451, 470 a časem 4/560.
Ne, nepochopil jste.
V 2015 bylo v ČR evidováno 777 elektrolokomotiv. Loni 977 loko.
Přibylo i elektrovlaků.
Avšak ujeté vlakokilometry elektrických vlaků na síti SŽDC je mnohem menší než výrazný početní nárůst elektroloko/ elektrovlaků.
Ach jo, protože ty „elektrolokomotivy“ jezdí i do zahraničí, proto tady najezdí méně kilometrů. Kapišto konečně?
Elektrolokomotiv? Ne elektrolokotek?
Tak jsou to tři krasne soupravy plus i rezerva na opravy . Počítám 7 vozu a 1 hospoda od JLV , standard Berlineru. A ještě zbyde 8 vozu v koprivach . 3*7 =21
Ovšem ani to necukne bez hnacího vozidla ze 🙂
Opravit za takový peníze historický šrot, který i v době nasazení do provozu ČD byl zastaralý? To mi hlava nebere. Za 200mega se dá pořídit snad něco lepšího.
V čem byl zastaralý pro cestující?
V čem byl zastaralý pro provozovatele?
Bez AVV, zamrzající septiky WC, malý prostor pro nohy, nutná úprava vlak.zabezpečovace, … Elefant byl v té době o 100% lepší a levnější (i podle servisáků z Itálie)
Takže jedno po druhém:
1) AVV není standardem ani dnes a tehda ho mělo jen těch pár elefantu takže NE
2) zamzajici septik tam je dodnes? Nevyřešilo se to? Takže NE
3) prostor pro nohy nemá nic společného s pendolinem jako takovým takže NE
4) ze zahraničí přišla jednotka k nám a bylo potřeba dát nás zabezpečovač. Tomu říkáte zastaralost? Takže taky NE
Nejdrive se zamyslete nad slovem zastaralost 🙂
Pajoši, nemíním se s vámi dohadovat, prostě nejsem příznivec Pendolina – je nepohodlné,, zbytečně drahé, ale asi nesmím napsat svůj názor, pokud není pozitivní. A ta úprava norem pro VZ, aby to mohlo tady jezdit?
Samozřejmě že můžete napsat svůj názor, ale pokud je váš názor:“historické šrot, který i v dobe nasazení u ČD byl zastaralý“ a pak tu zastaralost nedokážete nijak vyargumentovat tak píšete prostě hlouposti. Vaše srovnání s elefantem je další hloupost. Protože srovnávate příměstskou jednosystemovou jednotku na 140 se soupravou pro dálkovou dopravu na tři systémy s v max 200 (230) a aktivním naklápěním. A když toto pominu tak ikdyz Elefant je dobrá mašina tak proti tomu pendolinu jaksi nemá distribuovány pohon, nemá tlakotesnou skříň, dokonce ty první neměly ani vakuové WC a přechody má dělané klasickými navalky. To je prostě realita… Číst vice »
Naše VZ je stejně k smíchu..
A proč ?
Protože nezabezpečuje.
Přeháníte
Vy si pletete VZ s kolejovými obvody, o jejichž nerušení tehdy šlo. Tam se ale jedná spíš o to, že s našimi předpotopními KO prostě Italové nepočítali, než že by Pendolino bylo nějak zastaralé.
Ono to nebylo jen Pendolino. Týká se to všech asynchronních pohonů, čím větší výkon, tím větší problémy s KO. Už Elefant měl /dělal problémy, ale jeho výkon je jen poměrně malý, Pendolina ukázala, jak pozadu a nepřipravení (infra) jsme na technologie ehm 90. let minulého století což později dopadlo i na moderní lokomotivy a mnohde dopadá dodnes (viz postrky a řešení co kde smí a nesmí jezdit spolu).
Dosazeni zabezpečovače je nutnost do všech vozidel. Dopisavad takové zařízení nemáme.
Jenže „antirušičky“ se tam nedávaly kvůli nekvalitě Pendolina, ale kvůli nekvalitě infrastruktury, která se „zasekla“ a jaksi nepočítala s třífázovými pohony. Když se zamázly pokusy škodovky s asynchrony, tak si asi mysleli, že to se stějnosměrnými pohony půjde navždy a ono ne, doba nás stejně doběhla, jak se dalo čekat.
Myslím si, že by se to mělo nechat opravit. Samozřejmě potom, po třeba vyčištění ušmudlaných koberců nasadit na mezinárodní linky. Ve vnitrostátní popravě staší InterJety
ja nevim, kolik let by to bylo jeste schopne slouzit, ale nahrada je vectron a 4 vozy bmz (byt ano, vsechno nove) = vice nez 300 milionu. z tohoto pohledu by se melo vyplatit ten kram opravit.
stejne tak naklady na etcs pro ostatni jednotky by se zvysily – vyvoj a homologace by se rozpocitala jen na 6 kusu…
Je rozdíl mezi pomalým vlakem a vlakem na maximálku 160 km/h z hlediska rozebrání na náhradní díly = tzv. staropotřebné díly?
Chápu-li správně, tak např. ČD Cargo tvrdí že je OK znovu použít podvozek nákladního vagonu starý cca 35 let na výrobu nového vagonu s životností dalších 30 let = 75 let že by byla životnost podvozku
https://www.investigace.cz/medveda-i-miliardu-jednou-ranou/
Jak je to u Pendolina? Když předloni havaroval (vykolejil) rychlovlak Frecciarossa 1000, tak asi dosud není jasné co bude s méně poškozenými vagony = asi nešly do šrotu = použijí se probíhající sériovou výrobu Frecciarossa 1000
Oprava = vypadnul otazník
= použijí se probíhající sériovou výrobu Frecciarossa 1000?
