Nejdražší sólo tramvaj v Česku dorazila do Olomouce, jediný kus vyšel na 27,5 milionu korun
Nová tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Zdopravy.cz
Zakázku získal loni na jaře Pragoimex, nikdo jiný se do soutěže nepřihlásil.
Zakázku získal loni na jaře Pragoimex, nikdo jiný se do soutěže nepřihlásil.
Tyhle ty Eva designoval Kotas, nebo co? Varia byly krásné, prostorné a jednoduché tramvaje, ale tohle? Přeju TWT, aby měli zakázky a vydělávali aby měla Škoda aspoň nějakou českou konkurenci a aby legendární český tramvajový průmysl neupadal ještě víc, i když musím říct že tento jejich nový produkt není nic extra. Je to vlastně jako SOR mezi tramvajemi.
Tak to vás asi zklamu, aliance TWT je napojena na škodovku. 😉
Kotas nemá s tramvajemi EVO nic společného. TWT je se Škodou nějakým nezpecifikovaným způsobem majetkově propojena, takže tady žádná konkurence nikdy nebude.
příšerná cena, příšerný dizajn
Pokud jde o kusovku, je úplně normální, že cena je vyšší, je to oprávněný požadavek dodavatele a Olomouc má několikamiliardový rozpočet. 27 mil. je pro ně jako když máte v peněžence 27 Kč. Nedělal bych z toho vědu.
No, snad je nenapadne kupovat ty tramvaje po třetinách, to už by se vůbec nedoplatili 😀😀
Ale mohli by nakoupit velkosérii…
Chtělo by to nahradit těch 18 T3 a 3 Astry…
Zdá se, že v Olomouci jsou krabice od vína stále ve značné oblibě.
To víte. V Praze chodily krabice od vína až do února 2019. A než to doputuje takových kilometrů do Olomouce…
Neviděl jsem ošklivější a zastaralejší novou tramvaj než je tahle drahá mrdka.
Stejne to nechapu, delat soutez na 1ks tramvaje je plytvani prostredky…
No jo, ale napřímo to kámošům zadat nejde.
Doufám, že nevypadá současný stav kolejí v Olomouci jako ve videu 🙂 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=sWBwQrSb_Xk
sice tam jezdím jen přes týden, ale kvalita je v pohodě. Spíš teď je problém s nedostatkem spojů kvůli stavbě mostu, kde vede trať do centra od nádru. Sice jsem se celé studium těšil, že prodlouží trať i na Povel, když tam ještě budu, ale stavba bude hotová až myslím v řijnu.
A to je problém se od zkoušky nechat vyhodit a jít na ni až v zimě?
Potvrzuji z vlastní zkušenosti – problém to není.
Nebo jako v Brně 😀
To na oboustrannou tramvaj moc nevypadá, když nemá podle fotek druhé stanoviště ani zrcátka…
Oboustranná znamená, že má dveře na obou stranách. To, co máte na mysli, je obousměrná tramvaj.
To jste špatně pochopil..jde o možnost nástupu na obou stranách vozidla (z důvodu absence točny na jedné z tramvajových tratí). Tyhle se musí spřáhnout „prdelkama“ k sobě a musí jich tedy být sudý počet (proto se k dřívějšímu lichému počtu teď dokupovala tato jedna). A pak se dají provozovat na lince, která má místo točny jen výhybku na vedlejší kolej.
PS: my tady v OL musíme mít vždycky něco extra…
Extra řešení, extra cena, extra malá (velká) domů.
Neboli provoz PX? (prde-í xobě) To jim z toho ale vyjde poměrně velký kus tramvaje (nějakých bratru 32m) ale snad vědí co chtějí…
Příjde mi toto poněkud „předveřované“, jako naprosté minimum bych dal i čtvrté dveře jednokřídlo, jako první…
Ale má dveře na obou stranách a když se spojí se stejným vozem je z toho obousměrný vlak.
Oboustranná znamená, že má dveře na obou stranách. Obousměrná má stanoviště řidiče na obou čelech. Tohle je jednosměrná oboustranná tramvaj. Spojením dvojice takovýchto tramvají zadky k sobě vznikne obousměrná souprava.
A stejně tak může existovat obousměrná jednostranná tramvaj.
A když už nebudou obousměrnost potřebovat, mohli by oboustrannost třeba využít konstrukcí centrálním ostrovních nástupišť, styl metro 🙂
u města, která dalo světu Íčko…ne nedivím vůbec ničemu
Tak mě napadá při pátku, jaké tramvaje asi jezdí ve městě, které dalo světu Péčko.
Švédské Té trojky.
asi jsem nechápavy…ale Brno nakoupilo staré T6. coz za daný peníz nebyla zas tak špatná akvizice…na pár let
tak pokud myslíte dona Pabla…tak zjevně bude zaměřen jinam než na akvizice salin. v Brně mi ty nákupy přijdou poněkud racionalnejsi. dosud.
