Největší drážní zakázka v historii. Správa železnic hledá, kdo postaví trať na pražské letiště
Budoucí podoba nádraží Veleslavín, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Odhadovaná hodnota je až 109 miliard korun, vítěz se bude o trať starat 25 let.
Nejvíc mě u PPP projektů baví, že soukromý subjekt infrastrukturu postaví, bude ji „udržovat“ a za 25 let, což je víceméně přesně chvíle, kdy bude potřeba první větší rekonstrukce, ji předá státu, aby se nemusel starat. Soukromník vydělá a stát dostane infrastrukturu v půlce životnosti. Do toho je to dražší a ještě to trvá déle připravit. Geniální.
U dalnic je pred predanim povinnost dalnici zrekonstruovat. Jak je to na draze?
Ajéje, Čoček vyhozenej z MD za neschopnost a darebáctví (to samo už je absurdní) a narychlo přijatej na SŽ do pro něj speciálně vytvořené trafiky už zase začíná vystrkovat nos?
Asi holt jak říká klasik: “Dobří holubi se vracejí”.
Hej hej, „Již brzdy vláken na letiště“ 😀
(Akože u nás by to trvalo ešte trikrát tak dlho, ale som si neodpustil iróniu)
Ta ceduli jsem tam viděl už někdy v roce 2020, možná i dříve.
Tu v Brně namalovali nové nádraží už v 50 letech, odsun tak slaví 70. leté výročí… a pořád mě nikdo nepřesvědčil, že bude lepší návaznost mezi vlakem a MHD a zároveň lepší průjezd pro nákladní dopravu.
Jste mimo, nové nádraží se malovalo už v letech 30.
Protože to ale bylo ve svobodné společnosti, tak během těch debat přišli na to, že je to hovadina.
O příběhu pana arch. Fuchse vím, věnoval se tomu dlouhodobě a problém studoval, načež změnil názor a navhroval přestavbu v centru plus diametr.
V 50. letech udeřila dělnická pěst.
.. a v projektu té dělnické pěsti zdárně pokračuje ODS se svým ODSunem.
Jiný režim, stejně zhovadilý projekt.
Odkaz v článku vede na „Celosíťová optimalizační studie napájecího systému VRT“
Asi tam patří tenhle: https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_15797.html
díky
Takže bez problémového úseku Praha Výstaviště – Praha Veleslavín a to až za 109 mld. Kč. Může mi prosím někdo kompetentní ze SŽ vysvětlit co je na tom tak drahého? Vždyť za tuto částku se dříve postavili skoro všechny koridory bez uzlových žst.
Za kolik by asi byly ty vysněné VRT, kterých se nikdo z nás v ČR nedožije.
Drahé budou ty tunely pod letištěm.
Tunely jsou opravdu drahé, většinou nejdražší na celé stavbě. Ale tady i kdyby to bylo pod zemí už od zrušené tratě na Kněževes pod letištěm až na Dlouhou míli, tak je to cca 4,5 km pod zemí v převážně hloubeném (mělce pod zemí) dvoukolejném tunelu a při dvou miliardách za kilometr tunelu je to do deseti miliard celkem. Za co je těch zbývajících sto?
Odhad je 84 mld. Kč. Nevím, uvídí se, co na to soutěžící firmy.
Plus teda je v tom 15 let údržby a úroky.
Určitě to je bez úseků v Dejvicích? To ta cena zní šíleně.
Jo a je chyba v textu, že zvýšení může být na 109 „milionů.“
Jestli SZ neumí ten úsek postavit levněji než 109mld, tak se nemusí ani pouštět do ničeho víc než vizualizaci VRT. Tady za tu částku je v pohodě 100km dálnic
VRT bude mít na takhle dlouhém (cca 20 km) úseku 1 stanici, nebo taky žádnou. Stanice jsou na tom to nejdražší, obzvlášť, když budou zahloubené pod terénem.
Cenu VRT můžete už teď srovnávat s tímhle: https://zdopravy.cz/stat-vypsal-tendr-na-prvni-usek-rychle-trate-brno-prerov-limit-je-73-miliardy-222739/
To je 9,5 km bez stanic a za 7,3 miliardy. Trať na 200 km/h i s krátkým tunelem. Cena neroste lineárně s rychlostí.
Stanice jsou drahé, když jsou mnohakolejné (Letohrad cca miliarda) a s velkou kolejovou délkou. Na letišti má být v podstatě dvoukolejná zastávka a i kdyby tam nakonec byly 4 koleje, tak při délce peronů 250 m je to jako o necelý kilometr delší trasa. Sorry jako.
Hele, rozporoval jsem názor, že VRT bude dražší než trať na letiště.
100 km D0, jiných ještě o dost víc.
Je to Veleslavín – Jeneček s provizorním zaústěním do jednokolejky směr Dejvice, kdyby se tunel dále zdržoval…
Hm… to by mě zajímalo, jak autor dospěl k těm 109 mld. V tiskovce SZ to není, na zpravodajskych webech jsem si také nevšiml.
Něco jsou stavební práce, něco údržba v průběhu 25 let a něco úroky za vložené prostředky. Takže reálně bude cena stavby bude zhruba 50 % ceny. Uvědomte si, že za posledních deset let stoupla průměrná mzda o 67 %, takže pokud jsou dneska roční mzdové náklady na zaměstnance okolo 720 000 Kč, tak nominálně za 25 let to může být 2 400 000 Kč a s tím musí počítat.
