Evropská banka pro obnovu a rozvoj bude radit s financováním trati na letiště

Správa železnic řeší pro financování PPP dva různě dlouhé úseky.

Správě železnic bude s financováním železniční trati na Letiště Václava Havla radit Evropská banka pro rekonstrukci a rozvoj (EBRD). Správa železnic chce trať postavit a financovat formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership, PPP).

Dohodu s EBRD dnes oznámila Správa železnic v tiskové zprávě. Na základě dohody o poskytování poradenských služeb zajistí EBRD transakčního poradce PPP projektu, který pro Správu železnic připraví podklady k veřejné zakázce na koncesionáře celé stavby.

Výstavba vybraných úseků mezi Masarykovým nádražím a Letištěm Václava Havla se předpokládá s využitím PPP. Koncesionář zajistí i následnou provozuschopnost trati. Základním problémem celé trati nejsou aktuálně finance, ale získání povolení pro vedení trati pod Prahou 6 z Dejvic do Veleslavína.

Dálnice a tratě na leasing. Vláda podpořila přípravu dalších projektů PPP

Na základě studie proveditelnosti PPP spojení Praha – Letiště – Kladno Správa železnic zvažuje dvě základní varianty realizace. V rámci obou by koncesionář vybudoval či zrekonstruoval všechny úseky mezi stanicemi Praha-Veleslavín a Praha-Letiště Václava Havla, druhá varianta navíc zahrnuje i úsek do Kladna. Rozdíl je také v rozsahu provozuschopnosti a modelu údržby.

Dvě verze modelu údržby

Náklady u první varianty dosahují 16,6 mld. Kč, u druhé pak 23,3 mld. Kč. Celková délka úseků činí téměř 40 kilometrů, s jejich modernizací se počítá v letech 2025 až 2029.

Z celého spojení mezi Prahou-Masarykovým nádražím a Kladnem je hotová rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, letos v lednu ji následovala modernizace úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště.

Připravuje se tendr pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno, krátce před zahájením je pak modernizace Masarykova nádraží. Následovat by měly práce v úseku Praha-Ruzyně – Praha-Letiště Václava Havla a na novostavbě stanice přímo na letišti. Od roku 2026 se pak plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně. Na závěr přijde na řadu tzv. zaokruhování, které umožní přímé spojení letiště s Kladnem. O úseku Dejvice – Veleslavín není v aktuální tiskové zprávě ani zmínka.

Tagy EBRD Evropská banka pro obnovu a rozvoj PPP PPP na železnici Správa železnic trať na letiště
36 komentářů