Ne, dona Pabla jsem nemyslel. Kolega Lumiere to pochopil zcela správně!
…takže souprava vyjde furt levněji, než 15T před 10 lety…
Tak zrovna s 15t je nesmysl to srovnávat
Proč?
Porovnání délek:
EVO1 – 15 100 mm, 15T – 31 400 mm
To se na té ceně musí projevit 🙂
Dvojice tramvají EVO1/o má skoro stejnou délku jako jedna 15T, navíc jsou oboustranné a obousměrné (při spojení zadním spřáhlem).
A stála méně než jedna 15T, ta je za nějakých 65-68. mil. korun, dvě eva za 49-55 miliónů. Takže Olomouc ještě ušetřila 😀
Říkal přece souprava žeano??
Koneckonců hlavní smysl provozování těchto atypů je provoz PX…
15T je jednosměrná. Aby to fungovalo PX musely by být dvě. PX: Prdelama Xobě.
A taková 15T PX bude obsaditelná jenom z půlky, protože dveře zadního vozu jsou na blbé straně.
To jakákoliv tramvaj. I mnichovské Siemens Avenio. Zvláště při teoretické možnosti tam narvat 83 míst k sezení.
Prostě něco za něco. 15T byla drahá, ale zase má bezkonkurenčně nejlepší variabilitu interiéru s naprostým minimem vynuceně umístěných sedadel a naprostým minimem podest. V tomto nemůže konkurovat ani to Avenio ani jiná konkurenční tramvaj. Že 15T není dokonalá a má jiné mouchy je věc jiná.
A neuděláte s tím nic. Tramvaj 5 jezdí 2x za hodinu, tramvaj 3 bude brzo taky. Pěkně se pohoupete na rozpadlých BKV panelech, přes křižovatky jedete krokem. Zastávkové mysy jsou uzounké jak v 80. letech, kolem sviští auta. Můžete se uvnitř ale kouknout na infantilní videa, jak se chovat v MHD nebo Vám pustí na Vánoce vlezlou básničku. Jo, a ještě LED osvětlení za 150 000. Takže, co byste kurňa chtěli?
Stavební systém BKV v Olomouci, to je nějaká novinka?
Možná se pletu. Myslel jsem s tím panely na Chválkovické. Je to jiný systém?
Klasická trať na pražcích, jen krytá panely (na 1.máje je to dlažba, na tř. Míru asfalt, na Brněnské štěrk…). Jediná konstrukční výjimka je loni opravená 8.května, kde jsou koleje uchyceny na betonové desce (a myslím, že v Sokolské koleje naopak bez pražců čvachtají v bahýnku).
Děkuji za vysvětlení.
Nějak nerozumím tomu, proč se menší provozovatelé tramvajových provozů nespojují v soutěžich jako v Německu, Rakousku. Klidně by společnou soutěž mohl udělat Liberec/Olomouc/Most.
Asi se nechce… Což je horší, než kdyby se v každém městě mluvilo úplně jinou řeší
Co je těžké na pochopení, že je na hranici možností už jenom dohodnout se a rozhodnout v rámci jednoho města a jednoho dopravního podniku??
Beru to asi příliš racionálně a nezohledňuji úroveň místního komunálu.
Jako že by byly ve společné soutěži nové tramvaje EVO pro Olomouc a zároveň prázdné karoserie na T3R pro Liberec? Trochu divné nemyslíte?
Nemyslim, kdyby mesta, resp. DP soutezily spolecne, cena by klesla na uroven, kterou by zadne mesto samostatne nevysoutezilo a nemusely by se delat takove pofiderni souteze, jako ted vidime a renovovat strare vozy za ceny, ktere se blizi novostavbam. Naroky na provoz, maji uvedene tramvajove provozy srovnatelne a neni zadny problem soutezit tram ve vice delkovych variantach, vybavach, lacich apod.
Ono by možná stačilo myslet dál než za své volební období a udělat větší zakázku na delší dobu (v případě Olomouce tedy např. na 15 vozů, z části oboustranných*, kterými by se po dojetí do VP nahradily T3RP). Jenže – když se to udělá, pak je z roho náředk „předchozí radnice nás zadlužila“ (viz 250 pražských 15T)…
* Osobně si myslím, že 9 souprav je i na prodlouženou TT na Povelu až dost (výprava bude 6 v PD).
V Praze byl problém hlavně objednávání 14T, které se pro klikaté tratě Prahy nehodily, měly konsktrukční vady, které výrobce roky nechtěl řešit a sloužily jako mezizakázka a dotace pro Škodu, než vyvinula novou, pořádnou, plně nízkopodlažní 15T. U 15T je aktuálně problém s doobjednáním klimatizací (což byla chyba při zadávání zakázky, že s to nepožadovalo hned). Škoda totiž chtěla 3 miliony za kus, protože to prý nikdo jiný dělat nemůže. „Výrobce z důvodu ochrany svého know-how odmítl na základě žádosti DPP zpřístupnit technickou dokumentaci 15T třetím osobám pro účely otevřené soutěže, realizace přestavby jiným subjektem na základě otevřené soutěže není… Číst vice »
Jen taková poznámka – dnes většina měst po celém světě objednává „nikde nezkoušený a neprovozovaný typ na míru“.
