Nedůvěra v Boeing. United Airlines vyřadily 737 MAX ze systémů až do června
Jeden z největších provozovatelů letadel Boeing 737 MAX na světě přistoupil k nečekaně ráznému kroku, který naznačuje, že američtí dopravci
Jeden z největších provozovatelů letadel Boeing 737 MAX na světě přistoupil k nečekaně ráznému kroku, který naznačuje, že američtí dopravci ztrácejí důvěru v brzký návrat letadel 737 MAX do provozu.
United Airlines, které mají ve flotile celkem 14 letadel 737 MAX 9, vyřadily z rezervačního systému problémové letoun až do 4. června. Kromě Icelandairu, který s nimi nepočítá až do léta 2020 tak zatím o nejdelší odstavení z provozu. Minulý týden American Airlines posunuly plánovaný návrat do 4. dubna, Southwest do 14. dubna.
„Posunutí termínu návratu až do začátku června je tím nejlepším pro naše zákazníky a provoz. Datum návratu 737 MAX do provozu je stále nejisté,“ řekl v prohlášení mluvčí United Frank Benenati. Podle něj další posun umožní lépe plánovat a cestující mají jistotu, že se nedozví pár týdnů před odletem, že jejich let nebude zrušen. Změna znamená zrušení 80 letů denně v dubnu a až 108 v květnu.
Pro Boeing jde o další ránu v důvěře zákazníků, američtí dopravci byli dlouho těmi, kteří posouvali termín návratu nejpomaleji. Všichni tři dopravci v USA s těmito letadly ve flotile a desítkami až stovkami dalších v objednávce překonali hranici odstavení letadla na více než rok.
Už tento týden Boeing oznámil lednové přerušení produkce 737 MAX , protože nemá už vyrobená letadla kde odstavit. V návaznosti na to jeden z hlavních dodavatelů Boeingu, výrobce trupů Spirit Aerosystems oznámil zastavení výroby. Pro dodavatele jde o velkou komplikaci: produkce pro 737 MAX tvoří více než polovinu příjmů.
Termín návratu tento týden posunuly i tuzemské SmartWings. Ty posunuly termín návratu o měsíc na 1. května, firma počítá jen se sedmi letadly, ačkoliv má v USA před předáním 11 dalších. Smartwings také poprvé vyčíslily škodu za odstavené boeingy. Jen letos přesáhne 1,5 miliardy korun.