Největší drážní zakázka v historii. Správa železnic hledá, kdo postaví trať na pražské letiště
Budoucí podoba nádraží Veleslavín, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Odhadovaná hodnota je až 109 miliard korun, vítěz se bude o trať starat 25 let.
Může mi někdo vysvětlit, z jakého důvodu bude trať elektrifikována NS 25kV/50Hz, když celá Praha bude ještě nějaký ten pátek elektrifikována NS 3kV ss?
Veleslavín to zní hezky a velkolepě …tam se musím jet podívat až to začne brzy jezdit.
za 109 mld :
by se rozvetveni metra A z veleslavina na letiste zaplatilo cca 1,5x
planovany slovensky dalnicni tunel Korbelka v sesuvnem uzemi s vysokou spodni vodou odhaduji planovaci na 1,2 mld €……..
Krusnohorsky VRT tunel – 21 km / 26 mld CZK
VRT Moravska brana (prosenice-ostrava) 71 km / 46 mld CZK
………kdopak si tu z nas dela …..dobry den ??
Vy, když srovnáváte hrušky a jabkama. Stavba je menší část té částky. Dražší je mnoho let provozu a rekonstrukce před předáním + financování.
Jasně, je otázka, jestli je to cena přiměřená. Natolik do toho nevidím, abych to posoudil. Ale nejde to srovnávat s cenou čistě staveb.
prave ze cena primerena neni – takze si to srovnejte znova, v klidu a sam, dekuji Jakube
Pokud pro toto tvrzení máte oporu jen ve srovnání s jinými cenami, které jsou čistě za stavby, bez desítek let provozu a rekonstrukce, je to dost slabá argumentace, to je vše, co jsem chtěl říct.
Celá rakouská Koralmbahn, kde je 47 km v tunelu, stavěná na 250 km/h po povrchu a 160 km/h v tunelu, stála 6 miliard euro, tj. cca 150 miliard korun. A my za 109 miliard trať z Veleslavína na letiště? Wtf? I s udrzbou a provozovanim je to predrazene jako prase
Tuší někdo jak je to s tím tajemným „travelátorem“ mezi Masarykovým a Hlavním nádražím z dnes již klasické video vizualizace od tehdy ještě sždc?
Vůbec nechápu kam by ho chtěli dát.
Travelator = tramvaj před Hlavak
To půjde?
Tak pro čistě vlakové cestující zadarmo nebude narozdíl od toho travelátoru…
Zadarmo bude nadchod na Masaryčce a kousek pěšky přes Sherwood.
Ma byt i prima lavka z nove nadstavby masarykova nadr. do opletalky, propoji tak obe nadrazi a florenc…
Jde někde najít reálná cena? Mám pocit, že zatímco ceny dálnic se drží na celkem normální hladině, tak Dobrá Správa teda nadstřeluje naprosto neuvěřitelně.
Treba to delaji schvalne, aby po nich nikdo nechtel zadnou novou trat, zdvojkolejneni, elektrifikaci … nebo podjezd. Asi jim staci jen delat rekonstrukce nadrazi a udrzovat skanzen.
Otazka je, jestli takovou zeleznici potrebujeme. Penez tam jde dost a dostanou se tak na 5% republikovych dopravnich vykonu. Teda asi neco, co by mela v pohode zvladnout skoro dokoncena dalnicni sit v 2030. Delaji si to sami. Super jsou pak pozadavky na ECTS, kde upravit nejaky lokalkovy motorak stoji stejne jako EV autobus s uplne jinym komfortem cestovani.
Stavební náklady vám aktuální ceně jsou odhadovaný na 28 mld. Kč bez DPH, co znamená castka uvedena v zadávací dokumentaci jsem psal níže…
Chápu to správně, že v ceně těch 109 miliard není tunel z Veleslavína na Výstaviště a podzemní stanice na Hradčanské? Kdyby to bylo zahrnuto do PPP, dala by se cena pochopit, takto si zase Správa dělá z daňových poplatníků prdel.
