Letecké společnosti Letectví

Rok mimo provoz. American Airlines nepočítají s 737 MAX nejméně do dubna

Boeing 737 MAX v barvách American Airlines. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX v barvách American Airlines. Foto: Boeing

Největší letecká společnost na světě posunula o další měsíc termín plánovaného návrat letadel 737 MAX do provozu. American Airlines vyřadily problematické letadlo z rezervačních systémů až do 7 dubna. Několikrát posunované datum návratu tak u prvního dopravce překonalo  hranici jednoho roku od uzemnění letounů.

American Airlines jsou zatím první aerolinkou, která vyřadila letadla z rezervačních systémů až do do dubna. Dá se ale očekávat, že další dopravci, podobně jako v minulých měsících, přistoupí brzy k podobnému kroku.

Boeing sice ještě nedávno sebevědomě prohlašoval, že věří v návrat do provozu do konce letošního roku, už teď je ale jasné, že to bude nejdříve příští rok. Šéf amerického úřadu civilního letectví Steve Dickson tento týden uvedl pro CNBC, že nepočítá už letos s udělením povolení. Mezitím se na povrch dostávají další skutečnosti o tom, jak příliš snadno letadlo prošlo certifikací. Podle odborného serveru The Air Current neočekávají regulátoři a aerolinky povolení dříve než ež v únoru.

American Airlines mají ve flotile celkem 24 letadel 737 MAX. Podle firmy musí kvůli chybějícím letadlům zrušit úplně některé linky.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Potěmkin
Host
Potěmkin

Myslím,že ani DC10 tenkrát po problému s nákladovými dveřmi nebyly uzemněny tak dlouho.A pro výrobce to byl v podstatě začátek konce,který nastal, když byl převzat Boeingem.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

DC-10 byly uzemněny po nehodě letu American Airlines 191, kdy se kvůli chybě při údržbě (velice zjednodušeně řečeno) odtrhl motor. A to uzemnění trvalo pouhé dva měsíce.

Potěmkin
Host
Potěmkin

Mám za to,že se jednalo o konstrukční vadu.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Já jsem si to právě na popud vašeho komentáře dohledával. Dveře nákladového prostoru měly konstrukční vadu a po havárii Turkish 981 v roce 1974 nařídila FAA vadu napravit. Uzemnění ale přišlo až v roce 1979, dokud se nevyšetřila příčina havárie letu 191.

GPGP
Host
GPGP

Taky bych čekal, že redakce zjistí od FAA či Boeingu, jak si vede opravený SW na testovacím MAXu, že se např. simulují letové vlastnosti na trenažéru a 50 % testů je pass a že testovací Max vzlétne letos, nebo že je vše v kelu a Boeing bude muset upravit drak…..

Jen tak
Host
Jen tak

tak cekat muzes. ale to je tak vsechno.

1) by proboha mel boeing u maxu upravovat drak?

2) testovaci maxy prubezne letaji cely rok.

GPGP
Host
GPGP

Fakt, a jak jsou s testy daleko ti říkali….proč to proboha někdo zodpovědný neřekne , upravit SW zabere měsíc a testy max. 3 měsíce….vůbec nechápu proč jim to trvá tak dlouho, je to hodně zvláštní….
Kdyby už školili piloty nebo nahrávali SW do všech let. tak je to nějaký posun, takhle vůbec žádný….
tím drakem jsem myslel třeba jiné usazení motorů….

Jen tak
Host
Jen tak

Ty budeš javascriptový developer, viď? Ty kokos, tohle není JSko pro wordpresí web, pokud sis nevšiml, tohle je řídící software letadla. tím stylem „upravit SW zabere měsíc“ to nejspíš dělali při designu a výrobě, a proto to dopadlo tak, jak to dopadlo. A to, že testy probíhají celý rok je realita, nepotřebujíé mi nic říkat. Testovací MAXy létají průběžně celý rok. Proč by proboha měnili usazení motorů? S ničím nemusí hýbat, to letadlo je naprosto v pořádku. A celý ten cirkus, co se tam děje, je proto, že kvůli tomu, aby to letadlo mělo stejné vlastnosti, jako NGčka, a tím… Číst vice »

Janina
Host
Janina

737 MAX bez MCAS neprojde certifikací FAA a EASA, kvůli chování v některých odlehlých končinách letové obálky. Jde o ojedinělé hraniční situace např. při úniku z windshearu nebo vyhýbání se terénu.
Letadlo bez bumážky sice létá, v tom máte pravdu, ale žádná společnost ho nemůže provozovat.

Jen tak
Host
Jen tak

kde proboha tvrdim, ze to letadlo leta bez bumazky?

Janina
Host
Janina

To jsem nikdy nenapsala, že to tvrdíte. Já říkám, že MAX bez MCAS není ve stavu, kdy by byl certifikovatelný, a to ani kdyby Boeing řekl, že letadlo vyžaduje zvláštní type rating a rozsáhlý tréning pilotů. Boeing sice tvrdí, že přidal MCAS jen proto, aby se letadlo chovalo stejně jako NG a nepotřebovalo přeškolení pilotů. Ale Boeing v zásadě situaci zlehčuje a v podstatě lže. Oni přidali/rozšířili funkci MCAS, aby letadlo vůbec prošlo certifikací. Bez něj se chovalo špatně blízko kritického úhlu náběhu.

Y.K.
Host
Y.K.

Tady nejde o upravování parametrů v software, což není nic přehnaně složitého, tady jde zejména o: – jaký to má vliv na chování letounu za normální situace – jaký to má vliv na chování letounu na hranici letové obálky v situaci pro kterou je to navrženo – co to dělá, když něco nedodává správné parametry – jestli změny nemají vliv na něco jiného – jaký to má vliv na posádku a jestli dění v kokpitu zvládá sledovat a mít pod kontrolou Takže se udělá zkušební let a pak se to třeba měsíc vyhodnocuje, připomínkuje, drbou se ve vousech, nějaký parametr… Číst vice »

David
Host
David

V podstatě zbytečný článek, který se může podle šablony kopírovat každý měsíc. Kdyby to byl email, najdu ho ve složce Spam.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Rok je vcelku zásadní mezník…

Jen tak
Host
Jen tak

rok? zasadni meznik?

jen relativni jednotka vnimani casu