cargo

Správa železnic začala s miliardovou opravou trati pro nákladní vlaky v Děčíně, přes Labe bude nový most

Most přes Labe v Dolním Žlebu. Foto: Strabag RailMost přes Labe v Dolním Žlebu. Foto: Strabag Rail

Provoz nákladních vlaků na jedné z hlavních tratí se přeruší příští rok na 7 měsíců.

V Děčíně začala jedna z velkých oprav nákladního koridoru Transevropské dopravní sítě (TEN-T). Za 1,082 miliardy korun bez DPH zde projde kompletní opravou úsek mezi stanicemi Děčín východ a Děčín-Prostřední Žleb, který je využíván pouze pro nákladní dopravu a je jednou z hlavních tras pro nákladní vlaky mezi Českem a Německem.

Nejviditelnější na celé akci bude výměna mostní konstrukce přes Labe, opravu čeká také Děčínský tunel na pravém břehu Labe. Zakázku získalo sdružení firem Strabag Rail a DT Mostárna.

Stávající most měří 265 metrů, po více než sto letech získá novou ocelovou konstrukci s podélnými a příčnými výztuhami a průběžným kolejovým ložem. Svým uspořádáním bude respektovat vzhled původní konstrukce, zároveň splní všechny současné normy a provozní požadavky železniční dopravy. Rychlost na mostu se zvýší ze současných 30 na 50 km/h. Stávající konstrukce je z roku 1918.

Most vyrobí DT Mostárna. Po přepravě do Děčína jej řemeslníci svaří a poté ho odborníci po vodě splaví k novým pilířům postaveným ve vodě. „Je to skutečná výzva, technicky zajímavá konstrukce, kde se může uplatnit to, co stavaři umí,“ řekl ČTK Jakub Svoboda, ředitel společnosti Strabag Rail, která zakázku vyhrála. Starý most se nejprve posune na provizorní pilíře a posléze splaví a bezpečně rozebere. K pracím tak mimo jiné bude potřeba dostatek vody v Labi. Ocelovou část pro nový most firma nakoupila už v zimě letošního roku. „Stihli jsme to za relativně dobré ceny, zbytek ale už bude zatížen zdražením materiálu,“ uvedl Svoboda.

Nové protihlukové stěny i omezení pro dopravu ve městě

Kompletní sanace čeká 395 metrů dlouhý Děčínský tunel. Na 120 metrech bude provedena náhrada původní kamenné klenby za železobetonovou a zbývající část bude sanována. Nebude chybět ani zřízení nového železničního spodku, svršku, trakčního vedení či protihlukových stěn o délce 700 metrů.

Stavbaře čekají náročné podmínky: řadu věcí budou muset budovat z Labe, v tunelu jsou stísněné podmínky. V jeho sousedství je skála. Stavba se také významně dotkne obyvatel Děčína. „Část tunelu se musí odkrýt, vykopat, budou se přesouvat hmoty uprostřed vilové čtvrti. Opravovat se bude také most přes Riegrovu ulici, což je významná spojnice do nemocnice, a most přes Kamenickou ulici, to budou tři úskalí. Zahustí se provoz v Děčíně, kudy budou projíždět těžké nákladní vozy. Bude to nepochybně komplikace, ale mělo by to znamenat, že dráha bude sloužit dalších sto let,“ řekl ČTK primátor Děčína Jiří Anděl (ANO).

Úsek z východního děčínského nádraží do Prostředního Žlebu je využíván prakticky pouze nákladní dopravou. Nákladní dopravce čeká kvůli tomu dlouhá výluka: ta je plánována na příští rok od března do listopadu. Během ní budou muset nákladní vlaky úvratí přes stanice Děčín nebo Ústí nad Labem západ, případně bez úvrati přes Prahu.

(s využitím ČTK)

Most přes Labe v Dolním Žlebu. Foto: Strabag RailMost přes Labe v Dolním Žlebu. Foto: Strabag RailMost přes Labe v Dolním Žlebu. Foto: Strabag RailOpravovaný úsek mezi Děčínem východ a Děčínem Prostředním Žlebem. Foto: Správa železnicMost přes Labe u Prostředního Žlebu. Foto: Chládek a TintěraMost přes Labe u Prostředního Žlebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Děčín východ - Děčín Prostřední Žleb DT Mostárna seznam Správa železnic Strabag Rail
54 komentářů