Nejdelší český tunel čekají nové investice do vyšší bezpečnosti
Budování tunelu Ejpovice vrcholí. Autor: FB ministerstva dopravy ČR
Rychlostí 200 km/h půjde tunelem projet nejdříve v roce 2027.
Rychlostí 200 km/h půjde tunelem projet nejdříve v roce 2027.
Co já si vzpomínám, tak když tam zkoušeli 200 km/hod, tak jim nějak kmitaly troleje. Prostě špatně postaveno. A od té doby mi to připadá, že se mlží proč to nejde. Stejně to nedává smysl, když se stejnou rychlostí nedá jezdit v navazujících úsecích.
Zas tak nedramatizujte. U těch trolejí je to v podstatě jen o síle napnutí a výměně pár prvků, ne nějaká šílená fušeřina která by se musela vybourat a stavět znovu. Můžete sice namítnout, že to mělo být už na první dobrou, ale stavební firmy a projektanti se teprve učí. V ostatních zemích kde se s vyššími rychlostmi taky teprve začíná je to úplně stejné. No a ohledně těch navazujících úseků – vy budete jeden z těch lidí, kvůli kterým by se stále všude jezdilo jen 80, protože „úspora jen pár vteřin“, „musí se pak zpomalovat“ a „nemá smysl to stavět… Číst vice »
To máte pravdu. Ale pokud si opět dobře vzpomínám, tak se tunel stavěl společně s rekonstrukcí přilehlého úseku. A nechápu tedy proč tedy i ten úsek nebyl rekonstruován na 200 km/hod.
Jestli tam budou zavádět systém zvukového vyrozumění pro případ, že tam vstoupí nepovolaná osoba, tedy že v podstatě slušně upozorní člověka, že tam nemá vstupovat, považuji za zbytečný a neefektivní luxus. Kdyby se spustila pěkně hlasitá siréna, tak ten dotyčný okamžitě uteče.
A víte, že vyděšený člověk nedává pozor? To ho chcete zabít, namísto slušného vyprovození?
Na slušné upozornění postačí cedule s nápisem Zákaz vstupu nepovolaným osobám.
To si úplně nemyslím. Na slušného ale až příliš zvědavého člověka, který si myslí, že to nikdo nemonitoruje to stačit bude. No a na někoho kdo chce dělat bordel a je mu všechno jedno bude i siréna krátká.
On se rozhlas hodí i pro řízení evakuace
Toto je přesně ten typ názorů, který namísto hledání řešení chce potrestat viníky. Ano, když tam někdo vnikne je to neoprávněné, ale pokud vám jde o to aby tam nikdo nebyl a jezdilo se, je dobré člověka upozornit a on s největší pravděpodobností odejde. Pokud ho upozornit nechcete, zastaví se provoz, policie si na něj počká, potrestá ho, atd. ale tunel vám bude dlouhou dobu stát.
Automatické zvukové upozornění při vstupu do hlídaného prostoru na portálech už tam je. Je v několika jazycích včetně romštiny.
Tímto výrokem „Rychlost 200 km/h může být schválena až po zavedení výhradního provozu ETCS“ se rozumí, že dvoustovka může být zavedena v ve chvíli, kdy bude výhradí provoz vlaků s ETCS na této trati nebo v okamžiku, kdy dojde k zavedení výhradního provozu v celé síti? Podotázka: Existuje seznam traťových úseků, kde bude možno zvýšit rychlost se zavedením tohoto zabezpečovače?
Tak asi primárně na této trati, ne? 🙂
Těch úseků rekonstruovaných bez LVZ, nebo umožňujících víc než 160 až tolik není. Nejzásadnější budou Sudoměřice-Votice (a i tam to pro klasiku nebude moc nad 160 km/h). Možná ještě Hradec-Pardubice, Vysočany-Lysá a Boží Požehnání.
Dopady budou větší u připravovaných staveb, stavěných na 200 km/h a více, třeba Pardubice-Choceň-tunely Bezpráví.