Co stoji jeden Vecron a souprava InterJet? Třeba by se za 200mega dalo domluvit s rakusaky na odprodeji dvou, možná tři starších RailJetu a Pindu nechat na ND
A proč by chtěli prodávat byť starší RailJet, pro prodej mají ještě spoustu starších klasických vozů.
Sami ich majú nedostatok, prečo by ich predávali?
Za 200mega 2-3 railjety?????
Vectron a souprava IJ okolo 420 milionů.Ale jezdí jen na jednu stranu,v obratové stanici se musí objíždět.
Nebo koupit staré dálkové vagony, často na rychlost 200 km/h
Např.
– cca 40x Avmz109
– cca 50x Bpmz294
– cca 30x Bvmsz186
– popř. cca 35x Bimz264
Nebo Coraily od SNCF. Či i6 (popř. i10) od SNCB.
co a těma ojetinama pořád máte?
Vzhledem k ekonomické kondici ČD a vzhledem k obvykle akceptované výši jízdného v dálkových vlacích je pořizování ojetin asi jediné schůdné řešení. Plus navyšovat využití kapacity dálkových vlaků.
Výše jsem se zeptal, jaké vlaky by si cestující představovali za 749 Kč 2. třídu Jižním Expressem Praha-Č.Budějovice (ve špičce, kupováno večer před jízdnou, bez slevových kartiček).
Odpověď byla, že za míň než polovic jezdí 1. třídou.
Tož tak.
A dochází vám, že ty ojetiny budou potřebovat nákladné revitalizace a opravy? A že i po těchto zásazích by je čekalo tak max. 10-15 let služby? Vždyť Avmz jsou už bezmála šedesátileté. 😐Takže vlastně vyhodíte prachy za ojetiny a za 10 let stejně budete muset kupovat fungl nové soupravy, protože ojetiny už budou držet pohromadě jen silou vůle. 😀
Jediná mantra je ušetřit, a to za každou cenu. Tedy prošetřit se ideálně až ke krachu.
Firmě ČD patrně výhledově hrozí insolvence kvůli zejm. prehnanym investicím přesahující tržby ČD
Tak když půjdou do insolvence, tak ty nový vlaky prodají někomu jinýmu. Konec. Zbytečně si zatěžujete kebulku, Axeli. 🙂
Nerozporuji. Pouze reflektuji finanční možnosti ČD a jejich cestujících. Hezky je to vidět na LEO Ex
– kolik prostoru zabírá Business a Premium.
– kolik Economy plus a
– kolik Economy
Čili Pendolina v ČR se neuživí. Bohužel. Je to prima vlak
Ekonomická situace ČD je jen váš výmysl. Jelikož o ekonomice víte kulové.
Je možné, že se mýlím.
Kolik % Vašich úspor byste půjčil firmě ČD na opravu Pendolína? Jaký úrok byste požadoval?
Jemně si dovolím připomenout, že šéf ČD veřejně pronesl, že ČD třeba úvěry splácet nebude, ale jen úrok.
„Připouštíte“ (vždy zpětně), že se mýlíte (nemáte informace), jako již vícekrát, ale flašinetujete stále znovu a znovu. Vy jste se s někým vsadil kolik sem dáte denně příspěvků? Dovedete si vůbec představit že věčné prodírání se stále stejnými nebo podobnými příspěvky a odkazy je pro ostatní náročné, zdržující a hlavně iritující? Méně je fakt více.
Zvážím to. Díky za z5nou vazbu
Vy jste adept na volný pokoj v Bohnicích.
To je marný. Začínám mít pocit,že je tu trpěn kvůli tomu, že čím více příspěvků tím více zobrazení reklam.
Tak prvně. Na půjčování jsou banky ne lidi!
A jako vždy vytrhavávate věty z kontextu.
Takže Vy osobně byste firmě ČD nepůjčil.
Díky. To mi stačí.
Holt, money talks
Já bych si CD dluhopisy klidně koupil, ale ani bankéř na privátním bankovnictví je nemá k dispozici ( a to je nějaká kategorie)
OBB ma objednané další Railjety, nezačnou pak prodávat ty nejstarší?
Nie, všetky idú modernizovať.
Pokud stojí oprava skříně stejně jako celá nová jednotka, nějak mi uniká logika, zda opravovat nebo koupit nové.
Ale za 200 milionů je tak čtyřvozový Panter.
Neopravovat.. raději investovat do nových jednotek
Naprosto nechápu proč škodu nehradí pojišťovna toho, kdo nehodu zavinil. Nebo ani ten nebyl pojištěný?
Myslím, že nehodu zavinil ten strojvedoucí, co zahynul, takže…
Ale ta to hradí!!! Téměř každý strojvedoucí je pojištěn….problém ovšem je že zaměstnanec“odpovídá za škodu“ do 4,5 násobku mzdy :-DDD
Je to tak.To nestačí ani na nový sběrač.
Právě 🙂
Nechápu jakou pojistku si pan Toman představuje. Fira může teoreticky způsobit i škodu za 500mil Kč. To by měsíčně platil tak 500tis Kč :-DDD
Povinné ručení kryje škody do 35 mil. Kč. A žče by provozovatelé museli platit pojistné ve výši 50.000 Kč měsíčně?
