Negrelliho viadukt: oprava je ve třetině, další velké omezení přijde v prosinci
Tříletá rekonstrukce Negrelliho viaduktu přes Vltavu je ve své třetině. Stavbaři za dohledu památkářů pokračují v opravě nejstaršího železničního mostu
Tříletá rekonstrukce Negrelliho viaduktu přes Vltavu je ve své třetině. Stavbaři za dohledu památkářů pokračují v opravě nejstaršího železničního mostu přes Vltavu, která přinese kromě rychlejší jízdy vlaků i kultivovanější prostor v obloucích mostu v Karlíně.
Miliardová oprava má být dokončena v roce 2020, 170 let poté, co byl most otevřen. Kvůli opravě nejezdí přes most žádné vlaky, občas omezují opravy provoz i jinde. Tento týden kvůli tomu nejezdí tramvaje po Sokolovské ulici, další omezení čeká obyvatele Prahy v prosinci, kdy bude docházet k osazování nových ocelových nosníků mostu přes Křižíkovu ulici.
„Sokolovská je uzavřená z důvodu prací na oblouku, který ji překlenuje. Březnová diagnostika kamenů odhalila nevyhovující stav a tak prochází klenba sanací,“ vysvětlil mluvčí společnosti Hochtief Michal Talián.
Hochtief je v čele sdružení (společně se Strabag Rail a firmou Avers), které miliardovou opravu zajišťuje. Během tohoto týdne tak dochází k sanaci kamenů v klenbě, obnovování spárů zdiva nebo odkopání pilířů pod terénem. „Celá rekonstrukce zatím probíhá bez větších komplikací,“ dodal Talián.
Stavbaře v dalších téměř dvou letech čeká betonáž nových opěr, osazení nosných konstrukcí, betonáž desek a říms nebo položení nové izolace a nového kolejového svršku a na konec signální a trakční vedení. Zatím ze stavby spíše materiál odstraňují. Jisté zatím není to, zda se bude rozebírat i klenba u Karlínského divadla, která zatím není v tak špatném stavu, jak se čekalo. Kamenné bloky z mostů sváží stavbaři na pozemky u nádraží Praha-Bubny, kde je očíslují a pak je budou opět sestavovat.
Most byl jedním ze čtyř, který zůstal v provozu během povodní v roce 2002, povede po něm i roky slibovaná železnice na Letiště Václava Havla. Během opravy má dojít i ke sjednocení vzhledu mostu a odstranění některých vestaveb a přístaveb. Celý most měří 1,4 kilometrů, tvoří jej celkem 99 mostních oblouků. Stavbaři na most mohou pouze ze začátku a konce mostu, sanaci pilířů pod Vltavou provádí potápěči. Průběh rekonstrukce můžete sledovat na speciální stránce k opravě mostu.