Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Pro cestující se v Havířově otevřely nové odbavovací prostory, mimo hlavní halu

Nádraží Havířov v rekonstrukci. Pramen: Správa železnic

Rekonstrukce nádražní budovy v Havířově je v polovině. První etapa prací se dnes završila otevřením nových odbavovacích prostor pro cestující; ty vznikly v administrativně-provozní části výpravní budovy. Druhá etapa zahrne původní odbavovací halu, která bude sloužit pro volnočasové aktivity a sport.

„Nový odbavovací prostor vznikl odborným vybouráním stávajících konstrukcí, což ve výsledku umožnilo vytvořit zcela novou dimenzi tohoto nepříliš velkého prostoru. Díky tomu je hala vzdušná a navozuje pocit volnosti,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Současně s dnešním dokončením první etapy byl zřízen provizorní přístup na jednotlivá nástupiště. Protože město Havířov souběžně provádí přestavbu autobusového terminálu, je trasa provizorního přístupu vedena od zastávek autobusů kolem výškového obytného domu ke stávajícímu staveništi a odtud podél kolejí k výpravní budově.

Se zahájením navazující etapy se cestujícím uzavřela původní odbavovací hala i vstup do podchodu. Tento provizorní stav měl podle projektu trvat do konce stavby, který je naplánovaný na květen příštího roku. Podle Svobody ale stavební firmy slíbily, že provizorium skončí už v únoru. V únorovém termínu by měl být dokončen také přednádražní terminál.

Druhá etapa prací zahrnuje kromě rekonstrukce vstupu do podchodu také vybudování WC pro veřejnost. Dále dojde k výměně střešního pláště, kdy současně bude zachován stávající podhled. Budova dostane novou skleněnou fasádu na obou průčelích, vymění se rovněž okna.

Rekonstrukce havířovské výpravní budovy z 60. let minulého století začala vloni v květnu. Celkové investiční náklady stavby dosahují 157 milionů korun. Nádražní budova přitom utekla hrobníkovi z lopaty. Havířovské zastupitelstvo už před lety v souladu se Správou železnic schválilo její demolici. Budova je pro železniční provoz naddimenzovaná. Proti tomu se ovšem zvedla vlna odporu, místní poukazovali především na unikátní bruselský styl, ve kterém je postavena. Památkově chráněna nicméně není.

Město a správa železnic se nakonec dohodly na společném postupu při opravě. Po jejím dokončení bude stavba sloužit nejen k odbavování cestujících, ale také ke sportovním a volnočasovým aktivitám nebo jako služebna městské policie. Začátkem předloňského roku to obě strany stvrdily memorandem o spolupráci při rekonstrukci budovy i přednádražního prostoru.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MiKi

Když tak čtu zasvěcené komentáře odborníků z celé republiky. Buďte tak laskavi a starejte se o „památky“ ve svých městech a nevnucuje obyvatelům Havířova své skvělé myšlenky, jak to mají u sebe dělat.

Vlastimil Kocurek

Jsme všichni z maličkého státu, který je mapě světa sotva vidět, tak pro mne je i Havířov moje vlast, i když bydlím na opačném konci republiky.
Takže sorry. Toto je naprosté diletanství jak SŽ, tak Rady vašeho města a zastupitelů. Prostě toto je stupidní řešení, světově unikátní. Tím se zapíšete do dějin architektury.

MiKi

My už jsme zapsání. Sorelou, víme ?Napadlo mě ještě jedno řešení, když je ta budova tak výjimečná. Rozeberte ji s postavte si ji u vás, kde chcete.

Vlastimil Kocurek

Ale vy mluvíte jen určitý, a možná ani ne moc velký segment obyvatel Havířova. Prostě je to váš názor.
Navíc diskuse je tady pro všechny lidi z Česka i ze zahraničí.

Luděk Štěkala

Panu MiKi z Havířova můžu odpovědět tak, že také pocházím z Havířova a s podobou, do jaké se nádraží promění nesouhlasím. Asi trochu odbočím od dopravní tematiky, ale v Havířově v posledních deseti letech každou druhou volnou zelenou plochu zastavěla bez jakékoli architektonické koncepce nová budova s obchodem nebo ordinací a pod. (naposled nové KFC před sportovní halou Slavií). Nevím, jestli to víte, ale zde u nádraží dle územního plánu vznikne McDonald. Naopak za nádražím postavili před pár lety Lidl. Pokud by se do prostor, kde je dnes nová čekárna (přízemí západního křídla) vměstnal Lidl (řetězce k tomu nebývají svolné,… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Zastavit tuto stavbu, předělat projekt a vrátit halu původnímu účelu. To, co se stalo, je výrazem obrovské nekulturnosti a diletantství jak Rady města tak SŽ. Styďte se.

