Železnice Zprávy

Poruchové rychlovlaky Fyra po 4 letech vyjedou. Koupila je Trenitalia

Ansaldo V250 na veletrhu Innotrans2008, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Ansaldo V250 na veletrhu Innotrans2008, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Dodané byly s mnohaletým zpožděním, v plném provozu jezdily jen měsíc a pár dní mezi Amsterdamem a Bruselem, od ledna 2013 nikoho nevozí a stojí odstavené. Rychlovlaky V250, které vyrobila italská společnost Ansaldo Breda (nyní Hitachi Rail), se mají vrátit brzo do provozu. V Evropě nepříliš vídaný příběh již hotových vlaků, které zákazník odmítne, nakonec bude mít alespoň částečně dobrý konec.

Italský státem vlastněný dopravce Trenitalia potvrdil, že koupil 17 z 19 jednotek V250, které si původně koupily nizozemské a belgické dráhy (NS a SNCB) pro vysokorychlostní provoz mezi jejich hlavní městy. 39 dní po startu provozu ale belgický drážní úřad zakázal jejich provoz.

Trenitalia plánuje jejich nasazení mezi městy z Lecce přes Bari do Neapole a Říma. Na těchto trasách jezdí dosud vlaky ETR 485, což jsou jednotky velmi blízké českým pendolinům. Oproti ETR485 ale odstavené vlaky nemají naklápěcí technologii a nemohou tak využít maximální rychlost 250 kilometrů v hodině na tolika úsecích. Proto má být jízdní doba nepatrně delší.

Soupravy čeká ještě modernizace: přední část vlaku má projít designovou úpravou, jinak budou uspořádané i sedačky, vlak dostane i nové pantografy a zabezpečení ETCS. První souprava po modernizaci by měla vyjet letos na konci roku.

Rychlovlaky V250 jezdily i v Česku – v roce 2009 se testovaly ve Velimi na zkušebním okruhu.

Nizozemské a belgické dráhy si je objednaly už v roce 2004, dodané měly být v roce 2007. Nakonec se dostaly do běžného provozu v prosinci 2012. Už ve zkušebním provozu soupravy vykazovaly řadu závad. Když v lednu odpadl z jednoho vlaku kus podlahy během jízdy, belgický drážní úřad zrušil povolení k provozu. Belgické dráhy pak tisku předaly seznam různých závad souprav:

  • velké problémy s nasáváním vody do soupravy,
  • koroze již po několika kilometrech provozu,
  • špatné umístění hydrauliky a kabeláže na spodní straně souprav, někdy i pomocí lepicí pásky; instalace se poškozovaly i samotnou vahou soupravy,
  • rozdíly mezi jednotlivými soupravami, protože dělníci nedodržovali jednotný postup montáže,
  • problémy s brzdným systémem, který byl konstruovaný jen na rychlosti do 160 km/h a pro rychlost 250 km/h nebyl schválený,
  • baterie umístěné pod vozidly soupravy se mohly vznítit – v jednom případě se tak stalo a internet obletěl snímek ohořelého koberce v interiéru vlaku.

Po několika měsících sporů mezi dopravci a výrobcem dospěly v březnu 2014 obě strany k dohodě o narovnání.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel
Host
Pavel

Pane Sůro, já ty vaše články čtu rád, ale prosím pěkně, dráhy nic nepředali nýbrž předaly. Opravte si to prosím.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll