Největší železniční ostuda Prahy se konečně opraví. Z nádraží Vyšehrad budou byty i kanceláře
Projekt rekonstrukce a dostavby nádraží Vyšehrad. Zdroj: Archina Design
Záměry bývalých majitelů v minulosti pohořely na památkové ochraně nádraží.
No, dost to podělali. Ty nové budovy k tomu nádraží architektonicky nesedí. Ale holt jsme v ČR. Jako alespoň se to nádraží snad zachová.
Reálný problém myslím není jen ten oblouk, ale i ta přestupní vazba. Přece jen, na Výtoni se ta vazba dá udělat lépe, a pokud to někoho napadne, tak i s přímým napojením na tramvaje tam, kam pojedou.
Byty přímo u tříkolejky, perfektní nápad. Teď tam projedou 4 vlaky do hodiny all, ale pak budou protesty, až se tam vrátí interval 5-10 minut.
Projekt je výsledkem celkové úrovně české architektury. Působí
na mne působí naprosto bizarně, ale mě to už nepřekvapuje. To se tam někdo stojí o společné prostory ??? , to se razilo před sty lety.
Nebude to stát 0.7 miliardy, ale zhruba dvakrát tolik, nebo více. Vždyť je to v rozpadu, není ani jisté, jestli se to vůbec podaří zachránit.
Na místo nových budov mohly být provedeny parkové úpravy v souladu s globální klimatickou změnou, ale to je asi u nás ještě stále tajemstvím, že něco takového existuje.
Praha by si zasloužila lepší architekturu, a hlavně více zeleně.
Už na první pohled je vidět, že nově stavěné budovy, svou hmotou jakoby potlačují tu cennou původní budovu. Rak na co se to chránilo, když se to dnes dorazí těmi hřmotnými a škaredými budovami. Tak si ochranu památek nepředstavuji.
„Různí investoři“ to byli jen naoko, konečný vlastník byl od roku 2007 pořád stejný – pan S. t. č. z Londýna (stíhaný jako uprchlý). Konečně už se toho zbavil!
Nemožnost využití nádraží z důvodu umístění v oblouku.. Jak to skutečně je? Z hlavy mě napadá kupř. Ostrava hl. n. nebo Kladno, kde to problém nepředstavuje.
Problém není oblouk, ale jeho poloměr. Norma požaduje minimálně R=600 m a jako výjimku připouští aspoň R=300 m. Na Vyšehradě je to okolo 200 m. To stačilo, když se do vlaku nastupovalo z kolejiště po 3 vysokých schodech, kde nejnižší byl 60 cm vysoko. U perónů vysokých 550 m to nejde, protože hrana by musela být tak daleko od kolejí , aby rohy vagonů s přesahem za čtyřkolí by „neškrtaly“ o perón, a mezera mez perónem a vozem při nastupování by byla tak velká, že by tam zapadla noha i dítě.
I takové Kladno o kterém tady byl nedávno článek je v oblouku.
Opravdu to má v Kladně zmizet? Jediné co vím, že má zmizet je výpravní budova.
https://www.spravazeleznic.cz/zeleznice-na-letiste/useky/modernizace-trati-kladno-kladno-ostrovec
Ale Vy máte asi na mysli možná nějakou hodně vzdálenou budoucnost 🙂
Za mě good. Čekal jsem větší průser…
Jestli tohle dopadne tak nový majitel dobrý majitel.
jen aby z toho nebyl druhý Hotel Don Giovanni, což je také práce pana architekta…
JJ. Já nyní koukám jak to je za hranicemi co se týče starých nádražních budov a jejich snah o zachování . V případě nádraží Weinböhla se mi nějak nedaří. Podle tohoto
https://www.saechsische.de/plus/weinboehla-will-bahnhof-kaufen-5221330.html
byla budova prodána, ale nevypadá to, že by o ní bylo nějak pečováno. Přivedla mě na to myšlenka když jsem v TSW4 zjistil, že okolí tohoto nádraží souhlasí do detailu, ale tato budova je nahražena jakousi novou kostkou s byty .
https://www.google.com/maps/@51.1669591,13.5709086,178m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
Ano.
