Autobusy Dopravci Železnice Zprávy

Největší zakázka na náhradní autobusy. Dráhy hledají pomoc pro 4. koridor

Autobus náhradní dopravy. Autor: Autor: cs:ŠJů – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5901996
Autobus náhradní dopravy. Autor: cs:ŠJů – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5901996

České dráhy hledají autobusové dopravce, kteří vypomohou v případě chystaných výluk na 4. koridoru. Ve výběrovém řízení hodlají zadat rámcovou smlouvu, jejíž předpokládaná hodnota na tři roky je 130 milionů korun. Jde o jednu z největších zakázek drah na náhradní autobusy vůbec.

Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského soutěží dráhy rámcovou smlouvu, neboť přesný rozsah výluk je znám jeden až tři měsíce dopředu. Za tak krátkou dobu by dráhy nestihly jednotlivou zakázku zadat podle zákona. „Díky rámcovému kontraktu budeme mít NAD i při těchto kratších lhůtách dopředu zajištěnu,“ sdělil Šťáhlavský. Do očekávané ceny se podle něj promítá aktuální situace v autobusové dopravě, především nedostatek řidičů a rostoucí mzdy.

Dráhy poptávají různé typy autobusů a vozidel. Část autobusů musí mít kapacitu 70 míst, z toho nejméně 45 k sezení, jiná část musí mít 45 míst, musí být klimatizovaná, mít vysoké opěrky a bezpečnostní pásy. To bude NAD za Jižní expresy. Poptávaná jsou i vozidla pro zajištění přepravy nejméně 10 jízdních kol.

Dráhy očekávají výluky v souvislosti s modernizací koridoru, především úseku Votice – Sudoměřice. NAD se u dálkové dopravy předpokládá v úseku Olbramovice – Chotoviny, u vlaků regionálních pak v trase Benešov u Prahy – Tábor.

„Při plánování výluk je snahou ČD i SŽDC, aby se výluky vyhnuly přepravní špičce, kdy jezdí nejvíce lidí a zároveň je velmi komplikovaná situace na silnici I/3, tedy hlavně v pátek a v neděli odpoledne, nicméně v některých případech dlouhodobých nepřetržitých výluk se těmto exponovaným časům nevyhneme,“ doplnil mluvčí.

SŽDC už dříve uvedla, že s první velkou výlukou počítá pro jaro příštího roku. Trať bude uzavřena nepřetržitě po čtyři týdny v březnu a dubnu.

26 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Bude to zajímavé, neboť bude potřeba až 50 autobusů naráz. Hlavně v pátek a v neděli. Bude-li to nepřetžitě je potřeba nejméně 100 řidičů na den. Při těchto podmínkách asi nikoho neseženou. Kvalitních autobusů je málo.

    • těch na obrázku je dost… vč. lidí, co nosí ještě tašky z plusu

    • Autobusů bude mít již brzo nadbytek např. Arriva. Několik oblastí Moravskoslezského kraje bude mít nového dopravce, právě na úkor Arriva. Je otázkou v jakém stavu a vybavení ty volné ojetiny jsou, zda půjdou do prodeje a zda bude k mání někdo kdo je bude řídit.

  • Nejhorší co dráhy mohou vymyslet je NAD za Os mezi Benešovem a Táborem. Musí totiž ve špičkách po ucpané I/3. Jezdí tu většinou reginy a pro ty by nebyl problém točit ve Voticích, odkud až do Tabora busy jedou po okreskách.
    Pro busy za sudé Os je i problematický nájezd v Olbra zpět na I/3 kde si vystojí díry v asfaltu, pokud se nemají vracet zpět k Voticům a najet tam.

    • Také mi to připadá úplně protismyslné – ale asi chtějí „ušetřit“ vozební náležitosti …

        • Ano, v Chotovinách bude končit dálková doprava, já ale píšu o regionálce. Ta bude mít NAD mezi Táborem a Benešovem.

  • Byť se o tom již nesčetněkrát hovořilo i psalo: proč si ČD v době stavebního boomu a nepřetržitého toku výluk (který nikdy neskončí) nepořídí svou flotilu autobusů?

      • Hlavně ti řidiči by museli pracovat různě po republice a těžko by se pak vraceli domu po práci.

        • Bývaly časy, kdy dráhy měly své ubytovny, ba i byty, které stavěly pro své zaměstnance – téměř všeho se zbavily, tak to vypadá, jak to vypadá, proto to téměř nikdo nechce dělat, pracovní podmínky jak za krále Klacka.

