Doprava ve městě Tramvaje

Olomouc nakoupila další tramvaj z Krnova, půjde o nejdražší sólo vozidlo v Česku

Tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Autor: Hanaaakkk – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79963398
Tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Autor: Hanaaakkk – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79963398

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) podle očekávání nakoupí u společnosti Pragoimex další tramvaj. Stal se vítězem soutěže na dodávku jednoho oboustranného sólo vozu, který se stal nejdražším svého typu v zemi. Půjde o typ EVO1/O, v Olomouci už  jezdí tři další. Tramvaje se fyzicky vyrábí v Krnově.

Podle kontraktu zveřejněného v registru smluv, na který upozornil server Československý dopravák, zaplatí DPMO 27,45 milionu korun. Dalších 15,070 milionu korun je hodnota servisní smlouvy na 27 let.

DPMO si oblíbil vypisování soutěží na tramvaje po velmi malých sériích. V praxi tak dosahuje vyšších cen za tramvaje než v jiných městech. Například předělávka starších T3 vyšla jen nepatrně levněji než nové tramvaje Stadler Tango pro Ostravu. V tomto případě vyjde tramvaj pro Olomouc na téměř stejnou cenu jako v Ostravě, kde jedna stála 28 milionů korun. Ostravské tramvaje pojmou dvakrát více sedících.

Oproti poslednímu nákupu tramvají EVO1 a EVO1/O z Krnovských opraven a strojíren jde o poměrně zásadní zvýšení ceny; v soutěži na konci roku 2017 DPMO koupil tramvaje za cenu necelých 22 milionů korun.

V případě typu EVO1/O se nabízí srovnání s novou tramvají Moderus MF 10 AC od polského výrobce Modertrans Poznaň. Ta začala jezdit v Katovicích. Výrobce ještě neuvedl všechny technické detaily, ale je zhruba podobně dlouhá: EVO1/O měří 15,1 metrů, Moderus 16 metrů. EVO1/O je plně nízkopodlažní, polská jen z poloviny. Zásadní rozdíl je ale v ceně: v Katovicích si jich objednali deset, cena jedné bez DPH vychází na 14,4 milionu korun. DPMO na zaslané dotazy k celé soutěži nereagoval.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rajče

Tak pan Sůra to pojal trochu demagogicky.
Za prvé: Olomouký DP patří mezi nejmenší – nikdy nebude mít na nákupy jako Praha či Ostrava.
Za druhé: Olomouc má jednu specifickou trať, kam potřebuje obousměrné vozy. Má tři, trať se bude prodlužovat a proto potřebuje právě jednu specifickou aby se doplnil počet a dodržel interval.
Za třetí: Vy pane Sůra pracujete za mzdu stejnou jako v roce 2017? Jídlo a služby také nakupujete za ceny roku 2017? Součet inflace za od té doby je přes 10%.

Nic složitého ani žádné kšefty v tom nehledejte.

Rajče

To je Váš problém, že neumíte (nechcete) vnímat a poskytovat informace v kontextu. Nikde jsem neřekl, že to není pravda. Řekl jsem, že jste to pojal demagogicky. Tak mi laskavě nic takového nepodsouvejte.
Prostě jste informace poskládal bulvárně až demagogicky, aby jste získal click-bait titulek. To je celé.

Martin

Je nevim, ale proc se nedomluvi s jinym mestem a neudelaji spolecnou objednavku na vice kusu, s tim, vyslo by to levneji, nebo proc proste neobjednaji vice kusu?

Luděk

Cena je to poslední co mě trápí ale ale věc která mi vadí je ta nekoncepčnost objednávat jeden vůz! Když budu objednávat jeden vozidlo cena bude vždycky nesmysl.
Samozřejmě chápu že Olomouc nemá na kompletní obnovu vozového parku ale mohli si s tou zakázkou vyhrát aby aspoň část obměnili. Například 10 vozů za 10 let v podobě 1x vůz PX, 2x klasický a zbylých 7 vozů podle toho co by potřebovali formou opce.

Kalanis

Ještě je mohlo napadnout vydyndat ze Strausbergu T5C5 nebo dokonce odněkud dřeváky.

Kalanis

Kecám. T6C5 je německo. T5C5 maj v Budapešti – ale výsledek by byl podobný.

xyz

Když o tom mluvíte, tak Strausberg je hezkou ukázkou malosériovosti – před pár lety tam byly pořízeny DVĚ moderní tramaje. Tam tedy aspoň šlo o součást dodávky pro Berlín, z nichž si Strausberg dvě tramvaje „uzmul“.

Zatímco v sousedním Schöneiche byl vozový park nedávno obnoven třemi (resp. dvěma a po krátkém čase ještě jednou další) tramvajemi, tzn. také hodně malá série.

Kubrt

Ty dva kusy byly zajete prototypy z Helsinek (kde by následně tvorily atyp vůči sérii) a třetí byl vyroben v sérii s dalšími vozy pro Helsinky. Takže žádná kusova montáž ala Olomouc.

Platamon

Dovolil bych si podotknout, že v obou miniprovozech u Berlína šlo sice málo ks, ale vlastně o kompletní obnovu základního vozového parku. Olomouc je proti nim velkoprovoz…, alespoň, že koupený kus není atyp.

