LOT 3a leaderboard

Nečekaná výluka na Karlovarsku kvůli sesutému náspu končí, další bude až příští rok

Sesuv tratě 140 u Dalovic. Autor: SŽDCSesuv tratě 140 u Dalovic. Autor: SŽDC

Na podkrušnohorskou magistrálu na Karlovarsku se od sobotního odpoledne po třech týdnech znovu vrátí provoz. Stavební společnost Chládek & Tintěra

Na podkrušnohorskou magistrálu na Karlovarsku se od sobotního odpoledne po třech týdnech znovu vrátí provoz. Stavební společnost Chládek & Tintěra dokončuje opravy úseku po zhoršení stavu náspu. Hotovo ale ještě zdaleka není: SŽDC chce příští rok trať zavřít na téměř půl roku a dát ji definitivně do pořádku.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše dojde k ukončení výluky v sobotu v 15 hodin. „Po ukončení této provizorní opravy bude zprovozněna pouze 2. traťová kolej s omezenou rychlostí 30 kilometrů za hodinu,“ řekl Illiaš.

SŽDC uzavřela problematický úsek 26. října. Den před tím obdržela posudek geotechnika na aktuální stav zemního tělesa v úseku Hájek – Dalovice, získaný z výsledků kontinuálního geodetických měření. „V posudku je uvedeno, že při určitém množství srážek dojde opět k aktivaci sesuvu zemního tělesa a tím k narušení bezpečnosti železničního provozu,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Nela Friebová. Šlo o dny, kdy meteorologové předpovídali srážky. „Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto o nutnosti zastavení provozu a realizaci provizorní opravy zemního tělesa, aby bylo zajištěna bezpečnost železničního provozu v daném úseku,“ dodala Friebová.

K zakázce za 25 milionů se dostala bez soutěže litoměřická společnost Chládek & Tintěra. Podle Friebové to bylo kvůli tomu, že zástupce geotechnické firmy provádějící v místě kontinuální měření nebyl schopen provizorní opravu uskutečnit a doporučil právě tuto společnost. „Navržený zhotovitel disponuje nejenom znalostí místních poměrů, ale hlavně volnými kapacitami stavebních strojů připravených okamžitě zahájit opravné práce. Volné kapacity a reakční doba zhotovitele byly hlavním kritériem pro výběru,“ upřesnila Friebová na dotaz, proč se firma dostala k zakázce bez soutěže.

Součástí opravných prací bylo odtěžení štěrkového lože a části tělesa železničního spodku, za účelem zřízení nových konstrukčních vrstev. Ty budou lépe odvádět vodu z tělesa železničního spodku a přispějí k lepší stabilitě celého tělesa.

Nešlo o první problém v daném úseku, zastavený provoz zde byl už loni. SŽDC se proto rozhodla trať opravit kompletně. „Předpokládá se, že v rámci jedné výluky v roce 2020 v úseku Hájek – Dalovice by měly být rekonstruovány všechny známé závady na železničním spodku v tomto úseku,“ dodal Illiaš. Zatím se mluví o termínu od května do října, předpokládané náklady jsou 390 milionů korun.  SŽDC tvrdí, že k problém s tratí vznikl už na sklonku 19. století, kdy byla trať rozšířena na dvojkolejnou a došlo k dosypání a rozšíření náspu.

Tagy sesuv Dalovice - Hájek Správa železniční dopravní cesty SŽDC trať 140
3 komentáře