Na tři roky jednokolejka. Hlavní trať do Německa čeká dlouhé omezení
Nákladní dopravci chtějí jednání se saskými úřady o nahrazení osobních zastávkových vlaků náhradní autobusovou či lodní dopravou nebo dálkovými vlaky EC, aby se uvolnila kapacita pro větší počet nákladních vlaků.
Provoz na nejvytíženější trati mezi Českem a Německem čeká od června zásadní omezení. Německý správce infrastruktury DB Netze začne s opravou úseku trati mezi státní hranicí a Bad Schandau a na tři roky se z koridorové tratě stane v podstatě jednokolejka. Omezení se výrazně dotkne hlavně železničních nákladních dopravců, kteří budou muset část nákladu vozit odklonem jinými tratěmi. Situace ukazuje, jak Česku a Německu chybí další kapacitní železniční přechod.
Už nyní situaci komplikuje výluka v Děčíně a některé práce v úseku na německé straně. Od 26. června nastane omezení provozu na jednu kolej v úseku Děčín-Dolní Žleb – Bad Schandau nepřetržitě až do prosince. Vždy v pondělí se navíc na několik hodin zcela zastaví provoz. Znamená to výrazné snížení kapacity.
Práce na tomto úseku a návazně i na dalších úsecích trati v údolí Labe mají pokračovat až do roku 2026 v nepřetržitých výlukách jedné koleje s doplňovanými několikahodinovými výlukami i druhé traťové koleje v určitých dnech. Dopravu ještě omezí opravy mostu přes Labe v Drážďanech.
Dopravci: hrozí přesun přeprav na silnici
Nákladní dopravci nemají mnoho možností, jak dostat zboží mezi Českem a Německem po kolejích jinudy. Všechny ostatní přechody jsou na jednokolejných tratích, navíc v horších parametrech a neelektrifikované, a výrazně prodlužují přepravní vzdálenost s výsledným dopadem do ztráty konkurenceschopnosti vůči silniční dopravě. Toto podle ŽESNAD.cz pravděpodobně povede k dlouhodobému přesunu přeprav ze železnice na dálnice D8 – A17 – A14/A13, a to i v přepravách nebezpečných nákladů – chemických a ropných produktů.
Na konferenci sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz proto jeho zástupci vyzvali ministra dopravy Martina Kupku, aby ještě jednal se svým saským protějškem o možném omezení příměstské osobní dopravy. Tu škrty nečekají. Omezení navíc přichází v době, kdy se řeší, jak dostat do německých přístavů po železnici ukrajinské obilí. „Problémem ČR je nyní příměstská doprava v Drážďanech,“ říká výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.
Podle Tomáše Tylla z VKS Legal existuje právní nástroj (nařízení EK v přenesené působnosti 2017/2075), jak v takových výjimečných případech těžkých výluk upřednostnit nákladní dopravu, která nemá alternativu, před dopravou osobní. Ta může být převedena do náhradní autobusové dopravy, v tomto případě i lodní.
Trať zažila podobné problémy už loni v létě, kdy ji zaplavila povodeň. Alternativní kapacitní železniční přechod do Německa vznikne nejdříve v roce 2030 na trati z Plzně do Regensburgu.