Názor: Jak v létě předjedeme cyklistu? Odstup 1,5 metru bezpečnost na silnicích nezvýší

Cyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK. Foto: TSKCyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK. Foto: TSK

Poslanec Petr Dolínek v novele zákona navrhuje stanovit minimální odstup mezi autem a cyklistou při předjíždění na 1,5 metru. Přinášíme

Poslanec Petr Dolínek v novele zákona navrhuje stanovit minimální odstup mezi autem a cyklistou při předjíždění na 1,5 metru. Přinášíme text Rudolfa Mládka, předsedy Asociace pro veřejnou dopravu, podle kterého nemusí takový krok rozhodně zvýšit bezpečnost provozu. 

Pozoruhodné řešení nabízí poslanec Petr Dolínek, který svým návrhem na změnu zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích hodlá tento problém řešit. Obzvláště zajímavé to bude v prázdninovém provozu, kdy cyklisté na našich silnicích zjevně přibudou. A každý řidič ví, že předjet celou cyklistickou rodinu či početnou skupinu není na našich okresních silnicích až tak jednoduché.

Dolínkův návrh říká, že řidič motorového vozidla nesmí předjíždět, jestliže by nedodržel bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty. Za bezpečný odstup při předjíždění cyklisty Dolínek rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla a jízdního kola nejméně 1,5 m. Za účelem dodržení bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty pak Dolínek navrhuje, že řidič smí přejíždět vodorovnou dopravní značku „Podélná čára souvislá“.

Diskuzi o vzdálenosti 1,5 metru a jejího stanovení řidičem ponecháme odborníkům, protože drtivá většina řidičů ví, že předjíždí cyklisty spíše v menší vzdálenosti. Tou horkou otázkou je, zda je možné přejet vozidlem do protisměru v místě, kde je to zakázané podélnou souvislou čárou. Značka se totiž používá zejména k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, k oddělení části řadicích pruhů a k oddělení části odbočovacího nebo připojovacího pruhu od průběžného pruhu. Slouží-li značka k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky. Značka se neužívá samovolně, ale právě pro zvýšení bezpečnosti. Podle Dolínkova návrhu by jí z důvodů předjetí cyklistů mohl řidič přejíždět i do protisměru. Bude takový manévr bezpečný?

V části nepřehledných míst nezřídka jezdí řidiči v protisměru téměř na označené podélné čáře. Často to vidíme i na dálnicích, kde je to ze strany řidičů zjevně zbytečné, protože dálniční pruhy jsou dostatečné široké. Obvykle je takový způsob jízdy na dálnici varováním ostatním řidičům před začátečníkem, před řidičem, co telefonuje a u kamionů jde o nebezpečí výrazné v podobě mikrospánku a jiných jevů.

Je na místě se proto ptát, zda navržené řešení nevyvolá nejen zvýšené nebezpečí jiných řidičů, ale zda nepovede k nevhodnému návyku dopravní značení nerespektovat. Při už tak vysoké české nehodovosti moc neobstojí námitka, že cyklisté si zaslouží zvýšenou ochranu. Cyklisté ano, řidiči nikoliv? Bezpečnost všech je důležitá.
Česká veřejnost se o projednávání zákonů obvykle moc nestará a stejně tak sněmovní tisk č. 893/0 ze dne 17. 6. 2020, který obsahuje návrh poslance Dolínka, nepochybně většina řidičů ani nezaregistrovala. Dlužno dodat, že nezájem veřejnosti o to, jak se mění česká legislativa, je známý. Rozčarování, které mnohdy populisticky přijaté návrhy přinesou, pak vyvolávají nechápavé kroucení hlavou. Ale kdo se nestará, ať se pak nediví.

Dolínkův návrh se cyklistům nepochybně bude líbit. Zda je ale pro bezpečnost na našich silnicích v navržené podobě přínosem, lze s úspěchem pochybovat. Kdo například bude viníkem nehody při srážce s vozidlem v protisměru, bude-li se riskující řidič, co přejel dopravní značku „Podélná čára souvislá“ hájit tím, že při předjíždění jen dodržel vzdálenost 1,5 metru od cyklisty? A výčet mnoha obdobných praktických dotazů by mohl pokračovat. Tak snad si je i poslanci položí.

Rudolf Mládek

Tagy předjíždění cyklistů
148 komentářů