Já tu stavbu mám rád.
Připomíná mi Neználka ve Slunečním městě.
Tak je to stejně bizarní. Prostě dříve se Praha stavěla do krásy, pracovaly tu stovky italských stavitelů a byli zde osvícení investoři. Dnes Prahu spíše przníme. Architektonická bezradnost.
Mám trochu obavy. Ale držím pěsti.
K čemu tam potřebujete nádraží s tak velkou budovou?
Tipuji to na zbourání a sádrovou repliku než se památkáři vzpamatují.
Velice dobrá zpráva. Co ale na to státní hygiena (tedy na byty, i když bytů není nikdy dostatek). Nebude vadit, že zde jezdí vlaky? Minimálně každou hodinu, možná i víc.
Co je prosím státní hygiena?
Po covidu a stále existuje někdo kdo neví co je to hygiena. A hyhiena je snad vždycky státní. Nikdy jsem neslyšel o tom, že by existovala i nějaká soukromá.
Mně by spíš vadilo, že tam ty vlaky nezastavují a oprava nástupišť součástí projektu není.
Ona existuje nějaká komise, která rozhoduje o největší železniční ostudě v Praze?
Může, ale tady v tom vidím jen samé nevýhody.
Nádraží v místě, kde bylo zrušeno pro naprostý nezájem veřejnosti a vzdálené od uzlu s přestupním potenciálem cca 900 m? To by financoval jen idiot.
Skutečně pro nezájem veřejnosti? A kolik jakých vlaků tam tehdy zastavovalo? Přestupní uzly jsou tam dva (Výtoň, Albertov) a nádraží je mezi nimi, plus obsluha vysokých škol. Vltavu obsluhovat nepotřebujete.
A proto bude nová zastávka přímo na Výtoni.
Byt z prochcané budovy bude lákavý. To bude zas pindů že pod okny jezdí vlaky 🤣
OMFG!!!!!!!!!! Záměr počítá se zhruba 170 malými byty a ateliéry o ploše mezi 20 a 43 metry čtverečními, většina jednotek nepřesáhne plochu 25 metrů.
To bude jako někde na ubytovně 😀 😀 to chceš koupit toto.
dost risk pro vlastní bydlení když si vezmu že mi tam může soused (nějaký spekulant) dát do jedný jednotky čtyři lůžka pro úkáčka nebo alkočoboly co dělaj bordel jako prase…
jasně mínusáčci kupte si ubytko !!! 😀 😀
A všiml jste si, že kousek od toho jsou vysoké školy?
Pravda, to by smysl davalo. A v puvodni budove k tomu doplnit adekvatni zazemi.
Předpokládaná cena je 200 tisíc Kč za 1 m2. Budou na to vysokoškoláci mít?
Jako že by si to na pět let kupovali? Tady bych to viděl spíše na pronájmy. Otázkou je, za jakou cenu, ale proč ne…
Pražská výstavba je tak svázaná a ochromená byrokracií, takže se prodá úplně všecko. I tohle.
Samozřejmě, že za normálních okolností by si o tenhle projekt normální člověk ani kolo neopřel, ale bydlet se musí, a to tam, kde je práce (to aby někdo nenamítal, že např. v Litvínově je bytů dost).
Cílovka – třeba pronájmy mladým začínajícím dobře vydělávajícím profesionálům, jako třeba ajťákům, právníkům a tak. Nebo zahraničním zaměstnancům cizích firem.
Na druhou stranu, lepší tohle, než když se prodaly byty nad překladištěm v Měcholupech a pak si lidi stěžují, že se tam tříská s kontejnery.
Vy komiku, studenti budou urcite cilovka 😀 😀
Že by japonské kapsle?
