Nejdelší český tunel čekají nové investice do vyšší bezpečnosti

Budování tunelu Ejpovice vrcholí. Autor: FB ministerstva dopravy ČRBudování tunelu Ejpovice vrcholí. Autor: FB ministerstva dopravy ČR

Rychlostí 200 km/h půjde tunelem projet nejdříve v roce 2027.

Necelých pět let po otevření čeká nejdelší český tunel investice do zvýšení bezpečnosti. Správa železnic vypsala veřejnou zakázku na instalaci některých bezpečnostních systémů do tunelu Ejpovice. Odhadovaná cena je 38 milionů korun.

Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy jde o doplnění zařízení a technologie tunelů na základě podnětů, které vznikly během dosavadního provozu, proběhlých mimořádných událostí a několika cvičení integrovaného záchranného systému. „Dále došlo několikrát k neoprávněnému vniknutí osob, kdy se musel provoz v tunelu zastavit – doplnění technologie by mělo v těchto případech přispět k urychlení obnovení železniční dopravy,“ uvedl Gavenda.

Podle zadávací dokumentace má dojít například k rozšíření kamerového systém a zavedení systému zvukového vyrozumění. Půjde také o doplnění indikace vyloučené koleje pro bezpečný nájezd vozidel IZS, doplnění osvětlení nástupních a záchranných ploch či změnu ovládání nouzového osvětlení. Dojde také k doplnění dálkové diagnostiky nových technologických prvků a úpravu systému technologie napájení. „Nad rámec běžné údržby nebyly do tunelů od dokončení stavby investovány žádné prostředky,“ dodal Gavenda.

Ejpovický tunel (ve skutečnosti jde o dva tubusy) byl otevřen pro provoz v prosinci 2018. Postaven je tak, že v něm mají vlaky zvládat rychlost 200 km/h. V roce 2020 proběhly v tunelu zkušební jízdy se soupravou na 200 km/h. Tehdy Správa železnic uváděla možný termín zahájení provozu s touto rychlostí v roce 2022. „Rychlost 200 km/h může být schválena až po zavedení výhradního provozu ETCS, což se předpokládá nejdříve v roce 2027,“ řekl Gavenda.

Video: V tunelu Ejpovice jel vlak 200 km/h, v přípravě je 207 km tratí pro tuto rychlost

 

Tunel na trati z Prahy do Plzně měří 4150 metrů a je tak nejdelším v Česku. Tunelový komplex Blanka měří 5,5 kilometru, jde ale o soubor tří na sebe navazujících tunelů.

Tagy Správa železnic tunel Ejpovice Tunely Ejpovice
73 komentářů