EU chce zakázat do roku 2035 prodej nových aut se spalovacími motory

Dobíjení elektromobilu, ilustrační foto. Pramen: ShutterstockDobíjení elektromobilu, ilustrační foto. Pramen: Shutterstock

První velké omezení spalovacích motorů nastane už v roce 2030.

Evropská komise představila nová opatření, která mají pomoci zabránit klimatickým změnám. V oblasti dopravy je nejzásadnější změnou nový emisní limit pro nová osobní auta, který prakticky znamená konec prodejů vozů se spalovacími motory do roku 2035.

Podle dnes představeného balíčku chce Evropská unie posílit bezemisní dopravu. Průměrné emise CO2 u nových vozů mají klesnout o 55 % z úrovně letošního roku do roku 2030 a o 100 % do roku 2035. Opatření se týká osobních vozů a dodávek. Prakticky to znamená konec všech spalovacích motorů u nových vozidel a přechod na elektromobily nebo auta poháněná vodíkem. Jde zatím o návrh, který musí schválit Evropský parlament.

Návrh počítá s povinným rozmístěním dobíjecí infrastruktury: na dálnicích musejí být nabíječky každých 60 km, na vodík po 150 kilometrech.

Nová opatření mají také výrazně postihnout leteckou a námořní dopravu. Podle navržené legislativy budou muset dodavatelé leteckého paliva přimíchávat umělá paliva (sustainable aviation fuels). V případě námořní dopravy budou stanoveny limity vypouštěných skleníkových plynů pro hlavní evropské přístavy.

Kvůli splnění přísnějších klimatických cílů chystá EU rozšíření systému emisních povolenek. Nově se má platit i ze silniční a lodní dopravy a z vytápění budov. Má vzniknout i fond, který by měl pomoci kompenzovat očekávané zdražení tepla či pohonných hmot.

Silniční doprava se v Evropské unii na celkových emisích CO2 dnes podílí více než pětinou. Pro oblast dopravy je seznam opatření kompletně zde.

Podle názoru Mezinárodní unie silniční dopravy IRU i Sdružení Česmad Bohemia se Komise příliš soustředí na vozidla s nulovými emisemi a nedostatečně zohledňuje přechodné období vedoucí k tomuto cíli. „Většina opatření je primárně zaměřena na podporu elektrifikace a používání vodíku, ale tyto technologie nejsou v krátkodobém horizontu připravené pro běžné použití v komerční silniční dopravě. Na druhou stranu vítáme závazné cíle pro členské státy zavést síťovou infrastrukturu pro čerpání alternativních paliv s ohledem na specifické potřeby komerční silniční dopravy a těžkých nákladních vozidel,“ uvedl Česmad Bohemia v prohlášení.

Tagy bezemisní doprava emise CO2 Evropská komise Evropská unie omezení emisí CO2 spalovací motory Top
267 komentářů