No kdejaý řidičobijce by se z toho zbláznil radostí, protože každý řidič ročně udělá totálku a proto máme v ČR 6 milionů nehod ročně. Což je asi tak daleko od pravdy, jako že každý američan každoročně zavraždí nejméně 3 lidi. A proto maji v USA 350 obyvatel a 1 miliardu zavřažděných.
Proč srovnávate povinné ručení u auta s pojistkou na blbost strojvedoucího??? To spolu nějak souvisí???
Nebylo těžké zjistit že taková pojistka na blbost u firy má měsíční platbu cca 200Kc a kryje škodu cca 200tic Kč. Tedy jde o násobek tisíce. Pokud by se měl fira pojistit na 500mil Kč, stačí vydělit tisícem a měsíční platba je 500tis Kč. Ano je to velmi hrubý a nepřesný výpočet ale pro dokreslení situace stačí 🙂
Hlavně ve výpočtu nepoužívám jakesi srovnání s nesouvisejícím povinným ručením na auto jako vy 😀
500 tis.? Jako že měsíčně na českých drahách vzniknou z viny strojvedoucích škody za 5 miliard? To snad ne…
To je dobrá poznámka 😀
Vy toho naprosto nechápete víc.
Když ho nepotřebují, ať ho dají do šrotu.
Nevím, zda mají případně na nové, nebo jim stát slíbil dotaci?
ČD má velmi dobře placené vedení a má problém se rozhodnout? Je jasné, že když jim oprava zasáhne odměny, tak jsou proti.
Spíš na ND
To se navzájem nevylučuje. Po vytěžení použitelných ND ekologická recyklace.
Pane Sůra, nehcete zde udělat anketu, jak naložit s pendolinem? Opravit, či neopravit? Třeba by se vedení ČD při rozhodování mohlo inspirovat názorem diskutujících.
Anketu klidně ano, ale prosím nezávaznou.
Jakože existuje možnost, že by byla závazná? 🙂
Lepší by bylo se zeptat na ochotu zaplatit férových 749 Kč za jízdu dospělého cestujícího Jižním Expresem Praha – Č. Budějovice, když pojede:
– současné vagony
– rychlíková verze nových RegioPanterů
– Railjet
– Interjet
– Pendolino
Mluvím o ceně jízdenky při nákupu bez slevových kartiček, ve špičce a při nákupu večer před jízdou.
749 byla i s pohoštěním? Běžně takto jezdím první třídou za 347,-
2. třída.
Není náhodou, že na Jižní Expresy letos pobírá ČD 26xnásobek provozní dotace, než je dotace na Berlinery.
Zopakuji to ještě jednou = dotace 2591% toho co dostávají na Berlinery Praha-ÚnL-Děčín.
A to je cena od Radima ?
To můžeme klidně i tady v hlasování + a -. Plus třeba pro opravit a minus neopravovat. Dám sám sobě poprvé minus.
Pevně věřím, že se management CD rozhoduje na základě svých analýz.
Postavení nové kabiny 200 milionů Kč a dle článku není jisté, v jakém stavu je zbytek jednotky. To nevypadá na dobré podklady k rozhodování.
Vnitřně cítím, že libovolné analýzy je možné přizpůsobit požadovanému výsledku. Ale třeba se pletu a vedení ČD se zachová zodpovědně.
… vedení ČD se …. rozhodne podle věřitelů
Jsem pro, rozhodnutí nejspíše nebude méně kvalifikované, než od managementu ČD….
A nejde třeba za půlku sehnat nějaké staré pendolino v Itálii nebo Švýcarsku (atp.)? Pokud by se technicky moc nelišilo od toho typu ČD (to nedovedu posoudit), možná by to šlo doplnit levněji tímhle způsobem. Ono i pokud by na případné úpravy pro českou síť padla druhá půlka těch 200 milionů,, bylo by to pořád lepší, protože by dráhy měly 7 jednotek + 1 jednotku bez čelního vozu.
Obávám se, že je to ale příliš – a zbytečně – složité. Nejvíc mi smysl samozřejmě dává Praha-Linz…
Švýcaři je ale nevyřazují, ale modernizují.
To těžko. Po konci Cisalpina Švýcarům připadly 4 kusy ETR 470. Vzhledem jejich poruchovosti jely v roce 2015 tři soupravy do šrotu, část jedné soupravy se nechala do muzea.
To jsem navrhoval před tím, než je Švýcarsko sešrotovávalo a prý i tak byly kastle konstrukčně odlišné
Ideálně na náhradní díly a objednat upravený interjet s jídelákem
Mají dráhy na jakékoliv trase, při téhle cenovce a předpokládané životnosti aspoň škrtnout nulu bez zisku?
Já bych to neopravoval a použil na náhradní díly a za ušetřené peníze koupil něco nového a nebo umořil dluh. Podle mě jsou SC ztrátové. ČD si stále mysli, že je SC něco extra skvěleho, ale lidé v dnešní době řeší spíš cenu lístku nebo čas odjezdu. Takže když místo SC pojede ve stejný čas např. Rajljet, tak zákazníky neodradí. Wow efekt Pendolina bylo před dvaceti lety, teď už ne.
„podle mě je SC ztrátové“
To je skutečně fundovany názor 😀
Trochu drahá hračka. Pokud to nepůjde na LINZ nebo na Velenice tak si to na sebe nevydělá.
Barák i auto musíte mít pojištěné ze zákona.ČD by měli mít školení o finanční odpovědnosti, ušetřili na pojištění,ale asi to není zadná výhra.
ze zákona? a můžeme ho vidět?
obzláště ten barák by mě velmi zajímal….