#jizbrzyvlakemzcentranaletiste
Celá rakouská Koralmbahn, kde je 47 km v tunelu, stavěná na 250 km/h po povrchu a 160 km/h v tunelu, stála 6 miliard euro, tj. cca 150 miliard korun. A my za 109 miliard trať z Veleslavína na letiště? Wtf?
Uvažoval už někdo o protažení metra D na letiště?
Ne. Metro na letiště v Praze je dopravní i ekonomický nesmysl. A zvlášť déčko😀😀
Tak za 100 miliard by asi bylo. 😀
Za 110mld by tam mohli mít i novou samostatnou linku metra.
No když to porovnám, tak rozvětvení Áčka na Veleslavíně s odbočkou na letiště by tech 109 miliard nestálo. Takže ekonomický nesmysl je spíš ten vlak
Jakože to protáhnout z Pankráce? To není úplně nejekonomičtější varianta.
Z náměstí Republiky, tam je přece plánovaná konečná a nemá to pokračování. Mohlo by to jet třeba přes nádraží Podbaba kde by byl přestup na vlak a pak Veleslavín znovu s A
Potřebujete se dostat na hlavní nádraží. To byste musel to Déčko protáhnout až tam.
To by stejně nebylo od věci.
Déčko? Na letiště?
Jako pokračování z náměstí Republiky
Z Masaryčky na letiště? Přes území kolem Patočkovi a/nebo souběžně s Áčkem? To nedává smysl.
To je úplně jiná část Prahy. Kdyby se tam mělo stavět metro, tak by dávala lepší smysl odbočka z A. Ale vlak je ještě lepší než metro
Snad Áčko ne? A ne bohužel místo toho vede do Motola
Jestli chcete ve šrotu 81-71 jezdit s turisty kteří mají několik set kufrů, které pojíždějí po soupravě, protože je nemaj kam dát, tak prosímy udělejte Áčko na letiště. (Nemluvě o tom, že na Veleslavín bývá metro už i tak plné)
My jsme se asi nepochopili, Áčko mělo variantu na letišti ale místo toho vede do Motola
Pořád se dohadujete o vlaku na letiště. Dojeďte tramvají na konečnou Dědina vylezte na násep, a zjistíte že za cca. 3 Km a jste na letišti. Kolik by stálo prodloužení tramvaje na letiště časově i finančně? Přes pole. Ano jízda tramvají do centra by asi byla delší ale s přestupem na Veleslavíně do metra? Mimoúrovňově? A na vlak, který by nemusel mít odbočku na letiště a pak do Kladna a mohl by být třetí alternativou jak se přiblížit k letišti. Mimoúrovňově?
Tahle úvaha už proběhla a výsledkem jsou trolejbusy z toho Veleslavína, které jsou jako dočasný hlavní prostředek pro letiště šikovnější (snazší stavba, nemusí, schopnost změnit trasu a dojet kus na baterie, atd.
Ten vlak se ale nestaví kvůli letišti, to je jen po cestě.
Tak ona se asi ta tramvaj výhledově k terminálu 3 dostane, ale jako nosný dopravní systém z letiště to je docela problematické. Nicméně tato úvaha tady před lety byla a nějakou dobu se to snad i zkoumalo.
Mě by přišlo hezké, jako dočasné řešení, postavit trať Letiště – Dlouhá míle v parametrech trati pro vlaky a dočasně ji předělat na tramvaje, dokud nebude úsek Ruzyně – Dlouhá míle
V druhém odstavci je 109 milionů místo miliard.
Je přece Black Friday… když slevy, tak na všechno
Checht. Kdyby tehdy protahli na letiste metro, tak uz se davno jezdi. Takhle se nejezdi, jeste dlouho nebude a bude to drazsi. A to se vyplati 👍
A železnice do Kladna by nebyla vyřešená vůbec. Je do snad jediný směr v Praze, kde jsou kolony, buspruhy a pořád to nepomáhá, pořád je tam problém. Ze směru od Benešova … ticho po pěšině.
Zeleznice do Kladna by nebyla potreba. Busy by koncily na terminalu Dlouha mile…
Analogicky od Benešova ukončit v Uhříněvsi a dál autobusem po ucpané Kutnohorské… Za to vám dojíždějící poděkují a praští dveřma od auta.