Jsem se díval, že zrovna na úseku mezi Pardubicemi a Chocní se na jeho první polovině (Uhersko-Choceň) začne pracovat až někdy v roce 2029. O rychlosti 200 km/h tak v tomto úseku bude mít smysl mluvit až někdy v roce 2032, a to kdo ví, jestli se to neposune o dalších X let. To asi nemá cenu asi ani zmiňovat. Hlavně, že to není to zase tak dávno, kdy se o úseku Uhersko-Choceň ve spojitosti s rychlostí 200 km/h mluvilo jako o roku 2025. LOL
X let… Kam tím směřuji? Pokud to nebuď nijak zásadně dramaticky hořet, tak si myslím, že se ani do roku 2035 nekopne, a 160 km/h bude v úseku mezi Pardubicemi a Chocní maximálkou. To bych se i klidně vsadil. Jestli Správa Železnic a stát nyní nekecá, tak budou priority úplně jinde, a to ve VRT. Nikomu se tohohle úseku, který nyní evidentně pořád vyhovuje, nebude nijak zásadně chtít vrtat. A jak jsem zmínil, pokud bude VRT pro Česko a Správu železnic prioritou, pak zde máme v roce 2033 (2035 – dejme tomu, i když ani v tento datum moc nevěřím)… Číst vice »
4kilometrový úsek při 200 km/h se jede 72 sekund, při 160 km/h se jede 90 sekund. Ale ty 4 kilometry se snad ani nebude moct jet 200 km/h, protože při průjezdu Ejpovicemi se zachoval poměrně ostrý oblouk. Časová úspora tedy teoreticky bude 5 až 10 sekund, reálně vůbec nic.
Reálně příprava a zkušební provoz tunelu na budoucí dlouhé tunely jako je ten berounský.
Jakože… Úsek, na kterém by mohlo byt teoreticky možné jet až 200km/h má být dlouhý cca 7 kilometrů. To už vypadá daleko lépe, než avizované 4 kilometry. Samozřejmě ale výsledek, respektive časová úspora bude sice o malinko vyšší, ale pořád se bavíme o počtu několik málo sekund. Kolik? 15-20? No… Asi cca.
Těch 7 km mi teda ukažte.
Citace z článku:
„Nutnou podmínkou je ale výhradní provoz podle evropského zabezpečovače ETCS mezi Berounem a Plzní. Průkaz řeší zrychlení na delším úseku, než jen ve 4,15 kilometrů dlouhých tunelech, konkrétně v kilometráži 93,751 (Ejpovice) až km 100,795 (začátek nástupiště zast. Plzeň-Doubravka). I tak dvoustovka přinese zkrácení jízdní doby o pár vteřin.“
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-se-nevzdava-200-km-h-v-ejpovickych-tunelech-vyssi-rychlost-bude-nejdrive-za-dva-roky-50075/
Jediné co, tak se bude na těch 200km/h rozjíždět ze 120km/h na jednom konci a ze 110km na druhém konci. Tedy od Plzně to zabere výkonné jednotce cca 3km dosáhnout té rychlosti a klasické soupravě cca 4km, brždění pak zvládnou shodně za cca 2km. Takže to vychází že maximální rychlostí se dá jet cca 1-2km. Ale je pravda, že rychlostí nad 160km/h se bude moct pak reálně jezdit na 4-5km.
Ta 200-ka tam bude pouze pro Pendolino – k časové úspoře – viz níže:
Výsledkem provedeného výpočtu je, že dosažení rychlosti 200 km/h je za výše uvedených předpokladů možné, a to s ohledem na sklonové poměry a traťovou rychlosti v navazujících úsecích,
pouze ve směru Praha – Plzeň.
Rychlosti 200 km/h je dosaženo na dráze 0,972 km (od km 98,310 do km 99,282), tj. po dobu 0,292 min.
Podmínkou dosažení maximální traťové rychlosti 200 km/h je možnost průjezdu ŽST Ejpovice rychlostí 160 km/h (rychlost 160 km/h v km 87,37 – 93,751190 km/h v km 93,751 – 94,670).
