Nedostatek paliva, nedodané stojany. Vodíkové vlaky u Berlína nahradil po dvou týdnech diesel
Vodík se dosud do vlaků přečerpával přímo z cisteren.
Pouhé dva týdny fungoval v Braniborsku provoz vodíkových vlaků na trati zvané Heidekrautbahn mezi Berlínem a městem Groß Schönebeck.
Podle Berlínsko-braniborského dopravního svazu VBB stojí za omezením provozu problémy se získáváním paliva. Na lince RB27 mezi Berlínem-Karowem, Basdorfem a Groß Schönebeckem tak nyní zaskakují dvě dieselové jednotky a jedna bateriová. Jelikož je nasazován vždy jen jeden vůz, kapacita je menší.
Dopravce Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) pořídil pro trať sedm jednotek Siemens Mireo Plus H za devět milionů eur (225 milionů korun). Jde o druhou trať, kam vyrazily, jako první se objevily v Bavorsku. Siemens se tak stal po Alstomu druhým výrobcem s vodíkovými jednotkami v provozu na evropských kolejích.
Siemens má razítko pro vodíkové Mireo, v pravidelném provozu jezdí v Bavorsku a u Berlína
Ještě před začátkem provozu se však v Braniborsku objevil problém s tankováním paliva. Nestihla se totiž dokončit vodíková čerpací stanice Kreiswerke Barnim v Basdorfu, jelikož výrobce nedodal včas výdejní stojany. Vodík se tak musel do souprav složitě přečerpávat přímo z automobilových cisteren.
Ani pro toto nouzové řešení však dodavatel Enertrag nedokázal zajistit dostatek plynu. Podle dřívějších informací se vodík musí vozit až z Rakouska.
Hledá se dodavatel
NEB tak nyní hledá alternativní dodavatele vodíku. „Jakmile do regionu dorazí více paliva a bude možné natankovat více vlaků linky RB27, okamžitě vodíkový provoz obnovíme,“ uvedl svaz VBB.
Začátkem ledna pomůže provizorní čerpací stanice, řádná vodíková čerpací stanice bude podle dopravce dokončena do března.
Projekt vodíkových vlaků na Heidekrautbahn je součástí plánu na dekarbonizaci veřejné dopravu v regionu. Očekává se, že vodíkové vlaky ušetří 1,1 milionu litrů nafty ročně a sníží roční emise CO2 o 3 000 tun. Pilotní společný projekt výstavby regionální vodíkové infrastruktury zahrnuje také hybridní elektrárnu a nádrž v Basdorfu.
Sbohem, vodíku. V Německu se vrátí kvůli častým závadám nových jednotek do provozu dieselové vlaky
Německo je ve vodíkových vlacích průkopníkem, zkušenosti s vodíkovou kolejovou mobilitou nejsou ale zatím nejlepší. Dopravci a organizátoři dopravy si stěžují na poruchy nebo problémy se zásobováním vodíkem. Jednotky od Alstomu jezdí zatím v Dolním Sasku a v Hesensku v souboru Taunus.
Prvním dopravcem s jednotkami Siemens Mireo Plus H v běžném provozu s cestujícími se stala společnost Bayrische Regiobahn (BRB) ze skupiny Transdev v bavorském provozním souboru Ostallgäu-Lechfeld.