Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Mělo jít k zemi, teď se začíná opravovat. Nádraží v Havířově bude mírně dražší

Železniční stanice Havířov. Foto: Michal Klajban / Wikimedia Commons
Železniční stanice Havířov. Foto: Michal Klajban / Wikimedia Commons

Správa železniční dopravní cesty po letech příprav v pátek slavnostně zahájí rekonstrukci nádražní budovy v Havířově. Jde o největší letos zahájený projekt tohoto druhu na Moravě. Zakázku získaly podle registru smluv společnosti OHL ŽS a Tomi-Remont za 137,4 milionu korun, odhady při vypsání tendru činily 116 milionů. Hotovo má být za dva roky.

Nádražní budova přitom utekla hrobníkovi z lopaty. Havířovské zastupitelstvo už před lety v souladu se SŽDC schválilo její demolici. Budova je pro železniční provoz naddimenzovaná. Proti tomu se ovšem zvedla vlna odporu, místní poukazovali především na unikátní bruselský styl, ve kterém je postavena. Památkově chráněna nicméně není.

Město a správa železnic se nakonec dohodly na společném postupu při opravě. Po jejím dokončení bude stavba sloužit nejen k odbavování cestujících, ale také ke sportovním a volnočasovým aktivitám nebo jako služebna městské policie. Začátkem loňského roku to obě strany stvrdily memorandem o spolupráci při rekonstrukci budovy i přednádražního prostoru.

Projekt vychází z původní dokumentace a nově zohledňuje plány města na přestavbu přednádražního prostoru. SŽDC kompletně zmodernizuje levou administrativní část budovy, v případě haly se SŽDC zaměří na úpravy pro budoucí využití vnitřních prostor městem, tedy opravu vnějšího pláště budovy, přípojek a sociálního zařízení.

SŽDC plánuje také rekonstrukci staniční části havířovského nádraží. Realizace se předpokládá v letech 2021 až 2022.

51
Diskuze

avatar
10 Komentáře
41 Reakce na komentáře
25 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
25 Autoři komentářů
aldikTady na MoravěJarekželezničář v důchoduX 1 Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Ve všech aktuálních tiskovkách ohledně nádraží v Havířově chybí jedna dost zásadní informace. Současná budova nádraží už nebude nádražím! Původní plán počítal s přestavbou vedlejší, provozní, zcela nedůstojné budovy pro nádražní provoz a demolicí současné haly. Přestavba a přesun nádraží vedle zůstal, jen ta původní hala nebude zbourána, ale opravena a pak bez využití bude chátrat. Je to zcela absurdní a postavené na hlavu. Cestující přijede ke krásnému, velkolepému nádraží, ale bude na něj jen koukat zvenku a pro odbavení poleze přes nějaký panelák postavený vedle. Je to vlastně řešení podobné UoN – aktivisty umlčíme zachováním budovy, ale nádraží stejně… Číst vice »

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

UoN = UnO

A.R.
Host
A.R.

Na tom nádraží je spousta místa. Proč se tam nenastěhují nějaké služby? Pošta, zásilkovna, výdej nějakého e-shopu, pobočka banky, malé muzeum, předprodej 3ČSAD, co já vím… Copak nádraží jako takové je tak odpudivé místo, že se tam nikomu nechce být? Neříkám, že se z něj má udělat přeplácaná obchodní galerie jako na hlavním nádraží v Praze, ale třeba v Mostě na nádraží výdejna Uloženky je.

VRT
Host
VRT

Nařídit to službám. Optimálně s karabinou u hlavy!

A.R.
Host
A.R.

Nařídit? Máš pocit, že někomu něco nařizuju? Jen se ptám, proč se tam ty služby nenastěhují.

Jarek
Host
Jarek

Poměrně důležitou informací, která v článku nezazněla, je kolik lidí tam denně projde.
Asi to bude počet nikterak závratný, jinak by tam tyhle služby už dávno byly…

A.R.
Host
A.R.

To máš pravdu, tohle v článku není. Ale bylo by to možné vydedukovat z počtu projíždějících vlaků. Aspoň zhruba. Vždyť ta stanice nemůže být tak málo významná. Zastavuje u něj drtivá většina autobusových spojů, které Havířovem jezdí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Možná je důvodem skutečnost, že nádraží je „trochu bokem“ od té nejfrekventovanější části města, takže na umístění „uloženky“ a podobných služeb asi úplně ideální lokalitou není. Ale lepší využití než „pouhé“ sportoviště by asi možné najít bylo.