Upravil bych nadpis na největší železniční ostudu památkářů; svou šikanou, za níž nenesou jakoukoliv zodpovědnost, způsobili nevratné škody. Bohužel nejen zde
Velice mírně řečeno příliš zjednodušujete a o historii celé té už dávno hodně smutné „kauzy“ asi příliš mnoho nevíte – ale raději preventivně konstatuji, že ani já neznám všechny podrobnosti tak, abych je mohl zodpovědně presentovat.
největší železniční ostudu památkářů
Ta stojí (zatím) o kousek vedle přes Vltavu.
A vůbec nijak to nesouvisí s předchozím majitelem, který se přes velkohubá prohlášení neměl vůbec k činu, odmítal komunikovat a nechal část budovy spadnout?
Pražští památkáří mají v lecčems máslo na hlavě, ale toto jejich vina není.
No spíš bych vyzdvihl krytí předchozích majitelů napříč politickým spektrem. Protože za nedovolený zábor se dají ukládat pokuty i opakovaně a pak je exekučně vymáhat po firmě, které stavba patří. A pokud nezaplatí, exekučně zabavit a v aukci prodat. Ale politická vůle k tomu nebyla za 30 let…
Myslim, ze problem je v tom, ze rozhodnuti je nutne firme dorucit. A pokud sidli nekde v Paname nebo na Kypru, tak to muze byt dost komplikovane.
V článku je jen jedna fotka, jinde mají fotek více. Budova nádraží sice bude zachována, ale z obou dvou stran se přistaví další vyšší budovy jejichž objem je zhruba dvojnásobný oproti současnému nádraží.
…zato některé odstavce v textu si můžete přečíst dvakrát.
Souhlas. Chapu, ze investor se tak snazi narvat co nejvic pater, ale proc to musi prevysovat i okolni domy, kdyz uz to jde pres to nadrazi? Na druhou stranu ted je to v tak strasnym stavu, ze snad zaplatpambu za toto. Protoze jinak by to uz spadlo uplne.
Zase tam je aspoň odstup, a vyšší budova je směrem k vyššímu domu na rohu. Stylově se to podobá některým domům v bývalém Podskalí. Oproti některým dřívějším návrhům také posun celkem dobrým směrem.
„ateliéry vzniknou v místech, kde je nedostatek denního světla“ – dříve býval ateliér ta nejprosvětlenější část domu. ale kdo ví, co je ateliérem v době, kdy se hale říká aréna.
Moje bývalá bydlela na Vinohradech v bytě, který by v dnešní době kvůli regulativům osvětlení a oslunění nemohl být zkolaudován jako byt… ale jako ateliér (nebytový prostor) ano.
Moc hezky se tam bydlelo.
Ony dříve bývaly nějaké ateliéry? Tedy s výjimkou těch uměleckých?
Ateliér je v dnešní době něco jako byt, co ale formálně jako byt zkolaudovat nelze – nedostatečné oslunění, hluk…
Kupříkladu, kdyby někdo upravil sklep k bydlení, tak to byt nesmí být, ale ateliér ano.
Lidi si to kupují, bydlí v tom a pak si stěžují.
A tím, že ateliér nemá kolaudaci pro trvalé bydlení, nelze jeho nákup financovat hypotékou.
V Praze je dnes „ateliér“ právní obezlička, jak se vyhnout stavebním předpisům. Když to nesplňuje požadavky jako byt (typicky málo světla, malá plocha apod.), prodává se to jako atelier. TP se tam přihlásit nedá, ale nikdo vám nemůže bránit v tom tam bydlet.
Nejdřív jsem měl radost, že nádraží konečně dostane zaslouženou péči. A pak jsem uviděl jméno autora. Tak zase nic.
Pro mínusující, koukněte se na Nahálkovu tvorbu. Ten patlal měl mít doživotní zákaz činnosti. Tak ohavné návrhy se jen tak nevidí.