Že by byla 200-stovka jen pro Pendolino se mi zdá jako nesmysl… A onou 200 si myslím, že by vlak jel přeci jen o nějaké skoro 2 kilometry déle. V rámci celého 7 kilometrového úseku si tudíž myslím, že by šlo o cca necelé 3 kilometry, ve kterých by vlak mohl jet orpavdu reálně až oněch 200 km/h. Ale nevím, no.
Každopádně… To s tím Pendolinem si jsme více méně jistý, že je blbost. Vždyť takové Interjetu by to mohly reálně rozjet úplně v pohodě.
Se 2 lokomotivami a minimálně 6,8 MW výkonu – jinak nikoliv. Když se tam zkušebně jelo 200 km/h, tak v plném výkonu byly 2 mašiny.
EDIT: 2 x 6,4 = 12,8 MW.
A těch 200km/hod by to tam mělo jezdit proč? Směrem do Plzně to je óbr nesmysl, směrem z Plzně…nejpozději na vjezdu do Rokycan by to už mělo určitě jet pomaleji.
Takže celá tahle šaškárna je pro kamery.
Celá tahle šaškárna je z cvičných důvodů.
Souhlas, tam se 200 nikdy jezdit nebude, jen se vyhazují peníze. Stejně jako u podjezdu Valík tekly miliony aby se místo 80 dalo jezdit 100.
Já se divím, že se v současnosti někdo zavedením rychlostí 200 km/h v tom tunelu zabývá jako aktuální záležitostí (a že má ještě i drzost veřejně to presentovat). Předpokládám, že ta opatření, která chce SŽ vybudovat, jsou potřebná obecně (tedy i pro rychlost 160 km/h), takže kdyby SŽ vyhlásila, že je třeba je realizovat, a že, když už se tak bude dít, budou vybudována už jako vyhovující i pro výhledovou vyšší rychlost, tak bych to bral – ale v současnosti s tím spojovat zvýšení rychlosti v tunelu, to leží nějak mimo logické chápání. Druhou možností samozřejmě je, že ze SŽ… Číst vice »
„Podle zadávací dokumentace má dojít například k rozšíření kamerového systém a zavedení systému zvukového vyrozumění. Půjde také o doplnění indikace vyloučené koleje pro bezpečný nájezd vozidel IZS, doplnění osvětlení nástupních a záchranných ploch či změnu ovládání nouzového osvětlení.“
Tedy nezlobte se na mě, ale jak je možné, že tyto prvky už nově budovaný nejdražší a „nejmodernější“ tunel neobsahuje od počátku? K tomu nemám slov.
Třeba protože v době, kdy se tunel projektoval, nikdo nepožadoval, ani indikaci vyloučení traťové koleje pro potřeby IZS, ani zvukovou výstrahu pro lidi, co tam lezou (a nemaj tam co dělat).
Přitom stačilo s výstavbou počkat, až budou tyhle zkušenosti. 😛
Aneb… Po bitvě je každý generál.
A dnes se tu sešel celý generální štáb, zdá se.
No pánové, nezlobte se, ale pokud je tunel konstruován na to, aby tam mohla vjet vozidla IZS, tak je například ta indikace vyloučení traťové koleje docela logickou záležitostí. A osvětlení nástupních a záchranných ploch? Já úplně nevím, jak bych v naprosté tmě zachraňoval raněné, a docela by mě asi zarazilo, že mi někdo připravil záchrannou plochu, ale neosvětlil jí. Ve třetím tisíciletí. V EU.