Jarek
Host
Jarek

Aha… tak jestli je nádraží ještě ke všemu „trochu bokem“, tak opravdu zázraky čekat nelze…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tahle budova má jednu zásadní nevýhodu. Je dimenzovaná na to, že se Havířov každé ráno vystěhuje a po práci zase nastěhuje zpátky. Takový otoč cestujících není ani na Svinově, aby byla taková budova využita. Možná tak v Praze.
Udržování nadbytečných statků za každou cenu vede k chudobě. Obzvlášť, když ti, kteří volají po zachování budovy na ni nejsou ochotni přispět ani korunu, zato k tomu nutí ostatní prostřednictvím rostoucích daní.

Jarek
Host
Jarek

A za totáče tam takový obraty byly? Osobákama na šichtu?

fasdf dfasdfas
Host
fasdf dfasdfas

V dobách rozkvětu šachet, kdy jezdily mraky lidí do práce ve stejný čas ano. Všechny zastávky v tady té části regionu jsou naddimenzované. Formálně si to představte jako kdyby někdo postavil podchod v Bezpráví. Zdá se to jako totální blbost, ale obdobná stanice s podchodem v moravskoslezském kraji je – Chotěbuz.

Jarek
Host
Jarek

OK, díky za vysvětlení.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Jak už zde někteří podotýkají, v našem státě je opravdu problém udržovat barák. Ale nechat ho skoro spadnout a pak z velkou slávou z dotací „zachránit“, to jo…
Pochybnosti o architektonických kvalitách této budovy jsou sice na místě, ale ten barák prostě do Havířova (či třeba do Mostu) patří. Takovéto stavby naopak nepatří do centra Prahy – např. budova Federálního shromáždění (dnes Národní muzeum), hotel Intercontinental nebo ty strašné kostky v Emauzích (teď tam sídlí IPR).

Jarek
Host
Jarek

Souhlasím, že do Havířova to patří a jestli si to tam chtějí postavit, ať tak učiní.

Důvody pro jásání moc nevidím, nechodil jsem v Havířově na nádraží, ale na základku z roku 1969, která tehdy taky asi platila za perlu architektury – plastika, mozaiky, zasazení do terénu… Z uživatelského pohledu ale byla plná plnou samoúčelných hovadin, nefunkčních zákoutí, úzkých hrdel, byla samozřejmě maximálně „bariérová“ a zcela neúčelně roztažená do prostoru. Korunovalo to zfušované provedení (zejména plochých střech) a tristní izolační vlastnosti.

Z tohoto seznamu se určitě většina problémů vztahuje i na havířovský klenot…

jan
Host
jan

Až na to, že místo toho, aby se opravila střecha, v některých částech vyměnila okna. Po 50 letech se ve státní správě vymalovalo, opravily omítky a tak. Jako u jiných budov ze 70 . let a sloužilo dál veřejnosti, tak tady vymysleli, že čekárny a spol budou někde jinde. Nevim proč, příjde mi to ujeté stavět něco dalšího.

Jarek
Host
Jarek

Souhlas, to je hodně divný. Budova má obrovský objem a mělo by se udělat maximum pro jeho využití.

aldik
Host
aldik

Fajn, Havířov zachránili, ale Vítkovice by mohli zbourat, stačí jedna bruselská škatule 😀

X 1
Host
X 1

Jenomže Vitkovice jsou už památkově chráněné.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A to je jedině dobře – ale tím spíše by se jejich správce měl starat, aby nechátraly!

Jarek
Host
Jarek

Tak správce by si měl nějak seřadit priority a podle toho postupovat.

aldik
Host
aldik

Už jsou? Pokud vím tak se o to akorát někdo snažil, ale nějak to zatím nedopadlo.. 😉

Petr
Host
Petr

A nechutna nadrazi v Ostrave Vitkovicich a Kuncicich se budou opravovat kdy? V roce 2019 na nastupistich nejsou ani elektronicke infocedule a cestujici jsou odkazani na cedule plastove…Za takovy humus by byl od SZDC opravdu vrchol prat byt jen jediny haler za „oslapne“

aldik
Host
aldik

Kunčice už před lety faceliftem prošli přece 😉 Tam myslím hned tak něco dělat nebudou.

jan
Host
jan

Tak to nádraží by toho opět moc nepotřebovalo, ale dobytci do něj nechají vesele zatékat atd. Neobtěžují se ani nejzákladnějšíma opravama. Mě vždy překvapuje, jak někde není problém vyhazovat miliardy na nové věci atd. a tam kde je třeba pár peněz, tam nejsou elementární opravy, tam ve státní sféře peníze nejsou. A to daně jdou stále nahoru.

