Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Na nádraží v Havířově se otevřel přístup do podchodu s veřejnými WC

Nový vstup do podchodu nádraží Havířov. Pramen: Správa železnic
Nový vstup do podchodu nádraží Havířov. Pramen: Správa železnic
Dokončení rekonstrukce unikátní „bruselské“ budovy je plánováno na letošní říjen.

Na nádraží v Havířově, jehož budova prochází rekonstrukcí, dnes začal sloužit veřejnosti nový přístup z odbavovací haly do podchodu. Zároveň s ním byly otevřeny i záchody, které jsou vybaveny turniketem a platebním terminálem. Úpravy jsou součástí druhé etapy rekonstrukce budovy.

„Po dohodě se zhotovitelem se nám podařilo sladit termín předání přednádražních prostor s pracemi umožňujícími přístup veřejnosti přímo z přednádraží do odbavovací haly a dále k vlakům. Cestující již nepoužívají přechod přes koleje, ale míří k nástupištím podchodem,“ uvedl za Správu železnic ředitel Stavební správy východ Miroslav Bocák.

Rekonstrukce výpravní budovy probíhá ve dvou etapách. První zahrnovala především vybudování nové odbavovací haly pro cestující a zázemí pro dopravce a byla dokončena loni v červenci. Druhá etapa prací zahrnuje kromě rekonstrukce vstupu do podchodu a vybudování WC pro veřejnost i výměnu střechy. Budova také dostala novou skleněnou fasádu na obou průčelích. Následovat budou práce na sanaci železobetonových konstrukcí a vybudování toalet v původní odbavovací hale.

Rekonstrukce havířovské výpravní budovy z 60. let minulého století začala v květnu 2019, její dokončení je plánováno na závěr letošního října. Předpokládané celkové investiční náklady stavby dosahují 157 milionů korun.

Nádražní budova přitom utekla hrobníkovi z lopaty. Havířovské zastupitelstvo už před lety v souladu se Správou železnic schválilo její demolici. Budova je pro železniční provoz naddimenzovaná. Proti tomu se ovšem zvedla vlna odporu, místní poukazovali především na unikátní bruselský styl, ve kterém je postavena. Památkově chráněna nicméně není.

Město a Správa železnic se nakonec dohodly na společném postupu při opravě. Po jejím dokončení bude stavba sloužit nejen k odbavování cestujících, ale také ke sportovním a volnočasovým aktivitám nebo jako služebna městské policie. Odbavení cestujících se přesunulo z velké haly do prostor, které původně sloužily administrativě. Tím zanikl původní vstup do podchodu a bylo třeba zbudovat nový. Původní velká hala bude sloužit zábavě a sportu.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlakmania

Je tam klimatizace?

Vectron

Ano je

Vlastimil Kocurek

Zastupitelé Havířova to nejdříve odsouhlasili zbourat, že je to k ničemu, následně hlavní část předělat na tělocvičnu. Ale nádraží je v majetku SŽ, to že bylo naddimenzováno je právě jeden z rysů té bruselské architektury, a tedy mělo být celé využito jen pro účely nádraží. Pokud to rozdělili na dvě části, tím vlastně pominul smysl tu bruselskou architekturu zachovat. SŽ hrubě pochybila ve výkonu nakládání s majetkem. SŽ, rozhodně nebyla zřízena za účelem stavby tělocvičen a jejich pronájmu. O hlouposti zastupitelů Havířova a jejich guláši v hlavách snad ani není potřeba psát. Tady platí úsloví: Lidská blbost nezná mezí. zvláště… Číst vice »

Martin V.

Já vám fakt nerozumím. 🙁 Pokud máme architektonicky cennou budovu pro kterou dnes není adekvátní využití podle původního záměru, tak je potřeba najít jiné využití, jinak budova časem spadne sama, pokud ji dříve majitel nezbourá. Dnes nikdo nechce čekat na přípoj, takže těch 12 sedaček může klidně stačit. Doprava má navazovat, případné zpoždění si zobrazíte v mobilu před příchodem na nádraží. Podobně se radikálně změnil i nákup jízdenek. Proto má větší smysl podchod přístupný z obou stran trati než naddimenzovaná čekárna a několik pokladen s živou obsluhou a dlouhou frontou před nimi. Doba se změnila!

Vlastimil Kocurek

Jó, to je ta přeměna nádraží na tělocvičnu. To je mi moc líto, nic horšího nemůže být.
Ani nechci psát, jak to může vypadat na takovém magistrátě, kde něco podobného schválí.

vagonář

Mám radost, že se nádražní budovu podařilo zachránit a opravit. Je moc elegantní a nadčasová.