Ic540

K budově nádraží Havířov. Co je dobře je to, že celý komlex tak jak byl postaven zůstane stát. Bude opraveno vše tedy i přednádraží a za dva roky také komlet kolejiště, podchod bude prodloužen k lídlu do části Šumbark… Co je špatně je to, že je to celé naopak. Nádraží se z velké budovy přestěhuje do malé technické budovy. Že to vypadá a asi i je hezké je sice pravda. No na nádraží se občas vyskytuje ve vybrané chvíle k vlakům i 200 lidí najednou. Tam se jednoznačně nevejdou. Dvě okna na jízdenky nebudou postačovat. Tolik obecně… No že si… Číst vice »

Ic540

Ještě dodám k snímku 2.

Na konci je provizorní stavba pokladen Regiojetu.
Ten bude mít prostory jinde až to bude kompletně hotovo i se starou halou. O těch pár metrů provizorní stavby se ještě ta nová hala tedy zvětší.
Prostory či pokladny Regiojetu by se pak měly nacházet v místě cca bývalého tranzita…

Jinak další dostatečné prostory a zázemí pro dopravce jak ČD tak regiojet se nachází v horní části této původem technické budovy…

PetrD

„Stejně jako na opačném konci města na autobusovém nádraží. To se minulé zastupitestvo a SŽ vůbec nevytáhli…“ jakou spojistost má autobusák se SŽ ?

Vlastimil Kocurek

Zásadní, často spolupracují na návaznosti železniční a autobusové dopravy, aby se terminály propojovaly, nebo byly blízko.

roman

Demolice a následná výstavba nového dopravního terminálu by byla daleko výhodnější. Bohužel díky pár potižistum vznikl tenhle kočkopes pro který se bude hledat jenom stěží vhodné uplatnění.

Ic540

Dopravní terminál a jeho podoba neměla vliv zda budova padne nebo ne. Slo jen o podobu vzhledu terminálu…

Potíže dělali hlavně takoví bourači jako Vy.
A vlastník budovy který dělal všechno proto, aby budova shnila uvadla a upadla…

MiKi

Spíš díky takovým fanatikům nemůže vzniknout nic nového. Ve Vítkovicích je stejné nádraží, město v hale chtělo mít dopravní expozici a kdopak to zamítl ?? Že to milý čtenáři neuhodneš.

Vlastimil Kocurek

To jsme viděli, jak u vás vznikají nové věci, jako to autobusové nádrží, které je také tragikomické,a jaký z toho byl skandál. Když prijedete knnám do Budějice, autobusem, máte elektronické informace o všem potřebnném,čisté WC a občerstvení minimálně v 7 podnicích, nejíte se, a před odchodem máte možnot vidšt za kolik minut vám jede MHD a nebo navzující spoje. Prostě jiná civiloizce. Taxiky mají po městě stejnou cenu ,aby se nemohlo okrádat lidi.

MiKi

Už je mi jasné čí jste volič, rohlíky by taky měly stát všude stejně. Vy pane tady vědomě lžete, protože jste na Havířovském autobusáku nikdy nebyl, protože váš opis neodpovídá realitě. Pro takové lidi v diskuzích je označení Troll.

Vlastimil Kocurek

Já jsem voličem pirátů.

Pietro

Kočkopes vznikl díky neschopnosti Srbských Železnic najmout si kvalitní architekty. Díky pár potížistům se zachránila unikátní budova. Že Srbské Železnice neumí nebo nechtějí využít halu pro cestující pro cestující není problém potížistů, ale Srbských Železnic.

Alibaba
Pišta

A co takhle zbourat Fantovu budovu byste nechtěl..???

Pietro

Tak sportoviště v nádražní hale…. Chrám dopravy bude chrámem hekání. 🙂 Po té, co se zvedla vlna odporu, tak ji nakonec nezbourali, ale natruc z toho udělají fitko, volnočasový areál, protože cestující, ta lůza, co nemá na osobní automobil a využívá hromadnou dopravu si nezaslouží kochat se kvalitní architekturou nádražních staveb (těch co ještě nezničil SUDOP a stavební úpravy v době reálného socialismu a raného turbokapitalismu. Pak to zavřou pro „nerentabilitu“ a pronajmou na hampejz.

