Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Nejvíce letos spolknou nádraží na Olomoucku, dočkají se Hanušovice i Šternberk

Nádraží Branná. Autor: Wikimedia Commons, Palickap
Nádraží Branná. Autor: Wikimedia Commons, Palickap

Nejvíce peněz na opravy nádraží letos nasměruje Správa železniční dopravní cesty do Olomouckého kraje. Celkový objem investic do oprav nádražních budov i jejich projektové přípravy překročí dle předpokladů 140 milionů korun. Na loni zahájené rekonstrukce přerovského nádraží a výpravní budovy v Lipníku nad Bečvou navážou letos modernizace staničních budov v Hanušovicích či Šternberku. Dočkají se i menší nádraží v krajském městě nebo na Jesenicku.

„V Olomouckém kraji plánujeme letos investovat v rámci všech krajů nejvíce finančních prostředků. Daří se to díky úspěšné a rychlé projektové přípravě,“ uvedl náměstek šéfa SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola. Dlouho očekávaná je především modernizace šternberského nádraží. „Cílem projektantů bylo nalézt optimální řešení stavebních úprav tak, aby si nádraží zachovalo svůj původní ráz a zároveň odpovídalo současným potřebám železniční dopravy. Z tohoto pohledu je nutné odbourání patra i bočních částí objektu,“ doplnil Gabriel Jursa, ředitel Správy osobních nádraží SŽDC v Olomouci.

Rekonstrukce ve Šternberku bude rozdělena do tří etap a bude se koordinovat s připravovanou modernizací trati Olomouc – Uničov – Šumperk. Předpokládané náklady jsou kolem 34 milionů korun, hotovo by mělo být do jara roku 2020.

Revitalizace nádraží v Hanušovicích má budově vrátit původní architektonický ráz. Počítá se s demolicí nevyužívaného jižního i severního křídla, kde je mimo jiné zavřená restaurace. Nyní se dokončuje projektová dokumentace, pokud vše půjde hladce, začne se s rekonstrukcí ještě letos. Hanušovice si vyžádají 36 milionů, hotovo má být za rok a půl od prvního kopnutí.

Dojít má i na další nádraží na Jesenicku. V Branné se na letošek chystá oprava a zateplení fasády i rekonstrukce prostor pro veřejnost. Náklady budou činit 3,5 milionu korun. Aktuálně se projektuje i oprava fasády, výměna výplní a rekonstrukce veřejných toalet za přibližně 2,8 milionu korun v Javorníku ve Slezsku. Podobné úpravy v souhrnné výši náklaadů přes 40 milionů korun čekají v nejbližších letech staniční budovy v Žulové, Rudě nad Moravou, Bohdíkově, Vápenné nebo Ostružné, která by se měla podle SŽDC proměnit v důstojnou vstupní bránu do oblíbeného lyžařského střediska.

SŽDC se zaměří i na zanedbaná nádraží na trati z Olomouce do Moravského Berouna. Konkrétně jde o výpravní budovy v Hlubočkách, Hlubočkách-Mariánském Údolí a také ve Velké Bystřici. Prvně jmenovaná rekonstrukce bude nejnákladnější a vyžádá si přibližně 17 milionů korun. Secesní ráz budovy má být zachován. Odbourají se prostory, které neslouží provozu dráhy, odstraní se průchod a zdemoluje se zchátralý navazující objekt v majetku Českých drah. Na seznamu jsou i menší budovy na nádražích Olomouc-Řepčín a Olomouc město.

SŽDC letos zahájí projektování dalších větších investic, mezi které řadí například rekonstrukci kojetínského nádraží. Stavba bude rozdělena do několika etap v souladu s rozsáhlou modernizací trati Brno – Přerov. Budou se projektovat také opravy nádraží v Domašově nad Bystřicí, Prostějově místním nádraží, Jindřichově na Moravě, Bludově nebo Říkovicích.

 

Největší plánované opravy nádražních budov

v Olomouckém kraji v letech 2018 a 2019

v mil. Kč
Hanušovice 36
Šternberk 34
Přerov* 18
Lipník nad Bečvou* 18
Hlubočky 17
Drahotuše 8,6
Hlubočky-Mariánské Údolí 7,5
Olomouc-Řepčín 6,9
Velká Bystřice 5
Olomouc město 3,3
Grygov 3,3
Projektová příprava (předpoklad zahájení prací 2019)
Prostějov místní nádraží 38
Kojetín 30
Domašov nad Bystřicí 17,3
Moravský Beroun 12
Říkovice 7
Bludov 1,8

*investice pokračující z roku 2017

Pramen: SŽDC

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zesp
Host
Zesp

ketas: Jenže na PV místním nádraží nasedá většina frekvence z Prostějova směr Konice nebo Senice na Hané. Je to mnohem blíž centru, než hlavní a navíc z centra „ve směru jízdy“. Čunínská strela (místní označení spojů směr Dzbel – něco jako např. Slovácký, či Jižní expres přijíždí od hlaváku téměř prázdná a na místním se to teprve naplní. To platí i o Seničáku. A troufám si tvrdit, že tam nakonec začíná a končí jízdu víc lidí, než v tom Kojetíně, který je hlavně o tom přeběhnutí mezi vlaky..Budova jinak v dost hrozném stavu. Asi fakt záleží, co se kde bude… Číst vice »

Daniel
Host
Daniel

Off topic, ale prenajímajú tie priestory v budovách štátnym inštitúciám za trhové ceny?

Martin
Host
Martin

Ne

ketas
Host
ketas

To mě opravdu zaráží. Prostějov místní nádraží vychází dráž než Kojetín? Kojetín(i když si to málokdo přiznává) je docela významný uzel. Vznikne zde modernizovaná trať a je zde odbočka na Kroměříž – Hulín a dále pak možno pokračovat na Val. Meziříčí, nebo na jih do Otrokovic a dál směrem na Zlín ( Vizovice), nebo dále na Břeclav. Není to tedy nějaké malonádražíčko, jako Prostějov-místní. Tam může být významný jen tak uzel na botě! Myslím, že spoje jsou tam veledůležité! 2x denně Olomouc (což je líp jet z hlavního, kde to jezdí jinudy a napřímo) A když už to jede oklikou,… Číst vice »

D
Host
D

Záleží na objemu prací, které budou provedeny. Čísla jsou sice zajímavá, ale bez bližších detailů rekonstrukcí zcela nevypovídající.
SŽDC se netají tím, že své budovy chce pronajímat k různým účelům, byla tu tisková zpráva, že mají zájemce ze stran úřadů nebo třeba policie. To může být třeba případ Prostějova a vysoké investice do nádraží mohou být třeba výsledkem této přestavby (sídlí tam pošta).

petr.r
Host
petr.r

možná prostějov je budova a nástupiště a kojetín se počítá jen budova a nástupiště se bude dělat s tratí. Ale bohudík za každou korunu a aby nenapadlo děcka země napadnout i ty opravy.