Policajti povinné ručení taky neplatí
https://www.policie.cz/clanek/vozidla-policie-ceske-republiky-porizena-na-operativni-leasing.aspx
Obecně dostatečně velká firma (rozsáhlej park vozidel) se pojišťovat nevyplatí, protože riziko už je tim rozložené a pojišťovně zaplatíte o její běžnej zisk víc. A nízkej si nepočítaji.
Navíc u policie by to bylo pojištění se zvýšenym rizikem a to je buď mastný, nebo nepojistitelný. Pojistka se „vyplatí“ jen tam, kde vás jedna škodní událost může zruinovat.
No jenže to se pravé u Pendolina stává , čímž to nechci obhajovat
Koukám, že v tomhle vláknu se potkal expert s odborníkem.
Na auto ano, pokud s ním chcete jezdit, na barák opravdu nee.
Povinné ručení a havarijní pojištění není totéž.
Vy byste potřeboval školení na základní finanční gramotnost a u te příležitosti byste se mohl dozvědět i základní princip pojišťovnictví 😀
Za pojištění by za tu dobu dali víc peněz, než za všechny opravy, co na Pendolinech udělali. Některé věci se pojistit nevyplatí.
Pojišťovna není charita. Pojistné musí obsahovat nad škody i marži pro pojišťovnu. Dalo by se říct, že ČD jsou pojišťovnou sami pro sebe.
Skončete to!
Jeden čumák sešrotovat, druhý zakonzervovat a vozy rozházet mezi zbylé jednotky…
Ty soupravy mají elektrickou výzbroj dostribuovanou po celé délce, takže s takovouto akcí by bylo víc práce, než užitku.
A v jedné jednotce budou dva jideláky.
A za další některé vložené vozy jsou řady 680 a jiné jsou jen 080, takže jednotky které by dostaly vozy s motory tak budou svižnější a ty druhé budou línější.
A elektroniku maskou ? V jiném voze. kde ? A pokud mě paměť neklame, tak v tom řidičák je možná trafo
Trafo vozy jsou vždy za čelními vozy. Hnací vůz-Trafo vůz-Hnací vůz-(vůz co skoro nemá výzbroj)-Hnací vůz-Trafo vůz – Hnací vůz.
Tohle Pendolino je archaické stroj. Jízda v něm je utrpení. Nepřetržitý hluk a vibrace. Koberec na podlaze vagónu je zjevný omyl a ČD jej neumí ani vyčistit. Prý vlajková loď ČD!?
Rekontrukce je nesmysl. Odvezte to do České Třebové a nechte na náhradní díly.
Spíše prodat, bude-li dobrá nabídka na odkup a splatit aspoň část hrozivých korunových dluhů v době kdy 2T repo úroková sazba je 7% a lombardní úroková sazba je 8% ročně.
Zájemce by snad mohl najít, když podobné, o něco starší, Pendolina ETR470 se vyplatilo předělávat, aby mohlo jezdit v Řecku.
Ty si fakt tak blbý? Alebo to len hráš?
Tak se podívejte na některé nápady vedení ČD jak sehnat prachy – prodat státu pozemky pod kolejemi za až 20 miliard… dobrý vtip – prodat státu část ČD Telematika, kterou ČD kompletně získali za cca trojnásobek, než jaká byla nabídka pár roků zpátky – navýšení kapitálu státem – ČD Finance = banka ve vlastnictví státu by koupila vagony a pronajímat vagony firmě ČD bez výběrového řízení – upravit elektrovlaky na baterkové aby mohly být dotace z Modernizačního fondu – čerpačky zainvestovat spolu se státním Čeprem – prodat další staré vagony/loko státu, přestože NTM už koupilo od ČD víc než dost.… Číst vice »
😆😆😆👏👏👏
Pleško ty nejsi o moc lepší
Troufám si malinko poznamenat, že se v Řecku jezdí (trvale) s vypnutým naklápěním jako klasická souprava, byť po zprovoznění ETCS na celé trase Atény – Soluň by měla být bez problémů možná jízda V = 200 km/h (stejně jako klasika). Ale interiér je po novu udělaný moc pěkně – viz níž:
https://www.youtube.com/watch?v=Ja64VY0dcWw
Spíše prodat….
– názor absolventa Podnikohospodářské fakulty v Bohnicích.
Všichni zájemci Vám urvou ruce, aby to dostali právě oni…
17 z 19 nešťastných vlaků Fyra (AnsaldoBreda250) jezdí u nového majitele.
https://zdopravy.cz/poruchove-rychlovlaky-fyra-po-4-letech-vyjedou-koupila-je-trenitalia-681/
Podobně i jiný „nepovedenec“ – vlaky IC2 firma DSB prodala a jezdí. Možná i IC4 taktéž od DSB.
Ve srovnání s takovými prodeji jsou Pendolina ČD mnohem lepší. Takže kupec by se doufám našel za pěkné peníze.
Holt vagonky vesměs mají zakázek na roky dopředu … když si vezmete, že holandský dopravce si letos vybral dálkové vlaky od CAFu, které budou dodány v cca 2028….
Já se fakt divím, že o takového odborníka na všechno se už dávno neporvaly ty nejmocnější nadnárodní světové korporace.
Vagonky jako malé vagóny neboli axelovy vagonky anebo jste myslel vagónky jako továrny na výrobu kolejových vozu ? Alepoň vidíte jak to zdrobnovani mate.
Ideálně rozebrat na ND a objednat další InterJet.
Dovedl bych si představit vyřazení pendolin a nahradit je třeba 20 novými naklápecími jednotkami jako je ICE-T a zřídit 2 linky.