V době průmyslu 4.0 a „mass customization“ není třeba razit přístup „jedna T3 stačí všem“.
Otázka vždy jen je, jak moc se ta nová, zatím neprovozovaná a nevyzkoušená tramvaj liší od těch předchozích (buď hodně, nebo málo).
No jo…ale dovedete si představit ten servis?
Kdy by pak v celé republice byly potřeba stejné náhradní díly, a nebude tak problém s atypy?
Pravda, ovšem nejmíň z poloviny je ta variabilita dána různými preferencemi danými okamžitou „vládnoucí garniturou“ která objednává, ve skutečnosti by úplně klidně ta variabilita mohla být menší… výměnou za nižší cenu.
Jasně, nikdy se to tak nedělalo?
https://zdopravy.cz/nejvetsi-evropskou-vlakotramvajovou-zakazku-ziskal-stadler-doda-az-504-vozidel-do-nemecka-a-rakouska-101452/
No dělalo se to už víckrát, ale ještě nikdy jsem neviděl společnou soutěž na 2 rozdílné typy vozidel a ještě k tomu jeden typ hotový a druhý (konstrukčně zcela odlišný) jen polotovar. Smysl mi to dává jen pokud je to shodné vozidlo, nebo alespoň z jedné rodiny, pak společné výběrko určitě ano.
Právě že u nás se to nikdy nedělalo, v zahraničí už je to běžná praxe.
Páni, Liberec a nová tramvaj. To jste teda idealista 😀
Jednou to přijít musí 🙃
Nebylo přerozchodování z důvodu aby šlo koupit novou tramvaj?
Ano, to bylo začátkem 90. let kdy ČKD odmítalo vyvíjet tramvaje na úzký rozchod, protože soudruh pár let předtím rozhodl, že jediný správný rozchod je ten normální.
To tedy. Praha by odebrala (v normální verzi) 500 ks s opcí na další, Brno aspoň 50 ks, Ostrava tak 80 ks…
Řekl bych že nezanedbatelným problémem by bylo to že jednotlivé DP si nemůžou být jisté kdy (a zda vůbec) budou mít k dispozici peníze… vysoutěžený výrobce se vám nepřetrhne dát množstevní slevu (velkou) na zakázku na 3-4 různé typy, dodávané v průběhu 10ti let, s tím že od každé se odebere 10ks s opcí na 50…
Na úřadě nesedí nikdo kdo získá bonus za levnou / penále za předraženou zakázku.
Tomu říkám porovnávat jablka a hrušky 🙂
I taková porovnání jsou namístě, a nevycházet z toho, že přece hrách, kroupy a brambory jsou nejlevnější, když překvapivě mohou být levnější banány, pomeranče a pšeničná mouka. Ano, koupím si někdy i to prvé, ale jen jako vhodný občasný doplněk.
Pak záleží, co se porovná (hmotnost, objem, obsah nějaké živiny či jiné složky, kalorie,…)
A počet míst k sezení, max. rychlost, přítomnost klimatizace…
…a tedy i cena za sedačku, hmotnost na metr a na nápravu (viz. 15T pod kterými duní vozovka…)
Pak nemá být Olomouc furt zadlužena. Ale špatné hospodaření je už taková, víc jak stoletá, tradice.
Takhle nakupuje město, které je na mizině.
Bohužel
Bejt chudej je proklatě drahý… Bohužel. A platí to pro města i pro lidi.
Nevíte někdo kolik stojí obyčejné jednosměrné Vario?
I kdyby to totiž bylo taky 27,5 milionu, tak by se cena dala snížit až na příjemných 730 000,-Kč/sedačku.
Jestli právě nepotřebovali obousměrnou ….
Potřebovali.. Protože si předtím koupili 3 a poté „zjistili“, že mít jednu lichou je k prdu.. Chucpe.
… a během tohoto osvícení koupili liché Vario (místo bourané T3RP 182, čímž se naopak RP tímto vyřazením dostaly na počet sudý 18).
A cena? https://www.cs-dopravak.cz/2019-5-11-dal-tramvaj-variolf-pro-olomouc/
Taky žádné terno, spíš bych řekl, že vzhledem k užitné hodnostě (jen jeden NP vstup, jednosmětrnost) je to i horší.
Při jednom vozu na prohlídce/opravě mít stejný počet souprav.
(Že to napadne další radnici)
Oboustrannou, ne obousměrnou.
Sedmnáct jich měl dosud, tento je osmnáctý. 101-114 a 121-124.