Nedostatek paliva, nedodané stojany. Vodíkové vlaky u Berlína nahradil po dvou týdnech diesel

Zkušební provoz jednotky Mireo Plus H. Foto: NEBZkušební provoz jednotky Mireo Plus H. Foto: NEB

Vodík se dosud do vlaků přečerpával přímo z cisteren.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pako

Není ostuda vydat se slepou uličkou, ale je trapné nepřiznat omyl.

Honza

Jako s letistem BB…a to kdysi bylo Nemecko nas vzor😅 Nebyt Nemecka, Evropa by byla krasne misto k zivotu. Hlavne by meli zavest vozy MHD pouze pro zeny

A. Mikulka

Co to meleš?

Jiří Švácha

Vlaky (a nejen vlaky) na vodík dávají smysl jedině tehdy když mám někde poblíž k dispozici stabilní zdroj vodíku. Jakékoliv jiné řešení které zahrnuje drahou výrobu, skladování a přepravu vodíku nedává ekonomický a už vůbec ne ekologický smysl. Jak z ekonomického tak i z ekologického hlediska je nejvýhodnější potřebné tratě zadrátovat. Tam kde se to nevyplatí můžou jezdit BEMU pokud na to stačí a na tom malém zbytku může v pohodě jezdit disel a i tak to bude ekologičtější něž celý ten nákladný řetězec s vodíkem.

jasin

Zelená hloupost. Spalování vodíku je jen půlka, že je spalován kyslík již nikdo nevidí. Pokud by všechny motory místo fosilních paliv začly jet na vodík lidstvo se udusí do roka. Představa že kyslíku je nekonečné množství je víc než natvrdlost.
Uhlíkové složky paliv vrací zeleň zpět jako kyslík, vodík spálením tvoří vodu. Té se moc nenadýcháme.

Bert

A uhloVODÍKY jsou prosím z jakých prvků? Třeba u takového metanu CH4 k žádnému spalování vodíku nedochází, že?

A ten výpočet, kterým jste došel k udušení se do roka, bych chtěl vidět.

Petr Moravec

U vodíkového vlaku se nic nespaluje. Z vodíku se vyrábí elektřina (velmi zjednodušeně řečeno jde o reverzní elektrolýzu), ta putuje do vyrovnávacího akumulátoru a ten pohání elektromotory. Vodík není palivo, ale zásobník energie.

Kubrt

Dobře, nemusíme říkat spalování, ale každopádně oxidace vodíku na vodu tam probíhá. Ten jasinův příspěvek je ale blbost.

A. Mikulka

Tys měl ve škole známky, jaké svět neviděl, co?

Pete

S vaší logikou bychom se udusili už u spalovacích motorů. Pro každé hoření jsou totiž potřeba 3 věci: palivo (napřiklad benzín) oxidant (kyslík) a teplota. Při spalováni ropných produktů tak nutně dochází ke spotřebovávání kyslíku a vázaní do oxidů. A ještě jedna věc. Výroba vodíku převážně probíhá elektrolýzou, tedy rozkladem vody na vodík a nečekaně kyslík. Kyslíkově je tedy proces výroby a používáni vodiku neutrální. Závěr je takový, že jsou to naopak spalovací motory spotřebovávající kyslík. Nešiřte kraviny.

Prokop Böhm

Sice je to diskuze o železnici, ale sklouzlo to k palivům.
V ČR se přidává v rámci podpory ekologie biosložka do paliv pro spalovací motory. Chybí jen dodat , že na výrobu jednoho litru řepkového oleje se spotřebuje takové množství energie, kterou vydá 1,6 litru motorové nafty. Takže ekologie dostává pěkně na frak.
A spočítali to západoněmečtí soudruzi, takže je to určitě pravda. 🙂

peter

Hlavně Bureš je za to rád. Ten si spokojeně přede.

Prokop Böhm

Bodejť by nechrochtal blahem. Má pod palcem hnedle celej trh s řepkou v ČR. A změna nĚbudĚ.
A před Burešem byl lepší (jedlý) slunečnicový olej. A teď je protlačován jako lepší řepkový. Čím to asi je?