Hojakar

Kvalitních budov jo? Tak to je vtip roku zařadit havirovskou nádražní budovu na list kvalitní architektury…a úplně ten samý případ jsou vitkovice- obe budovy měly jit dávno k zemi

Pietro

Bruselský styl architektury je něco co bychom měli chránit. Ale chápu, že pro někoho je architektura španělská vesnice.

MiKi

Chránit ? Nabubřelý komunistický artefakt ? Připichnu banán na platno… umění.Dam autovrak na náměstí…. umění.Cekam kdy se někdo vysere ba žulový kvádr a prohlásí to za umělecký skvost hodný ochrany.

Struhadlo spravedlnosti

Doufám že takto nedopadne každá rekonstrukce nadrazi.

Alibaba

Tak přibude další nádraží s tělocvičnou, no a co?

Jan

Nádraží má být nádraží stejně se netopí. Tak co. Jak na Svinově za miliardy. Tak v Kunčicích.

J.K.

Je to taková malost v přímém přenosu… Nestačil by rovnou kontejner nebo bouda z MHD?

Luděk Štěkala

S tím mají zkušenosti na tamním autobusovém nádraží… Nejdřív strhli rotundu v bruselském stylu, postavili místo toho zelenobílý hnus a pak si vzpomněli, že nemají čekárnu. https://trilistek.cz/otevreli-jsme-novou-cekarnu-na-autobusovem-nadrazi-v-havirove/

Ic540

Ano bohužel. Budova místo opravy byla srovnána se zemí.
Místo ní vznikl neskutečný paskvil kdy jizdenky a služby kolem nich se vyřizují na slunci i v dešti.
No a bez wc a čekárny…
Tu tedy opět po bojích občanů museli instalovat viz Váš odkaz…

Havířov tak malém přišel hned o dva skvosty.
Byť budova vlakového nádraží stojí, ale bude v ní tělocvična…

MiKi

Proč lžete…budova rotundy nebyla srovnana se zemí, ale dostavěna.

Luděk Štěkala

Obávám se, že nemáte pravdu Vy. Pod dostavbou si představím zachování podstatné části původní stavby. Havířovská rotunda na autobusovém nádraží byla stržena celá a na jejích základech vznikla nová “polorotunda,” která má z architektonického hlediska blíž k veřejným záchodům (viz přibližně 10 dveří vedle sebe ze západní strany) než k reprezentativní budově určené k cestování.

Vlastimil Kocurek

Nádražní budova bude sloužit jako sportoviště a pro volný čas. Už dlouho jsem nic tak nesmyslného neviděl. radní udělali hned jednu chybu, že souhlasili s demolicí této vzácné budovy. To svědčí tomu, že nemají ponětí o estetické stránce architektury – prostě neuvěřitelné. A pak to dorazili tím, že se tam bude sportovat. Najdi si ty členy Rady na Internetu, protože oni vlastně udělali něco, co by nikdo jiný na světě neudělal. Ještě teď by se to mělo zastavit. A lidé v Havířově asi mají jiné starosti, o svůj blahobyt, a město je jim úplně jedno, jinak by to vůbec nepři… Číst vice »

Vašek

A co byste asi tak v té velké hale chtěl provozovat? Zaplnit ji hnusnými obchody? Či nějaký jiný nápad?

Frantisek

A co vzniklo vedle? Opět vzdušná hala. Pravda, trochu menší, ale hlavně ne původní… Služby se mají na nádraží vrátit tak jako tak, obchody nemusejí být nutně hnusné. Nakonec tu tělocvičnu mohli udělat právě v té přístavbě. Ale co, žijeme v období paradoxů. 🙂

Jiří Kocurek

Ona nějaká novostavba někdy byla původní? 😀

Ic540

Jste v šoku a hlavně mimo.
Kromě starání se o blahobyt se občané a dva spolky postaraly, aby budova byla zachována. To že pak za Havířovští zastupitelé a zástupci SŽ rozhodli jak rozhodli už bylo o nás bez nás bohužel…

Spolek Důl archiktury se kterým spolupracoval spolek Efektivní veřejná doprava pro Havířov a okolí organizovali akce za velké účasti veřejnosti.