Mohlo být, dokud nebyly vysoké peróny a do vagónů se lezlo po třech schodech. V oblouku cca R=200 m, jaký je na Vyšehradě, by musely být kraje nástupiště tak daleko od kolejí (aby tam projel 26 m dlouhý vagón a neškrtal rohy o perón), že by se do mezery vešla celá noha nebo celé dítě. Geometrie je holt sviňa.
A nebo by to muselo být vysouvací. Kdyby se chtělo, šlo by.
Jasně, kvůli jedné zastávce koupíme speciální vagóny…
Jaaa asi myslel vysouvací peróny.
Rajká zahrada je taky v oblouku…
To sice je, ale musíte brát také v potaz, v jakém oblouku. Jaký má poloměr?
Tady zase někdo odpovídal mým jménem.
Zvlášť v dnešní době, kdy není problém zřídit moderní kamerový systém pro dohled nad schovanou částí vlaku. Na Výtoni bude polovina docházkové vzdálenosti ve Vltavě, kam asi vodníci vlakem jezdit nebudou, a jezdí tam dost tramvají. 😀 Na Vyšehradě je to kousek od areálu vysokých škol a zástavby rovnoměrně na všechny strany. A možná by se to dalo posunout na opačnou stranu směrem k Ostrčilově náměstí, aby to nebylo v oblouku. To by bylo pořád blíž ke školám, než z Výtoně.
Jak tím kamerovým systémem odstraníš mezeru mezi vagónem a nástupištěm?
Mám velikou radost, kterou se však snažím mírnit. Dokud nebudu číst článek o vydaném stavebním povolení a s výkresy/vizualizacemi, neuvěřím.
Každopádně držím palce… už před 20 lety bylo pozdě.
Nejvíce mě znepokojuje autor, který má na svědomí i hotel Don Giovanni na Želivského.
Asi tak stopadesátkrát raději „něco jako Don Giovanni“, než to nádraží ve stávajícím stavu…
To asi ano. Leč, pokud se pamatuji, tak zatím každému „investorovi“ šlo v ptvní řadě o ty budovy vedle, ale vždy se dostal do křížku s památkáři, když navrhl, že drážní budova se bude opravovat až jakom poslední, možná, někdy…
A u Výtoňského mostu to máte stejně?
To byly rané devadesátky, ta doba prostě takovým stavbám přála. Neviděl bych to tak černě…
https://www.koridory.cz/vysehradske-nadrazi-se-snad-konecne-docka-opravy/
Stavební povolení už je několik let vydáno.
Vzhledem k převládajcí klientele architekta Nahálky bych již nyní předpokládal, že tam vznikne pobočka kasína Admiral.
Super nápad. Doufejme, že tam přidají i jídelnu jako v Las Vegas.
Na Praze 2 je plošný zákaz hazardu, poslední herny zmizely někdy kolem roku 2017. Kasino mu nikdo nedovolí.
Ta pravá budova mi ten hotel trochu připomíná svojí oblou střechou… 🙁
Stopadesátý pokus…
Dokud tam neuvidím techniku a dělníky, tak neuvěřím.
Při stavu nádraží je uvidíme tak jako tak.
Spíš dokud se nebude stříhat páska. I když rekonstrukce začne, může se stát, že tam objeví nečekaný problém, bude to tak zchátralé, že na to nebudou stačit peníze… a klidně to může skončit v půlce.
Pěkné, ale ty garáže tam nemají co dělat. Kór na místě tak dobře obslužném hromadnou dopravou.
Zbytečné tahání IAD do centra.
Není to náhodu v Praze podmínka, postavit ke každému novému bytu garáž?
Ale souhlas, že budou docela na nic, a spíš to pronavmou k využívání někomu jinému, než těm novým majitelům minibytů.
Ono je lepší, když parkujíci auta zabírají veřejný prostor venku?
Tak nejlepší když nezabírají prostor vůbec (i když třeba i zrovna jedou a nejsou odstavená). Ale určitě lepší garáže než parkování na ulici.