Plzeň – Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava
Ústí nad Labem – Praha – České Budějovice
A popřípadě třeba ještě nějakou linku přes Brno (Olomouc – Brno).
Propojili bychom velká města rychlými moderními vlaky která by svoji rychlost využili (200 km/h). Proč třeba u ČD něco takového nenapdne? Určitě by to bylo využívané.
Sotosen. Jako kdyz někdo bydlí v nájmu na který pomalu nemá a sni o životě na zámku.
Myšlenka hezká… Což o to… Ale…
Chápete ale, že to naklápění je na tom ta nejméně podstatná věc?
Na Ostravu jsou stejně jízdní doby pendolina takové, aby to šlo vyjezdit s klasikou. I kdyby se to nakreslilo na dřeň – což u SŽ není radno – bude to rozdíl v jednotkách minut.
Když jsme u toho, využívané jsou i klasické expresy, kde kvalita šla nahoru. Kolik lidí si dobrovolně zaplatí řekněme dvojnásobek za novou soupravu na komerční lince?
Dovolím nesouhlasit z vlastní zkušenosti vím že například trasa Plzeň -> Praha se dá jet o 10 minut rychleji né-li víc.
Odjížděli jsme z Plzně se zpožděním +5 minut a na Smíchov jsme dojeli s náskokem 9 minut. Dovolím si doplnit že se mi to stalo 18.6.2022 ve vlaku IC 505 Pendolino a nebylo to poprvé, několikrát se mi stalo že jsme dojeli s náskokem 5 minut a více.
Bohužel je to blbost že Pendolino jezdí JŘ pro expresní vlaky.
Jenze Pendolino ma stale prednost i pred prezidentem. Jeli jsme Leosem do Prahy, nechali nas stat skoro 10 minut aby nas pred vylukou predjelo prave Pendolino. Pristi stanice Pardubice. A pochybuju, ze bysme ho brzdili v rozletu.
„Dovedl bych si představit“, že budu bydlet v Luzernu u jezera a protože nerad vařim, budu tam chodit na večeře do Montany.
„A popřípadě třeba ještě“, když budu mít odpoledne čas, půjdu na nádraží čučet na vláčky. Proč mně něco takového ještě nenapadlo?
Teď už jen tu nepodstatnou drobnost – sehnat na to prachy.
Ono je napadlo Brno-Přerov-Ostrava a to na 200 km/h i bez naklápění a od Přerova do Ostravy dokonce VRT. A začali s územním řízením, někde už běží stavební povolení… doufám teda, že běží a nestojí.
Ale nemá smysl kupovat vagony dřív než se kopne do země. Lokomotivy na 200 km/h tam už jezdí.
200 mega za hlavovej vůz + nejspíš dalších několik desítek mega za opravy vložáků. K tomu výdaje na ETCS s tím že to do zahraničí stejně už asi nikdy nepojede. A udržovat to jen kvůli tomu, že z pohledu zákazníka je to to nejmodernější co ČD mají…
Myslím, že těch 300 milionů by využili jinde líp a ještě by byly ND.
Z pohledu zákazníka? To asi ne. Jet pendolinem je dobré tak pro rozvoj deprese. Jel jsem s ním asi před 15 lety po kratší cestě příjemnými a vzdušnými německými ICE. A od té doby opravdu nechci. Ještě za příplatek, když svou rychlost ani nemůže nikde využít!
Mirku před 15 lety, za tu dobu se hodně změnilo. To jsou kecy typu jel jsem před 20 lety v BMW nechtěl bych ho ani zadarmo, přitom dnes jsou BMW úplně jinde ..Pendolino využívá naklápění a je rychlejší a pohodlnější než běžné klasiky.
Tohle rozhodování managementu nezávidím. Dát cca 200 mil. za opravu a pak 7×60 za ETCS.. To je cca 620 milionů. Za to je 5 zbrusu nových Vectronů. Dokonale interoperabilních v celé Evropě i s ETCS. Navíc na začátku jejich životnosti.
Rozhodování není složité.
Skupina ČD k 30.6.2022 zhruba
– dlužila 70 miliard
– neměla takřka nic na hotovosti
– měla objednáno za 50 miliard investic (nové vlaky atp.)
– na jaře musí splatit cca 10 miliard atd.
– plánovala investovat 100 miliard do nových vlaků během 10 let
A pasažérská ČD chtěla změnit uzavřené dotační smlouvy. A domáhala se extra miliard od státu, např. navýšením kapitálu
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/lukas-svoboda–musime-zmenit-system-financovani-zeleznicni-doprav/-31818/
Holt, kde nic není, ani čert nebere.
Axele, vy ale už skutečně zlobíte.
cituji finančního ředitele ČD:
„(…) stát musí rozhodnout, zda v důsledku tlaku na veřejné rozpočty omezí dopravní výkony a dojde ke zpomalení modernizace, což je určitě legitimní, ale z dlouhodobého pohledu to bude znamenat horší kvalitu železniční dopravy a přetížené silnice, nebo stát pomůže dopravcům nelehkou situaci překlenout, což umožní pokračovat v modernizaci železnice a v delším horizontu přinese své pozitivní efekty(…)“
Bohužel finanční ředitel ČD už nedodal, že od 2010, když ČD měly cca 99% pasažérské přepravy stouply platba od daňových poplatníků firmě ČD cca o POLOVINU, přestože ČD má nyní cca 85% pasažérské přepravy.
Zlobí zlobí a vypnout nejde
Zlobí trolly vašeho typu, kteří se nezmohou na argument, jen na primitivní hejtování.
