umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Letectví Letiště

Nákaza vymetla české nebe, provoz se loni vrátil na úroveň roku 2002

Letadlo easyJetu. Autor: easyJet
Letadlo easyJetu. Autor: easyJet
Největším zákazníkem českých dispečerů byla loni společnost Qatar Airways, následují Wizz Air a Emirates.

Provoz v českém vzdušném prostoru loni kvůli covidové nákaze klesl téměř o 60 procent a vrátil se tak o 18 let zpět. V případě pražského letiště je dopad krize ještě větší, počty vzletů a přistání odpovídají úrovni roku 1996. Provozní výsledky za loňský rok zveřejnilo Řízení letového provozu.

Za celý rok 2020 přelétlo české území 379 535 letadel, což představuje pokles provozu o 58,1 procenta ve srovnání s rokem 2019 (906 666 pohybů). Roku 2002 bylo zaznamenáno celkem 398 525 pohybů. Ke změnám došlo i ve složení největších uživatelů českého vzdušného prostoru. Největším zákazníkem ŘLP byla loni společnost Qatar Airways, následují Wizz Air a Emirates. V roce 2019 to byly Lufthansa, Wizz Air a Ryanair.

Provoz v českém vzdušném prostoru 2020. Pramen: ŘLP
Provoz v českém vzdušném prostoru 2020. Pramen: ŘLP

Vývoj v českém vzdušném prostoru zhruba odpovídal vývoji v celé Evropě, kde došlo loni k meziročnímu poklesu letového provozu o 54 procent (11,1 milionů pohybů v roce 2019 oproti 5 milionům v roce 2020).

Počet startů a přistání na Letišti Václava Havla Praha se loni zastavil na 53 688, v meziročním srovnání tak došlo k poklesu o 65,3 procenta (154 485 startů a přistání v roce 2019). V historickém srovnání se objem provozu vrátil přibližně na úroveň roku 1996 (57 652 startů a přistání).

Největšími zákazníky ŘLP v roce 2020 na pražském letišti byly společnosti Smartwings (včetně Českých aerolinií), Ryanair a easyJet.

Provoz na Letišti Praha v roce 2020. Pramen: ŘLP
Provoz na Letišti Praha v roce 2020. Pramen: ŘLP

Virová krize se přitom promítne i do hospodaření státního podniku ŘLP. Loni si musel půjčit téměř dvě miliardy u bank na nový systém, ačkoliv původně plánoval nákup z vlastních zdrojů, zároveň dostal od státu půlmiliardovou vratnou podporu.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

Gréta by mohla mít radost – určitě se tím pádem zlepšilo ovzduší, když létá o to méně „fuj-fuj neekologických“ letadel. 🙂

rtep

To nemá radost zdaleka jen Gréta. To mají radost bez výjimek všichni ekologové, přírodovědci, zemědělci, lesáci.
To vymetené nebe je jedním z mimořádně pozitivních přínosů tézo malé pandemie.

Karel Jezbera

Nechci vám brát naděje, ale v podmínkách Evropské unie se osobní letecká doprava nevrátí k číslům z roku 2019 už asi nikdy. V letošním roce to může být podobné nebo jen o malinko lepší než v roce minulém. V dalších letech osobní doprava bude růst, ale nijak závratným tempem. Můj osobní odhad je, že v roce 2030 se dostaneme na čísla roku 2010. 1) EU je zavřená (nepočítám výjimky) pro cestující z třetích zemí. A jistě to tak ještě několik měsíců bude. 2) Fenomén Brexit – za prvé to znamená, že v důsledku všech imigračně-obchodních omezení by doprava logicky poklesla… Číst vice »

Michal Štěpán

Nechápu ty jedince, kteří tento příspěvek mínusují. Patrně žijete ve svojí virtuální realitě. V angličtině se tomu říká syndrom „self denial“. Myslím, že je to docela dobře shrnuto. Už o tom píší i na iDNES: https://www.idnes.cz/praha/zpravy/jakub-kraus-ustav-letecke-dopravy-letadla-nehoda.A210122_212421_praha-zpravy_cern?zdroj=top

Mě letectví živí, radost z toho nemám, ale bylo by nezodpovědné nalhávat si, že je to jinak.