Bylo to bohužel pyrhovo vítězství.
Dominanta města zůstane stát, ale bude v ní tělocvična a fidlarna na housle…

Pane Kocurek. Ke vší úctě k vám.
Tady jste opravdu ohledně lidí a zachrany budovy mimo mísu…

Vlastimil Kocurek

Velmi děkuji za váš komentář, vlastně jako bych něco takového čekal , místo těch 30 mínusů. Velmi mě to potěšilo, a omlouvám se za svoje vyjádření, ale když jsem to, četl, nechtělo se mi to věřit, že by se budova zbourala a nebo se hlavní hala změnila na tělocvičnu.
ještě jednou děkuji za váš komentář, který mě vysloveně potěšil, a omlouvám se.

Alibaba

Tak si zajeďte do Liberce, tam jsem viděl tělocvičnu s trampolínama na ostrově.
A mám pocit, že nějaká tělocvična je i v Děčíně-východě na dolním.

Vlastimil Kocurek

Třetí chybu udělal tím, že nenechali budovu zapsat, jako památku. U nás se zapsala jako památka, přestože nikdo nechtěl bourat, i když je ve stavu na spadnutí.

Banan151

Ostuda je, že bude nová bezbariérová budova i přestupní terminál, ale perony budou ještě cca 3 roky původní, než dojde na modernizaci…

A nová budova nemá klimatizaci…

Alibaba

Ostuda by byla, kdyby se s přestavbou nástupišť s bezbariérovým přístupem nepočítalo.
Jo, kdyby vše se dalo postavit lusknutím prstů…

Tady na Moravě

Strasna zhovadilost. Mame krasnou a kvalitni budovu, ale cestujici vyzeneme do nejakeho vedlejsiho chlivku, ktery nacancame ikeou. Absurdita, autobus vas v Havirove vysadi u nadrazi, ale navigovat se budete do nejakeho pristavku. Reprezentativni hale se obloukem vyhnete. V podstate stejna chyba jako s Fantovou budovou v Praze, akorat ze tam byla nahrada aspon vetsi a modernejsi. Tady je to krok zpet.

roman

Budovu která je pro potřeby drah předimenzovaná a zbytečně drahá

Frantisek

Zato ta vedle je výrazně menší a levnější. 🙂

Vlastimil Kocurek

Vy jste nejspíš člen Rady města.

Tady na Moravě

Pro potřeby drah možná, ale pro potřeby města a cestujících zdaleka ne.
Podívejte se kolik obyvatel má Havířov a jaký je zde obrat pasažérů.
Kurňa, když vidím tu boudu v Havířově a porovnám to s takovým polovičním Kolínem nebo Třincem…

Bohužel tady zapůsobila i bývalá politická reprezentace města, která měla železnici i architekturu na háku. A ta současná není o moc lepší. Holt dělnická pěst, která vyhnala inteligenci pryč.

Ic540

Musím plně souhlasit….

Ic540

To říkají dráhy milý pane….

Pravde je úplně jinde…
Bohužel…

Vlastimil Kocurek

Jak předimenzovaná, prostě tak byly původně postavena, a našim úkolem je ji opravit, a nemudrorvat nad tím ,jak je to drahé

Jan Ruzek

Podle fotky to vypada na „arch design“ by Sudop 🙁

Bdtax Fan

Jo 😿

realista

Máte snad lepší řešení, když dráhy odmítaly nadále využívat původní veřejné prostory? A proč jste je tedy včas investorovi nevnutil?
Trochu nevhodně umístěné mi připadají jen ty ohromné informační panely, ale asi tam pro ně už lepší místo nalézt nešlo. Hlavně buďme rádi, že tu hezkou, zajímavou a architektonicky hodnotnou stavbu nepodařilo novodobým škůdcům zničit!

Vlastimil Kocurek

Když dráhy něco odmítnou, tak e snad na to musí reagovat, to stojí v městě Havířov, tak lidé z Havířova nebo jejich zastupitelé o tom musí rozhodovat, Také mohli požádat o lobbing ze strany kraje.

Jan Pytela

Ještě jste neviděl, jak dopadne ta další etapa. Protože podle současného výsledku ta stará hala moc světlé vyhlídky nemá. Architekt je na SŽ stále sprosté slovo.