Národní park České Švýcarsko bourá plány na výstavbu jezu u Děčína i kanálu DOL
Naděje rejdařů na výstavbu labského zdymadla u hranic s Německem se bortí. Stojí za tím aktuální stanovisko národního parku České
Naděje rejdařů na výstavbu labského zdymadla u hranic s Německem se bortí. Stojí za tím aktuální stanovisko národního parku České Švýcarsko, který měl vypracovat plán na záchranu vzácných rostlin a živočichů dotčených novým jezem.
„Dostali jsme oficiální vyjádření národního parku, že kompenzační opatření nelze stanovit,“ řekl deníku Zdopravy.cz první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Právě takzvaná kompenzační opatření jsou ovšem klíčovou podmínkou pro pokračování přípravy jezu a vůbec schválení Koncepce vodní dopravy.
Výstavba jezu totiž negativně zasáhne do významných přírodních lokalit Labské údolí a Porta Bohemica, které patří do evropské soustavy Natura 2000. Vláda sice v lednu rozhodla, že veřejný zájem na zachování vodní dopravy na Labi převažuje nad veřejným zájmem ochrany zmíněných lokalit, zároveň ale stanovila podmínku, že bude vypracován návrh kompenzačních opatření. Jeho vypracováním byl pověřen právě národní park.
Přírodně významná je především oblast soutoku Ploučnice s Labem v centru Děčína, kde vznikají bahenní náplavy, které vytvářejí vhodné podmínky pro život vzácných rostlin (například drobnokvět) a hmyzu. Pod vzdutou hladinou tyto biotopy zmizí. Jako o kompenzacích se proto mluvilo například o vytvoření podobných podmínek jinde nebo regulaci hladiny dle životního cyklu rostlin. Národní park ale nyní říká, že nic takového není možné.
Až do konce roku 2015 přitom plán na stavbu děčínského jezu nebyl v rozporu s lokalitami Natura 2000. Ministerstvo životního prostředí ale tehdy pod tlakem Evropské komise rozšířilo lokalitu Labské údolí až do Děčína, s čímž nesouhlasilo město. Ředitelství vodních cest má ke stavbě už tři roky připravenou mezinárodní dokumentaci EIA, po rozšíření oblastí Natura 2000 ji ale uložilo do šuplíku.
Bez nového jezu bude lodní doprava na Labi podle ministerstva dopravy i rejdařů dále skomírat. Úsek Labe pod Děčínem je posledním od soutoku s Vltavou, kde je plavba závislá pouze na přírodních podmínkách. Kvůli nedostatku vody tak často stojí.
Ministerstvo dopravy má teď podle zdrojů deníku Zdopravy.cz fakticky tři možnosti, všechny více či méně teoretické. První je vynětí oblasti stavby ze soustavy evropsky významných lokalit, druhou pohnání národní parku k soudu a třetí smíření se s koncem takzvané velké (tedy hlavně nákladní) plavby.
Rozhodnutí parku fakticky pohřbívá i kanál Dunaj-Odra-Labe, minimálně v jeho labské větvi. Kanál byl nedávno prezentován jako ekonomicky efektivní investice. Špunt na výjezdu z republiky do Německa ale projektu na efektivitě nepřidá.