Kubrt

Tak to už je snad všeobecně známo, že biopaliva první generace dávají smysl jedině zemědělcům a producentům, jinak nikomu. Ostatně jejich novodobá historie začala v Brazílii jako podpora pěstitelů cukrové třtiny.

Nose Peak

Němci mají historicky za sebou už celou řadu epochálních failů (nejen) v oblasti drážní dopravy. Ale to, co se jim pak povede, stojí za to.

Češi už dopředu vědí, že je to kravina, že to nebude fungovat, a že páru ničím nenahradíš.

Výsledky vidíme.

Jiří Švácha

Němci udělali dvě největší chyby. A to za prvé že pustili ke kormidlu zelené magory a za druhé že se od rusa nechali opít rohlíkem (rozumněj „levný“ ruSSký plyn).

jardaVi

Zato mi jsme vděčni za ten drahý přeprodaný a jsme bezchyby, protože nám „nezávislá“ masmédia jasně říkají co si máme myslet.

none

A tak to mělo být perspektivní a zachraňující celou planetu.
Tak příště, no.

lvy

Návrat zdravého rozumu a ekologie.

A. Mikulka

Fakt, Ivane?

xyz

Ale na vizualizaci ve stanici Berlín-Wilhemsruh se vodíkový vlak vyjímal hezky https://www.vbb.de/presse/i2030-teilprojekt-stammstrecke-der-heidekrautbahn-start-der-2-bauphase-am-bahnhof-berlin-wilhelmsruh/

Myslel jsem si, že ta obnova tratě (přerušené kdysi Berlínskou zdí – i stanice Wilhemsruh už byla těsně v „Západním Berlíně“; trať z Schönwalde do Karowa byla vybudována až jako náhradní trasa) z Wilhemsruhu směr Schönwalde bude hotova souběžně se začátkem provozu vodíkových vlaků (i když – při těchto problémech s jejich nasazováním nakonec možná ano 🙂 ).

Miky

Mysleli jsme to dobre a dopadlo to jako vzdycky.

Pavel

Vodík ve vlacích je těžké chucpe, proč raději nenatáhnou trolej,vyšlo by to mnohem levněji a účinnost pohonu by vzrostla o 60 %

Zlámalík

Trojnásobně. O 60 % (ze současných cca třiceti) je stále jen okolo 50 %. 🙂

SYN

„Podle dřívějších informací se vodík musí vozit až z Rakouska.“ Ale to je přece naprosto v pořádku, vozí se určitě po železnici, a to je „prakticky zadarmo“…

noerf

Vozí se kamiony a pak je otázka, zda-li se jedná o šedý vodík (odpad z chemické výroby, nebo vyráběn ze zemního plynu) nebo modrý (výroba ze zemního plynu, odchyt a uložení CO2 při výrobě) či zelený vodík (elektrolýza vody při výrobě FVE – čili velmi energeticky náročný a drahý zdroj, který je ale dotovaný, cena bez dotace 7x krát dražší než šedý vodík).

Kubrt

O tom se samozřejmě taktně mlčí. Podle projektu je dodavatelem vodíku firma Enertrag a ta měla postavit OZE výrobnu vodíku někde poblíž té trati. Ale nestihla to, tak to teď nějak flikujou, zjevně neúspěšně.

jardaVi

Zřejmě jde dle informací o tříměsíční zpoždění…o kolika stavbách u nás víte, že se stihly s kratším zpožděním :-))

tarten

Dokonce k tomu dovozu nebude potřeba ani proud z elektráren na uhlí nebo mazut. Možná…

Skippy

MAte naprostou pravdu. Uhli ani mazut portreba nebude. Potreba bude nafta do kamionu na dovoz ekologickeho vodiku (jeho vyrobu radeji nezminuji).

Pedro72

Ještěže má nafta do dieselu nožičky a do nádrží naskáče sama.

Průvodce původní Aleš

Ne, ale rozhodně se nevozí z Rakouska přes skoro celé Německo kamiony.

jardaVi

A kde že se těží ta ropa?

Zlámalík

Ty kamiony najedou násobně víc, než ty vlaky, se vsadím. Tak zdravíme Gretu.