Od vtvt jsem četl už spoustu zajímavých, fundovaných a odkazy podložených informací, od vás ani jedinou.
Asi jste ho s jeho bláboly nezažil pod jinými nicky, než dostal blok. Ale je to samozřejmě Váš názor, respektuji ho a přeji hezký zbytek dne. Pája
Pana Pája, dovolím si připomenout, že předřečník Vás vyzval k faktické diskuzi k věci. Je lhostejné jaký máte názor k osobám jiných předřečníků = (dis)like není smyslem této diskuze.
Čili máte něco k tématu?
Např. že u SNCF/Eurostaru nahrazovali cca 20ti leté rychlovlaky ?
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_373
Dá se z toho odvodit poučení? Ptám se Vás. Netvrdím to.
Pokud nevládnete cizími jazyky tak on-line translatory (deepl com) docela pomáhají u jednodušších textů. A jste-li odborníkem v problematice, tak si obvykle odvodíte smysl i kdybyste nebyl jazykově perfektní. Držím Vám palce.
Zkusil jste ušní laločky? Tam bych schoval tlačítko já.
Rozjetý flašinet na vysoké otáčky se zastavuje těžce.
Navíc to ETCS za těch 59 mil. Kč na jednu jednotku ř.680 bude stejně – dle zadání ČD, a.s. – schválené jen a) v České republice a za b) na Slovensku, byť původně mělo být ve všech zemích, kde je řada 680 schválena, ale to by stálo a) majlant (bo integrace ETCS se zabezpečovačem PZB/LZB) a za b) nikdo to nechtěl dělat, protože to schvalování by byla asi fakt brutální pruda s nejistým výsledkem na roky a velkou hrozbou následných arbitráží a soudních sporů. A navíc smlouva na zástavbu je napsaná tak, že bude 1 prototyp a 6 sériových jednotek,… Číst vice »
Nehledě na to, že by měl vzít v úvahu budoucí provozní koncept – s 5 jednotkami + 1 záloha/opravy, atd. je jen omezené manévrování. A to nemluvím třeba o nějaké další nehodě, což nemůže nikdo vyloučit. To by se pak ta výstavka vlajkové lodě mohla stát i putovní.
Vaše úvaha platí za předpokladu, že Pendolina ČD se uživí (včetně odpisů a úroků) tak dobře, že vydělají na nákup jejich nástupce.
Vzhledem k tomu, že finanční ředitel ČD se domáhá peněz od státu, aby bylo na modernizaci flotily ČD, tak se obávám, že Vaše úvaha neplatí.
Bože, Ty to vidíš!
Na tom schvalování ETCS v každém státě zvláště je skvělé vidět jak je to jedny evropský systém.
Bohužel to není k smíchu 🙁
A 5 vectronu je jako náhrada sedmi pendolin nebo proč to tak srovnávate?
Pendolina nemají pojištěné. Neznám nikoho kdo by dnes neměl pojištěný vozový park. Bohužel se mýlím. Jsou to ČD
Také jsem byl v klidu, než jsem došel k této větě. Neuvěřitelné.
Co je na tom neuvěřitelného? Po dvaceti letech provozu mají škodu 200 mil, to je 10 mil na rok a 7 jednotek. Myslíte, že pojištění by bylo levnější než nějakých 1,5 milionu na jednotku a rok? A myslím, že i se započtením nějaké zbytkové škody v případě Studénky to pořád vychází.
Neuvěřitelné? Těžko!
Naprosto pochopitelné a správné.
Pravděpodobně by pojistka byla vyšší na vozidla, než jaké jsou celkové škody na vozidlech.
Pravděpodobně…. Klíčové slovo celého pojišťovnictví. Většina klientů pojišťoven skutečně zaplatí víc, než dostane jako náhradu škody. Ovšem části klientů se pojištění „vyplatí“. Já tedy majetek pojištěný mám, i když vím (a vlastně doufám), že pojistku pravděpodobně neuplatnim. Ale chápu, že v podnikání je to (ne)pojištění součást celkové kalkulace daného businessu. Tak snad ČD dobře vědí, proč se takto zařídily.
Hlavně většina pojišťoven odmítla o pojištění byť jen uvažovat vzhledem k potenciální výši škody v případě velké nehody.
200 mil. by ale stejně žádná pojišťovna nezaplatila. Za stroj, který už je účetně odepsaný, bývá pojistné plnění maximálně 15 % pořizovací ceny.
Je třeba pojištění vyhodnotit v kontextu velikosti případné škody ve vztahu k celkovému majetku a schopnosti škodu uhradit z vlastní kapsy. Jakožto fyzická osoba si rozhodně pojistím dům. Na nové auto si pořídím havarijko. Na staré už ne. Mobil nebo kolo (byť hodnotou zřejmě převyšuje hodnotu mého ojetého auta) si také pojišťovat nebudu. Obecně, smysluplnost pojištění klesá s narůstající četností pojistných událostí a také s klesající velikostí škod ve vztahu k velikosti firmy. Pokud jsem se koukal dobře, škoda 200 milionů tvoří cca 1% ročních tržeb. Firma typu ČD udělá lépe, když se na pojištění vykašle a bude si tvořit… Číst vice »
Jenže to by firma musela generovat zisk, aby bylo z čeho tvořit rezervy. Bohužel ČD a zisk dlouhodobě nejde k sobě. Takže prodají jednou koleje, pak živou dopravní cestu, nádraží, pozemky pod kolejemi a co dalšího bude následovat?