Rochličák

Jak pozoruji s úctou to, v jaké vozovně dokáží olomoučtí provádět velmi slušnou pravidelnou údržbu, tak jejich strategii obnovy vozového parku nechápu a snad ani radši chápat nechci. Ona i ta náhrada nabourané T3R.P kusovým externě kompletovaným Variem LFR.S (což je de facto T3R.SLF s lepenými skly) dost smrdí, ale tedy koupit na postupně prodlužovanou větev krátké atypické PX vozy v lichém počtu a pak dokupovat, to už je opravdu kumšt. Praha a Liberec taky vybírají mezi Pragoimexem a nikým a k tomu mají zahlcené dílny, ale přeci jen si kompletují sami z náhradních dílů a po více kusech a… Číst vice »

Tady na Moravě

Vy jste nepochopil, ze DPMO je vedene strecama, co porad zijou v divokych 90. letech. Nechapou, ze by se treba nekdo mohl o jejich ksefty zajimat. Pred 20 lety se o kseft zajimal mozna tak jeden regionalni novinar a toho si podmazli.

Laik

Nejdražší tramvaj vypadá jako nejhorší. Kam se asi poděly ty peníze.

Luděk

Cena je asi to poslední co mě trápí věc která mi na této zakázce vadí je ta nekoncepčnost objednávat jeden vůz. Beru že je Olomouc nemá na kompletní obnovu vozového parku ale mohli si stou zakázkou vyhrát aby aspoň k částečné obměně došlo například 10 vozů za 10 let v podobě 1x vůz PX, 2x klasické a zbylých 7x opce kde by si DP mohl vybrat.

Pro vysvětlení PX je vozidlo s jednou kabinou řidiče a nástupními dveřmi jak na pravé tak i na levé straně vozu a když dvě takové vozidla spojí zadními částmi k sobě vznikne obousměrná souprava

xyz

– Možné navýšení ceny tohoto typu sólo vozu může být způsobeno právě jeho obousměrností = dvě kabiny řidiče se všemi zařízeními oproti sólo vozům v jiných městech, kde jde o jednosměrná vozidla.

– Právě i malá série (a s ní dost možná spjatá vyšší cena za kus) souvisí se specifičností olomouckého provozu, kdy obousměrné vozy jsou potřeba na jednu konkrétní linku (ostatní linky jezdí na trasách vybavených smyčkami) = víc takových vozidel ani není potřeba.

Kubrt

Nejprve koupili tři „oboustranné“ vozy – a teď jeden extra a mnohem dražší – bez nějž ten jeden lichý nemá smysl. Fakt to smrdí, i když pominu „specifika“ olomouckého provozu.

Jakub

Ona ta tramvaj ale není obousměrná. má pouze jednu kabinu pro řidiče. Ta oboustrannost znamená, že má dveře na obou stranách, na jedné čtvery a druhé troje. Obousměrností se dosahuje tak, že se tyto dvě tramvaje spojí zadkem k sobě, takže každou cestu přední tramvaj jede po směru, zadní tramvaj jede pozpátku. Tyto tramvaje (nyní dohromady 4, které můžou tvořit 2 páry) a Vario LF se kupují proto, že jedna z konečných stanic nemá smyčku.

jva

…přičemž celý olomoucký provoz je po 19.h a celé nepracovní dny v sólo vozech, čili se „vozí vzduch“. Tedy i již dodané oboustraňáky EVO měly být „plnokrevníci“ se dvěma kabinami (u Varia+ by byly na každé straně kvůli kabinám jen dvoje dveře, což by zase dělalo problémy v pracovní dny), přičemž ty tři (pokud pominu tu blbost kupovat liché počty variant, na což teď navazuje i objednané liché Vario 248) vozy by stačily na víkendové pokrytí (a v PD pak naopak přednostně nasazovat pluska). Moderus: a/ při poloviční NP se raději (byť je to krok zpět) vrátím k pluskům, ta… Číst vice »

Martin

Mě by zajímalo, kolik těch peněz zkončí v kapsách radních a jejich kamarádů ?

Jakub

Ale ta polská tramvaj je teda ještě hnusnější než to Evo 😀

Jan Sova

No tak v Olomouci, kde už se z radničních peněz rozkutálelo téměř vše, se jedná o zajímavou zprávu, jak že se tam kvalitně hospodaří i v městských podnicích. No volič sleduje, ne že ne….

Jakub

Asi si říkají, že když už jsou v dluzích na desítky let, ať to stojí za to…

Tady na Moravě

Volič tohoto mafianskeho tyjatru je hloupy a slepy a hodi jim to za koblihu a par slibu znovu. Pochybuji, ze dokaze rozlisit politiku parlamentni a obecni.

Jakub

tak to zadlužení Olomouce pochází z dob spoluvlády ODS a ČSSD. Novotný s Tesaříkem by mohli vyprávět.

jva

Jenže to se aspoň budovalo… Teď vše stojí a dluhy stejně neubývají.

Palecek.M

jasně budovalo, NAMIRO s předraženýma kanclema a soukromým bytem schvalovatele Rozbořila, dále předražený Aquapark, kde podíl do nedávna vlastnil Novotného kámoš Uhýrek a Tesaříkův falus, kam nastěhoval celý krajský úřad za nehorázné peníze.
A rozprodeji pod cenou obou náměstí Kyselému, coby honibrkovi celé olomoucké ODS se nemá smysl ani vyjadřovat.
Takže ve zkratce: Kosatík, Novotný, Tesaříci, Major, Rozbořil…tak si tady žijeme

Martin

A to je ta krásná země… 🙂

navratp

ANO, Andrej vás zachrání

Jan Sova

Nemyslím, že současná olomucká garnitura nezadlužuje dále…. Viz jejich „řízené“ křižovatky dopravním dispečinkem, které ve skutečnosti řídit nejde, neboť si koupili jen část systému apod.

navratp

Volič sleduje a andrejovce volí. V OL maji slušnou základnu.