Vlastimil Kocurek

Jenže je to tělocvična, na obrázku je pak vyfoceno 12 sedadel na čekání.

vagonář

No tak to jsem netušil, to mě dost zklamalo.

Baraba

Nikde není žádná tělocvična. Velká výpravní budova, kterou chtěla SŽ zbourat bude městem využívána pro sportovní a kulturní akce.
SŽ vybudovala novou „odbavovací halu“ v naddimenzované administrativní budově vedle výpravní budovy – to je těch vašich 12 sedadel. Ale pokud se podíváte pořádně, tak uvidíte, že na obrázku jsou 4 řady sedadel s osmi místy pro sedící.
Podle Vašeho popisu bych řekl, že jste funkcionář odborových svazů…

Karl vB.

Zvlášť elegantní a nadčasová je ta levá část na 3. obrázku. To asi hyper-brusel styl nebude.

vagonář

Jsem zklamaný, měli to využít jinak nebo opravdu jen nádraží.

PetrD

Ta levá část je zrekonstruovaná nevyužitá administrativní budova, která je nyní nádražní budovou s čekárnou a prodejem jízdenek.

Karl vB.

…a proč také není v bruselském stylu? Pozdější přístavba? To je jak chrám sv. Víta, celou dobu gotika a konec věže baroko.

Jiří

Až se v Čechách či na Moravě objeví něco unikátního, tak to bude velká sláva.
Architektura doby komunismu zcela jistě unikátní není. Ostatně podobné je v Bílině a v mnoha dalších stanicích, kde se objevily poválečné stavby.

Žabák

Děkuji, sice s vámi nesouhlasím, ale udělám si výlet do Bíliny 🙂

Cestující, teď ale doma

Nevím jestli je rozumné dělat v podchodu veřejné toalety

vagonář

A kde je měli udělat, na nástupišti?

Cestující, teď ale doma

Ideálně někde odděleně, než močit v podchodu

medical_examiner

Rozumné nevím. Ale mohlo by to být frekventované…
Některé vlaky mají totiž taková zpoždění, že by se z toho jeden 💩

jan

Nechápu, proč se nádraží třeba neopravila střecha. Neopravilo, neumylo. A neslouží dál.

Vlastimil Kocurek

Umýt a opravit se mohlo po cca 10 letech provozu, ale po 40 už to nestačí.

Banan151

Tak jsme se dozvěděli, že se otevřelo WC, ale to nejdůležitější, že od dnešního dne funguje nově zmodernizovaný přestupní terminál, to asi server zdopravy.cz, nepovažuje za důležité 🙂 .

Žabák

Moc hezké nádraží, pamatuji ho před rekonstrukcí, snad neztratí svůj šarm 🙂

Rudolf Tuček

Nemastne neslane takové nezajímavé nádraží.

Vectron

Nahodou se moc povedlo,ted jsem tam byl a dokonce si sedl na cistou sedacku,zadni bezdaci,moderni prostor,fakt parada👍

Vlastimil Kocurek

Na jednu z 12 sedaček, podle obrázku.

Martin V.

Na jednu ze 32 sedaček (jak vám výše vysvětlil Baraba). Když už argumentujete, tak pravdivě.

Karl vB.

Ok, tak si zopakujte to samé za rok…. a pak napište své dojmy. 🙂

Vectron

To jistě mohu,bohužel to se moc nedá ovlivnit,některi lidé jsou prasata a ničeho si neváží,takže doufám,že tam bude dohlížet kamerový system.
Samozřejmě i záleží na kvalitě úklidu.No uvidíme😗

Vlastimil Kocurek

Jenže už to není nádraží, ale tělocvična, tedy pro nádraží tam také kousek vyhradili.
Diívím se jen , že SŽ jim to nedala celé :):):)

MiKi

Zvedla vlna odporu ? Ale no tak. Důl architektury a pár lidí dokázali být dost hlasití, aby si prosadili svou.

MildaIV

Předpokládám, že to bude podobné jako s poštou u Brněnského nádraží. Musíte být vystudovaný architekt aby jste „pochopil“ její hodnotu. Normální lidi by tu hrúzu okamžitě nechali zbourat.

Vlastimil Kocurek

Vždy se najde pár křiklounů, ale tady to bylo tak trochu k dobru věci.

Luboš Beneš

Bourat umí každý, i správa železnic. Ale najít nové využití je těžší. Bourání by mělo být až to poslední. Tím se totiž kdysi vložené investice navždy znehodnotí.