Kapacitni trat od Benesova vede az na Hlavak. Kapacitni trat od Kladna neexistuje. Smerem na Benesov zadne mezinarodni letiste neni. Smerem na Kladno je LVH. Co presne na tom nechapete?
Já vcelku dobře chápu potřebu do Kladna protáhnout pražské příměstské vlaky.
Co nechápu, proč by neměly být vlaky do Kladna potřeba jelikož je po cestě letiště.
Metro by určitě bylo levnější 🙄
Dovolím si malé rýpnutí – nejedná se o první PPP projekt SŽ. Tím byla rekonstrukce a provoz odbavovací haly Hlavního nádraží s Grandi Stazioni, která dopadla nevalně. Každopádně díky za článek!
Z pohledu cestujících to byl skok poměrně zásadní, takže bych v hodnocení tak příkrý nebyl.
Hlavák byl poměrně velký a drahý development prostor, které se obtížně komerčně využívají a dceřinná firma molochu FS taky nebude žádný špičkový developer…
Klidně rýpněte, ale Grandi Stazioni byl projekt Českých drah.
To už bylo po oddělení, že?
Já mimochodem pořád nechápu, proč na značkách se pořád vysktyuje „Nádraží ČD“ namísto neutrálního „vlakové nádraží“ nebo „železniční stanice“.
Zní to „chytřeji“ a hlavně je to kratší
Ano, ale i po oddělení ČD zůstalo neuvěřitelné množství drážních pozemků a staveb, včetně brněnského a pražského hlavního nádraží.
To ještě vychází z předchozích značek nádraží ČSD a nádraží ČSAD.
Heh, v roce 2030 se bude jezdit po kompletním okruhu D0 a že bude dráha až na letiště, tak určitě 😀
Mě na tom štve a fascinuje to, že stát nejméně do roku 2016 neudělá ani píď na tom, aby dotáhl elektrickou dvojkoleknou trať z Hostivic do Veleslavina. Tzn. Teď staví něco, co po dobu deseti let nejen nepomuze letišti, ale bude na nic i pro Kladno.
A to mám pocit, že do Veleslavina je relativně připraveno. Nešly by za to nějaké exemplarni tresty? Třeba by to pomohlo…
Ten návrh Veleslavínské stanice je nějaký soutežní do klání jak vyrobit nejvíc světelného smogu?
Celé je to hnusné, jak nějaké pohřební průmyslové prostory (koncentrák?). Stejně hnusné je i metro v Amsterdamu. Jak cesta do hrobu.
Přitom stačilo se inpirovat krásným barevným metrem trasy A v centru.
Stačilo přenastavit datum/počasí v té vizualizaci, aby tam nebyl aktuální podzimní večer zataženo, plískanice.
Nebo to nechat zatím na povrchu, kde to stejně – tipuji si – dlouhodobě zůstane, byť dále k Dejvicím jednokolejně; pokud se tedy neuvažuje o prozatímním vyvedení na povrch u bývalé teplárny a ve vizích zůstávají dvě kusé koleje končící ve zdi a jedna objízdná na ten povrch, čili patrně bez možnosti ve Veleslavíně křižovat…
Ne ze by tohle zrovna byla mala stavba, ale rychlosti zdrazovani staveb na zeleznici bude brzo i obycejna oprava nadrazi rekordni stavbou.. Oproti treba Ejpovicim, ktere jestli si dobre pamatuji, by se za tohle daly postavit dvacetkrat
A nevyšlo by levněji postavit nové letiště někde u kolejí (jízlivě skeptický smajlík)
Navrhuji letiste Praha-vychod (Pardubice) 😀
Spíš Praha – venkov/Vídeň – zatáčka
No je pravda, že do Pardubic se člověk dostane rychleji z centra než na Ruzyň.
Ovšem pro letištní provoz ta současná želenice nebude stačit, když je přetížená už dneska. Opět nemáte návaznou infrastrukturu.