Zcela a úplně normálně. Hodně věcí ti zkrátka dojde časem. Na hodně věcí, které ti teď připadají logické dojdeš za pochodu a za provozu. To, co se teď zda logické, na to se předtím ani nepomyslilo. Například hádám, že IZSka mají nějaké reflektory, které jim běžně umožňují práci ve tmě. To, že se v tunelu pak některé plochy osvětlí je pak pro IZS „jen“ bonusem, který vyplynul z jejich cvičení a jejich následné zkušenosti z onoho cvičení, nikoliv nutným standardem, řekl bych. Tak samo bych mohl mluvit o o indikaci vyloučené traťové koleje. Teď vážně nevím. A proto se ptám,… Číst vice »
A kolik milionů stál ten projekt?
asi se vas zapomeli zeptat.
Docela zajímavá kniha projektů, ehm slibů od SŽ, jak kdyby si mohla házet biliony eur…..Jen by mě zajímalo kde se na tyhle všechny předpokládané investice vezme a to nemluvím o opravách koleji kde to hoří. Viz. Podkrušnohorská magistrála + most v Praze. Tady na Jihu se bude jezdit z Še do Nemanic snad jednokolejně až i moje vnoučata budou mít vousy na zem. A do toho VRT 🤣 Jo tunely v ČR velké jsou a budou.
Mám dotaz (sice asi trochu mimo článek, tak se omlouvám) – co v tom bude/může jezdit?
Našel jsem teda jen Comforjety, které jsou tlakotěsné, ale o ostatních nevím.
Teoreticky… Comfortjet (max 230), Interjet (max 200), Pendolino (max 230), sopravy složené z různých Xmz a pod vozů jak původních ČD tak seconhandy, ty také mají většínou v max 200 km/h. Slabší je to s lokomotivami. Ale i ty budou.
Tu rychlost vedle Plzně na 4km s tunelovými tlaky nic nevyužije, to by musela být nějaká jo výkonná VRT jednotka, která se bude za tunelem rozjíždět na vyšší rychlost, případně naopak. Vzhledem ke vzdálenosti Ejpovic a Berouna podle mě stavět tak něco do 250km/h, expresů tam jezdí, že by se to vešlo i na jednu kolej.
Samozřejmě. Tohle vůbec nekomentuji, jen prostě na zvídavý dotaz jsem sepsal co může jet 200 km/h… Teoreticky (a za jistých podmínek).
200 již brzy. Tedy nikdy.
Děkuji za odpověď, jsem rád, že jste pochopil dotaz (příště upřesním i rychlost, i když jsem to bral s ohledem k článku, ale s ohledem na odpověď níže s parními vlaky to jasné nebylo).
Může tam jezdit vše co je schválené v ČR, s výjimkou parních lokomotiv v činném stavu.
A proto máte hned na začátku článku nadpis Železnice.
V článku stojí „nejdelší český tunel“. Až tam najdete slovo „železniční“, dejte vědět.
Ne. V článku stojí: Železnice: Nejdelší český tunel… (nadtitulek + titulek)
To je těch 38 miliionů, které na jednom konkurenčním portále redaktoři propočítali pomocí součástek z čínského eshopu na asi 5000 Kč? Takže kdyby se to zadalo jako diplomka studentovi Fakulty dopravní, máme to se vším všudy za 10 tisíc?
Zkuste si přečíst zadávací dokumentaci a pak se do soutěže můžete jistě přihlásit.
Za deset tisíc dokážete udělat dokumentaci pro stavební řízení a získat ho? Jenom to bude stát stovky tisíc až jednotky milionů.
Jistě, ani mu u toho nespadne pěna! 😀
😀 pochybují, že tam po tunelu rozhodí součástky levnou pochůzkou s trakařem. Takže dokumentace, někdo to musí nakreslit a schválit, někdo to asi bude montovat a ne zadarmo, asi ne ze štaflí vypůjčených od domku u tunelu, takže nějaká ta technika. A to pomíjím, že minimálně část kabeláže a vybavení zřejmě bude vyžadovat nejpřísnější tunelovou (požární) odolnost.