I kdyby netvořila zisk, bude nepojištěnim přinejmenšim snižovat ztrátu.
On je taky rozdíl, jestli se Vám rozbije jediné auto v domácnosti, nebo jedna z tisíce lokomotiv ve firmě.
Je minimálně sporné pojišťovat věci, jejich ztráta či poškození pro vás neznamená vážný problém v cash flow. Pojišťovna není charita a dělají to pro zisk. Když si každý rok budete tvořit rezervu namísto platby pojistného, pravděpodobne vás to bude stát méně.
Třeba státní úřady mají povinnost nemít žádné pojištění, pokud to nevyžaduje zákon. Od určité velikosti organizace se totiž pojištění nevyplatí.
Třeba policejní Octavie nemají povinné ručení ..:-)
Asi proto že máte velmi omezený rozhled a nevíte o čem mluvíte 🙂
200 mil Kč asi bude zhruba cena nové elektrické jednotky, ale můj odhad je, že to bude třívozový (regionální) panter, nikoli sedmivozové naklápěcí pendolino. Takové trochu srovnávání jablek a hrušek. I tak ale nerozporuju, že tech 200 mil (asi) bude lepší investovat do nového pantera než do starého pendolina…
P.S.: Nový 650.001 stál před deseti lety 118 mil Kč.
S první půlkou příspěvků naprostý souhlas.
Ale jaký by mělo smysl koupit ten panter? Tom by se ten výpadek kapacity na trase Praha – Ova nenahradil. Takže by chybělo Pendolino a přebýval panter a teď co s tím?
350ti sedačková Coradia Strema pro rumunské dopravce vychází na 13,5 mil. EUR, tj. 340 milionů Kč /vlak při objednávce 20 kusů.
https://www.railjournal.com/fleet/alstom-to-deliver-at-least-20-coradia-stream-emus-to-romania/
Dálkový vagon Bmpz nebo Ampz pro ŽSSK vycházel na 45 milionů Kč při objednávce 35 vagonů.
V éře 7,5% úroku ročně se kupní cena ZDVOJNÁSOBÍ za 14 let vlivem vysokých úroků.
Podotýkám, že dle zprávy k 30.6.2022 ČD peníze neměla, zato byla silně zadlužena, brzy má splácet a měla objednáno za desítky miliard nových vlaků.
Větu o nákladech na opravu v ceně jedné elektrické jednotky pronesl Dan Kurucz, opravdu by mě nenapadlo, že ji někdo pochopí tak, že tím chtěl říct, že stejně kapacitní vlak vyjde nový stejně (pak by to nebylo ostatně těžké rozhodování).
Zhruba 300 sedačkový Talent3 pro ÖBB v 2016 prý stál 7,1 milionu EUR, tj. cca 175 milionů Kč
Zhruba 300 sedačkový CRRC Sirius pro LEO před lety prý stál 5,9 milionu EUR, tj. cca 150 mil. Kč. Ale ten odhad ceny nepovažuji za úplně podložený
Zhruba 350 sedačkový Stalder Flirt pro PKP IC nedávno stál cca 440 milionů
https://zdopravy.cz/pkp-intercity-prevzalo-dalsi-flirty-celkem-ma-objednano-12-jednotek-126429/
Já myslím že ČD by udělaly nejlépe kdyby se pendolin zbavily. Je to sedm zastaralých atypů, drahé na provoz a údržbu a na trase kde jezdí se ani nevyužije naklápění. Takže pendolina pryč a místo nich koupit několik dalších railjetů/comfortjetů.
Nikdo je ale nekoupí. Takže mnohem rozumnější varianta je nechat zbytek jednotek dojezdit na vhodných trasách v závazku.
„… ani nevyužijí naklápění.“ 😀 to všechny moderní lokomotivy taky nevyužijí v ČR svoji maximální rychlost a přesto jezdí. A je to výhodné
S tím rozdílem, že když už nevyužijí maximální rychlost, mohly by využít alespoň naklápění. Namísto toho jezdí po vyžehlené trati Praha – Ostrava; čest pár výjimkám na západ.
Souhlasím s tím, že pendolino na trase Praha – Ostrava je ekonomicky nesmysl. Bohužel ČD nedokáží ve svém dotační slepotě najít pro tyto jednotky smysluplné využití, kde by využili technický potenciál jednotky (rychlost, naklápění, možnost jezdit pod různým trakcnim napájením), komfort jednotky a zákazníky, které by za to byli ochotni zaplatit příslušnou cenu.
Můžete specifikovat 2 pojmy:
– co je to dotační slepota ČD?
– jaký naklápění skříní konkrétní přínos pro cestujícího?
Přínos naklápění pro cestujícího? Že by vyšší rychlost na obloukovitých, a patřičně upravených, tratích?
Jistě, ale pokud nemáte dostatečně silnou flotilu a musíte občas používat klasiku, musí být JŘ postavenej na ni a ne na naklápěčku.