Praha venkov je letiště Vídeň…
Za 100mld by asi pěkné letiště šlo postavit
https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Brandenburg_Airport#Financing – By late 2012, expenditures for Berlin Brandenburg Airport totalled €4.3 billion, almost twice the originally anticipated figure.[28] – By 2015, total costs amounted to €5.4 billion… later … bringing total costs to €6.8 billion. – A €2.4 billion loan was signed on 13 February 2017 – On 13 January 2018, the company requested an additional €2.8 billion – Taking that into account, the total cost came to €9.4 billion,[61][62] with a total of €10.3 billion if the €900 million in overhead costs for 2019–2020 were factored in. ###### Takže: Postavíte si za to letiště, ale bez návazné instrastruktury… Číst vice »
Pořát tím ale nevyřešíte železniční napojení Kladna do Prahy, které je ostudou příměstké železnice. Nakonec i ten Zlín bude dřív dvojkolejně do Prahy.
Ano, primestska zeleznice Kladno-Praha silne konkuruje kvalitou trati Vyskov-Brno. Schvalne co bude driv hotovo 😀
Třeba v Milovicích. Navíc by se tím vyřešilo nepřijatelné zatížení severu Prahy leteckým provozem.
Nejvíc mě u PPP projektů baví, že soukromý subjekt infrastrukturu postaví, bude ji „udržovat“ a za 25 let, což je víceméně přesně chvíle, kdy bude potřeba první větší rekonstrukce, ji předá státu, aby se nemusel starat. Soukromník vydělá a stát dostane infrastrukturu v půlce životnosti. Do toho je to dražší a ještě to trvá déle připravit. Geniální.
On ji ale po 25-ti letech bude muset předat ve stavu, jako by byla nová. Tedy u dálnic to tak je/bude, předpokádám, že podobně i u železnice.
Takže v ceně máte zahrnutou i tuto rekonstrukci…
U ŘSD se nebojím, že tomu tak bude, ale u SŽ mám (nevím vám ani proč) obavy, že po převzetí tratě bude vyhlášena dva roky dlouhá nickolejná oprava za stejné peníze.
U dalnic je pred predanim povinnost dalnici zrekonstruovat. Jak je to na draze?
To je samozřejmě stejný jako na dálnici.
Na dráze to bývá všelijak.
Jaka asi bude kvalita takto zrekonstruovane dalnice, jaka bude motivace firmy to poradne zrekonstruovat? Jak si to RSD pohlida?
Čím se liší kontrola kvality při přebírání zrekonstruovaný dálnice a přebírání nový dálnice? (Nebo trati)
Podělat se to samozřejmě může obojí, zkušenosti s tím v ČR máme (D1 u Ostravy), ale nenapadá mě, proč by to u čerstvě zrekonstruovaný mělo být nějak rizikovější. Naopak mi přijde, že z těch 25 let provozu bude jasný, na co se při té přebírce v konkrétním úseku zvlášť zaměřit…
Ajéje, Čoček vyhozenej z MD za neschopnost a darebáctví (to samo už je absurdní) a narychlo přijatej na SŽ do pro něj speciálně vytvořené trafiky už zase začíná vystrkovat nos?
Asi holt jak říká klasik: “Dobří holubi se vracejí”.
Hej hej, „Již brzdy vláken na letiště“ 😀
(Akože u nás by to trvalo ešte trikrát tak dlho, ale som si neodpustil iróniu)
Ta ceduli jsem tam viděl už někdy v roce 2020, možná i dříve.
Tu v Brně namalovali nové nádraží už v 50 letech, odsun tak slaví 70. leté výročí… a pořád mě nikdo nepřesvědčil, že bude lepší návaznost mezi vlakem a MHD a zároveň lepší průjezd pro nákladní dopravu.
Jste mimo, nové nádraží se malovalo už v letech 30.
Protože to ale bylo ve svobodné společnosti, tak během těch debat přišli na to, že je to hovadina.
O příběhu pana arch. Fuchse vím, věnoval se tomu dlouhodobě a problém studoval, načež změnil názor a navhroval přestavbu v centru plus diametr.
V 50. letech udeřila dělnická pěst.
