Největší parkoviště na kola na světě otevřeno. V Utrechtu je místo pro 12 656 bicyklů
Podzemní parkoviště pro kola v Utrechtu. Foto: CU2030
Nádraží v nizozemském Utrechtu se od tohoto týdne pyšní novým světovým rekordem. Na žádném jiném místě na světě není možné
Zejména po přečtení věty „Digitální systém navádí cyklisty na místa, kde je snadné najít volné místo, cesta na nástupiště je pak záležitostí většinou minuty až dvou.“ jsem málem uronil slzu dojetím.
Jinak koho by to zajimalo, stavba tehle garaze je soucasti obrovske prestavby celeho nadrazi, postavili novou halu, kolem nove vyskove budovy, presunuli a sjednotili autobusove nadrazi, postavili novy hypermarket a s tim namestim krytym tou „houbou“ (na fotce) mezi nim a nadrazni budovou, pod casti hypermarketu bude protazen kanal, ktery zceli druhy okruh kolem historickeho centra. Cele to trva uz snad deset let a porad se jeste stavi dal.
To musí být opravdu velké. Zatím největší jsem viděl na nádraží v Amsterdamu a rovněž bylo obrovské.
V Amsterodamu to je nic proti tomuhle
Tak to je mazec 😊
V Utrechtu jsem byl začátkem července tohoto roku; přestavba přednádražního prostoru (resp. výstavba podzemního přednádražního prostoru) kromě tohoto parkoviště pro kola obnáší i přestavbu/prodloužení tamní tramvajové tratě, která naopak po dobu výstavby byla (či možná dosud je) provizorně „utnuta“ v prostoru za nádražím.
Je, ono se to tam dělá na etapy vlastně všechno. Už na tom makaj víc než 10 let.
V Holandsku je radost jezdit ne kole. U nás je to sebevražda.
To jo, mezi primitivy se spatne jezdi.
To jo, jenže v Holandsku nehrozí, že budete dojíždět 5 km do práce přes kopec. To spíš se tam ocitnete pod hladinou moře.
A v ČR? Už vás seřval cyklista, když mu jakožto chodec na chodníku řeknete: „Po silnici, prosím.“
Kopce tak moc nevadí. Absence cykostezek, tam kde se kvúli automobilové dopravě nedá jet bezpečně vadí. Aspoň tady v Brně je to totálně zabitý. Pravda Olomouc je na tam o dost líp. Já osobně jsem z tohoto dúvodu po přestěhování do Brna zcela přestal jezdit na kole. Cyklistúm co jezdí po chodníku se moc nedivím.
Z pohledu chodce a řidiče (ne cyklisty) je to v Praze snad ještě horší, přijde mi, že cyklostezky tu nemají naprosto žádnou koncepci a jen je nasekali kam se dalo, aby mohli ukazovat velké číslo. Očekával bych, že cyklostezky budou mít vlastní vyhrazený prostor, jako mají chodníky, a ne aby vedly v kraji frekventované silnice (Milady Horákové) nebo cyklisté nuceně brzdili provoz, protože jedou do kopce po úzké silnici bez možnosti jet jinudy. Na takových silnicích nemají cyklisté co dělat, protože mají (už dávno!) mít vlastní trasy. Kolo je výborný dopravní prostředek, ale plánovači tras mě za ty roky naučili… Číst vice »
Nevadí? Možná ne, když jste mladý, dobře vytrénovaný cyklo nadšenec. Ale například v Praze je cyklistika jako alternativní způsob dopravy (nikoliv zábavy), který by mohl alespoň částečně nahradit jiné způsoby dopravy nesmysl. Představa, že si cestou do práce dám dva kopce (včetně toho z Nuslí na Pankrác) mi nepřijde vůbec lákavá a obávám se, že mým kolegům by nepřišel lákavý můj odér. Prostě nejsme rovinaté Nizozemsko, ostatně i v Amsterdamu má spousta místních problém i s náznakem kopce, cca 50% jich okamžitě z kola sestupuje a tlačí 🙂
Samozřejmě v místech jako HK, Pardubice, Kolín….. to nějaký smysl mít může
Také jsem si to dříve myslel, ale elektrokola a elektrokoloběžky problém s kopci vyřešily. Problémem jsou opravdu jen nedostatečné, nekvalitní a nekoncepční cyklostezky.
