Letecké společnosti Letectví

Nedůvěra v Boeing. United Airlines vyřadily 737 MAX ze systémů až do června

United Airlines a jejich Boeing 737 MAX 9. Foto: United Airlines
United Airlines a jejich Boeing 737 MAX 9. Foto: United Airlines

Jeden z největších provozovatelů letadel Boeing 737 MAX na světě přistoupil k nečekaně ráznému kroku, který naznačuje, že američtí dopravci ztrácejí důvěru v brzký návrat letadel 737 MAX do provozu.

United Airlines, které mají ve flotile celkem 14 letadel 737 MAX 9, vyřadily z rezervačního systému problémové letoun až do 4. června. Kromě Icelandairu, který s nimi nepočítá až do léta 2020 tak zatím o nejdelší odstavení z provozu. Minulý týden American Airlines  posunuly plánovaný návrat do 4. dubna, Southwest do 14. dubna.

Posunutí termínu návratu až do začátku června je tím nejlepším pro naše zákazníky a provoz. Datum návratu 737 MAX do provozu je stále nejisté,“ řekl v prohlášení mluvčí United Frank Benenati. Podle něj další posun umožní lépe plánovat a cestující mají jistotu, že se nedozví pár týdnů před odletem, že jejich let nebude zrušen. Změna znamená zrušení 80 letů denně v dubnu a až 108 v květnu.

Pro Boeing jde o další ránu v důvěře zákazníků, američtí dopravci byli dlouho těmi, kteří posouvali termín návratu nejpomaleji. Všichni tři dopravci v USA s těmito letadly ve flotile a desítkami až stovkami dalších v objednávce překonali hranici odstavení letadla na více než rok.

Už tento týden Boeing oznámil lednové přerušení produkce 737 MAX , protože nemá už vyrobená letadla kde odstavit. V návaznosti na to jeden z hlavních dodavatelů Boeingu, výrobce trupů Spirit Aerosystems oznámil zastavení výroby. Pro dodavatele jde o velkou komplikaci: produkce pro 737 MAX tvoří více než polovinu příjmů.

Termín návratu tento týden posunuly i tuzemské SmartWings. Ty posunuly termín návratu o měsíc na 1. května, firma počítá jen se sedmi letadly, ačkoliv má v USA před předáním 11 dalších. Smartwings také poprvé vyčíslily škodu za odstavené boeingy. Jen letos přesáhne 1,5 miliardy korun.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Když si koupíš zájezd z ČR od cestovek tak na 99% poletíš se Smartem a až oni budou mít povolení k letu s maxem tak prostě poletíš bez nároku na jakýkoliv výběr stroje…

Hynek

Přežije tohle Smartwings a ČSA?

Yellowhammer

Ano, i kdyby svoje letadla měli už jen půjčovat

Bludný Elektron

Nejjednodušší by asi bylo z něj udělat prostě nový typ s novými charakteristikami a na ten nově zaškolit piloty. A oddělat všechny potenciálně nebezpečné „asistenty“. Nakonec nebýt toho, že má svoji jinou „hardwarovou“ charakteristiku znásilněnou „softwarovými“ úpravami tak, aby se choval jako 737 NG a ušetřilo se za školení, je docela možné, že by mohl létat celou dobu a žádný průser by se nestal.

Pzag

A to není pravda, že. A nešlo by to tak udělat, ale proč nenapsat hloupost, třeba se toho někdo chytne.

GPGP

Kdyby to šlo takto udělat, tak MAX už několik měsíců létá, ale nikde se nepíše v čem je skutečně zakopán pes….. Jenom v SW to nebude, tam bude i problém se začleněním dat z meřiči úhlu náběhu případně z Pitot. trubicemi… Tzn. vším co dodává data do MCAS 🙂

Chronosphere

Nakonec budou ozdobou aerolinek třetího světa.Pro Ameriku a Evropu je Maxík mrtvý.

Martin K.

Ale kuš, bude létat. Tahle situace se nelíbí nikomu, provozovatelům, lesingovkám, cestujícím, Boeingu a ani Airbusu. Snad jen Greta cestujíc plachetnicemi a „přeplněnými“ vlaky má z toho radost.

Chronosphere

To jako že cestující se nemůžou dočkat,až zase poletí strojem,který už zabil stovky lidí?To je leda tak vlhký sen šéfů Boeingu.

Bludný Elektron

Já bych teda asi letěl radši novým přezkoušeným MAXem než prastarým záložním náhradním letadlem vytaženým bůh ví odkud…ale pokud se někam budu chtít dostat, hlavní bude, když nezruší let…jaký to bude konkrétně stroj je až druhořadé.

Martin K.

Teorie a praxe se často vylučují. Ryanair byl teď vyhodnocen jako nejhorší aerolinka, přesto roste každým rokem. Všichni nadávají na lidl a kaufland, přesto tam jsou fronty každý týden. Každý chce jíst kvalitní potraviny, proto se my Češi málem pozabíjíme u regálu s akčním máslem nebo eidamem, VW má dieselgate, proto se Američani o repasovaná auta perou. Každá druhá německá firma má v historii „vroubek“ z druhé světové, až na pár jednotlivců všichni zapomněli. Neřekl bych, že za vše může krátká paměť celých národů. Stejně to dopadne s MAXem, ať se Vám/nám to líbí nebo ne.

Yellowhammer

Ryanair, Lidl a Kaufland – peníze jsou vždy až na prvním místě, tj. ten kdo si může vybrat, vybere jinak, jinou leteckou společnost, jiný obchod.. VW byla komedie na papíře, reálně ty auta nikoho nezabily, jen trošku podváděli proti čím dál nesmyslnějším emisním normám. Nikdy totiž nikdo nekupoval auto podle údajů gramů z výfuku..

Zdeněk

Lidl, Kaufland, Ryanair, VW….tam na rozdíl od B737MAX nejde o kejhák. V tom spočívá ten jemný rozdíl.

Filias

Cestující hlavně zajímá kolik stojí letenka a jestli se to při letu celé nerozpadne. Pokud na začátku nabídnou dopravci drobnou slevu při letu MAXem, zákazníci jim utrhají ruce.

Hynek

Pochybuji. U letecké dopravy si raději připlatíte,nez letět s Maxem,kdy nevíte co bude… Já bych tam svoji rodinu nedal.

dvojiteF

ja zasa naopak, kludne by som si priplatil aby som letel novučičkým najbezpečnejším maxom:)

dvojiteF

tak určite 😀