.. a v projektu té dělnické pěsti zdárně pokračuje ODS se svým ODSunem.
Jiný režim, stejně zhovadilý projekt.
Režim je možná jiný, na židlích v Brně ale stále sedí ti samí svazáci.
Nějak se nám to zrychluje. Vždycky, kdy jde nějakou novou železniční stavbu, tak se objeví zmínka o brněnském nádraží, které s článkem nemá vůbec žádnou souvislost. Kdysi se zmínky o brněnském nádraží objevovaly na konci diskuzí, nyní už témeř na začátku. Měl bych zájem o informace o trati na pražské letiště, ale prokousávat se těmito off-topicovými příspěvky není hodno odborného serveru.
Odkaz v článku vede na „Celosíťová optimalizační studie napájecího systému VRT“
Asi tam patří tenhle: https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_15797.html
díky
Takže bez problémového úseku Praha Výstaviště – Praha Veleslavín a to až za 109 mld. Kč. Může mi prosím někdo kompetentní ze SŽ vysvětlit co je na tom tak drahého? Vždyť za tuto částku se dříve postavili skoro všechny koridory bez uzlových žst.
Za kolik by asi byly ty vysněné VRT, kterých se nikdo z nás v ČR nedožije.
Drahé budou ty tunely pod letištěm.
Tunely jsou opravdu drahé, většinou nejdražší na celé stavbě. Ale tady i kdyby to bylo pod zemí už od zrušené tratě na Kněževes pod letištěm až na Dlouhou míli, tak je to cca 4,5 km pod zemí v převážně hloubeném (mělce pod zemí) dvoukolejném tunelu a při dvou miliardách za kilometr tunelu je to do deseti miliard celkem. Za co je těch zbývajících sto?
Odhad je 84 mld. Kč. Nevím, uvídí se, co na to soutěžící firmy.
Plus teda je v tom 15 let údržby a úroky.
Reálné náklady na 4 stavby jsou okolo 30 mld (jak bylo prezentováno dříve), ale zbytek jsou náklady na údržbu a financování. Trochu zrada je, že na webu SŽ už nejsou ani ceny jednotlivých staveb, takže není moc z čeho vycházet.
Z článku vede odkaz, na něm je zip se zadávací dokumentací a v zipu najdete soupis stavebních objektů. Je jich asi 400, tak se nelekněte, tohle mě taky zaskočilo.
K tomu tunelu (mělce hloubenému, zdánlivě levnému) dodám, že na jeho stropě budou pojíždět a přistávat letadla. To máme statické zatížení cca 400 tun (stojí na taxiway) a dynamické (přistání při 2 G) cca 700 tun v případě Boeingu 747. Strop tunelu musí tohle vydržet opakovaně a to i v místě pod budoucí ranvejí. To ale není pořád nejhorší možná kombinace zatížení, to byla přistávající plně naložená Mria.
A k zatávce: Ne mnoho zastávek je vybaveno eskalátory, odbavovací halou a rozsáhlým informačním systéem. Paradoxně může vyjít levněji odstavné nádraží, se skupinovým odjezdovým návěstidlem.
Neni jediny duvod, aby draha vedla pod ranveji.
Příjezd na letiště od Dlouhé míle ne, zaokruhování do Jenče už AFAIK pod ranvejí vést má.
Ale ty jsou již připravené!!!
Určitě to je bez úseků v Dejvicích? To ta cena zní šíleně.
Jo a je chyba v textu, že zvýšení může být na 109 „milionů.“
Jestli SZ neumí ten úsek postavit levněji než 109mld, tak se nemusí ani pouštět do ničeho víc než vizualizaci VRT. Tady za tu částku je v pohodě 100km dálnic
VRT bude mít na takhle dlouhém (cca 20 km) úseku 1 stanici, nebo taky žádnou. Stanice jsou na tom to nejdražší, obzvlášť, když budou zahloubené pod terénem.
Cenu VRT můžete už teď srovnávat s tímhle: https://zdopravy.cz/stat-vypsal-tendr-na-prvni-usek-rychle-trate-brno-prerov-limit-je-73-miliardy-222739/
To je 9,5 km bez stanic a za 7,3 miliardy. Trať na 200 km/h i s krátkým tunelem. Cena neroste lineárně s rychlostí.