Překvapilo mne, že zvolili tak zastaralé řešení náročné na prostor a vystavené riziku krádeže. Jako lepší řešení se mi zdá Biketower (je v Hradci Králové, Pardubkách, Poděbradech…). Kola se do cyklověže parkují automaticky, zloději k nim nemají přístup a díky úspoře místa se jich do stejně velkého prostoru vejde víc.
Tady by to nefungovalo, je to u nádraží, v jednom okamžiku zde přijede vlak, dejme tomu 150 lidí, a zaráz jdou pro kola, jakkýkoli výdejový systém by to nestíhal, ten poslední by čekal na kolo týden.
To je pravda, pro kola si jde v Nizozemí často i 3/4 těch co vystoupí z vlaku. A to najednou.
Nemluvě o tom, že by ta věž musela mít rozměry běžného obytného věžáku aby se tam ty tisíce a tisíce kol vešly.
Kdepak, tohle funguje dobře. A navíc je tam furt obsluha a hlavně provoz lidí, klidně v půl čtvrtý ráno, tam si jen tak někdo vzít pilku na železo nelajzne.
1. Kamerový systém 2. V Nizozemsku mají všichni velmi kvalitní zámky na kola.
Upřímně, kamerový systém vám kolo před zloději neuchrání a i když ten kamerový záznam předáte policii, tak si moc nepomůžete, protože pachatele stejně nenajde – bohužel. Zato když ten samý záznam poskytnete veřejnosti, tak nejen, že to kolo najdete, ale zároveň si vysloužíte pozornost ÚOOÚ, neboť jste porušil zlodějovo právo na ochranu osobnosti.
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2241628-zverejnil-fotku-zlodeje-dostal-pokutu-za-poruseni-soukromi-ustavni-soud-souhlasi
Aplikujete stav v ČR na holandskou situaci.
Naopak. Popisuji riziko, se kterým je nutné počítat při přenášení tohoto nizozemského projektu do českého prostředí.
22500:150=150 věží. No, … to není málo. Odhlédneme od času. Navíc myslím, že zrovna v Nizozemsku vědí co dělají.
Bike Tower staví nyní i v Jaroměři. Vyzkoušel jsem si tento systém v HK. Pro Utrecht mě přijde automatizovaný výdej a uložení kol nad zemí málo kapacitní a pomalý.
Na 15000 kol už by to byl mazec
Biketower je pomalá, nepříliš vzhledná, s poplatkem nepříliš používaná (všude v Česku ji museli dát s In Kartou zdarma), ale především je náchylná k vendor-lock inu (věže staví a udržuje víceméně jedna firma), což způsobuje významné náklady na údržbu v řádů statisíců korun ročně. Za pořizovací cenu (řádově 10M), nebo i jen za to, co zbude na spolufinancování dotace (řádově 1M) jedné věže se navíc dá zasíťovat kvalitními stojany na kola typu ⋂ celé město.
Souhlas, že CV by potřebovala konkurenci, cena za provoz není malá.
Ale nesouhlasím, že je CV pomalá, nepřijde mi to pomalejší, než uzamknutí kola normálním zámkem. A to nemluvím o drátolamu.
Málo využívaná – jak se to vezme, já v různých CV vídávám kola, která by sotva někdo nechal zamknutá celý den venku (bezpečnost), tzn. zabezpečené parkování 24/7 umí přitáhnout na kolo lidi, kteří do té doby na kole na vlak/na kole/nebo vlakem nejezdili vůbec.
Každopádně je cena za sebelepší cykloparkování stále zlomkem ceny v porovnání za cenu jednoho parkovacího místa v parkovacím domě.