Kolik provozují ČD linek bez dotací a kolik Regiojet? I na trase Praha – Bohumín dostávají dotace v úseku Ostrava – Bohumín. ČD neumí nebo nechce provozovat vlaky, které by zaplatili cestující, ani se o to nepokouší. A co když přijde ministr dopravy a řekne přestaneme objednavát expresy musíme šetřit a infrastruktura má přednost. Navíc EX1 jezdí do Ostravy be dotací, do Bohumína, Havířova, Karviné jezdí i jiné spoje, EX2 do Olomouce to nahtlradi jiné vlaky a na hranice to mohou nahradit spěšné regionální vlaky a do Žiliny toho jezdí dost přes Ostravu, EX3 do Břeclavi náhradí Regiojet každé dvě… Číst vice »
K Vašemu: „A co když přijde ministr dopravy a řekne přestaneme objednavát expresy musíme šetřit“
…To je plán už několik let od Havlíčka/Faltýnka/Schillerové. Koncesní model = dálkové vlaky bez provozních dotací dopravcům.
https://zdopravy.cz/md-doporucuje-vlade-koncesni-model-open-acces-by-z-ceskych-koleji-fakticky-zmizel-52095/
Osobně předpokládám, že málokapacitní rychlíky jako R26 Praha-Příbram-ČD přejdou na kraje. Co taky, když konkrétně 120ti sedačková R26 jezdila vytížena v průměru z 27% = údaj před čínským virem v 2019.
Čili do budoucna Ministerstvo dopravy bude dotovat akorát vícekapacitní rychlíky jako R15 Praha-Cheb atd.
Oprava: Co taky, když konkrétně 220ti sedačková R26 jezdila vytížena v průměru z 27%
Pokud jezdí vlak vytížený v průměru na 27%, znamená to, že ve špičce kapacita nedostačuje 😀
Myslíte?
Takže jak to řeší pasažéři Praha-Kolín v osobních příměstských vlacích, které ve stejném období byly v průměru vytíženy víc než 2x ve srovnání s rychlíky R26 Praha-Příbram-ČB?
To jako v osobních vlacích linky S1 Praha-Kolín pasažéři jezdí třeba na střeše dle Vašeho názoru?
Zaprvé se v nich stojí, a za druhé se jim mění takt podle denní doby 😀 a za poříčany jezdí téměř prázdné.
Zkuste tedy detailně vysvětlit co myslíte svým:
„Pokud jezdí vlak vytížený v průměru na 27%, znamená to, že ve špičce kapacita nedostačuje “
Já doložil že Vaše tvrzení je nesmysl.
Ex 2 do Olomouce nenahradí nic, v pátek a v neděli na Ex 2 jezdí plná 10 vozová souprava až cca na Vsetín, tzn. k hranícím se Slovenskem
A kvůli pátku odpoledne z Prahy a neděli odpoledne do Prahy objednavá MD expresní vlaky po celý týden ve dvouhodinovém taktu. To se opravdu vyplatí.
Smysluplné dožití Bimbadel? Budějce? Cheb?
Ostrava opravdu nee…
Berlín, Štýrský Hradec nebo linky po Německu. Umístit na linky, kde jednotka využije své přednosti a cestující budou ochotni zaplatit
1) Za hranicemi je nikde nechtějí. 2) Trvat na „nadvlaku“ za příplatek u jednotek, které už se možná nevyplatí ani opravovat? No…
Rakušáci by je mezi Summerau a Linzem neakcentovali? To je jedna z mála tras kde by pendolino dávalo smysl.
1) ČD jsou tak neschopné, že nemohu provozovat sami vlaky v Německu, kde jezdil Leo Express?
2) právě, že by tam mohl aktuální počet jednotek stačit i bez rozbité jednotky.
Taková linka byla skutečně v počátcích uvažována, a to Vídeň – Praha – Berlín, jinak to bohužel nikde nedávalo žádný smysl – jak to dopadlo, víme. Pendolino bohužel „zkape“ na ETCS, které bude schváleno jen v ČR/SK – píšu to obšírněji někde v příspěvku nahoře:-). Tím pádem si cizinu můžeme směle škrtnout a zbyde nám tam zase už jen Cheb – Plzeň – Praha – Ostrava – bohužel.
1) v čem je zastaralé? Teda z pohledu cestujících.
2) drahé na provoz a údržbu? Vy znáte nějaka konkrétní čísla?
3) prodejem 6,5 pendolin se získá alespoň 50% peněz na 7 comfortjetu? A tu druhou půlku zaplatí z čeho?
Naklápění + ETCS by se smysluplně daly využít na trase Praha – ČB. 200 km/h tam bude jen pro jednotky s NS a ETCS. Na této trase by (snad) stačily pro Ex i jen 4 jednotky
No on problem je, ze kde to ma smysl technicky, tak to nevyjde ekonomicky, i kdyz financne to vyjde nastejno. A na plchu, kde je idealni trat plna oblouku po rekonstrukci, tak je krom ekonomiky problem v narazovosti poptavky jak behem dne, tak behem tydne.
Neznám všechna čísla týkající se nákladů a tržeb, ale pocitově nevěřím tomu, že by se mohlo vyplatit konkurovat novými railjety Jančurovým ojetinám nakoupeným za zlomek jejich ceny, byť je tam samozřejmě rozdíl i ve zbývající životnosti Takže pokud vyřadit (jiná možnost zbavení se taky neni), tak to podle mě reálně znamená jedine úplně vyklidit pole Jančurovi a LE, nebo nahradit nějakými více méně šroty staženými z nějaké jiné linky.
proboha jen ne vyklízení trasy. Nechci platit vypálné za tramvaj ani za žlutý šrot…
V čem je Pendolino zastaralé? Pro cestující nabízí vše, co by moderní vlak měl mít. Kolejová vozidla mají většinou životnost delší, než 20 let, není to autobus. Za mě je to stále nejlepší volba pro cestu z Prahy do Ostravy.
Pasažérská ČD udává životnost
lokomotiv 20 až 35 let
pasažérských vagonů 20 až 30 let
Udávat může. A pak stejně vidíte na jet na ostravu 151+B