Nejdražší sólo tramvaj v Česku dorazila do Olomouce, jediný kus vyšel na 27,5 milionu korun
Zakázku získal loni na jaře Pragoimex, nikdo jiný se do soutěže nepřihlásil.
(aktualizováno 20:50 o další informace o tramvaji) Dopravní podnik města Olomouce převzal novou tramvaj EVO1/o od společnosti Pragoimex. Oboustranná tramvaj je v Česku unikátem: žádný jiný dopravní podnik dosud za sólo vůz nezaplatil tolik, jako olomoucký dopravní podnik.
Zakázku na novou nízkopodlažní tramvaj získal loni na jaře Pragoimex, do soutěže se nikdo jiný nepřihlásil. Cena dosáhla 27,5 milionu korun. Oproti poslednímu nákupu tramvají EVO1 a EVO1/o z Krnovských opraven a strojíren došlo u posledního zmíněného tendru ke zvýšení ceny. V soutěži na konci roku 2017 tehdy DPMO koupil tramvaje za cenu necelých 22 milionů korun.
Nový vůz vyrazí do ulic v druhé polovině února a cestující ho budou moci potkat na všech linkách. „Oproti předchozím vozům je největší změnou pasivní antikolizní systém, který sleduje prostor v blízkosti vozidla a řidiče upozorní na možný střet s cyklistou, chodcem nebo jinou překážkou,“ popsal Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO. Kapacita tramvaje EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících (při 5 os/m2). Vůz je plně nízkopodlažní, má klimatizaci a umožňuje nabíjení elektronických mobilních zařízení prostřednictvím USB zásuvek. „Dále je vůz vybaven kamerovým systémem, který sleduje dění jak uvnitř, tak vně vozidla, interiér je ošetřen speciálním nástřikem nanotechnologií pro odstranění zápachu a bakterií a okna jsou polepena ochranou folií proti vandalům,“ vysvětlil Pavel Zatloukal, místopředseda představenstva DPMO.
Zakoupení tramvaje DPMO zdůvodňoval budoucím nasazením na nový úsek tramvajové trati na Povel, který se již nyní staví. Město a dopravní podnik začaly s přípravami třetí etapy výstavby, kde se již počítá se smyčkou na Jižní ulici. Úsek se má napojit za plánovanou zastávkou Družební. Až doteď byla další etapa v plánech vedena jen jako výhledová. „Je připraven projekt na pokračování tramvajové trati od konce současné stavby na Povelu směrem k ulici Jižní, kde bude smyčka tramvají,“ přiblížila detaily mluvčí DPMO Anna Sýkorová. Město aktuálně řeší výkup pozemků. Kvůli tomu by už neměly být oboustranné tramvaje v Olomouci v běžném provozu během pár let zapotřebí.
Dopravní podnik si oboustranné stroje pořizuje postupně od roku 2013. Teď jich má i s nově zakoupeným EVO1/o dohromady sedmnáct. Pragoimex s DPMO uzavřel ještě servisní smlouvu za 15,07 milionu korun na 27 let.
DPMO si oblíbil vypisování soutěží na tramvaje po velmi malých sériích. V praxi tak dosahuje vyšších cen za tramvaje než v jiných městech. Například předělávka starších T3 vyšla jen nepatrně levněji než nové tramvaje Stadler Tango pro Ostravu. V tomto případě vyjde tramvaj pro Olomouc na téměř stejnou cenu jako v Ostravě, kde jedna stála 28 milionů korun. Ostravské tramvaje pojmou dvakrát více sedících, nejsou ale oboustranné.