Nicméně nic vám nebrání se přihlásit s nabídkou 100 000 Kč a být v balíku s krásnou marží, když víte že se v nákladech na vše vejdete do 10 000. 😀
I onen redaktor na tom konkurenčním portále to pojal spíše jako inspiraci k bastlení než jako skutečný návrh řešení. On je totiž hodně velký rozdíl mezi tím udělat si něco co „nějak“ funguje na stole a udělat něco co funguje tak spolehlivě, že až se tam stane nějaký prů… tak i před soudem obhájíte, že jste udělal maximum možného.
Mimochodem onen článek řešil jen detekci vniknutí osoby do tubusu, ale zakázka těch věci chce mnohem více.
Tak máte za 10 tisíc hotovou diplomku. Materiál se nakrade a realizaci provedou nuceně nasazení?
Tak tohle je argumentace logikou někde na úrovni první třídy ne?
O kolik se zkrátí dojezdový čas Praha-Plzeň? Pět minut?
Spíš 10-15 sekund.
Ano, ale někdy těch 15 sekund potřebuješ na to, abys stihnul přípoj
A taky je potřebuješ k prodražování souprav na 200 na čtyřech kilometrech, i když se mezi Prahou a Vary nejezdí v podstatě rychleji než 140 na Eso, či k velmi efektivnímu pálení čím dál dražší elektřiny.
Ano, někdy těch 15 sekund je třeba na to, aby člověk stihl přípoj – ale podstatné je, že se to týká ČLOVĚKA, nikoli vlaku: pro dispečera hlídajícího přípoje nebude podstatných 15 sekund, ale minimálně minuta.
Spíš tak 15 vteřin.
Právě, že o nic, protože v tunelu možná bude 200 km/h, ale navazující úseky mimo jsou na max. 120, takže vlak se bude rozjíždět a následně brzdit ještě v tunelu, tak jak se to ostatně děje při 160 už dnes minimálně na vjezdu do/odjezdu z Plzně. Takže 200 bez úpravy minimálně úseku z Ejpovic do Rokycan provozně nesmysl a jenom chvástání, aby se zakryla zcela ostudná rádoby modernizace celé trati Plzeň – Beroun. O navazujícím tunelu z Berouna do Prahy se taky 30 let jenom „kecá“. Kdyby do tunelu mimo jiné potřebné věci raději doplnili signál na mobil, když už… Číst vice »
navazujici usek je na 140, ovsem stoji za zamysleni, jak dlouho se bude rozjizdet souprava z plzne (do kopce a kolik pri tom spali proudu) na vymodlenych 200 km/h, aby jakmile vyleti z tunelu, zacala okamzite brzdit
Při zrychlení 0,4 m/s2 je na rozjezd ze 140 km/h na 200 km/h potřeba cca 2 km. Do kopce tam určitě větší zrychlení nebude. Může být také jen 0,3 m/s2 a pak by bylo třeba 2,6 km.
Na první pohled se můžou požadavky IZS zdát přemrštěné. Ale měl jsem tu čest, být u zmiňovaného cvičení. Poté to člověk vidí i z druhého pohledua přehodnotí.
Spíš mě zaráží, že to tam není od začátku, zvukové vyrozumění, tedy rozhlas, nebo osvětlení nástupních ploch. To jsou celkem základní věci.
Tak ono když je to první železniční tunel na světě, tak prostě kde hledat inspiraci, žejo…
Přesně tak. Ještě, že jsme tak dobří. Budujeme první světový úsek na 200, v tunelu a ještě s ETCS. Celé Japonsko, Francie i zbytek světa za železnou oponou tiše závidí a posílá své agenty zjistit informace. 🙂
Škoda, že všichni musí přijet. Ta výstavka by byla lepší putovní.
Je to zvláštní, protože v Zahradnickém tunelu bylo zvukové upozornění už od začátku.
I v tunelu u Droužkovic, když jsme tam pracovali asi před 15 lety :-).
Dokonce se tam hlásilo česky, anglicky, německy a cikánsky. Beze srandy.
To víte, tady v projektu se nepočítalo se zvědavostí plzeňanů. Navíc na plzeňském portálu je slušné oplocení, takže dostat se ke kolejím není tak snadné.