Knížecí rada

Také se to dá číst tak, jak moc letecká doprava od r. 1996/2002 narostla. Snad se brzy vrátí na úroveň r. 2019. Rok 2021 po výmyslech očkování/testu při nástupu do letadla vidím ještě bledě, rok 2022 už snad bude dobrý.

Tomas

dobry? jo, bude … ale podminka test/ockovani na cestovani tu bude jeste dlouha leta.

Původní Pražák

Moc by mě zajímalo, jestli s tím globálním poklesem letecké dopravy nějak souvisí loňské, po dlouhé době relativně normálnější počasí u nás.

Pezos

Při proměnlivosti počasí je rok příliš málo na to, aby se dalo mluvit o korelaci. O kauzalitě ani nemluvě.

Třeba zima je velmi podobná jako v předešlých letech (slabá), i když se pořád málo létá.

Knížecí rada

Vůbec, fakt nechápu. Respektuji Vaše domněnky, ale nechápu je.

Jiří Kocurek

To bych se neodvážil srovnávat. Jestliže je doprava na úrovni roku 2002 … ne, to nechcete přivolat.

Tomas

ne.

Zdeněk

To raději ať letadla co nejdříve zase létají, pokud to má souvislost s počasím, protože loňské počasí bylo nanicovaté až příšerné, léto se z obvyklých tří měsíců scvrklo asi na pět týdnů a zbytek roku stál totálně za pendrek.

rtep

Nanicovaté počasí?
Že jsem si nevšiml. Po řadě let konečně nebylo sucho a dokonce se téměř doplnily spodní vody. Jen tak dál.

Y.K.

No jestli to srovnáváte s předchozími dvěma dost extrémními roky, tak možná, ale jinak zase tak zvláštní nebylo. Oscilace nahoru dolů byly vždy, jeden rok trend nedělá.

Iva.D

No a jaké je také krásné počasí, v létě prší, z zimě je zima a sníh. Takže ať nelítají dále.

John334

No, já jsem dneska šel ven jen ve svetru a chvílema jsem přemýšlel, jestli by nestačilo jen tričko. 😉

Y.K.

Jo jo, dnes 15 nad nulou, sníh v nížinách vydržel pár dní. Typická ladovská zima. 😀

Suchdolák

To, co vidíme jen jako mlžné čáry někde vysoko na obloze, nám nikdy nevadilo, ale to, co se teď týká poklesu počtu pohybů na Ruzyni, nemůžeme než s velkým potěšením přivítat nejen my tady, ale s námi i všichni na sever od centra Prahy a v celém jejím severním okolí!

Jaaa

Holt aby se letadla stala bezkolizní technologií, budou muset urazit ještě hodně dlouhou cestu.

Spousta lidí ale ty kolize nechápe nebo bagatelizuje, místo aby se je snažila řešit. :-/

Pezos

Nezapomeňte si pak pobrečet, jak vám chybí peníze od turistů…

Suchdolák

Ty nám Suchdolským rozhodně chybět nebudou: toho zdejšího jediného hotelu určeného pro zahraniční klientelu využívají především Italové a jezdí sem spíše po zemi než letecky. Pokud by šlo o tržby, tak Suchdolu mnohem víc chybějí ty od vysokoškoláků, protože zdejší „hnojárna“ funguje jen skutečně velmi omezeně už skoro rok a koleje zejí prázdnotou.

Holy James

Až povede přes Suchdol vnějšì okruh, budou mít příjmy z cestovního ruchu i místní.
Pokud tedy nebudou suchdolští blokovat výstavbu sjezdu k nim do vsi.

Suchdolák

Opět omyl – nebudou (tedy kromě „příjmu“ zplodin z provozu na něm): okruh povede tunelem a nikdo nebude mít důvod tam z něho ani sjíždět (a dělat tam nějaké tržby v místních prodejnách a provozovnách), i když přes původní sliby asi i nějaké (Suchdoláky nechtěné) napojení na něj asi nakonec přece bude i v oblasti Výhled (silnice č. 241).