Na jedné lokálce na severu Čech se bijí o každý vyměněný pražec a tady ani nemají tucha, co to bude stát. 10 mld sem 10 tam. A kdyby to náhodou někdo zvládnul za 50mld, tak ho vykopnout že soutěže…
Kdybych kupoval 1 pražec, tak holt mi nezbyde než akceptovat cenu na trhu. Kdybych ale soutěžil zakázku na 10.000 pražců…
Jaky je aktualni odhad do kdy by to mohlo cca stat? Doprava na prazske letiste…to je silena ostuda v celosvetovem meritku.
Univerzální odpověď, která vždy platila, platí a nejspíše i bude platit: „Už brzo (vlakem na letiště)!“
Ale zase je to stále vděčný námět, jistě oblíbený u reklamních agentur. Články o trati na letiště zaručují vysokou čtenost, stejně jako nekonečný příběh o památečních nýtech na ikonickém mostě.
Udivuje mě, že pro tyto dva náměty ještě u železniční správy nebyly vyčleněny extra budovy. Pro začátek by to chtělo aspoň weby, jednou týdně videozpravodajství a taky nějaké animáčky. Nýt a Nýtek, Brz a Brzek… to se bude líbit.
Není to ostuda v celosvětovém měřítku. Většina CR již dnes využívá lepší a lépe dostupné letiště, často i lepšími spojením, at uz co se týče četnosti nebo destinací, a to například VIE, KRK, KTW, MUC, SXF… pro obyvatele Prahy a Středočeského kraje to mozna ostuda je, ale nejak nevidim duvod, proc by to melo moc trapit zbytek republiky…
Počítá se s tím, že vlaky budou provizorně končit na Veleslavíně a dál do centra se přesedne na metro?
Určitě se o tom uvažuje jen jako o dočasném řešení. Ale víme přece, jaká je jednotka dočasnosti.
Možná by stálo za to tu trať zrušit úplně a vyšlo by to na stejno.
Antonín Novotný: maso bude vbrzku… SŽ: vlakem na letiště již brzy…. Myslím, že by se měla ve slovníku změnit definice slova brzy. Nová definice: takže někdy neznámo kdy…
Vždyť „brzy“ už má historickou tradici, tzn. význam není třeba měnit. Stejně tak: Bude… líp – dočasně do covidu ovšem 😀
Dočasně umístěná vojska – 23 let, neboli jednotka dočastnosti 1 furt
Před pár měsíci jsem si četl článek o historii výstavby kanalizace v Praze. Co by v Ostravě měli za 3 roky, o tom se 30 let dohadovali.
Dobře, bylo to 7,5 roku: 14.08.2007 zahájeno EIA a 13. dubna 2015 přijel první vlak na letiště.
Bude to v H0 nebo TT?
Ve VR. (virtuální realitě)
Máte špatně zkratku. SŽ používá pro virtuální realitu krycí označení VRT.
Ta cena je teda šílená, ale aspoň konečně budeme mít vlak na letiště
Ta cena je souhrn předpokládaných nominálních plateb za dostupnost za celé období koncese, tj. je to stejné, jako kdybyste si sečetl všechny splátky hypotéky od začátku do konce splácení, včetně zohlednění inflace samozřejmě…
Ano tak to není akceptovatelné číslo.
Jak hodně je specifikováno jaké komponenty má stavitel použít? Aby trať nebyla z nějakých pro Česko atypických prvků (svršek, nástupiště, trakce,…), které po předání budou akorát k zlosti.
Často až do konkrétního výrobku. Je to i jeden z důvodů proč příprava takových projektů tak dlouho trvá.
Takže se nemůže stát, že by se stavebník z nějakého důvodu rozhodl použít třeba německou sestavu trakčního vedení?
A bosenský rozchod, protože si nečtou ani článek, natož zadání projektu. To aby selhali a my se jim mohli posmívat.
Jak jako rozchod? Ona to nemůže podvěšená jednokolejka jako ve Wuppertalu?
Hej ale za podzemní pověšený monorail bych těch 100 mld i dal XD
Musí se použít to, co je v Česku schválené, jinak taková stavba určitě povolení nedostane.
Ano. Je potřeba živit tuzemské monopoly. Hlavně dráze. Nedej bože, že by to šlo levněji…🤪
Jako že by ti jediní správní dodavatelé mohli dostat konkurenci? Neblázněte, chystá to SŽ.
Tam v cizině sice mají kolejnice, ale nejsou dost ocelové. A ty pražce, ty jsou zase dost betonové.
To je brutální cena, ale i tak to za to stojí. Na PPP ale nelze nijak využít evropskou dotaci, i když je to železniční stavba, nebo to přece jen nějak jde?
V principu asi dotaci do soukromé investice nic nebrání – u menších projektů se to ostatně běžně děje – spíš je to zde velmi netypické a Česko na to nemá nastavené operační programy a vše kolem.
Neviděl bych v tom problém, když tak se vyčerpá alokovaná částka na Kladno – Ruzyně, co se bude stavět paralelně. Stejně v eurofondech už nebude dost peněz na všechny stavby.
A v roce 2030 připravujeme nový projekt.Dopravní podnik prodlužuje trolejbusy .Fraška
Držme si palce
Kdyby se psal rok 2000 tak bych tleskal, včera jsem ale bohužel absolvoval cestu z letiště na Hl.n. a je to prostě ostuda!!!