Cyklistika Doprava ve městě

Největší parkoviště na kola na světě otevřeno. V Utrechtu je místo pro 12 656 bicyklů

Podzemní parkoviště pro kola v Utrechtu. Foto: CU2030
Podzemní parkoviště pro kola v Utrechtu. Foto: CU2030

Nádraží v nizozemském Utrechtu se od tohoto týdne pyšní novým světovým rekordem. Na žádném jiném místě na světě není možné na jednom místě zaparkovat tolik jízdních kol, jako zde.

Nové parkoviště Stationsplain je s kapacitou 12 656 míst podle utrechtské radnice největší na světě. Spolu s dalšími deseti tisíci místy v blízkosti nádraží tak mohou odstavit lidé u železniční stanice 22 500 kol. Investorem akce byl nizozemský správce železniční infrastruktury ProRail.

Místa pro kola vznikal ve třech podzemních podlažích. Dosud největší parkoviště pro jízdní kola bylo v Tokiu, kam se vejde 9400 kol.

Podle ProRail si investici vyžádal rostoucí počet cestujících na železnici, kteří chtějí dojet k vlaku co nejblíže na kole. Za poslední roky se počet parkovacích míst u nádraží zvýšil z 200 na 490 tisíc. Vláda chce tento počet ještě navýšit a staví další parkoviště pro kola u jiných stanic. V Nizozemsku podle posledních dat ujedou ročně na kole 15 miliard kilometrů, čtvrtina všech cest obyvatel je právě na kole. V Nizozemsku je 22 milionů kol, na každého obyvatele tak připadá více než jedno.

Tak vysoké hodnoty využití vyžadují kreativní řešení. Například v Nizozemsku stavíme obrovské garáže pro jízdní kola a skutečné „byty pro kola“, abychom všem těmto kolům dali místo. Absolutním vrcholem je největší parkoviště pro jízdní kola na světě na hlavním nádraží v Utrechtu,“ uvedl ProRail v tiskové zprávě. Největší parkoviště pro kola na světě není v Utrechtu náhodou. Právě zde vznikla v roce 1885 první cyklostezka.

Parkování kol je na 24 hodin zdarma, den navíc stojí 1,25 eur. Třípatrovou podzemní garáží vede cyklostezka, dá se z ní tak vyjet dvěma stranami. Digitální systém navádí cyklisty na místa, kde je snadné najít volné místo, cesta na nástupiště je pak záležitostí většinou minuty až dvou. Z nádraží se tak stává multimodální dopravní uzel. Součástí parkoviště je místo pro 1000 sdílených kol v rámci systému OV-fiets.

Projektanti přitom kladli důraz na to, aby se uživatelé garáže cítili pod zemí bezpečně, všechna zákoutí jsou osvětlená, součástí je kamerový systém.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zbyněk
Host
Zbyněk

Zejména po přečtení věty „Digitální systém navádí cyklisty na místa, kde je snadné najít volné místo, cesta na nástupiště je pak záležitostí většinou minuty až dvou.“ jsem málem uronil slzu dojetím.

Jan
Host
Jan

Jinak koho by to zajimalo, stavba tehle garaze je soucasti obrovske prestavby celeho nadrazi, postavili novou halu, kolem nove vyskove budovy, presunuli a sjednotili autobusove nadrazi, postavili novy hypermarket a s tim namestim krytym tou „houbou“ (na fotce) mezi nim a nadrazni budovou, pod casti hypermarketu bude protazen kanal, ktery zceli druhy okruh kolem historickeho centra. Cele to trva uz snad deset let a porad se jeste stavi dal.

Jakub
Host
Jakub

To musí být opravdu velké. Zatím největší jsem viděl na nádraží v Amsterdamu a rovněž bylo obrovské.

rn42
Host
rn42

V Amsterodamu to je nic proti tomuhle

IGCT
Host
IGCT

Tak to je mazec 😊

xyz
Host
xyz

V Utrechtu jsem byl začátkem července tohoto roku; přestavba přednádražního prostoru (resp. výstavba podzemního přednádražního prostoru) kromě tohoto parkoviště pro kola obnáší i přestavbu/prodloužení tamní tramvajové tratě, která naopak po dobu výstavby byla (či možná dosud je) provizorně „utnuta“ v prostoru za nádražím.

rn42
Host
rn42

Je, ono se to tam dělá na etapy vlastně všechno. Už na tom makaj víc než 10 let.

MildaIV
Host
MildaIV

V Holandsku je radost jezdit ne kole. U nás je to sebevražda.

A.R.
Host
A.R.

