egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Smartwings poprvé vyčíslily, kolik je stojí uzemnění 737 MAX. Pro ČSA půjčí další tři Airbusy A320

Boeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: Smartwings
Boeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Letecká společnost Smartwings počítá ve svých plánech na příští rok ve svém provozu pouze se sedmi již dodanými letadly 737 MAX. Naopak vůbec nepočítá, že by příští rok létaly s dalšími vyrobenými stroji, které jsou odstavené v USA. Na dotaz deníku Zdopravy.cz po dnešním oznámení o pozastavení výroby těchto letadel uvedla mluvčí firmy Vladimíra Dufková.

„S modelem 737 MAX počítáme i do budoucna. Pro sezónu 2020 předpokládáme využít sedm stávajících letadel 737 MAX,“ uvedla Dufková. Dosud Smartwings plánovaly, že letadla začnou létat od dubna, nově na základě vývoje posledních dní termín posunuly na 1. května.

Podmínkou je samozřejmě povolení k provozu od leteckých úřadů. Firma ale i v případě obnovení letů příští rok vůbec nepočítá s dalšími letadly, které Boeing vyrobil po uzemnění. Výroba se zatím zastavila na osmnáctém letadle registrace OK-SWR, jak ukazují snímky fotografů, kteří zachycují provoz na letišti Boeingu.

„Situace je pro nás komplikovaná, a vzhledem k neustálému posouvání termínu návratu 737 MAX do provozu pracujeme s více scénáři a přijímáme veškerá opatření tak, abychom minimalizovali dopady uzemnění letadel 737 MAX na provoz skupiny a naše klienty, “ dodala Dufková.

Smartwings také poprvé uvedly, kolik je už uzemnění boeingů stálo. „Podle předběžných výsledků celková škoda ke konci roku přesáhne 1,5 miliardy korun,“ uvedla Dufková.

Dopravce se současně rozhodl posílit provoz Českých aerolinií pořízení tří airbusů A320. První z nich už má svoji registraci OK-HEU. Jde o osmnáct let staré letadlo po Air France a Brussels Airlines, dopravce si ho pronajal na šest let. V provozu má být od února. Současně společnost jedná o pronájmu dalších dvou A320. „Budou využívána v rámci celé skupiny Smartwings,“ dodala Dufková.

Příprava A320 registrace OK-HEU v ostravském hangáru.
Příprava A320 registrace OK-HEU v ostravském hangáru.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hynek

Kde vlastně se vzala oficiální zpráva od Smartwings? Nikde to nemohu najít. 😮😮

Miky Ada

Letoun je sice starý ale v dobré kondici, Brussel Airlines mají dobrou údržbu a v roce 2015 letoun prošel rozsáhlou modifikací kabiny a revizí zde v naší zemičce z rukou techniků od Czech Airlines Technics a změnila se konfigurace z Y168 na Y180 🙂 Jen nesedad úplně do poslední řady 😀

Tango Sierra

Taky na zachod radeji nechodit😉

Jirka B.

Ano, v posledni rade nejsou okynka 😉

Tango Sierra

17,2 let stare letadlo,MSN 1885, non enhanced, delsi dobu neletajici,uvedene do provozu az v unoru a pronajate na 6 let…to bude lahudka…ale byla levna😎

Martin

Zhruba před rokem se psalo, že po ovládnutí ČSA že strany Smart Wings se společnost zbaví Airbusů A319 a jak jim budou postupně dodávány MAXy, budou některé starší osmistovky dostávat livery ČSA. Stalo se tak zatím pouze u TST. Když se během roku změnila situace, společnost využila opcí na Airbusy a další 3 A320 si pronajme, plánují se ještě nějaké osmistovky přebarvit do livery ČSA?

Hynek

Smartwings opravdu věří, že Maxíci budou v Evropě létat???

Jan

Neví někdo z Vás jestli ty další A320 budou také pod AOC ČSA?

Adam

Na forum.airways.cz jeden z přispívajících uvedl, že pouze jedna by měla být po AOC ČSA. Ale věrohodnost takové informace je diskutabilní. Vím, že to není úplně odpověď na kladenou otázku, ale je to zatím to nejvíc, co se ví.

Jan

Myslím si, že včera nebo předevčírem se na Wikipedii dokonce objevilo, že mají zařadit 4 A320…..

petr smejky

to zas bude nadherna turisticka seozna v podani Dumb wings..plna prekvapeni..ale ceskej clovek snese cokoliv..

Martin

ČSA jsou členem Sky teamu. Kdysi jsem někde četl, že podle pravidel musí mít každá aerolinka minimálně 2% svých letadel v jeho livery. Až tedy bude vyřazeno ATR, tak by měl livery Sky teamu dostat logicky nějaký Airbus. Už se plánuje, který to bude?