Michal
Host
Michal

I kdyby bylo 30. století, v čem vám vadí plastové cedule, když se na nich dočtete správný směr? V Kunčicích jsem Xkrát přestupoval a nikdy jsem s tím neměl problém, pokud člověk umí číst. Navíc už jsem hodněkrát zažil elektronickou tabuli ukazující nesmysly nebo nefungující vůbec, zatímco u plastové, pokud ji zrovna někdo neukradl, se mi to nestalo nikdy. Třeba v Těšíně elektronické tabule máme, nové nádraží taky, ale kvalita cestování se nezvýšila neboť přístřešky jsou poloviční délky, než dřív, střecha méně přesahuje než dřív, takže na člověka prší i pod střechou a stát pod ní je horor, neboť člověk… Číst vice »

Vlaďka
Host
Vlaďka

Už jste stál ve Vítkovicích pod střechou, když prší? Protože tam prší i pod střechou. Tak se v Těšíně přitulte k sousedovi a libujte si 😉

Strojvudce88
Host
Strojvudce88

Mělo to jít k zemi a mohl být klid. Vznikl pseudospolek, který uspořádal pár akcí, a když se jeho členové dozvěděli, že se budova zachrání, tak se na to vykašlali.

Ic540
Host
Ic540

Proč lžete strojvůdče???
Žáden pseudospolek pro záchranu nevznikl. Sdružení Důl architektury i Efektivní veřejná doprava pro Havířov a okolí funguvaly před tím a fungují i ted.
A kvůli nádraží nevznikly.
Jste jen ubohý zabedněnec který o tomto problému a dopravě obecně neví vůbec nic…
Nechtěl jsem tu psát nic neboť se mě to dotýká ta záchrana budovy.
Ale takoví fulalisti mě vytáčejí.
Pěkný den přeji všem… Uf.

Ic540
Host
Ic540

Ještě dodám, že akce probíhaly ještě i po té, co bylo řečeno že budova bude záchranná…
Než definitivně vlastník budovy toto zatrhl. Odůvodnil to špatným stavem prostor kde se tyto akce konaly…
Pak jsem se ještě účastnil jednání na Havířovské radnici i se zástupcem sdružení Důl architektury Ing architektem Adamem Guzdkem k projektu nádraží….
Že nádraží nebude nádražím nás sice mrzí, ale v té chvíli již více pro záchranu budovy, co by dominanty města, kterou najdeme na každé pohlednici udělat nešlo…
Přeji hezký den.

Luděk Štěkala
Host
Luděk Štěkala

Rád bych podotkl, jen pro faktickou správnost, že Havířov leží ve Slezsku, nikoliv na Moravě. Proto věta, že se jedná o největší zahájenou stavbu na Moravě je zhola nesmyslná.

PetrD
Host
PetrD

Moc lidí určitě ani neví, ze zde bydlí cca milion obyvatel ČR.

Neuwelt
Host
Neuwelt

Další strašidelná pomsta socialismu, kterou jsou daňoví poplatníci sponzorovat. Oprava drahá, provoz drahý, peníze by měly být využity účelněji.

Eda
Host
Eda

A co teprve stavby krutého středověku… Opravy drahé, provoz drahý, peníze by měly být využity účelněji. U nich vám nevadí, že je daňoví poplatníci sponzorují? Možná se budete divit, ale i za socialismu vznikala kvalitní architektura. Jenže to je těžké vysvětlovat, když vám evidentně pitomé předsudky zatemňují mysl.

PetrB
Host
PetrB

Pan by boural nejspise i Jested v Liberci, obchodni dum Maj a Kotva v Praze, budovu mestskeho divadla v Moste, Koldum a tzv. Experimenty v Ceskych Budejovich, Koldum v Litvinove, obchodni dum Labe v Usti nad Labem, obchodni dum DON v Hradci Kralove atd. Jedine co bych boural je Prior na Masarykove namesti v Jihlave.

Neuwelt
Host
Neuwelt

Nikdo nemluvil o tom, že všechno, ale řada bolševických pomníku by klidně zmizet mohla. Rovněž je zcestné srovnávat středověké stavby (většinou velmi pěkné, účelné a kvalitně postavené) s těmito hrůzami.

Pampara
Host
Pampara

Nerozumím řeči Vašeho kmene. Co to prosím byl „bolševismus“? Existovala Československá Socialistická republika. I rozhodování, co z památkově chráněného udržovat a co nenávratně zničit je dobrou příležitostí pro zviditelnění a následné uplatnění pro mnohého nefachačenka. Svého času se ujal novinář Juřička, přejmenovávač ulic v Plzni, angažovaným a aktivním (téměř radioaktivním) ajfrem si vytvořil výnosný flek v rámci Města Plzeň. Co mi to jen připomíná??