Když se podíváte na nějaké nové bytové domy s garážemi, ten prostor je zabranej auty i venku. Lidi jsou kolikrát líní tam parkovat.
Spíše mají často dvě auta na byt a na to se to zatím nestaví. Teda alespoň myslím
To není o lenosti, ale o kvótách na parkovací místa. Nejsou moc vysoké a Praze jsou dokonce nižší.
Ty kvóty jsou prostě nesmysl
Proto by tam ten prostor (pro parkování) být ani neměl když jsou garáže.
A z těch garáží budou teleportována, nebo vyjedou do okolních ulic coby další zátěž? Ale jo, ono je také otázkou, kolik těch míst tam bude – pro všech 170 kójí snad ne.
Bydlet na nádraží na 20 m, to chceš. Na té vizualizaci chybí koleje.
Stejně se tam za chvilku nebude jezdit… Bude tam jedna velká promenáda od Výtoně až po hlavní nádr.
Ne. Jen do Vršovic. Tunely se bude normálně jezdit.
On ten krajní nejstarší vinohradskej tunel co vede trať na Vyšehrad a Výtoň je napojen na vršovické nádraží?? To mně asi uniklo….
To by bylo to nejmenší, nicméně snad to nebude třeba. Leda další tunel mezi 1. a 2., vedoucí do podzemí hlavního nádraží a dále na Negrelliho viadukt, jak je prověřováno, by k Vyšehradu napojení mít mohl…
Myslel jsem šalinu
Kde by se tam vzala?
Hlavně pak budeš chtít, aby ta dráha už nikdy nic nemodernizovala, pokud to bude spojeno s navýšením provozu.
Ten provoz tam bude tak jako tak (3 koleje už tam stejně jsou a další se přidávat nebude). Modernizace vám zajistí nový svršek, který značně sníží hluk (+další možná protihluková opatření).
Stačí nešetřit na odhlučnění.
Ale pro AnB, na což to půjde nejspíš, není potřeba ani to.
V dnešní době to není takový problém jako dříve. Máme akustická trojskla v oknech, vibroizolační systémy proti šíření hluku zemí apod.
A co se výhledu týče… existuje mnoho lidí (a tento deník čte přehršel z nich), co se rádi koukají na projíždějící vlaky a tramvaje… proč by tedy nemohly lidé železnici pozorovat z poza okna?
A máme taky normy, které nařizují dodržení hluku PŘED fasádou.
Byly tam byty? Nebo se bude muset měnit užití budovy?
Na většině nádraží bývaly byty, mimo jiné I právě zde na Vyšehradském nádraží. V posledních pár letech měla ČT i reportáž kde byla paní co tam vyrůstala. Jak je to však z legislativního hlediska to nevím.
Na nádraží nebo v těsné jeho blízkosti (Jaromírova) je úplně jedno. V tomhle případě nutno dodat bývalé nádraží, kde vlaky nebudou brzdit a vytvářet tak největší randál.
Dokud se nekopne, je použití indikativu v souvislosti s opravou nádraží Vyšehrad naprosto nepatřičné.
“ Se opraví“ to si pan SE opravdu mákne!
Památkářům jde v takových případech hlavně o vzhled, že se staré vyhodí a nahratí novým stejně vypadajícím řešit nebudou.
Tady to nikomu fakt vadit nebude. Si jen vzpomeňte jaké prasárny při výměnách kusů nevadili stejným památkářům dokonce ani u „oprav“ Karlova mostu.
Ono záleží na stupni památkové ochrany. Pokud je to v MPR či MPZ, tak ten barák můžete vydlabat vyjma obvodového zdiva s fasádou. Pokud je ale samotna stavba zapsána jako KP nebo výše NKP, tak už si s tím úplně hrát nejde a musite udržet nejen vnější ale i vnitřní vzhled. Různé excesy památkové péče raději nezmiňovat 😉