MŽP prodloužilo kladné stanovisko pro NemaŠe, stavět se má od roku 2023

Budování tunelu Ejpovice na 3. koridoru, ilustrační foto. Pramen: FB MetrostavBudování tunelu Ejpovice na 3. koridoru, ilustrační foto. Pramen: FB Metrostav

Správa železnic získala další čas na přípravu zaústění 4. koridoru do Českých Budějovic včetně dvou dlouhých tunelů. Ministerstvo životního prostředí

Správa železnic získala další čas na přípravu zaústění 4. koridoru do Českých Budějovic včetně dvou dlouhých tunelů. Ministerstvo životního prostředí prodloužilo kladné stanovisko k vlivu stavby na okolí (EIA) o dalších pět let do 14. února 2025.

„Nedošlo ke změnám podmínek v dotčeném území nebo poznatků a metod posuzování, v jejichž důsledku by záměr mohl mít dosud neposouzené významné vlivy na životní prostředí,“ uvedlo ministerstvo. Železničáři tak nemusejí opakovat náročný posuzovací proces.

Tunely Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Tunely Nemanice – Ševětín, vizualizace.
Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

„Rádi bychom měli v roce 2023 zhotovitele a nejlépe začali ve stejném roce i stavět,“ řekl deníku Zdopravy.cz při nedávné prorážce tunelu Deboreč generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Centrální komise ministerstva dopravy už projekt odsouhlasila v únoru 2018.

Zhruba dvacetikilometrový úsek od Ševětína k budějovické čtvrti Nemanice (odtud zkratka NemaŠe) bude nejnáročnější (a poslední) stavbou celého čtvrtého koridoru. Součástí je i výstavba dvou dlouhých tunelů: Chotýčanského o délce 4775 metrů a Hosínského o délce 3120 metrů. Náklady se v roce 2017, kdy Správě železnic poprvé stavba vyšla jako ekonomicky efektivní, odhadovaly na osm miliard korun.

Tunely Nemanice - Ševětín, mapa. Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Tunely Nemanice – Ševětín, mapa.
Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Průlomem bylo právě následné schválení ministerskou komisí. Pro svou nákladnost byl totiž projekt v minulých letech uložen k ledu a fakticky považován za mrtvý. Koridor měl u Budějovic končit starou schwarzenberskou jednokolejkou, která se vine oklikou přes Hlubokou nad Vltavou. Ta má podle plánů Správy železnic po dokončení tunelové varianty NemaŠe zaniknout, podle dokumentace EIA by nicméně mohl být zachován úsek od Budějovic k Hluboké nad Vltavou jako vlečka na dřevo.

Tunely budou projektovány na 200 kilometrů v hodině. Proti stavbě koridoru v nové stopě se stavěli především obyvatelé obce Dobřejovice, která spadá pod nedaleký Hosín. Ten napadl územní rozhodnutí z léta 2017, loni ale rozhodnutí definitivně potvrdil jihočeský krajský úřad. Stavba úseku by měla trvat zhruba šest let.

Tagy 4. koridor EIA Nemanice - Ševětín Správa železnic Top
112 komentářů