Mat

Pokud to pravidlo opravdu existuje, tak bych čekal, že se počká do konce příštího roku na první/druhou A220. Nemá úplně smysl draze lakovat pronajatou A320, která stejně půjde do pár let pryč. Navíc to bude první A220 ve Skyteam livery vůbec.

petr smejky

CSA uz maj jen 2 balony..ty se taky pocitaj? do Skyteamu

kanafasik

nemají. měly jen jedena a ten už dávno shořel při nehodě.

Martin

Ty A 320 dostanou nátěr ČSA nebo jenom polep? V jaké budou konfiguraci?

Jiří

Vypadá, že už je stříknutý, má červený motory, ale nemá šedej spodek, předpokládám, že dostane jen nálepky, stejně jako TST.

Adam H

Škoda, ten šedý spodek k livery sedí.

Jiří

Šetří se, ale když už v tom byli tak to mohli všechno stříknout, to je pravda.

Martin

TST zase ale nemá červený motory.

m@rtin

Konfigurace 180Y a polepy CSA

Petr

Takže Bussines třída bude variabilní, jako tomu bylo u A319?

m@rtin

Ano, bude variabilni

mata

Nevíte někdo náhodou jestli ČSA mají eště objednáno ty 3 a320neo

medák

objednávka se předělala na 4 kusy A-220-300 a 3 kusy A-321LXR stím že od leasingovky pořídí ještě další dvě A-220-300.

Jiří

No, ehmmm zajímalo by mě jestli by nebylo lepší neposílat éra do Dubaje, a místo toho je předat ČSA, místo pronájmu starých A320. A pokud jim všechny éra Boeing do léta dodá, tak budou asi ve slušném přebytku letadel, a mohli by je pronajímat 😏

Honza

I ty era v Dubaji jsou stary..mozna starsi :D…za me pozitivni, ze chteji Csa udrzet a rozsirovat

RAF

Era půjčena Flydubai jsou mladší než zmiňovaných 18 let. Navíc pronájem jsou“ jisté“peníze. Nemusi vas zajimat jestli poleti poloprázdné. Pokud se jim podarilo pronajmout sva letdla draz nez za kolik si najmou letadla na pokryti letu CSA tak je to dobrý obchodní tah

Jiří

V průměru jsou o 3 a půl roku mladší. Jo, rozšiřování je pozitivum, ale když se zbaví komplet Airbusů, tak si na 6 let „líznou“ 17,2 let starý éro 🙄 To bych raději vzal nějaký do 10 let starý osmikilo 😄

mata

jen tak mimo téma ,zajímalo by mě ,jestli ČSA mají ještě objednány ty 3 a320neo

medák

nemají.. objednávka se předělala na 4 kusy A-220-300 a 3 kusy A-321LXR stím že od leasingovky pořídí ještě další dvě A-220-300.

P.P.

Osmikila jsou nedostatkové zboží

Jiří

Sice nevím, jestli je lze využít, ale nějaký odstavený jsou po Jet Airways ne?

Ondrej

Ve strašném stavu

Y.K.

To že jsou odstavený neznamená, že jsou k mání.

Y.K.

Kde teď vezmete osmikilo na několik let, když jsou 737 krutě nedostatkové zboží?
Nehledě na to, že Airbusy využijí posádky ČSA s Airbus typovkou.

Mat

Ty čtyři Boeingy jsou v Dubaji jen do konce ledna, pak se zase vrátí. ČSA se zbavují ATR a přitom v LLŘ navyšují provoz (mimo jiné větší letadla do Düsseldorfu, Budapešti, denně na Island, častěji do Benátek a Boloni…), takže každé letadlo se jim hodí. Zároveň si stačí vzpomnět, jak to vypadalo letošní léto.

Jiří

Tak léto 2020 lze vyřešit buď opět stejně jako 2019, nebo vzít všechny MAXy, a nějaký starý éra vyřadit 😄

Ondra

Starý vyřadí až budou mít čím nahradit, pokud pustí MAX na jaře do provozu tak bude dlouho trvat než se vyrobena letadla dostanou do provozu

BoBo

Vzít všechny MAXy které nesmí do vzduchu? Jo tomu říkám plán….

Y.K.

To byl plán na TENTO rok (2019) a jaksi to nedopadlo ze známých důvodů.

Lukáš

Ale taky zrušili DXB, LGW, BHX, KEF navýšili a pak to zase seškrtali, sešrktali AGP, MAD a FCO..

Kurz

ČSA nikdy do DXB nelétaly