Stanice jsou drahé, když jsou mnohakolejné (Letohrad cca miliarda) a s velkou kolejovou délkou. Na letišti má být v podstatě dvoukolejná zastávka a i kdyby tam nakonec byly 4 koleje, tak při délce peronů 250 m je to jako o necelý kilometr delší trasa. Sorry jako.
Hele, rozporoval jsem názor, že VRT bude dražší než trať na letiště.
Kdežto v pražském metru žádné podzemní stanice nejsou.
100 km D0, jiných ještě o dost víc.
Postaveni je jedna vec. Postaveni, 25 let provozu, rekonstrukce po tech 25 letech a uverove financovani dohromady jsou druha, pochopitelne vyrazne drazsi vec.
Je to Veleslavín – Jeneček s provizorním zaústěním do jednokolejky směr Dejvice, kdyby se tunel dále zdržoval…
*Veleslavín – Jeneč
Tak snad je to i zaustění do ŽST Jeneč řešeno dvoukolejně 🙂
Hm… to by mě zajímalo, jak autor dospěl k těm 109 mld. V tiskovce SZ to není, na zpravodajskych webech jsem si také nevšiml.
Něco jsou stavební práce, něco údržba v průběhu 25 let a něco úroky za vložené prostředky. Takže reálně bude cena stavby bude zhruba 50 % ceny. Uvědomte si, že za posledních deset let stoupla průměrná mzda o 67 %, takže pokud jsou dneska roční mzdové náklady na zaměstnance okolo 720 000 Kč, tak nominálně za 25 let to může být 2 400 000 Kč a s tím musí počítat.
Ale kdepak, většinou se tyhle údaje uvádějí za nominální ceny k nějakému referenčnímu roku, obvykle současnosti. Inflační doložka je zvlášť a řídí se nějakým způsobem dle reálné inflace.
Na jedné lokálce na severu Čech se bijí o každý vyměněný pražec a tady ani nemají tucha, co to bude stát. 10 mld sem 10 tam. A kdyby to náhodou někdo zvládnul za 50mld, tak ho vykopnout že soutěže…
Kdybych kupoval 1 pražec, tak holt mi nezbyde než akceptovat cenu na trhu. Kdybych ale soutěžil zakázku na 10.000 pražců…
Nechci hájit tu naprosto šílenou cifru uvedenou v článku.
Ale k Vašemu srovnání = ty Vaše „lokálky“ totiž nejsou potřeba. Ale chápu, že ultrašoto spoluobčané mají jiný názor = tak ať si své hobby platí ze svého. Tak jako třeba zahrádkáři nebo křesťanští/židovští farníci.
Jaky je aktualni odhad do kdy by to mohlo cca stat? Doprava na prazske letiste…to je silena ostuda v celosvetovem meritku.
Univerzální odpověď, která vždy platila, platí a nejspíše i bude platit: „Už brzo (vlakem na letiště)!“
Ale zase je to stále vděčný námět, jistě oblíbený u reklamních agentur. Články o trati na letiště zaručují vysokou čtenost, stejně jako nekonečný příběh o památečních nýtech na ikonickém mostě.
Udivuje mě, že pro tyto dva náměty ještě u železniční správy nebyly vyčleněny extra budovy. Pro začátek by to chtělo aspoň weby, jednou týdně videozpravodajství a taky nějaké animáčky. Nýt a Nýtek, Brz a Brzek… to se bude líbit.
Není to ostuda v celosvětovém měřítku. Většina CR již dnes využívá lepší a lépe dostupné letiště, často i lepšími spojením, at uz co se týče četnosti nebo destinací, a to například VIE, KRK, KTW, MUC, SXF… pro obyvatele Prahy a Středočeského kraje to mozna ostuda je, ale nejak nevidim duvod, proc by to melo moc trapit zbytek republiky…
Vite, ze lidi cestuji i smerem do CR, ne jen z CR ven? (Ne, ze bych se tomu obcas taky nepodivil, ale je to tak).