          • On to nikdo moc nechtěl dělat ani předtím, pamatuju nábory na pomaturitní nástavbu na plácačky… možná tak fírů byl dostatek.

            A zajímalo by mě, jak byste chtěl stavět drážní ubytovny pro řidiče výlukových autobusů. 🙂

            • Využili by ubytovny pro strojvedoucí, kteří by v době výluky měli volno, třeba. Ona ale obecně vůle přespávat po ubytovnách klesá, ani se tomu nedivím. Jinak nebyl žádný král Klacek, nýbrž král Kladska (také už velmi dávno :-)).

    • ČD nějaký busy měly… navážely lidi kamsi do Hranic nebo Olomouce k vlaku

      • To nebyly autobus ČD, ale fakticky jen objednaná „smluvní doprava“: skutečná „autobusová doprava ČSD“ zanikla na přelomu roků 1948 a 1949, a i když se v novodobé „éře ČD“ několikrát uvažovalo o zřízení něčeho jako „autobusové divize ČD“, nikdy k tomu nakonec nedošlo.
        Pokud vím, něco málo autobusů vlastní snad SŽDC, a dokonce byly při nějakých výlukách na lokálkách také pro NAD využívány, ale v jaké poloze je taková (teoretická) možnost nyní, to netuším – jsou to zkrátka dvě samostatné a jen neochotně spolupracující firmy, a podle toho vypadají i výsledky …

      • Ty busy byly v barvách ČD. Provozoval je však smluvní dopravce. Tuším, že Arriva nebo někdo od 3čsad.

  • V době výluk bude zřejmě pohodlnější do ČB jet Švejkem (přes Písek), zvlášť s kolem bych do autobusu přestupovat nechtěl.

    • Aby v té době vůbec nějaké „Švejky“ jezdily (mezi Prahou a Berounem samozřejmě po „hrbaté“, protože výluky budou i „podle vody“ na berounské trati) …
      Je docela škoda, že mezi Prahou a Berounem už toho „podle vody“ víc neprojede, protože v případě „bezvýlukového stavu“ na trati Plzeň – České Budějovice by „provozní odklony“ rychlíků Praha – České Budějovice přes Plzeň (po spojce mimo plzeňské hlavní nádraží) vycházely časově téměř stejně rychlé, jako byly rychlíky po ještě původní táborské trati a velkou část frekvence by mohly odvozit vlaky pohodlněji přímo bez přestupu, takže na NAD (pro kterou právě mezi Olbramovicemi a Sudoměřicemi příliš vhodné podmínky nejsou) by tolik cestujících nezbývalo …

      • Proč vozit odklony podél vody? Jet Praha – Plzeň Ex6 + R11 přece vyjde dost podobně jako tenhle odklon.

        • Jízdní doba možná, ale závlek převeliký. Platily by jízdní doklady pro přímou trať? A co jednokolejné úseky? Pro mě osobně už by byly příjemnější pravidelné vlaky přes Písek (ovšem nesměly by jezdit jen občas), i s touto tratí by se mohlo výhledově něco udělat (a pak jezdit z Prahy do Strakonic a z Písku do Budějic).

    • maximálně s nějakými krátkodobými ale spíš moc ne, přeložka vede úplně jinudy než současná trať

  • Jedná se o zajímavé parametry, zejména ohledně kol. Pokud si pamatuji, na záď autobusu se v jižních Čechách (Prachatice, Vimperk) přes léto přidávali držáky pro tuším osm kol a pokud by se použil vlek, tak tam je kapacita výrazně větší.

    • Autobusy s držáky na jízdní kola běžně jezdí i v pražské MHD (linka č. 147), nebo například i v linkové autobusové dopravě mezi Lovosicemi a Mostem – a nejde přitom o žádné specializované „cyklobusy“, ale o běžné spoje pravidelných linek …

      • Naštěstí na autobus to jde přidělat i bez milionů razítek a bumážek 🙂

        • Administrativně to sice asi jednoduché je, ale technicky je snad nutno vozidla nějak přizpůsobit – DPP těch několik „soráčů“ snad objednával už právě s tím, aby tomu byly přizpůsobeny (a ta vozidla byla snad s tím odnímatelným závěsným držákem dokonce dodána už přímo od jejich výrobce).

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora