Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Na železnici se otevře nová zastávka Neratovice sídliště, další budou následovat

Nová zastávka Neratovice sídliště. Pramen: Správa železnic
Nová zastávka Neratovice sídliště. Pramen: Správa železnic

Síť železničních stanic a zastávek bude od května o jednu bohatší. Správa železnic finišuje se stavbou nové zastávky Neratovice sídliště, kde mimo jiné vzniklo 120 metrů dlouhé nástupiště, stojany pro desítky kol či přechod zabezpečený signalizací.

Do konce letošního roku se mají otevřít ještě další tři zastávky. Vlaky začnou zastavovat také u sídliště v Příbrami, u hokejového stadionu v Karlových Varech a na zastávce Jeníkov-Oldřichov v Ústeckém kraji. Sem se přesunou nástupiště ze stanice Oldřichov u Duchcova.

V příštích dvou letech by se pak mělo otevřít několik dalších zastávek a jedna stanice. Na čtyřkolejné přeložce koridoru v Praze roste nová stanice Praha – Zahradní Město a zastávka Praha – Eden. Pro veřejnost by se měly otevřít v průběhu příštího roku. Cestování vlakem po metropoli má zlepšit i zastávka Praha – Rajská zahrada, která vznikne u stejnojmenné stanice metra.

Součástí rekonstrukce a elektrizace trati Brno – Střelice pak je výstavba zastávek Brno –  Starý Lískovec a Ostopovice. Jejich zprovoznění se plánuje na příští rok, ve Starém Lískovci vybuduje město Brno přestupní terminál, kam budou zajíždět i trolejbusy od bohunické nemocnice.

V rámci revitalizace trati ze Staré Paky do Trutnova vznikne rovněž v roce 2021 nová zastávka v Roztokách u Jilemnice, která se bude nacházet blíže obci a nahradí tamní stanici. To samé platí i o plánované zastávce Troubelice střed, která je součástí projektu elektrizace traťového úseku z Libiny do Uničova. Ta navazuje na již probíhající stavbu mezi Uničovem a Olomoucí.

Přehled nových zastávek

Název

Kraj

Předpokládaný rok otevření

Neratovice sídliště

Středočeský

2020

Příbram sídliště

Středočeský

2020

Karlovy Vary-Aréna

Karlovarský

2020

Jeníkov-Oldřichov

Ústecký

2020

Praha-Zahradní Město*)

Praha

2021

Praha-Eden

Praha

2021

Brno-Starý Lískovec

Jihomoravský

2021

Ostopovice

Jihomoravský

2021

Roztoky u Jilemnice zastávka

Liberecký

2021

Troubelice střed

Olomoucký

2021

Praha-Rajská zahrada

Praha

2022?

*) stanice

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym03

Zastávka má v těchto místech smysl, ale pouze s vozidly, které jsou schopny nějakou rychlou akceleraci, ideálně tedy elektriky. Rychlíkové 854 zde opravdu nemají budoucnost.

Pan Tograf

Trať ale bohužel neni elektrifikovaná

MMM

Trochu mi vadí nekonzistence v názvu zastávek. Někde je to xxx zastávka, někde xxx centrum, někde zase xxx střed, xxx sídliště. Myslím, že by nebylo od věci postupovat v pojmenovávání trochu víc jednotně.

Lemmy

Nu „střed“ to není, „město“ tam už taky mají, tak proč ne „sídliště“, když se to tam tak jmenuje?

Jedine vlaky

Pochybuju, že ten terminál v Lískovci bude, ze strany města Brna příliš velký zájem nevidím, nikdy se o tom nic nepsalo, neoznámilo..atd. Když to za rok tam má stát zastávka?

Nekdo

Spise se ptejte pana Dvoraka z Tetcic…

BND30

To bych nedělal. Podá proti dotazu odvolání….

xyz

Proti „Terminálu Starý Lískovec“ tento spolek žádné podněty nečinil.

Je příznačné, že i kdyby už X let bylo hotovo mezi Brnem a Zastávkou (kde to pozdržela neschopnost úřadů vypořádat se s námitkami Obce Tetčice a pak i Vody z Tetčic), tak by žádný lískovecký terminál po několik dalších let neexistoval.

Vojta

Ale odvolával se místní občan Miroslav Večeřa, odvolání bylo v prosinci 2017 (cca. po roce!) zamítnuto jako neodůvodněné: https://docdro.id/aPBgJgX

pozorovatel

Nejen „Vody z Tetčic“, ale zejména některých místních Lískoveckých, kteří se mohli doslova „protrhnout“, když zjistili, že jim tam podle starší vilové zástavby doplněné v té souvislosti posléze už i o nějaké nové činžovní domy má jezdit až k nové železniční zastávce (původní byla malinko jinde) dookonce trolejbus.

xyz

Proti „Terminálu Starý Lískovec“ protestují tamní obyvatelé (této části Starého Lískovce). Nikdo jiný.
(Spolek „Voda z Tetčic“ do tamního řízení nikdy nijak nezasáhl.)

Jiří Kocurek

A přitom se snaží. Už v roce 2011 se vytvářely podklady – územní studie. Tj, co se tam vejde a zda to bude stačit.
https://www.brno.cz/sprava-mesta/magistrat-mesta-brna/usek-1-namestka-primatorky/odbor-uzemniho-planovani-a-rozvoje/dokumenty/upp/us-prijezd-k-terminalu-stary-liskovec/

Vojta

Cca. před měsícem se na úřední desce objevilo Doplnění oznámení o zahájení stavebního řízení Terminál IDS Starý Lískovec IA. Etapa (bb_2127_20_doplneni_k_zahajeni_st._riz._terminal_ids_stary_liskovec_ia._etapa.pdf)
https://docdro.id/Fi6lBIZ
Pochopil jsem z toho, že v této etapě to bude bez trolejbusu, ale příjezdová cesta by bý měla.

Vojta

To zahájení stavebního řízení z prosince 2019 je tady (zahajeni_st._riz._terminal_ids_stary_liskovec_ia._etapa.pdf): https://docdro.id/bdDDSq6 Stručný popis stavby: Stavba se nachází v intravilánu jižní části města Brna na katastru Starý Lískovec a Bohunice. Jedná se o oblast mezi železnicí (traťový úsek Brno — Střelice č. 240) resp. vodním tokem Leskava a ulicí Elišky Přemyslovny. Plocha nového terminálu se nachází na volném prostranství v KN vedeném jako orná půda a v ÚPMB jako plocha pro dopravu. Projektová dokumentace řeší výstavbu nového zemního tělesa pro komunikaci terminálu a parkoviště včetně zemního tělesa pro zpevnění plochy měnírny. Dále řeší rekonstrukci krytu příjezdové dvoupruhové obousměrné komunikace k terminálu… Číst vice »

xyz

„Pochopil jsem z toho, že v této etapě to bude bez trolejbusu, ale příjezdová cesta by bý měla.“
– Tím pádem ten terminál nebude mít moc smysl (nic jiného než trolejbus tam stejně zajíždět nemělo).

– Ovšem, vybudování příjezdové cesty je vůbec podmínkou k tomu, aby se na novou zastávku měli jak dostat lidé.

Vojta

Možná jsem to pochopil špatně, ale v popisu se píše jenom o zpevnění plochy měnírny, nic o samotné měnírně nebo trolejovém vedení. Navíc v seznamu parcel vůbec není ulice Osová v úseku od současné smyčky po křižovatku s ul. Elišky Přemyslovny. Myslím, že je prostě potřeba na rychlo postavit nějaký příjezd a dočasně tam budou jezdit autobusy / parciály (akorát to nikdo neřekl nahlas) a trolejbus se bude řešit v návaznosti v další etapě. S tím přístupem je to přesně tak, protože lávka přes Leskavu je součástí této první etapy terminálu, bez ní by se dalo dostat maximálně ke garážím… Číst vice »

Anonymus

Jaky je rozdil mezi zastavkou a stanici? Myslim prakticky rozdil, ne v nejake definici.diky moc,kdo vi. 🙂

Alibaba

Stanice je kolejové rozvětvení (výhybky), kde se řídí doprava a má nějaké vybavení pro cestující. Zastávka je „jen“ nástupiště u koleje(í).

dopravák

Tak proč se v hlášeních vyskytuje zásadně jen slovo „stanice“, ačkoli jde evidentně o „pouhé“ zastávky?
Principiálně jde přitom o nesmysl: „zastávka“ je to z pohledu cestujících vždy, i když jde zároveň o „stanici“ z pohledu dopravního provozu: v minulosti, když „stanice“ musely mít náčelníky v místě, existovaly dokonce „náčelníkem neobsazené“ dopravny se zastávkou jako samostatná kategorie „výhybna zastávka“ (například Těchonín, ale i další) …

Alibaba

Tipuji: Okopírovalo se hlášení z metra, aby tomu cestující rozuměli. Jak si to dělí dráha je jedno, mám pocit, že moc cestujících třeba taky nerozlišuje železniční stanici od nákladiště třeba Červený Potok, když už dáváme příklady z těchto končin. Ještě jsem si vzpomněl, že železniční stanice má někde ve vyhlášce MD (177?) dáno minimální vybavení (čekárna, záchody, …). Protože jak dáváte příklad „výhybna zastávka“ Těchonín (ale i jiné, hodně jich bylo/je na trati Plzeň – Cheb) třeba nemusela splňovat.

Jiří Kocurek

Ze zastávky nelze vypravit vlak. V zastávce vlak nemůže začínat nebo končit.

PS: Zatímco silniční doprava si může začínat a končit kde chce. A to je, Halík?, to je špatně, Halík! Přece není možné, aby naproti autobusové zastávce složili uhlí.

xyz

„Ze zastávky nelze vypravit vlak. V zastávce vlak nemůže začínat nebo končit.“
Může. Svého času např. Otovice zastávka nebo Příkosice zastávka.

Dosud např. Deštnice, Dačice město atd.

Lemmy

Vysoké Mýto taky…

xyz

Vysoké Mýto město je dopravna D3 (byť jednokolejná).

Štěpán

Jsou případy, kdy je zastávka umístěna v obvodu stanice (v záhlaví) a tudíž vlak na ni končit může, např. Nučice zast. . V některých případech vlak „končí“ svou jízdu v poslední stanici nebo jiné dopravně a dál do konečné zastávky dojede už jen jako posun (např. při výlukách ukončení linky S49 v zastávce Praha-Podbaba).
A nebo z té zastávky ještě pokračuje již bez cestujících dál do nejbližší dopravny kde teprve jízdu ukončí (např. U12 krátké spoje končící v zast. Louny město).

Alibaba

Obávám se, že tak kategorické to není. Co takové Vysoké Mýto město? Je to zastávka? Pro cestující ano, pro dopravu je to dopravna D3.

Miloš

A co taková Pustá Kamenice ?

Miloš

A co Radkov u Moravské Třebové?

Alibaba

Ten by si měli postavit místní v akci Z, třeba si toho ani při současném provozu nikdo nevšimne. Jinak kdyby to stavěli v pracovní dny a stihly to od pondělí do pátku, tak taky. 🙂

Thijs

Pro redakci
Roztoky jsou v Libereckém kraji, nikoli v Královehradeckém

xyz

A co zastávka Dýšina? Ta nebude vybudována ani letos, ani v příštím roce?

Přitom od prosince 2019 přestaly na původní zastávce (která odnedávna dostala přídomek „-Horomyslice“) zastavovat skoro všechny vlaky, takže spojení pro obec Dýšina se tímto ještě zhoršilo; a očekávané zlepšení v podobě nové zastávky nepřichází.

BND30

To by se tam museli obyvatelé dohodnout, co vlastně chtějí. SŽ(AC-DC) jim nabídku udělala, ale vznikl ve vsi flamewar…

xyz

Flamewar byl způsoben dilematem, které nastavil Plzeňský kraj ve věci „nebudeme s vlaky zastavovat 2x v Dýšině a 3x v Chrástu; někde se zastavovat přestane“.

Reálně ale tento kraj od 12/2019 učinil stav, kdy většina vlaků v Dýšině nezastavuje ani jednou.

Kuba

Ty Roztoky zastávka mají být určitě místo a ne navíc? Leták stavby od SŽDC zmiňuje poloostrovní nástupiště ve všech stavbou dotčených stanicích, tj. i Roztokách u Jilemnice.

netmancz

Pěkný den do redakce, nešlo by prosím zvětšit písmo v tabulce? Je strašně malinkaté. Díky

Cestující

Zde je fotka z druhé strany: https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Cestujici-budou-moci-vyuzivat-desitku-novych-zasta
Vypadá to, že nástupiště je umístěno přibližně zde: https://en.mapy.cz/s/parenuzuko

Podle mě je škoda, že se neudělal ještě přístup z čela nástupiště od nového přechodu

Jaaa

„Normy“… Lidi tama budou stejně chodit…

Jiří Kocurek

Ty normy vytváří zlé nadnárodní koporace v čele s ničiteli silnic a sama Správa je nemůže ani připomínkovat? Anebo je to tak, že železnice sama sobě?

Cestující

Normy za to určitě nemůžou, ale možná tam byl nějaký jiný závažný důvod…? Škoda že tu není nikdo, kdo by nám to objasnil.

Jiří Kocurek

Zábradlí je od toho, aby se obcházelo. Proto ho tak postavíme. 🙁

BND30

Modré zábradlí by nikdo neobcházel…ale černé….

Jiří Kocurek

To je špatným barevným podáním fotky. Taky jsem tomu nemohl ze začátku přijít na kloub. Mrkněte vlevo nahoře na totálně vyšisované dopravní značky. I ten cyklista je na černém pozadí místo modrého.

Zbyněk

No ona to není dopravní značka, takže piktogram může být i černý. Ale nejspíš máte pravdu, protože nejmodřejší mi na fotce přijde beton 🙂 SŽ si tu fotku přibarvila na …. růžovo.

IBM

To: Cestující – je to o pár metrů na sever, ten přechod u dolního kolečka je zachován