Na Osoblažce budou přes léto jen nostalgické vlaky. ČD nemá lokomotivy
Modernizace jedné lokomotivy nabrala zpoždění, druhá musí na údržbu.
České dráhy od dnešního dne přerušily provoz vlaků na úzkorozchodné dráze Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Důvodem je nedostatek vozidel. Místo vlaků jezdí autobusy. Omezení přišlo v době, kdy je téměř hotová rekonstrukce historických nádraží a z úzkokolejky se stala ještě větší atrakce než v minulosti.
České dráhy mají dlouhodobě pro trať dvě lokomotivy, od loňska je ale jen jedna. Lokomotiva 705.914 je od loňského léta v hlavní opravě u CZ LOKO a Wynx Pool. Hotová ale není. Lokomotiva měla zajistit současný provoz. „Bohužel dodavatel má zpoždění zhruba půl roku a předpokládaný termín dokončení modernizace je podzim,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Detailně jsme o rekonstrukci psali zde.
Dosud České dráhy jezdily s lokomotivou 705.913 a dvěma vozy Balm/u. „Lokomotivu a jeden vůz nyní přistavíme k údržbě vyššího stupně,“ dodal Šťáhlavský. Do té doby budou po trati jezdit náhradní autobus. „Velmi nás to mrzí, protože se jedná o turistickou trať a prodloužení termínu opravy lokomotivy padlo zrovna do letní turistické sezóny,“ dodal Šťáhlavský.
Po trati budou jezdit alespoň o víkendech historické parní vlaky provozované Slezskými zemskými drahami.
Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběné jako řada TU 47.0 v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD nahradily parní lokomotivy a byly také exportovány do Sovětského svazu. Celkem tak bylo vyrobeno 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, původně výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají České dráhy vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916-5) je pak ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.