Neuwelt
Host
Neuwelt

No asi že jsi nezažil, co soudruzi uměli. Kolik lidí povraždili, kolika lidem zk..vili život, kolik lidí okradli atd. atd.. Doporučuji studium historie a pak plky.
Ale jestli se ti líbí řeč kmenu komančů odstěhuj se do KLDR, budeš spokojen. Já v této zemi bolševickej xindl už nechci, stačllo mi to.

jirka
Host
jirka

co udělali tobě? mně ani nikomu z mého okolí nic protože nikdo z nás nebyl disident anebo něco podobnýho, žili jsem si spokojeně až dodoby kapitalismu 19 stolení

Kubrt
Host
Kubrt

Tobě připadá správné, že milióny lidí jen v ČS(S)R byly přinejmenším omezováni, když už ne rovnou trestáni, jen za to, že měli jiný světonázor než ten komunistický? Připadá ti normální, že stát ze svých obyvatel udělá vězně, jen proto že sám jim nenabízí takové možnosti, jako jiné státy, kam ty se ti lidé chtějí tím pádem odstěhovat?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Je nepochopitelné, jak a proč si lidé pletou pojmy, zjevně z neznalosti věcí: skutečný komunismus v Československu a ani nikde jinde v Evropě nikdy fakticky neexistoval – něco takového jako „komunismus“ existovalo jen v izraelských kibucech, a to, co existovalo ve „východním bloku“ v Evropě byly jen různé formy a stadia pokusů o budování socialismu. A ještě nemohu nedodat, že i v tom československém socialismu se nežilo úplně špatně a zdaleka ne všechno špatné bylo: politické tresty samozřejmě hájit nelze, tím méně navíc ty absolutní, ale za nimi stojí vlastně jen několik (v řádu maximálně tisíců) zlovolných jedinců, kteří se… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Buď rád, že tobě ani tvé rodině komunisti nic neudělali a ani nic neukradli. Je to sice bída být nemajetný bezzemek (kterému není co sebrat), ale chtít, aby na tom ostatní byli stejně je hyenismus. Druhá možnost, je, že tví předkové stáli ve straně a práva i majetek ostatním brali. Pak radši zalez.

Neuwelt
Host
Neuwelt

Mou rodinu okradli měnou v roce 53 a koukalo se na mé rodinné příslušníky skrz prsty pro jiný názor než byl ten oficiální, zejména po roce 68. Rodinu mé drahé polovičky okradli o pole a lesy, protože byli prostí zemědělci. Nebylo třeba být disidentem.

Eda
Host
Eda

Ta budova za to fakt nemůže, v jaké době byla postavena nebo že vám v té době či vašim blízkým komunisti zku…li život. Že se nelíbí vám ještě neznamená, že to není kvalitní architektura stojící za zachování budoucím pokolením. Ale tím není nijak dotčeno právo na váš subjektivní názor. Ostatně zajímavá a kvalitní architektura mnohdy vyvolává kontroverze (např. Tančící dům v Praze). Ještě se vrátím trochu do minulosti – boural byste dnes třeba pařížskou Eiffelovu věž? Asi nikoliv a představte si, že měla v minulosti na kahánku a vůbec už nemusela stát. A jak je dnes tato stavba obdivována, že?… Číst vice »

jal
Host
jal

Za Hitlera se v protektorátu postavilo taky plno staveb a bourají se?
Tak nesmyslné řeči, že všechno z některého období dějin se musí zbourat, to se už málo vidí.

jirka
Host
jirka

pravda, ale lidé zde melou svou nenávistnou písničku stále o jakémsi bolševismu dokola, ale nechápou že dnes už tohle období opravdu skoro nikoho nazajímá, budovy zde zůstaly a tak se o ně musíme holt postarat, to je vše.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Kotva mě neruší, Máj bych klidně shodil. A řeba Transgas je sám o sobě (aspoň zvenku) taky hnusná stavba, jenže když vidím, co má na jeho místě vyrůst, tak tam klidně mohl zůstat.
A co takhle udělat socialistický skanzen ve městech typu Havířov či Most? Tam by ty baráky v pohodě zapadly a památkové péči by bylo učiněno zadost 🙂

PetrD
Host
PetrD

Havířovská sorela je pamatkove chráněná

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A to je jedině dobře.

Eda
Host
Eda

Jak již jsem uvedl výše, každý má právo na názor a je v pořádku, že se vám nějaké stavby nelíbí. Ale to neznamená, že to nejsou kvalitní stavby, mnohdy vhodné pro uchování jakožto obrazu doby vzniku. Ale nakousnul jste jednu velmi důležitou věc – co bude stát místo těch staveb, pokud je zbouráme? Budova Transgasu je skutečně hodně kontroverzní stavba (tedy v současné fázi spíše už byla). Mě osobně se líbí, ale chápu, že někomu se líbit nemusí. Je vlastně dobře, když stavba vyvolává emoce. Je tedy opravdu na místě si položit otázku, zda to, co tam bude stát po… Číst vice »

PetrD
Host
PetrD

Pokud by se budova nadrazi zbourala, dopadlo by to jak s autobusakem. Čili nova stavba, ale úplně na ho …

Partneři



CSCARGO