Poslankyně ANO 2011 navrhuje zrušení bezpečného odstupu pro předjíždění cyklistů, prý sráží chodce jak kuželky

Cyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK. Foto: TSKCyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK. Foto: TSK

Poslanci řeší novelu zákona, která mění pravidla pro bodový systém.

Dva roky po schválení řeší poslanci opět hojně diskutovanou problematiku bezpečného odstupu 1,5 metru pro předjíždění cyklistů auty. Stalo se tak při projednávání novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která řeší změnu bodového systému. S návrhem zrušit odstup přišla poslankyně ANO 2011 Zuzana Ožanová.

Její návrh je jedním ze třiceti pozměňovacích návrhů, kteří poslanci na poslední chvíli do druhého čtení předložili. Kompletní seznam všech návrhů je k dispozici na stránkách Poslanecké sněmovny.

Ožanová předložila dva návrhy: jeden ponechává odstup na silnicích a místních komunikacích, druhý povinnost odstupu 1,5 metru ruší kompletně. Mírnější verze by přinesla konec povinného odstupu na lesních cestách. Současnou podobu označila za absurdní.

Nejenom řidiči motorových vozidel jsou bezohlední, vážené dámy a pánové, také řidiči jízdních kol či koloběžek,“ uvedla. „Znáte to, když jdete po chodníku a najednou vás srazí kolo či koloběžka. Jiný účastník silničního provozu, než chodec, nesmí chodník užívat. Přesto je zcela standardní, že jsou chodci sráženi jako kuželky jízdními koly či koloběžkami. Na tuto problematiku se nereflektuje a v současné době se nad míru dává přednost jednomu druhu účastníků silničního provozu, a to jsou cyklisté,“ uvedla Ožanová (kompletní vystoupení poslankyně je zde).

Nezaznamenal jsem, že by docházelo k tomuto jevu,“ reagoval na to později na tiskové konferenci na dotaz iDNES.cz ministr dopravy Martin Kupka.

Poslanci by z vládní předlohy mohli na návrh hospodářského výboru také vypustit navrhovanou povinnost řidičů volat policii v případě, že jejich vozilo tvoří překážku na dálnici. Novela by mohla zavést takzvané sdílené zóny. Na návrh vlády zavádí také možnost řídit auto už od 17 let, ale jen pod dohledem mentora.

Martin Kolovratník (ANO 2011) navrhuje mimo jiné ponechat trest zákazu řízení vozidla u tří nejzávažnějších přestupků. Jde o vjíždění na železniční přejezd přes zákaz, porušení zákazu předjíždění a otáčení, couvání nebo jízdu v protisměru. Vláda tyto přestupky řadí mezi nejzávažnější, ale zákaz řízení u nich podle Kolovratníka vypouští. Skupina koaličních poslanců v čele s Antonínem Tesaříkem (KDU-ČSL) chce umožnit registrovaným poskytovatelům terénních sociálních služeb v naléhavých případech parkování i na místech, kde jinak platí zákaz stání. Jejich vozidla by měla označení jako mají nyní vozidla domácí zdravotní péče.

Řízení od 17 let, zjednodušení bodového systému

Vládou navrhovaná povinnost volat policii v případě, že vozidlo na dálnici tvoří překážku, má podle vlády zajistit bezpečnost silničního provozu. Hospodářský výbor ji chce ale na návrh Michala Kučery (TOP 09) vypustit. Navrhované ustanovení zpřesňuje povinnost řidiče tak, že pokud se jeho vozidlo stane překážkou provozu na dálnici, bude to muset ohlásit policii bez ohledu na to, zda je či není sám schopen vozidlo z dálnice odstranit. Mezi členy výboru ale zaznívaly obavy z toho, že k řidiči přijede asistenční služba, kterou nechce.

Hospodářský výbor také doporučil vložit do zákona ustanovení upravující takzvané sdílené zóny. Sdílená zóna bude označena patřičnou dopravní značkou a sloužit má všem účastníkům silničního provozu. Chodci i cyklisté v ní budou moci užívat pozemní komunikaci v celé její šířce a platit v ní bude nejvýše dvacetikilometrová rychlost. Parkování v ní bude dovoleno pouze na určených místech. Stanislav Blaha (ODS) navrhuje, aby přestupky za porušení pravidel platných ve sdílené zóně mohla řešit obecní policie příkazem na místě.

Novela na návrh vlády mimo jiné zavádí možnost řídit auto už od 17 let, ale jen pod dohledem mentora. Ministerstvu dopravy dává novela právo stanovit výjimku ze zákazu jízdy kamionů ve stanovenou dobu; týká se to hlavně víkendů. Novela zjednodušuje systém trestných bodů z pěti sazeb na tři, tedy nově bude možné přidělit dva, čtyři nebo šest bodů. Za nasbíraných 12 trestných bodů řidič přijde o řidičský průkaz, stejně jako dosud. U nejzávažnějších přestupků bude moct sbírat body do odebrání řidičského průkazu nejvýš dvakrát, u středně závažných přestupků pak třikrát.

Základní principy změny zákona, který by měl zjednodušit bodový systém pro řidiče, mají podle ministra dopravy Martina Kupky podporu mezi poslanci. Chce, aby novela prošla Poslaneckou sněmovnou do poloviny roku. Kupka to řekl na tiskové konferenci po druhém čtení novely ve Sněmovně.

„Novela přináší zjednodušení silničních pravidel. Důležité je, že základní principy, zdá se, mají podporu napříč Poslaneckou sněmovnou. Doufám, že do poloviny roku zákon projde Sněmovnou a poté Senátem. Abychom měli půl roku na to seznámit veřejnost se změnami v pravidlech,“ řekl Kupka.

ČTK + Zdopravy.cz

Tagy boční odstup bodový systém předjíždění cyklistů zákon o provozu na pozemních komunikacích
131 komentářů