To jo, mezi primitivy se spatne jezdi.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To jo, jenže v Holandsku nehrozí, že budete dojíždět 5 km do práce přes kopec. To spíš se tam ocitnete pod hladinou moře.
A v ČR? Už vás seřval cyklista, když mu jakožto chodec na chodníku řeknete: „Po silnici, prosím.“

MildaIV
Host
MildaIV

Kopce tak moc nevadí. Absence cykostezek, tam kde se kvúli automobilové dopravě nedá jet bezpečně vadí. Aspoň tady v Brně je to totálně zabitý. Pravda Olomouc je na tam o dost líp. Já osobně jsem z tohoto dúvodu po přestěhování do Brna zcela přestal jezdit na kole. Cyklistúm co jezdí po chodníku se moc nedivím.

mikiqex
Host
mikiqex

Z pohledu chodce a řidiče (ne cyklisty) je to v Praze snad ještě horší, přijde mi, že cyklostezky tu nemají naprosto žádnou koncepci a jen je nasekali kam se dalo, aby mohli ukazovat velké číslo. Očekával bych, že cyklostezky budou mít vlastní vyhrazený prostor, jako mají chodníky, a ne aby vedly v kraji frekventované silnice (Milady Horákové) nebo cyklisté nuceně brzdili provoz, protože jedou do kopce po úzké silnici bez možnosti jet jinudy. Na takových silnicích nemají cyklisté co dělat, protože mají (už dávno!) mít vlastní trasy. Kolo je výborný dopravní prostředek, ale plánovači tras mě za ty roky naučili… Číst vice »

Pražák
Host
Pražák

Nevadí? Možná ne, když jste mladý, dobře vytrénovaný cyklo nadšenec. Ale například v Praze je cyklistika jako alternativní způsob dopravy (nikoliv zábavy), který by mohl alespoň částečně nahradit jiné způsoby dopravy nesmysl. Představa, že si cestou do práce dám dva kopce (včetně toho z Nuslí na Pankrác) mi nepřijde vůbec lákavá a obávám se, že mým kolegům by nepřišel lákavý můj odér. Prostě nejsme rovinaté Nizozemsko, ostatně i v Amsterdamu má spousta místních problém i s náznakem kopce, cca 50% jich okamžitě z kola sestupuje a tlačí 🙂
Samozřejmě v místech jako HK, Pardubice, Kolín….. to nějaký smysl mít může

Jaroslav
Host
Jaroslav

Také jsem si to dříve myslel, ale elektrokola a elektrokoloběžky problém s kopci vyřešily. Problémem jsou opravdu jen nedostatečné, nekvalitní a nekoncepční cyklostezky.

Petr
Host
Petr

Překvapilo mne, že zvolili tak zastaralé řešení náročné na prostor a vystavené riziku krádeže. Jako lepší řešení se mi zdá Biketower (je v Hradci Králové, Pardubkách, Poděbradech…). Kola se do cyklověže parkují automaticky, zloději k nim nemají přístup a díky úspoře místa se jich do stejně velkého prostoru vejde víc.

Luke
Host
Luke

Tady by to nefungovalo, je to u nádraží, v jednom okamžiku zde přijede vlak, dejme tomu 150 lidí, a zaráz jdou pro kola, jakkýkoli výdejový systém by to nestíhal, ten poslední by čekal na kolo týden.

LiborV
Host
LiborV

To je pravda, pro kola si jde v Nizozemí často i 3/4 těch co vystoupí z vlaku. A to najednou.

rn42
Host
rn42

Nemluvě o tom, že by ta věž musela mít rozměry běžného obytného věžáku aby se tam ty tisíce a tisíce kol vešly.

Kdepak, tohle funguje dobře. A navíc je tam furt obsluha a hlavně provoz lidí, klidně v půl čtvrtý ráno, tam si jen tak někdo vzít pilku na železo nelajzne.

VRT
Host
VRT

22500:150=150 věží. No, … to není málo. Odhlédneme od času. Navíc myslím, že zrovna v Nizozemsku vědí co dělají.

LiborV
Host
LiborV

Bike Tower staví nyní i v Jaroměři. Vyzkoušel jsem si tento systém v HK. Pro Utrecht mě přijde automatizovaný výdej a uložení kol nad zemí málo kapacitní a pomalý.

Desiro
Host
Desiro

Na 15000 kol už by to byl mazec

david.t
Host
david.t

Biketower je pomalá, nepříliš vzhledná, s poplatkem nepříliš používaná (všude v Česku ji museli dát s In Kartou zdarma), ale především je náchylná k vendor-lock inu (věže staví a udržuje víceméně jedna firma), což způsobuje významné náklady na údržbu v řádů statisíců korun ročně. Za pořizovací cenu (řádově 10M), nebo i jen za to, co zbude na spolufinancování dotace (řádově 1M) jedné věže se navíc dá zasíťovat kvalitními stojany na kola typu ⋂ celé město.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Souhlas, že CV by potřebovala konkurenci, cena za provoz není malá.
Ale nesouhlasím, že je CV pomalá, nepřijde mi to pomalejší, než uzamknutí kola normálním zámkem. A to nemluvím o drátolamu.
Málo využívaná – jak se to vezme, já v různých CV vídávám kola, která by sotva někdo nechal zamknutá celý den venku (bezpečnost), tzn. zabezpečené parkování 24/7 umí přitáhnout na kolo lidi, kteří do té doby na kole na vlak/na kole/nebo vlakem nejezdili vůbec.

Každopádně je cena za sebelepší cykloparkování stále zlomkem ceny v porovnání za cenu jednoho parkovacího místa v parkovacím domě.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince