lot
Doprava ve městě Tramvaje

Do Olomouce dorazila poslední předělaná tramvaj T3 na řadu Vario

Nová tramvaj Vario LFR v Olomouci. Foto: Jan Dušek
Nová tramvaj Vario LFR v Olomouci. Foto: Jan Dušek
Jde o poslední vůz Vario, který vznikl proměnou z tramvaje T3. Olomouc za ně platí jen nepatrně méně než Ostrava za nové a větší tramvaje.

Flotilu Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) rozšířila další tramvaj Vario LFR. Dopravní podnik za ni zaplatil necelých dvacet milionů korun, dodavatelem byla společnost Pragoimex.

Vůz číslo 248 je posledním vozem z typové řady Vario nejen v Olomouci: Pragoimex na tento typ už nemá žádné objednávky. Jde o tramvaje, které se vyrábí v Krnově od roku 2004. Někdy mají dopravci smlouvu na jejich dodávku přímo s Aliancí TW Team (Krnovské opravny a strojírny, Pragoimex a VKV Praha), někdy přímo s Pragoimexem.

Pár fotek z příjezdu našeho Varia!👍🚋🥳

Posted by Dopravní podnik města Olomouce, a. s. on Friday, October 2, 2020

Samotná tramvaj vyšla DPMO na 19,3 milionů korun, dalších pět milionů je na servis a náhradní díly, jak vyplývá z registru smluv. Dopravce za modernizaci desítek let staré tramvaje včetně servisu zaplatí téměř tolik jako Dopravní podnik Ostrava za nové tramvaje od Stadleru, které jsou plně nízkopodlažní a větší. Tramvaj Vario LFR vzniká výměnou vozové skříně za částečně nízkopodlažní a dodání nové elektrické výzbroje.

DPMO je jedním z městských dopravců, který preferuje při soutěžích na modernizaci tramvají či nákup nových metodu výběru po jednom či dvou kuse tramvají. Takový způsob spolehlivě odradí větší výrobce, protože se jim nevyplatí počítat nabídku na jednu či dvě tramvaje. Pragoimex a na něj napojené firmy tak mají v Olomouci dlouhodobě monopol na dodávku tramvají. Nakupování po jednom kusu pokračuje i letos, kdy DPMO uzavřel smlouvu na nákup tramvaje EVO1/O za více než 27 milionů korun. Jde o nejdražší sólo tramvaj v zemi.

Zkušenosti z jiných měst i zemí přitom ukazují, že tramvaje lze pořídit levněji. V Německu se například řada menších dopravních podniků spojila kvůli nákupu tramvají kvůli dosažení nižší ceny.

V Olomouci jezdí už 20 tramvají VarioLF, dalších 14 je ve verzi VarioLF+.

Odebírat
Upozornit na
guest
20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Laik

Za ty peníze je to ostuda.

Luboš Beneš

Jo bohatá Haná…

tramvaják

Je to tak všude se šetří a nakupuje ve velkém nebo ve spojení aby se dosáhlo co nejnižší ceny . Hold už neplatí že si hanák nechá vrtat koleno než pustí groš

petr 5

Zejména, když pouští groš, který není jeho. Navíc se část z něj hezky vrátí do kapsy, která už je jeho.

Mašinka

Hoši, hoši, zajímavé, ale ta čeština 🙁

bkp

To doufám, že je to poslední Vario. Myslím úplně poslední.

Kalanis

A už je vyřešená vozovna?

jva

Ne, ale v současnosti (výluka přes centrum) je v PD vypravováno 34 vozů ze 68. A ta plného provozu pak zhruba 46 (max. – pokud by byla zdechlé všechny Astry a Tria, což jsem ještě neviděl, pak 51). To je pak každá vozovna malá…

Michal80

To Vám v Olomouci nezávidím, tuhle tramvaj nesnáším.

Tomáš

my jsme si už zvykli 😀

Honza

Taková hrubka ve slově zvykly, stydte se!!!!

Pan češtinář

Jane, stydět byste se měl především Vy! A ještě pana Tomáše takto drze upozorňujete na neexistující chybu. Že vy jste v první třídě na základní škole nedával pozor?!

Vojta

Neslplet se ty my všichni takže meke

Jiří 24

Kdyby to alespoň mělo nový podvozky a klimu, tak by to bylo ucházející, ale to že je tam nová kasle a elektrická výzbroj z toho nedělá dobrou tramvaj.

Jiří 24

Předpokládám, že bez klimy?

V. K.

Jako obyvatel Olomouce musím jasně říct, že Olomoucká radnice je bohužel prolezlá nejen korupcí a klientelismem, ale i totální neschopností.

libcha

Tak to je dobrý, ne? Když je korupčník a klientelista neschopný, tak nezvládne nadělat tolik škod korupcí a klientelismem.

V. K.

Kéž by. Bohužel jsou neschopní všeho potřebného, zato v zlodějinách až moc.

On.

Nejspíše máte,ale dokud nedodáte důkazy co obstojí u soudu, je to jen tlachání.

On.

Vypadlo slovu…. máte pravdu,ale……