Počítá se s tím, že vlaky budou provizorně končit na Veleslavíně a dál do centra se přesedne na metro?
Určitě se o tom uvažuje jen jako o dočasném řešení. Ale víme přece, jaká je jednotka dočasnosti.
Možná by stálo za to tu trať zrušit úplně a vyšlo by to na stejno.
Antonín Novotný: maso bude vbrzku… SŽ: vlakem na letiště již brzy…. Myslím, že by se měla ve slovníku změnit definice slova brzy. Nová definice: takže někdy neznámo kdy…
Vždyť „brzy“ už má historickou tradici, tzn. význam není třeba měnit. Stejně tak: Bude… líp – dočasně do covidu ovšem 😀
Dočasně umístěná vojska – 23 let, neboli jednotka dočastnosti 1 furt
Před pár měsíci jsem si četl článek o historii výstavby kanalizace v Praze. Co by v Ostravě měli za 3 roky, o tom se 30 let dohadovali.
Dobře, bylo to 7,5 roku: 14.08.2007 zahájeno EIA a 13. dubna 2015 přijel první vlak na letiště.
Bude to v H0 nebo TT?
Ve VR. (virtuální realitě)
Máte špatně zkratku. SŽ používá pro virtuální realitu krycí označení VRT.
Myslíte Virtual Reality Trains?
Ta cena je teda šílená, ale aspoň konečně budeme mít vlak na letiště
Ta cena je souhrn předpokládaných nominálních plateb za dostupnost za celé období koncese, tj. je to stejné, jako kdybyste si sečetl všechny splátky hypotéky od začátku do konce splácení, včetně zohlednění inflace samozřejmě…
Ano tak to není akceptovatelné číslo.
Jak hodně je specifikováno jaké komponenty má stavitel použít? Aby trať nebyla z nějakých pro Česko atypických prvků (svršek, nástupiště, trakce,…), které po předání budou akorát k zlosti.
Často až do konkrétního výrobku. Je to i jeden z důvodů proč příprava takových projektů tak dlouho trvá.
Takže se nemůže stát, že by se stavebník z nějakého důvodu rozhodl použít třeba německou sestavu trakčního vedení?
A bosenský rozchod, protože si nečtou ani článek, natož zadání projektu. To aby selhali a my se jim mohli posmívat.
Jak jako rozchod? Ona to nemůže podvěšená jednokolejka jako ve Wuppertalu?
Hej ale za podzemní pověšený monorail bych těch 100 mld i dal XD
Jsou i standardizované levnější produkty: https://www.ferrit.cz/cs/produkty/zavesna-doprava/zavesna-draha
Musí se použít to, co je v Česku schválené, jinak taková stavba určitě povolení nedostane.
Ano. Je potřeba živit tuzemské monopoly. Hlavně dráze. Nedej bože, že by to šlo levněji…🤪
Jako že by ti jediní správní dodavatelé mohli dostat konkurenci? Neblázněte, chystá to SŽ.
Tam v cizině sice mají kolejnice, ale nejsou dost ocelové. A ty pražce, ty jsou zase dost betonové.
A kyselo mají moc kyselý a bramborák moc bramborovej.
To je brutální cena, ale i tak to za to stojí. Na PPP ale nelze nijak využít evropskou dotaci, i když je to železniční stavba, nebo to přece jen nějak jde?
V principu asi dotaci do soukromé investice nic nebrání – u menších projektů se to ostatně běžně děje – spíš je to zde velmi netypické a Česko na to nemá nastavené operační programy a vše kolem.
Neviděl bych v tom problém, když tak se vyčerpá alokovaná částka na Kladno – Ruzyně, co se bude stavět paralelně. Stejně v eurofondech už nebude dost peněz na všechny stavby.
Lze.
A v roce 2030 připravujeme nový projekt.Dopravní podnik prodlužuje trolejbusy .Fraška
Držme si palce
Kdyby se psal rok 2000 tak bych tleskal, včera jsem ale bohužel absolvoval cestu z letiště na Hl.n. a je to prostě ostuda!!!