Nejméně 1500 vlaků za rok, jinak volno pro konzervaci. Stát chystá nová pravidla pro lokálky

Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077

Ke konzervaci dráhy může dojít, pokud po ní dva roky jezdí méně než 1500 osobních vlaků za rok a 12 nákladních vlaků.

Správa železnic by v budoucnu mohla mít podstatně volnější ruku, pokud by chtěla zrušit některé nedostatečně využívané tratě. Poslanci hospodářského výboru poslali do druhého čtení nový paragraf zákona o dráhách, který nově přesně stanoví, za jakých okolností přestane být dráha provozuschopná.

Stav, který se označuje jako konzervace dráhy, by mohl Drážní úřad prohlásit po žádosti vlastníka dráhy, pokud není trať po dobu 2 po sobě jdoucích let před podáním žádosti užita v rozsahu alespoň 1500 jízd osobních vlaků a 12 jízd nákladních vlaků za rok. Kompletní text nové části zákona je k dispozici zde.

Jde o návrh zpracovaný ministerstvem dopravy, které ho do novely předložilo přes poslance ANO 2011 Martina Kolovratníka. „Počty vlaků byly stanoveny na základě několika kol diskuse expertů ministerstva dopravy, Správy železnic a dopravců. Diskuse k osobní a nákladní dopravě probíhala zvlášť,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Snazší cesta než administrativní zrušení

Novela zákona otevírá opět nekonečnou debatu, zda je či není v Česku příliš mnoho železničních tratí a zda by nebylo efektivnější některé zrušit. Konzervace dráhy by byla jednodušší než administrativní zrušení. Stát by současně mohl ušetřit peníze, které posílá Správě železnic ve velkém balíku na udržení provozuschopnosti železniční sítě. Neřeší přitom, že Správa železnic některé tratě prakticky vůbec neudržuje. Příkladem je takzvaná Kozí dráha, tedy trať z Děčína do Oldřichova u Duchcova.

Patnáct set vlaků ročně znamená zhruba čtyři vlaky denně. Takovým sítem by například neprošla trať z Bakova nad Jizerou do Dolního Bousova, kde Středočeský kraj omezil provoz na tři páry vlaků jen o víkendech od konce března do konce října. Chystané škrty v objednávkách veřejné dopravy ale do podobné situace mohou dostat i jiné tratě.

Rušení tratí je mimořádně politicky citlivé téma, zejména pak na komunální úrovni. Řada starostů nechce připustit, že by se trať zrušila, i když ji lidé prakticky nevyužívají.

K problematice novely zákona přineseme večer komentář Jana Šatavy.

Tagy konzervace dráhy Správa železnic Top zákon o drahách
666 komentářů